Jump to content
Annons

"Quest For The Last Virtue" - Sylvan & Bonamici


Nad

Funkar det? (syftesfråga)!  

30 röster

  1. 1. Funkar det? (syftesfråga)!

    • 1. Nä skit
      0
    • 2. Nästan skit
      1
    • 3. Ok
      2
    • 4. Bra
      7
    • 5 Apbra
      16


Recommended Posts

Får väl som vanligt vara den som sticker ut hakan, Allt Genesis gjorde

inte bra. Även om mycket är det. Det här är naturligtvis skitbra. Skule jag köpa det? Nope! Jag hade nog gjort något åt orgeln. Den funkar inte.. Känner mig sambesläkdtad 🙂

Jaja, det får räcka.

Lev Väl

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad trevligt att se Nad tillbaka här i faggorna, det var inte igår! 🙂

Grymt snygg produktion må man ju säga.. gillar verkligen den maffiga ljudilden med snygga harmonier, fågelkvitter, supernajs gitarrspel och bitvis manglande trummor och sist men inte minst grymt proffsig sång. Riktigt bra jobbat boys, man märker att det ligger några timmar bakom denna mastodont-låt. 😄 Det enda jag kan klaga på är triangeln eller vad det är (3:24 - 4:13) som har en oskön frekvens iallafall i mina öron, även om jag inte har speciellt högt i lurarna, men jag har oxå ganska känsliga öron..

Snyggt jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ni.. nu har jag äntligen lyssnat igenom hela låten och jag känner mig lite matt(på ett bra sätt förstås 🙂) Blir nog många mer lyssningar.

Finns så många bra och olika delar. Man skulle kunna sammanfatta helheten med ordet dynamiskt! En komplett låt alltså.

Jag älskar rösten verkligen, så ovanligt med en så egen röst nu för tiden. Unika röster kanske har dött ut med de senare generationerna? 🙂

Kan egentligen inte säga något konstruktivt då jag knappt lyssnat på genesis alls. Det är alltid kul med låtar inspirerade av något så specifikt. Hur många låtar har ni klara och hur många till ska det bli? Lycka till med skivsläppet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

dede, tackar så mycket! Nej Genesis gjorde verkligen inte alltid så bra ifrån

sig, det tycker inte vi heller. Eländet började väl 1981 med Abacab. Så vi håller oss till de gyllene 70´s. 😄 Beträffande orgeln, jag vet faktiskt inte vad Du menar att vi skall göra! 🙂 Kan Du vara lite specific? Det skulle underlätta. 🙁

Det liksom är 3 olika orgelljud vi alternerar. En Hammond

med chorus och phaser i två olika lägen. Tyvärr fick i inte fatt i någon MXR

phaser, så visst...det exakta orgelljudet ifrån Trick och Wind finns inte där, men

det blir rätt likt när man mixar in RMI pianots orgelljud, det som Tony Banks ofta

använde. Vi kan ju som sagt aldrig låta precis likadant, det vore störtomöjligt! 🙂😆 Men verkligen tack! (Jag VEEET att Du är håååård!!) 🙂

Richie76 , hej! Kul att Du välkomnar en på ett sådant generöst sätt!

Blev glad åt det. Japp, triangeln...den är på håret liksom. Har också märkt det.

Skall faktiskt se över den och se om man kan trolla lite, likaså med en viss vasshet på de nakna sångpartierna. Hade inte kommit in i lyssnarfas 1001 när vi släppte låten på nätet! 1000 tack för nice feedback. Klaaamizal.

martinm, muchos gracias! Vadå, var inte avis....just WORK IT BABY!!

Jobba på Din musik tills Du blir nöjdare!

WORK THAT MUTHAFUKKA TIL IT BLEEDS, alright? 😄

johahl , asså Du ger mig kritik (beröm) för nått som INTE ÄR SANT!!! 🙂

Jag sjunger inte sådär i vanliga fall utan det skall föreställa en konstellation av Gabriel och Collins liksom! Ja...det är ju klart...även DET blir kanske unikt. Tänkte inte på det. 🙂 Har mera svart feeling på rösten i mina sologrejor, hur det nu kan komma sig. Vi har iallafall 6 låtar klara, varav 2 skall mixas om med nya trummor.

Vi räknar med tre-fyra låtar till, så det lär nog ta ett år till det här!

Tack så väldigt trevligt mycket för Din fabulösa kritik. Nu skall jag äta fiberrik

kost! Sedan kan man faen inte må bättre!

NAD

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är bra. Såpass bra faktiskt att det känns mer motiverat att komma med lite negativ kritik. Först och främst låter sången lite skum ibland (och med skum menar jag auto-tune-ig (Olsen-brother-ig)). Sjunger du så "naturligt" eller har du använt dig av anti-Genesis-hjälpmedel? Jag bara frågar.

Låten är mer eller mindre helgjuten, sina 14 minuter till trots, men musiken låter så mycket mer Collins än den gör Gabriel. Den är och nosar på Wind and Wuthering (minus dom uppenbara -- men välkomna -- Lamb Lies Down-referenserna, särskilt vid 6:30 strecket!), men erkänn att ni vill ha både ett och två lager smör på era produktioner (alltså mer i Phils än i Peters anda).

"Tough love": jag diggar att ni tänker stort och lyckas med konststycket att inte bli banala, så det måste bli ett "apbra" även från mig.

Ps. Ni vet väl att Giraffe med Kevin Gilbert i täten gjorde Collins-Genesis-covers i orginal i slutet på 80-talet (innan Gilbert masturberade sig själv till döds -- sann historia!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Detta är bra. Såpass bra faktiskt att det känns mer motiverat att komma med lite negativ kritik. Först och främst låter sången lite skum ibland (och med skum menar jag auto-tune-ig (Olsen-brother-ig)). Sjunger du så "naturligt" eller har du använt dig av anti-Genesis-hjälpmedel? Jag bara frågar.

Låten är mer eller mindre helgjuten, sina 14 minuter till trots, men musiken låter så mycket mer Collins än den gör Gabriel. Den är och nosar på Wind and Wuthering (minus dom uppenbara -- men välkomna -- Lamb Lies Down-referenserna, särskilt vid 6:30 strecket!), men erkänn att ni vill ha både ett och två lager smör på era produktioner (alltså mer i Phils än i Peters anda).

"Tough love": jag diggar att ni tänker stort och lyckas med konststycket att inte bli banala, så det måste bli ett "apbra" även från mig.

Ps. Ni vet väl att Giraffe med Kevin Gilbert i täten gjorde Collins-Genesis-covers i orginal i slutet på 80-talet (innan Gilbert masturberade sig själv till döds -- sann historia!).

Hej! Ja jag vet att Kevin Gilbert runkade ihjäl sig i en strypmaskin han hade tillverkat själv. Vilken tragedi. Visst har man väl varit kåt i sina dagar, men inte helvete får det ha vilket pris som helst att tillfredställa sina lustar. Jaja..

Jodå, vi är god vän med Gilberts keyboardist Dave Kerzner, som lirade hela The Lamb med Gilbert på Progfeast -94 i USA. Det är Dave som försett oss med

de rätta ljuden 😳. Himla cool och nice kille. Han lirade förresten med Jon Anderson förra året på någon proggala. Nog med namedropping på ett tag..

Ja jag använder AT på ett par ställen, men skillnaden är ytterst subtil. 😕

Hade Det funnits på 70 talet hade det använts då också tror jag nog.

Det gäller att ställa tröskeln lågt liksom (sen reaktion) och sedan aldrig på 100 utan

liiiiiiiite snett. Den räddade ett par surisar JA. Glad nu? 😉

Jättetack för Din jussta feedback. Skönt med någon som verkligen kan genren,

och som inte skräder orden. Sitter här med laptopen och försöker komma på nått nytt. Vi måste ha ett par låtar till!

Klaaaaamizzzzzal.

Naddeman

Ps.

men erkänn att ni vill ha både ett och två lager smör på era produktioner (alltså mer i Phils än i Peters anda).
Nej faktiskt inte medvetet.

Det bara blir vad det blir, inget sådant kalkulerande existerar. Vi kör på och sålänge som det låten Genesis 70-tal, så köper vi det, oavsett om det är smörigt (visst Collins har bättre röst för sånt än Gabriel). Precis allt har kommit till på känsla. All sångmelodi kommer från första tagningen utav improvisation fram

till mitten av "Lamb delen" runt 06.30. Skrev texten utifrån min låtsasengelska, då de vokalerna som spontant kom fram under improvisationen utan tvekan var dom rätta.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

johahl , asså Du ger mig kritik (beröm) för nått som INTE ÄR SANT!!! 😳

Jag sjunger inte sådär i vanliga fall utan det skall föreställa en konstellation av Gabriel och Collins liksom! Ja...det är ju klart...även DET blir kanske unikt. Tänkte inte på det. 😉 Har mera svart feeling på rösten i mina sologrejor, hur det nu kan komma sig.

Jag har ju hört någon sololåt av dig också och själva tonen på rösten förändras inte så jag står fast vid mitt ord 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

johahl , asså Du ger mig kritik (beröm) för nått som INTE ÄR SANT!!! 😄

Jag sjunger inte sådär i vanliga fall utan det skall föreställa en konstellation av Gabriel och Collins liksom! Ja...det är ju klart...även DET blir kanske unikt. Tänkte inte på det. 😄 Har mera svart feeling på rösten i mina sologrejor, hur det nu kan komma sig.

Jag har ju hört någon sololåt av dig också och själva tonen på rösten förändras inte så jag står fast vid mitt ord 😕

Ok då! 😄 Men själva attityden och moduleringen kan vara annorlunda. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande! 😄

Genesis 74-76 returns! Jag undrar hur man upplevt detta om det kommit när det begav sig?? Det är som Beatles/Rattles: man känner igen varenda låt men ändå är det en ny låt, inklusive då Yours is no disgrace....(och några sekunder And you and I därefter)och lite Selling England hör man också....

Det enda jag kunde önska är det tunga livetrummandet med Bill Bruford från Seconds out men vad kan man begära??

Grymt imponerande Collins-sång!

Ni kanske skulle bjuda in Karl för nån Gabriel-Selling England-ballad?? 😕

Fan vad kul ni måste ha med det här projektet, men vilket hästejobb!

Grattis!

Måste bara tillägga att det enda jag hade lust att lyssna på när jag gick och lade mig igår var den här och det första jag lyssnade på när jag tog en timmes promenad i morse med utsikt över Västerhavet.

Jag är grymt imponerad över hela paketet. Och glöm det med Bruford det var bara en association när det under några sekunder lät som starten på Los Endos.

...och bara så ni vet så har jag kört "I know what I like" som trubaradur så sent som 1998. Ingen fattade nått´! 😄

Ser fram emot förtsättningen och skall gå tillbaka och lyssna igen på de tidigare klara(?) soundscaparna!

Link to comment
Dela på andra sajter

dede, tackar så mycket! Nej Genesis gjorde verkligen inte alltid så bra ifrån

sig, det tycker inte vi heller. Eländet började väl 1981 med Abacab. Så vi håller oss till de gyllene 70´s.  😆  Beträffande orgeln, jag vet faktiskt inte vad Du menar att vi skall göra!  😄 Kan Du vara lite specific? Det skulle underlätta.  😄

Det liksom är 3 olika orgelljud vi alternerar. En Hammond

med chorus och flanger i två olika lägen. Tyvärr fick i inte fatt i någon MXR

phaser, så visst...det exakta orgelljudet ifrån Trick och Wind finns inte där, men

det blir rätt likt när man mixar in RMI pianots orgelljud, det som Tony Banks ofta

använde. Vi kan ju som sagt aldrig låta precis likadant, det vore störtomöjligt!  😕  😄 Men verkligen tack! (Jag VEEET att Du är håååård!!) 😄

Nej inte såååååå hård 😄😄 ! Jag sågar bara de som är så duktiga att det är komersiellt gångbart. Allt för att varna att riktiga kritiker sågar hur som helst, rätt eller fel. Lyssnat igen kan inte komma med direkta råd om orgeln. Men sen kom jag på vem som kan: Erik Bjorn Nielsen. Verkar inte som han har någon egen websida. Vi gick i skolan tillsammans och jag tror att han skulle superdigga ert projekt. Har inte hans adress men vet att han ansvarar för ljudet på Malmö konserthus numera. Vill du så kan jag luska mera.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jamen vad EEEEEEREE med orgeln Dede?? Har Du lyssnat på Banks då?

Jag hajar inte.

Ps. Pm:a mig, det börjar bli OT.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Imponerande! 😱

Genesis 74-76 returns! Jag undrar hur man upplevt detta om det kommit när det begav sig?? Det är som Beatles/Rattles: man känner igen varenda låt men ändå är det en ny låt, inklusive då Yours is no disgrace....(och några sekunder And you and I därefter)och lite Selling England hör man också....

Det enda jag kunde önska är det tunga livetrummandet med Bill Bruford från Seconds out men vad kan man begära??

Grymt imponerande Collins-sång!

Ni kanske skulle bjuda in Karl för nån Gabriel-Selling England-ballad?? 😏

Fan vad kul ni måste ha med det här projektet, men vilket hästejobb!

Grattis!

Måste bara tillägga att det enda jag hade lust att lyssna på när jag gick och lade mig igår var den här och det första jag lyssnade på när jag tog en timmes promenad i morse med utsikt över Västerhavet.

Jag är grymt imponerad över hela paketet. Och glöm det med Bruford det var bara en association när det under några sekunder lät som starten på Los Endos.

...och bara så ni vet så har jag kört "I know what I like" som trubaradur så sent som 1998. Ingen fattade nått´! 😆

Ser fram emot förtsättningen och skall gå tillbaka och lyssna igen på de tidigare klara(?) soundscaparna!

Guldsnubbe! Jag grinar. 🥰😆 Är det inte så att man inte kan få bättre vitsord?

Mer än vad vi vågat hoppats på.

Din kritik fick runda av denna långa tråd om ingen annan har nått att tillägga.

Vi jätteglada för det här. Tack!

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

fantastiskt bra!

Nu väntar vi dock med spänning på videon 🙂

nä allvarligt, jag tycker detta är fanatiskt fantastiskt bra.

Det inspererar enormt.

/ Mikke

Tack Mikke! Glädjer mig mycket åt vad Du säger, då jag fullkomligt respekterar

och uppskattar Din musik. 🙂

Ha det bäst,

Naddeman

Link to comment
Dela på andra sajter

I mp3:an på promenad till jobbet. Förgyllde en redan vacker morgon. Verket växer med antalet lyssningar. Thanks for sharing om man säger. 😛

Ehum 😏 Varsågod! Me very glad you like. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man rida när det tar slut under knäskålarna, hur skall man

kunna gråta när tårarna inte finns där, tycker mestadels att ett liv

fyllt av snavande försök att finna någon sorts lyrik i de tafatta lär-

dommarna inte riktigt är där man skall befinna sig. Oavsett ålder är

hästarna aldrig fria, jag tycker inte man kan kalla en äng för en fri-

stad då även den har sina begränsningar. Kroppen skall kunna andas

för att föra själen vidare inom den begränsade kroppen, har ni något

förslag på ting som är fria när det helt plötsligt har målats upp ett

annat synsätt framför er kropp?

Ledtråd 1;

Jag finns där, Jag andas här, Jag lever absolut inte om ingen föder mig.

Mat?

Ledtråd 2;

Ingen har sett mig, jo förresten, det var faktiskt en man som gjorde det

men han sitter inspärrad på ett sjukhem, dom ville tydligen inte vara i

närheten av en befolkning med egna svar och gåtor.

Ledtråd 3;

Ingen har någonsin fångat mig, -Du, jag är så snabb att du knappt hinner

reagera.

Ledtråd 4;

Jag påverkas av Dig, Jag påverkas av allt. -Tro inte att du kan gömma dig!

Begränsningar finns det gott om, livet påverkas mer än vi tror av alla

staket vi sätter upp framför de redan svåra hindren, en själaflykt från

en tillvaro bortom ljus och mörker är vad som behövs. Vi måste kunna

låta andra påverka oss själva, det är då våra hinder försvinner, det är

då våra ben räcker ända ner till maken och det är då, precis just då, vi

kan känna fukten från våra egna tårar. 14 minuter av frihet, inga hinder

i hela världen kunde stoppa mig !

Link to comment
Dela på andra sajter

Nelerion, hur skall man svara på det här då?!! 😎

Det låter som om Du haft en religiös upplevelse eller nått!

Var det så? 😳 Det verkar som om Du trivdes iallafall och att

Du gillade låten. Mycket personligt skrivet!! Tror visst jag får tacka! 😆

Detta måste Bon få se! 🙂

1000 tack!

Naddeman

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledtrådarna ledde till "Tanken", den är det enda vi kan släppa fri, den

är det enda som kommer utanför alla inhägnader.

Religös upplevelse, nja.. men frihet !

😎

Ett kort sammansatt ord beskriver det också : Svinbra!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag fattade det sedan...men det tog ett tag, ty inlägget hvar så ofvanligt!!! 😳

Sa Du svinbra? Tack men det går inte denna gången. Fel djur! Vänligen se galloppen, förlåt, menar gallupen!

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Himla bra! Kudos!

Ett himla långt utlägg in min första post på forumet.

😠

/Anna

Anna, tack för feedbacken & uppgrävningen i trådarkivet!

Denna låten är nog vår egen favorit och vi hoppas fler upptäcker den. 😠

Nytt kommer snart.

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...