Jump to content
Annons

Datorn orkar inte!


Ibowfornoman

Recommended Posts

Har köpt en P4 3 ghz med 1 g ram och den orkar inte med snabba virvel slag i midi! typ om jag kör i 140 bpm så orkar den inte med 16 delar och uppåt.

Har läst att man skall stänga av alla processer med sitt "namn" på förutom Ljudkortet.

Stämmer det? Kör med logic 5.5 VAD KAN MAN MER GÖRA FÖR ATT OPTIMERAR DATORN?

Vore glad för svar

Mvh Ibowfornoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Har köpt en P4 3 ghz med 1 g ram och den orkar inte med snabba virvel slag i midi! typ om jag kör i 140 bpm så orkar den inte med 16 delar och uppåt.

Har läst att man skall stänga av alla processer med sitt "namn" på förutom Ljudkortet.

Stämmer det? Kör med logic 5.5 VAD KAN MAN MER GÖRA FÖR ATT OPTIMERAR DATORN?

Vore glad för svar

Mvh Ibowfornoman

Låter mer som om du har problem med någon drivrutin.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spinna vidare på föregående talare:

Jag tycker det luktar latency-problem...har du valt rätt drivrutin i inspelningsprogrammet? Har du den nyaste drivrutinen som finns till ditt ljudkort?

Eller kanske en ännu viktigare fråga: stödjer ljudkortet asio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som skapar trumljuden? Är det nån plugg i stil med BFD och är det i såna fall så att virvelslagen har olika volym och därmed består av olika samplingar? I såna fall kan man tänka sig att mer minne, högre latency eller en extra hårddisk för samplingarna skulle kunna göra en positiv skillnad.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som skapar trumljuden? Är det nån plugg i stil med BFD och är det i såna fall så att virvelslagen har olika volym och därmed består av olika samplingar? I såna fall kan man tänka sig att mer minne, högre latency eller en extra hårddisk för samplingarna skulle kunna göra en positiv skillnad.

/Majken

Jag la spökslag (som är en helt annan virvel) på samma kanal som den riktiga accent virveln. Menare du då att det påverkar latency om jag använder t,ex en virvel plus en annan spökslags virvel på samma kanal?

Jag har de senaste drivrutinerna.

Vad betyder deframera? Och hur gör man då?

Jag kör genom EXS24:an så det är ingen VST plugg jag kör med.

Tack för svaren!

Ibow

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är din dator som inte pallar med utan snarare, som Majken antydde, att det är samplern som buggar.

Jag får upp ASIO Problem rutan efter ett tag. Var ställer man in Latency i Logic 5.5 och påverkar det en låt som man har börjat på om man sänker eller höjer latency?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Latency får du nog ratta med i ljudkortets programvara finns ingen sån inställning i 5.5 . Asio väljer du på flik 2 i avmarkera alla andra (PC AV etc.). Fråga på Logicsidan kanske det blir fler tips där, kommer ihåg att jag läste om midi inställning i win.ini eller nått där för ett tag sen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan körde jag med en billig roland-modul, då har jag för mig att liknande saker hände, och läste ngn-stans att den bara klarade uppåt 16 röster samtidigt... skulle det kunna vara ngt liknande problem här? En till sak, 32:ndelar i 140 är väldigt snabbt... misstänker att det är disco musik du pysslar med. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
För att spinna vidare på föregående talare:

Jag tycker det luktar latency-problem...har du valt rätt drivrutin i inspelningsprogrammet? Har du den nyaste drivrutinen som finns till ditt ljudkort?

Eller kanske en ännu viktigare fråga: stödjer ljudkortet asio?

Den stödjer asio men det verkar som om jag inte har problem med midi för den hoppar ur på ensam audiospår! Fattar ingenting. den säger att audio engine to slow.

Vilken buffersize är ok? samt sampler frekvens?

nu kör jag på 5 ms på buffer och 192 samplerfrekvens

tacksam för svar!

Ibow

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spinna vidare på föregående talare:

Jag tycker det luktar latency-problem...har du valt rätt drivrutin i inspelningsprogrammet? Har du den nyaste drivrutinen som finns till ditt ljudkort?

Eller kanske en ännu viktigare fråga: stödjer ljudkortet asio?

Den stödjer asio men det verkar som om jag inte har problem med midi för den hoppar ur på ensam audiospår! Fattar ingenting. den säger att audio engine to slow.

Vilken buffersize är ok? samt sampler frekvens?

nu kör jag på 5 ms på buffer och 192 samplerfrekvens

tacksam för svar!

Ibow

Sänk samplefrekvensen till 44.1 kHz till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spinna vidare på föregående talare:

Jag tycker det luktar latency-problem...har du valt rätt drivrutin i inspelningsprogrammet? Har du den nyaste drivrutinen som finns till ditt ljudkort?

Eller kanske en ännu viktigare fråga: stödjer ljudkortet asio?

Den stödjer asio men det verkar som om jag inte har problem med midi för den hoppar ur på ensam audiospår! Fattar ingenting. den säger att audio engine to slow.

Vilken buffersize är ok? samt sampler frekvens?

nu kör jag på 5 ms på buffer och 192 samplerfrekvens

tacksam för svar!

Ibow

Sänk samplefrekvensen till 44.1 kHz till att börja med.

Hej!

den ligger faktiskt redan på 44.1 kHz

den berättar även att om jag använder buffer size av 192 samples så får jag en latency på 4,4 ms. (som mina inställningar är)

Är det för lågt?

Jag provade även att ta bort den ensam gitarr sekvensen (som gjorde att den hoppade ut varje gång) och då försvann problemet. Men man vill ju inte göra musik efter vad programmet klarar av! Tycker ni det luktar bugg i programmet kanske?

vore takcsma för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...