Jump to content
Annons

"Quest For The Last Virtue" - Sylvan & Bonamici


Nad

Funkar det? (syftesfråga)!  

30 röster

  1. 1. Funkar det? (syftesfråga)!

    • 1. Nä skit
      0
    • 2. Nästan skit
      1
    • 3. Ok
      2
    • 4. Bra
      7
    • 5 Apbra
      16


Recommended Posts

60bf5f50.jpg

*Uppdaterad 15/5*

Vässade av sångljudet något och ändrade frekvenser lite på trianglarna.

Skönare för örat??

LÅTNAMN: Quest For The Last Virtue

ARTIST/GRUPP: Sylvan & Bonamici

GENRE: Progressive rock

LÅTLÄNGD: 13.57

KOMPOSITÖR: Sylvan & Bonamici

PRODUCENT: Sylvan & Bonamici

EV. MEDVERKANDE: Sylvan & Bonamici

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3 192k

STORLEK: 19 mb

STATUS: Klar kanske

LÅTLÄNK:

Stream

Eller om Du vill ladda ner

Hej,

Har varit borta ett tag. För mycket att göra ibland...

men nu skall jag lyssna lite på Er med, lovar!

Nu försöker vi allafall på nytt med ett jätteepic ala 1970´s Genesis style.

För den som inte visste det, så gör jag och Bon ett hyllningsalbum till våra

gamla hjältar. Så, om Du tycker att det låter snott, så är det nästan det. 😉

Fast vi har gjort musiken.

Håll i och om Er!

Nadde

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

tsmalmbe (oregistrerad)

O herregud vilket epos. Ganska svårt att kommentera en sån helhet. Jävligt proffsiga sound nog, inklusive sång. ANgenäm ljudbild, vilket ju krävs då nånting tar halva dagen att spela upp 🙂.

Hur länge tog processen at a) skriva 😏 spela in c) mixa detta monster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen tillbaka! Roligt att få höra er musik här igen. Förstår att denna inte blev gjord på en kafferast! 😏

Oj, oj vad jag flyttades tillbaka till 70-talet igen. Fruktat bra lirat och med en massa härliga idéer. Känslomässigt och vackert.

Tycker att på något ställe, när det är mycket instrument, att rösten drunknar lite. Även en del rytminstrument, triangel exempelvis skär lite i öronen. Men det är kanske bara mina gamla musikerskador som spökar. 🙂

Väldigt snygg sång och jaaa...det är bara att gratulera till en låt som man kan lyssna på otaligt många gånger.

Har ni inte satt namn på de olika delarna också i sann 70-tals anda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättekul att ni är tillbaka med era hyllningar.....efter två lyssningar hör jag spår från Voyage Of The Acolyte och mycket Wind & Wutheringeran men också Entangled nästan på pricken 🙂😆 absolut ni lyckas i erat uppsåt....denna gång är det mer tidiga Collinseran som kommer fram mer än era tidigare grejor.....lite The Battle of E...kommer fram... också några pyttesmå nits....det är stålsträngade guran vid 7:11 som inte stämmer i klangfärgen med Genesis...kanske om du lagt den mer i stämmor eller nylon.... och vid 10:03 när squonk ska börja 😆 ....soundet blir mer dansband där....låt en gitarr ha figuren i kompet( för mycket synthmatta) just där....😏😛 skitsaker ....eller hur 😎 men allvarligt kalas det ni sysslar med.... :rolleyes::rolleyes:

kommer lyssna några veckor till så jag kanske återkommer.......

best / karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Timecode (oregistrerad)

ja va kan man säga, jag bara älskar det, tack för att det fortfarande fins musiker som skriver riktig musik, bästa jag hört på länge :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tsmalmbe,

Tack! Jag gjorde "Entangled-partiet" någon gång för 26 år sedan (det som börjar vid 8.13 ca), sedan glömdes det bort. Spelade det på minimoog och Elka stråkmaskin (samma som Supertramp har på Fool´s Overture) på den tiden.

Resten skrevs av Bon och mig i december-januari. Det sjuka är att själva grunden blev klar väldigt fort, det är allt jävla småpill och texten som tar sån tid!

Men sångpåläggen går nog till historien, på så vis att de är insjungna i klädkammaren, med laptopen utanför dörren så att noll brus skulle uppstå, på jobbet när jag jobbade natt, i studion, i vardagsrummet. Tror det blev ca 15 tagningar som jag klippte ihop till en. Vet...jag är sjuk. 😄 Men så blir det som man vill till slut. Kul att Du gillar! Det är ju det man vill. 🙂

Nad

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Grannen,

Tack ska du ha. Jo mixen är ju kanskeinte 100, men så mycket 100

man bara kunde när den gjordes. Jag har hittat några smågrejor som jag får se ifall jag kan styra upp idag eller asap.

"Har ni inte satt namn på de olika delarna också i sann 70-tals anda?"

JODÅ!!!! Här är texten! Kolla!!! 6 avsnitt med romerska siffror, precis som det skall vara! 🙂

QUEST FOR THE LAST VIRTUE

(Sylvan & Bonamici)

I Intro

 

In the quest for a virtue, the very last of man

Did we know where to start?

We went in no direction

Blinded by a star

Then we fell into Eden

Now barren was the land

as the end ´s drawing near

for the humanitarians

Blinded by a star

Blinded by a star

------

II Tounge of Starlight

 

If the caller is a serpent

And the calling is a lie

Call on me

If your summer nights are fading

And the dark gets in your eyes

Just call on me

Call on me

For something is fighting for light to be strong as you freeze

yourself and fall

 

If your´re mounted on a threshold

and you´re waving to the light you

Call on me

It is too soon for your autumn

When you´re arguably alive

Just call on me

Call on me

For somebody´s watching, for something is waiting on high

Comes on tonight

___

 

III Dance with the Devil

 

And I who always tried to find where I belong

I don´t know, never been wrong

though sometimes, I admit that sometimes I fear

Just like everyone fears

That I´ll get away,

with yet one more prey

And who will know who it might be, when sometimes is luckally

more time to kill, and that´s how I feel, I feel, I fear, I hear:

Call on me!

 

"Where light´s lying dead, cast to the shadows, shadows you dread

Dead as the weakling who nibbled my bread

For a dance with the Devil.."

__

 

lV The Calling

 

Call on me

I want you, come back to

The star as seen

An angel looks down from the sky

When all beings succumb to their rescue, believing,

Exceedingly wants to be free - Call on me

 

It´s been getting very late,

Yes all murky about

John Long Silver scares you off your boat

And lured by the serpent, Flint - his masters servant now is

 

V Eden

 

In the quest for a virtue, the very last of man

Did we know where to start?

We went in all directions

Blinded by a star

 

VI The Last Virtue

 

In the midst of plenty

We sat around the fire

With no food and no wine

Another soul retires

Until there´s only one

 

So I trusted my fortune

And woke up from a dream

In the brightness of light

I never knew your stardom

Until it took me here

Yea, o yeah, let it be here

 

People everywhere, and you must beware

Don´t believe they will give

Just because they can take,

Oh baby -

And If you tumble and, tumble and fall, no one knows you at all

 

 

In the quest for a virtue, the very last of man

Is this all I will find, I will find, I will find in the end?

 

It keeps me knockin´, it keeps me knockin´, it keeps me knocking

but I can´t get in, can´t get in

 

For somebody´s waving, and somebody´s waiting on high for you tonight

 

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Det fick bli Apbra! förstås!

🙂

Skulle va så intressant att höra hur ni låter när ni "bara" är Sylvan&Bonamici utan hyllning till Genesis!

Bra musik gör en glad!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

lavrell,

Ja det låter nog mycket Genesis, vilket vi verkligen hoppas! 🙂

Det känns som om man dyker ner i en stor gryta med batikfärg eler nått.

Vad märkligt det är, hur ens tonårsperiod totalrular ibland, speciellt när

det gäller musiken. Så är det nog för alla. Mamma spelar fortfarande Frank Sinatra

varje dag. 😄

Tack för trevliga ord. De värmer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tja ladda ner länken funkar inte snälla fixa vill ta ner den så man kan lyssna i lugn och ro.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Karl, tack!

Blir alltid lite nervös när just DU har lyssnat, förmodligen den respekten jag känner

speciellt för Dig, eftersom att Du är en sann Genesiskännare!

Och jag håller med i stort vad Du säger. Orsaken till att det inte blev en nylon-strängad historia var helt enkelt att det inte fanns någon till hands.

Dessutom så gör vi ju som så att vi inte plankar till 100, utan försöker göra

låtar som vi önskat höra dem göra själva liksom. 😉 Det var så idén föddes.

Personligen tycker jag att det även finns mycket "The Lamb" med i låten,

i synnerhet "Slipperman" och "In the cage" men även mellotronflöjterna ihop med hammondorgeln skapar en pastishe från t ex "Lilywhite Lilith" (fan vilken bra låt!).

Vet Du att jag tyckte mig höra Din röst när jag sjöng "A staaaaar" i det partiet

som leder in till "Entangled"-sectionen. Visst är det lite likt Karl? 🙂

Dansbandsdilemmat förstår jag också vad Du menar med. Ville väl återskapa känslan av "Eleventh Earl of Mar" och "Ballad of Big". Kruxet är att vi kan inte till 100 reproducera Banks MXR-phasade orgel, så vi blandar RMI-orgeln med en Hammond. Funkar väl sådär. :rolleyes: Men iallafall, kul att Du gillar det här.

Det betyder massor.

Kram påre och TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil, (intressant nick och jävligt snygg bas!)

Vi gav "apan i oss en chans", och i detta fallet verkar vi ha lyckats med det!

I am running out of words snart. TACK!! Bon hjälp mig! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat igen och känner mig lite hedrad att som spökröst fick dyka upp :rolleyes:🙂 men det jag inte fick kläm på dom föregående lyssningarna var partiet efter Entangled men nu vet jag....det känns som Yours Is No Disgrace (Yes) har smygit sig in och det gör inte mig något för det är min musik det också....men efter att ha smält det första kan jag bara säga >impressed...ni återskapar soundet och det blir nästintill fullbordat av din sång eller rättare sagt pga din sång.....nice 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Karl detta är sjuuukt!

Det där om "Yours is no disgrace", sa jag till Bon när jag hade hört honom

spela upp stycket (ja det temat är han pappa till). Mycket uppenbart när det

blir samma bas mellan 12.15-12.33 som "YIND". Det ville jag iallafall ville ha EN gång! Tack för sångkudos!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med om att det var välproducerat och en riktigt bra låt, inget att klaga på igentligen. 5+

Men en tanke som slog mig är att det verkar vara skillnad på komentarena om din låt.

med tanke på att det var rätt likt Genesis.

Med tanke på dom senaste veckornas inlägg om att inspireras och efterlikna sina idoler.

Jag vill inte allt ta ifrån er äran om att det är en bra låt 😱

Det jag vill få fram är att det tydligen verkar ha stor betydelse vilka man inspireras av 😆 Ex. Genesis, Beatles går bra att inspireras av medan Yngwie mf. då kommer motorsågen fram, sen hur bra musikaliskt det är spelar mindre roll.

Det var bara en tanke som slog mig.

Länk jag hänvisar till är här 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med om att det var välproducerat och en riktigt bra låt, inget att klaga på igentligen. 5+

Men en tanke som slog mig är att det verkar vara skillnad på komentarena om din låt.

med tanke på att det var rätt likt Genesis.

Med tanke på dom senaste veckornas inlägg om att inspireras och efterlikna sina idoler.

Jag vill inte allt ta ifrån er äran om att det är en bra låt 😄

Det jag vill få fram är att det tydligen verkar ha stor betydelse vilka man inspireras av 😄 Ex. Genesis, Beatles går bra att inspireras av medan Yngwie mf. då kommer motorsågen fram, sen hur bra musikaliskt det är spelar mindre roll.

Det var bara en tanke som slog mig.

Länk jag hänvisar till är här 🙂

Håller på att läsa den tråden nu. Lasse Mongo är phet. Han rular väldigt mycket tycker jag. HEJA LASSE MONGO!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande! 😆

Genesis 74-76 returns! Jag undrar hur man upplevt detta om det kommit när det begav sig?? Det är som Beatles/Rattles: man känner igen varenda låt men ändå är det en ny låt, inklusive då Yours is no disgrace....(och några sekunder And you and I därefter)och lite Selling England hör man också....

Det enda jag kunde önska är det tunga livetrummandet med Bill Bruford från Seconds out men vad kan man begära??

Grymt imponerande Collins-sång!

Ni kanske skulle bjuda in Karl för nån Gabriel-Selling England-ballad?? :rolleyes:

Fan vad kul ni måste ha med det här projektet, men vilket hästejobb!

Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Nadde och Bonamici!

När Nad återkommer till forumet brukar han göra det med besked. Så även denna gång. Klart man är impad. Har lyssnat ett par gånger men behöver lyssna mer för att ge mer konstruktiv kritik. Är ju inte så Genesisbevandrad som ni andra. Lyssnade mest på Yes av symfonirockarna. Gillar det folkvisemässiga bäst än så länge. Återkommer. Kul att ni är tillbaka! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Micke! (Equality). Tack för välkomnandet. Visst, take your time!

Vem fixar 14 minuter rakt av, det gör ju inte ens jag!!

Nice to be back. Hoppas Ni haft det ball medans jag varit borta!

Nadde

Link to comment
Dela på andra sajter

Bonamici...nu har man ju svarat till Nad hela tiden, men Bonamici....du har en utomordentlig känsla för "dina" ljud...i synnerhet i Entangled-delen men också på det hela...vore kul om ni kunde göra en cover rakt av...vore otroligt roligt att höra också....klart impad av erat projekt som iaf glädjer en gammal symfonirocker som jag 🙂😛😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Bonamici...nu har man ju svarat till Nad hela tiden, men Bonamici....du har en utomordentlig känsla för "dina" ljud...i synnerhet i Entangled-delen men också på det hela...vore kul om ni kunde göra en cover rakt av...vore otroligt roligt att höra också....klart impad av erat projekt som iaf glädjer en gammal symfonirocker som jag  😳  😉  😎

Nä nu JÄVLAR säger jag!!!!! 😠😛

Entangled-delen ("Eden") är MIN baby och det är JAAAAAAAAAAAG som har skrivit det paritet (redan 1980) och det är JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG som spelar allting där!!!!! JAG!! Precis fucking ALLT!! Lägg Karl!!! Du har sååårat mig!!!!

Partiet efteråt...(Det Du kallade "Squonk", det är Bons baby....och han kom i stort sett med det klart, sound och allt...t o m Hackettgurorna hade han lagt (jag blev helt knäckt!) - Vi drog upp tempot lite bara! The secret is...vi har identiska datorer...så vi bollar filer over the net! Hyssna - Stockholm! 😄

Skämt åsido, skall ropa på Bonny Boy.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bonamici...nu har man ju svarat till Nad hela tiden, men Bonamici....du har en utomordentlig känsla för "dina" ljud...i synnerhet i Entangled-delen men också på det hela...vore kul om ni kunde göra en cover rakt av...vore otroligt roligt att höra också....klart impad av erat projekt som iaf glädjer en gammal symfonirocker som jag  😱  😄  😎

Nä nu JÄVLAR säger jag!!!!! 😠😛

Entangled-delen ("Eden") är MIN baby och det är JAAAAAAAAAAAG som har skrivit det paritet (redan 1980) och det är JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG som spelar allting där!!!!! JAG!! Precis fucking ALLT!! Lägg Karl!!! Du har sååårat mig!!!!

Partiet efteråt...(Det Du kallade "Squonk", det är Bons baby....och han kom i stort sett med det klart, sound och allt...t o m Hackettgurorna hade han lagt (jag blev helt knäckt!) - Vi drog upp tempot lite bara! The secret is...vi har identiska datorer...så vi bollar filer over the net! Hyssna - Stockholm! 😄

Skämt åsido, skall ropa på Bonny Boy.

NÄÄÄ NU J%&¤¤#......

Man förutsätter att Banks skrev inledningen till Firth of Fifth och inte Hackett 😛 men nowadays you can´t be sure as eggs is eggs....hursomhelst vore det kul att ge Bonamici lite feedback och inte bara Nad som slickar i sig...... 😱😎😛 så kom fram Bonny Boy 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...