Jump to content
Annons

Vad är felet


Lasse Mongo (oregistrerad)

Recommended Posts

Lasse Mongo (oregistrerad)

Har stört mig en längre tid på fenomenet att det är fult att gilla musiker som är bra t ex Yngwie Malmsteen, Dream Theater etc etc etc, så fort de nämns så är det nåt dåligt över dem, man undrar är det för att svenskar i allmänhet är så avundjsuka över sådant som de själva inte klarar av och inte kan ta att någon faktiskt blivit känd för eller är det bara ren dumhet? Yngwie är helt enkelt sjukt duktig på det han gör såväl Dream Theater och resten av virtuoser som kan så mycket mer än Gessles trallvänliga skitmusik! (Min kommentar, de finns ju de som gillar det med och inget fel med det!)

Men återigen varför är det fult i detta land att gilla sådant som FAKTISKT är över det mesta i både musikaliskt och spelmässigt kunnande? det är för mig en gåta! det verkar mest som de som gnäller inte ens kan hälften och önskar att de kunde det men eftersom de inte kan de så ser de ingen annan utväg än att klaga och bete sig som idioter då det är deras enda utväg att få en åsikt hörd! Detta gäller även okunniga s.k. recensenter som ska vara förståsigpåare i vad som ska vara bra! det enda de kan är att klaga på saker som de oftast inte begriper ett dugg av!

Jag säger att både Yngwie och Dream Theater +en massa andra roliga virtuoser regerar och utan dem ingen utveckling utan snarare avveckling som typ "jag vill inte veta var du köpt din tröja" är det verkligen bra???? NEJ det är ren skit men jag klandrar inte de som tycker att FAKTISKT är bra utan låter dem tycka det och lägger ingen aspekt på det men så fort det nämns ett namn av mera kunnigare art så ska det klagas att det är inte bra vilket får mig att tro att de som klagar är ett avundsjukt släkte vars enda existensiella uppgift är at klaga för att de inte kan själva kan åstadkomma ett piss i jämförelse!

När ni kan hälften så kan jag ta att ni inte tycker om det men att säga att det är dåligt är bara ett bevis på er otroligt låga känsla för vad andra presterar för deras egen skull inte er, för de skiter ju i vad ni tycker annars hade de ju självklart slutat att spela för länge sedan! och vad ni vill kalla det för en utveckling kan man ju bara tolka som idioti då inget nytt skulle alstras utan bara en massa skit helt enkelt, sen att man inte gillar allt gör det inte till ens rätt att säga att det är skit eller dåligt bara att man inte gillar det inget annat! comprende skitsvensk?!

Ja så ser jag på denna galenskap som endast verka existera i Sverige! så fort man kommer utomlands om det endast råkar vara Finland eller Danmark så är det helt plötsligt hel ok vilket får mig att tro att Svenskar är faktiskt dumma i huvudet!

Yngwie Rules helt enkelt och om inte annat så varför klankar ni ned på något som faktiskt får Sverige att framstå som ett land i fronten av duktigt folk??????????????

ni är helt enkelt dumma är min tanke!

nu återgår jag till spriten, den är iaf inte selektiv utan behandlar allar efter bästa förmåga

Redigerat av Lasse Mongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 146
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Hej!

Håller med Lasse M!

Det är inte sällan man hör kommentarer av typen:

"Hur fan kan du höra på den skiten, det är ingen fan som kan komma ihåg hur han spelar ändå!" Eeehhh...goddag, är det vad som är meningen?

Virtuoser är ett helt klart utdöende släkte tyvärr!!

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar bara om tycke och smak, så vad spelar det för roll?

Javisst. Om folk föredrar att bläddra i bilderböcker snarare än att läsa en roman så handlar det också om tycke och smak. Dock så tycker jag nog ändå att man kan peka på ett förfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar bara om tycke och smak, så vad spelar det för roll?

Javisst. Om folk föredrar att bläddra i bilderböcker snarare än att läsa en roman så handlar det också om tycke och smak. Dock så tycker jag nog ändå att man kan peka på ett förfall.

Nja. På något vis brukar alltid musik som "vortuöser" gör, att vara svårlyssnad. Och många människor som inte är musiker förstår inte sig på den då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar bara om tycke och smak, så vad spelar det för roll?

Javisst. Om folk föredrar att bläddra i bilderböcker snarare än att läsa en roman så handlar det också om tycke och smak. Dock så tycker jag nog ändå att man kan peka på ett förfall.

Nja. På något vis brukar alltid musik som "vortuöser" gör, att vara svårlyssnad. Och många människor som inte är musiker förstår inte sig på den då.

Njae, inte nödvändigtvis. Lyssna på Marty Friedman "Scenes", Wolf Hoffman "Classical" eller vad som helst med Bach eller Mozart. Det är ju oerhört följsamt och "skitenkelt".

:::

Lasse har en poäng; det är liksom kulturellt rumsrent att klanka ner på musikalisk skicklighet. Och Pluffos parallelltanke om bilderböcker/seriös litteratur är tänkvärd.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att Yngwie är sjukt säker på att spela gitarr, men vad hjälper det när hans låtar är rätt trista?

Så om jag får välja mellan bra musiker och bra låtar, då väljer jag bra låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är jantelagen:

Du skall icke tro, att du är något.

Du skall icke tro att du är klokare än vi.

Du skall icke tro att du är bättre än vi.

Du skall icke tro att du vet mer än vi.

Du skall icke tro att du är förmer än vi.

Du skall icke tro att du duger något till.

Du skall icke skratta åt oss.

Du skall icke tro att någon bryr sig om dig.

Du skall icke tro att du kan lära oss något.

Jag håller med. Speciellt när det gäller Yngwie. När han lödar för fullt så är det få som hänger med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med. Speciellt när det gäller Yngwie. När han lödar för fullt så är det få som hänger med.

Jag tycker att just det är problemet med Yngwie. Att spela så att det ryker om gitarren är inte det samma som att göra en bra låt.

Att visa hur sjukt säker man är på att spela har snarare en tendens till att förstöra låten. Samma sak gäller också alla dessa wailande soulsångerskor; att de kan blanda höga och låga toner med snabba övergångar och ett ständigt vibrato är kanske ett tecken på att de är duktiga sångerskor, men låter det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dream Theater, för att fortsätta med samma exempel, lyssnar jag på när jag vill sitta med hakan i golvet och bara stirra för att de är så sjukt, läskigt säkra.

Det tröttnar jag ofta snabbt på. Det slutar alltid med att jag sätter på musik jag gillar istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Madvikins (oregistrerad)
Jag håller med. Speciellt när det gäller Yngwie. När han lödar för fullt så är det få som hänger med.

Jag tycker att just det är problemet med Yngwie. Att spela så att det ryker om gitarren är inte det samma som att göra en bra låt.

Att visa hur sjukt säker man är på att spela har snarare en tendens till att förstöra låten. Samma sak gäller också alla dessa wailande soulsångerskor; att de kan blanda höga och låga toner med snabba övergångar och ett ständigt vibrato är kanske ett tecken på att de är duktiga sångerskor, men låter det bra?

-fyller på ditt resonemang AndyPandy...

-Jag kan erkänna att det är lite kul att lysna på Yngvie...ibland.

-Jag är givetvis avundsjuk på hans fantastiskt snabba spel (alltså är jag skyldig till att vara avundsjuk om jag kritiserar honom).

Däremot är det så att jag aldrig skulle skriva låtar som han gör det -hur vet jag det då? Jo jag KAN spela fortare än jag gör, men väljer ändå ett lägre tempo -konstigt va?

-Jag får ofta kommentarer från musikelever som går ut på att "...men dom spelar i alla fall inte ifrån...." tex Metallica, Yngvie eller någon annan musiker/grupp. Mitt ständiga svar är: Lär er att spela tillsammans och tight först -testa sen att spela fort om ni verkligen tycker att det låter bra, men kom ihåg att det inte är någon tävling -först i mål vinner inte! lol

-Musik är inte friidrott/Yngvie är skicklig. Detta är ingen motsättning i sig...

Redigerat av Madvikins
Link to comment
Dela på andra sajter

När ni kan hälften så kan jag ta att ni inte tycker om det men att säga att det är dåligt är bara ett bevis på er otroligt låga känsla för vad andra presterar

Faller inte du för din egen kritik nu?

Samtidigt som du säger att du tillåter folk att gilla vad dom vill, så är dom idioter och dumma i huvet för att de inte gillar Yngwie?

Jag ser för övrigt inget samband med eget kunnande, vs förmåga att avgöra vad man tycker är bra musik.

Måste man (?) vara lika duktig musiker som artisten ifråga, för att ha rätt att anse att man inte tycker om hans låtar? 😉

Jag är inte till en promille lika duktig gitarrist som Ynwie. Men jag sjunger bättre än han 😛 Han är en oerhört mycket bättre musiker än vad jag är, kan jag tänka mig. Men jag är inte speciellt förtjust i hans musik. Gör det mig till en "avvecklad" musikant/lyssnare som inte begriper vad jag pratar om?

edit:stavfel

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

När ni kan hälften så kan jag ta att ni inte tycker om det men att säga att det är dåligt är bara ett bevis på er otroligt låga känsla för vad andra presterar

Faller inte du för din egen kritik nu?

Samtidigt som du säger att du tillåter folk att gilla vad dom vill, så är dom idioter och dumma i huvet för att de inte gillar Yngwie?

Jag ser för övrigt inget samband med eget kunnande, vs förmåga att avgöra vad man tycker är bra musik.

Måste man (?) vara lika duktig musiker som artisten ifråga, för att ha rätt att anse att man inte tycker om hans låtar? 😉

Jag är inte till en promille lika duktig gitarrist som Ynwie. Men jag sjunger bättre än han 😛 Han är en oerhört mycket bättre musiker än vad jag är, kan jag tänka mig. Men jag är inte speciellt förtjust i hans musik. Gör det mig till en "avvecklad" musikant/lyssnare som inte begriper vad jag pratar om?

edit:stavfel

Om du läser mer ingående och har en större överblick så är då Yngwie i detta fall endast ett exempel precis som DT eller en massa andra artister i samma division, sammanfattningsvis så är poängen att varför är det fult att gilla sådant som är nivåer över den mediokra medelmåttemusikern? varför ska det klankas på de som är bra? I samtliga trådar där det förekommer prat om virtuoser så är det alltid samma visa om att den och den suger och oj vad dålig han är osv detta fenomen är så tröttsamt det var väl det jag ville sammanfatta och att jag kallar "er" dumma så är det ju inte "er" personligen utan mer det som man sammanfattar som de jag avser i detta ämne...

jaja whatever egentligen, jag vill ändå inte veta vart du köpt din tröja

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte den på Jack&Jones 😛

Nå - jag håller med om att det ät jävligt tröttsamt med alla "Fan vad han suger", "Han är kass", etc etc.... 😉

Att däremot lufta sin åsikt med att säga "Den musiken är inte i min smak", är nåt helt annat. Oavsett om man gillar låten eller inte, borde man ha lite mer respekt för andra. Och tänka lite på hur man uttrycker sig

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ta ett exempel;

När jag lyssnar på DT inspireras jag av ackordprogressioner, harmonier, unisoner, trumkomp eller bara alla coola licks och riff.

När jag lyssnar på Yngwie kan jag tycka att han är sjukt duktig och snabb men musiken fastnar lixom inte alls på samma sätt. Ibland kan jag tycka att han inte utnyttjar sin potential fullt. Däremot är han rolig att kolla på live. Han är ett jäkla energiknippe. 😛

Tyvärr så tror jag att mkt av kommentarerna om Yngwie bottnar dels i svensk avundsjuka men oxå i att folk stör sig på hela hans appearence. Men nuförtiden är han ju dock mer amerikansk än svensk. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Yngwie Malmsten är en otroligt skicklig musiker, inget snack om den saken. Men det finns en enkel orsak till att jag inte gillar honom mer än jag gör: många av hans låtar låter i mina öron nästan likadant. I så fall föredrar jag Joe Satriani, Eric Johnson eller Steve Vai. 😉

Och i mitt tycke har DT i några låtar på senaste tiden drabbats av "Yngwie-sjukan", dvs sola till på kostnad av låten. Lyssna på The Dying Soul från Train of Thought exempelvis.

Men att klaga på folk för att de inte gillar den typen av musik tycker jag är lite onödigt. Vare sig man gillar det eller ej, så är smaken som baken. Alla kan inte gilla samma sak, och det finns ingen anledning att klanka ner på andra bara för den sakens skull. Om ni visste hur mycket skit jag har fått för att gillar hårdrock skulle ni bli riktigt förvånade. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

sammanfattningsvis så är poängen att varför är det fult att gilla sådant som är nivåer över den mediokra medelmåttemusikern? varför ska det klankas på de som är bra? I samtliga trådar där det förekommer prat om virtuoser så är det alltid samma visa om att den och den suger och oj vad dålig han är osv

Du har missuppfattat. Om jag säger "Yngve Malmsten är kass" så pratar jag inte om hans gitarrspel, faktum är att jag skiter i hur bra han spelar gitarr. Det intressanta är låtarna, och det är också dem jag kommenterar när jag säger att han suger. Bra gitarrspel kan självklart lyfta en låt, men den kan inte bära en, således är låtaskrivandet enligt mig långt mer fundamentalt än framförandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag klankar ner på Yngwie för att han ser så fruktansvärt löjlig ut.

Yngwie.jpg

med det sagt, så betyder det inte att jag tycker att han är en dålig musiker. Men ser man ut såhär, eller åtminstone tycker att det är HÄFTIGT att se ut såhär, då får man faktiskt ta att folk garvar åt en.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag klankar ner på Yngwie för att han ser så fruktansvärt löjlig ut.

Yngwie.jpg

med det sagt, så betyder det inte att jag tycker att han är en dålig musiker. Men ser man ut såhär, eller åtminstone tycker att det är HÄFTIGT att se ut såhär, då får man faktiskt ta att folk garvar åt en.

Du var inget stort fan av 80-talet, va? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är gitarrist och är imponerad av Yngwie´s snabbhet och lyssnar i allmänhet på mycket virtuosmusik men... jag blir faktiskt väldigt less på Yngve för att han har fastnat i en grej och utvecklas aldrig. Det är som om man har en ny sportbil. Visst kan det vara kul att köra 200 och leka Schumacher ibland, men vem fan kör så när dom ska åka till affärn eller hämta barnen på dagis. Det finns en tid och plats för allting och man måste variera sig själv. Men Yngwie har hittat sin publik och så länge dom fortsätter att köpa hans plattor så ser jag ingen anledning till att han ska sluta! Killen drar in CASH och om han inte vill förändra sitt spel så är det ingen annans business än hans! Men jag köper inte hans plattor för att dom senaste typ 10st han gjort låter fan likadana allihop! Det handlar om att göra bra musik och inte bara försöka imponera på tonåriga gitarrister! T.ex. så gillar min morsa Steve Vai för att han skriver bra gitarrballader!

Men jag håller med om att det är väldigt mycke negativa kommentarer om just vituosmusik. För en del så kan det vara avundsjuka som är anledningen men dom flesta gillar bara inte hur musiken låter. Men handen på hjärtat så klagar väl vi lika mycket på annan musik!? Jag vet inte hur många neggiga kommentarer jag har kläckt ur mig pga att nån vill lyssna på typ Britney Spears på en fest! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Påskens kung.. Dvs. Ägghuvudet har svaret.. Det handlar om den evigt, i sverige, överstådende jantelagen. Många glin vill flika in och få in en fot. Du ska inte tro att du är bättre än andra etc etc..

Så typiskt svenskt. Jo jag gillar Yngve, DTH och en massa annat.. Jag skulle aldrig komma på en så idiotisk tanke att jämföra/likna mig vid nån annan. Men så är det väl som så att de flesta (som jag uppfattar i alla fall) gitarrister alltid börjat med nån förebild.. Försöker ta ut solona etc etc.. Sen så småningom (förhoppningsvis) hittar en egen stil.. Och då tycker dessa att man är för mer än "förebilden"..

Jaja.. Jag bara svammlar lite i rödvinsruset här.. Men svaret enl. mig är ändå den svenska jantelgen.. eller kanske 42??? 😉

Nåväl.. Schkkååål på er och gla påsk!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte konstigt att skylla på jantelagen för att folk inte gillar musikermusik och Yngve Malmsten? Det känns nästan förolämpande. Jag skiter i hur bra han spelar, som sagt, och jag har inte som mål att kunna tappa skitbra, jag gillar låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det finns en grej som är snäppet mer svensk än Jantelagen, och det är att skylla på Jantelagen. 😄

***

Vad man alltid glömmer bort när man snackar om Yngve, är att han spelar med en jävla fin tonträff och mycket känsla. Där är inte alls bara blind teknik 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...