Jump to content
Annons

Tjej-artister inom rockgenrens ramar!


Valle

Recommended Posts

Bland de bättre sätten, tror jag, är att ha "mixband" då brukar ingen särskilja på tjejerna. t.ex. hon basisten i smashing pumpkins, och Gwen i no doubt. (ok, kanske inte de bästa exemplen men ni fattar...)

& Lenny Kravitz' batterist...

Men länken funkar inte!!!

Ja precis. Henne brukar man (iaf inte jag) se som en "TJEJturmmis" utan mer som bara en skön trummis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Bland de bättre sätten, tror jag, är att ha "mixband" då brukar ingen särskilja på tjejerna. t.ex. hon basisten i smashing pumpkins, och Gwen i no doubt. (ok, kanske inte de bästa exemplen men ni fattar...)

& Lenny Kravitz' batterist...

Men länken funkar inte!!!

Ja precis. Henne brukar man (iaf inte jag) se som en "TJEJturmmis" utan mer som bara en skön trummis...

Just det Pazo.

Man ser henne som en musiker i första hand & som en kvinna i andra hand.

Detsamma gäller Carol Kaye.

Jag har inte riktigt fattat det här med "tjejband".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland de bättre sätten, tror jag, är att ha "mixband" då brukar ingen särskilja på tjejerna. t.ex. hon basisten i smashing pumpkins, och Gwen i no doubt. (ok, kanske inte de bästa exemplen men ni fattar...)

& Lenny Kravitz' batterist...

Men länken funkar inte!!!

Ja precis. Henne brukar man (iaf inte jag) se som en "TJEJturmmis" utan mer som bara en skön trummis...

Just det Pazo.

Man ser henne som en musiker i första hand & som en kvinna i andra hand.

Detsamma gäller Carol Kaye.

Jag har inte riktigt fattat det här med "tjejband".

Nej precis. "tjejband" känns alltid på nogotvis ihopklistrat. Som om de gjorde en statement med att vara ett "all-girls" band. Som du sa, jag har inte heller fattat tjejband direkt. varför bara vara av ett kön i samma band?...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Bland de bättre sätten, tror jag, är att ha "mixband" då brukar ingen särskilja på tjejerna. t.ex. hon basisten i smashing pumpkins, och Gwen i no doubt. (ok, kanske inte de bästa exemplen men ni fattar...)

& Lenny Kravitz' batterist...

Men länken funkar inte!!!

Ja precis. Henne brukar man (iaf inte jag) se som en "TJEJturmmis" utan mer som bara en skön trummis...

Just det Pazo.

Man ser henne som en musiker i första hand & som en kvinna i andra hand.

Detsamma gäller Carol Kaye.

Jag har inte riktigt fattat det här med "tjejband".

Nej precis. "tjejband" känns alltid på nogotvis ihopklistrat. Som om de gjorde en statement med att vara ett "all-girls" band. Som du sa, jag har inte heller fattat tjejband direkt. varför bara vara av ett kön i samma band?...

Javisst!

Det är väl ingen som kallar Carolina Kluft för tjej-idrottare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland de bättre sätten, tror jag, är att ha "mixband" då brukar ingen särskilja på tjejerna. t.ex. hon basisten i smashing pumpkins, och Gwen i no doubt. (ok, kanske inte de bästa exemplen men ni fattar...)

& Lenny Kravitz' batterist...

Men länken funkar inte!!!

Ja precis. Henne brukar man (iaf inte jag) se som en "TJEJturmmis" utan mer som bara en skön trummis...

Just det Pazo.

Man ser henne som en musiker i första hand & som en kvinna i andra hand.

Detsamma gäller Carol Kaye.

Jag har inte riktigt fattat det här med "tjejband".

Nej precis. "tjejband" känns alltid på nogotvis ihopklistrat. Som om de gjorde en statement med att vara ett "all-girls" band. Som du sa, jag har inte heller fattat tjejband direkt. varför bara vara av ett kön i samma band?...

Javisst!

Det är väl ingen som kallar Carolina Kluft för tjej-idrottare.

haha 😄😎

Inte ens tyngdlyftarna skilljer så mkt som i musik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej precis. "tjejband" känns alltid på nogotvis ihopklistrat. Som om de gjorde en statement med att vara ett "all-girls" band. Som du sa, jag har inte heller fattat tjejband direkt. varför bara vara av ett kön i samma band?...

Det är ju tyvärr inte ovanligt att man ser annonser med band som söker medlemmar där det främsta kravet är att personen är en tjej. Inte att den har samma influenser, är en trevlig prick eller är duktig på att spela. Inte för att jag skulle vilja spela med sådana puckon, men man känner sig ändå lite kränkt som penisbärare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej precis. "tjejband" känns alltid på nogotvis ihopklistrat. Som om de gjorde en statement med att vara ett "all-girls" band. Som du sa, jag har inte heller fattat tjejband direkt. varför bara vara av ett kön i samma band?...

Det är ju tyvärr inte ovanligt att man ser annonser med band som söker medlemmar där det främsta kravet är att personen är en tjej. Inte att den har samma influenser, är en trevlig prick eller är duktig på att spela. Inte för att jag skulle vilja spela med sådana puckon, men man känner sig ändå lite kränkt som penisbärare.

mmm 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag vet är att tjejer som spelar i rockband inte rakar sig under armarna.

Ok, Lita Ford kanske gjorde det. Jag vet inte så noga 😉

Jösses... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag vet är att tjejer som spelar i rockband inte rakar sig under armarna.

Ok, Lita Ford kanske gjorde det. Jag vet inte så noga 😉

Jag tror att det är ganska få killar som spelar i rockband som rakar sig under armarna, hur det ligger till bland tjejerna har jag ingen aning om, och ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är tråkigt att dålig musik får så mycket mer uppmärksamhet än bra musik. Men förhoppningsvis försvinner fenomenet när det blir "normalt" att göra bra musik.

Vad är din poäng?

Det var ett sarkastiskt skämt med viss seriös underton.

Att få tjejer spelar i "rockband" till skillnad från killar har ju föga med hur "normalt" det anses vara. Jag menar, det finns absolut inga hinder för tjejer att spela i band, snarare tvärt om. Dessutom finns det mängder med kvinnliga förebilder inom rockmusiken. Och ingen kommer att titta konstigt på dig för att du är tjej och spelar trummor. Det är knappast något uppseendeväckande idag.

Problemet (om man väljer att se det som ett) med "sexiga sångerskor" ligger ju på ett mer elementärt plan.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Inte för att jag skulle vilja spela med sådana puckon, men man känner sig ändå lite kränkt som penisbärare.

och du kan inte komma på någon anledning varför de bara ville ha tjejjer av samma kön i bandet?

Kul projekt. Vad ska ni göra? Ordna worskhops med instrumentkurser? Inspelning? Berätta mer. Och om du vill träffa andra som sysslar med liknande så skicka ett PM.

En annan grym förening i malmö är playgirl som hjälper tjejjer att lära sig spela. Föreningen Shemusic arrangerar spelningar.. och sedan kan man ju gå på ladyfest. 😆

Tror playgirl har lite att läsa under "om playgirl" som kanske kan svara på frågan om någon var ifrågasättande till varför det är separatistiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag skulle vilja spela med sådana puckon, men man känner sig ändå lite kränkt som penisbärare.

och du kan inte komma på någon anledning varför de bara ville ha tjejjer av samma kön i bandet?

Kanske för att det är lite svårt att få tag på tjejer av motsatt kön? 🙁

Nej, ärligt talat kan jag inte komma på nån som helst anledning. Det är lika fånigt som band som sparkar medlemmar för att de inte ser tillräckligt bra ut.

Att jag råkar ha en penis säger inget om mig som person och knappast något som är relevant i de sammanhangen. Det är väl musik det är frågan om, inte fortplantning?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Att jag råkar ha en penis säger inget om mig som person och knappast något som är relevant i de sammanhangen.

Det finns de som inte håller med dig, till exempel den förening som tråden handlar om och bandannonsen du pratade om. Vi behöver ju egentligen inte diskutera varför, men tydligen - som du säkert själv borde fatta eftersom du ger exempel på det - verkar tjejjer vilja spela musik utan män.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag råkar ha en penis säger inget om mig som person och knappast något som är relevant i de sammanhangen.

Det finns de som inte håller med dig, till exempel den förening som tråden handlar om och bandannonsen du pratade om. Vi behöver ju egentligen inte diskutera varför, men tydligen - som du säkert själv borde fatta eftersom du ger exempel på det - verkar tjejjer vilja spela musik utan män.

Då skulle du med andra ord tycka det var helt ok om jag satte upp en annons där jag söker bandmedlemmar som endast har ljus hy? För det finns ju gott om föreningar som gärna utesluter mörkhyade människor, så vad är problemet?

Jag är så ofantligt trött på att i första hand bli bedömd pga mitt kön. Och jag är så ofantligt trött på att folk som påstår sig arbeta emot den sortens fördomar i många fall är riktigt duktiga på att dra förhastade slutsatser själva.

Jag känner igen mig väldigt mycket i det som beskrivs i "Om playgirl". Jag har också under min uppväxt blivit intalad till att inte ta plats, och fått lära mig att jag inte duger till något. Jag och många andra killar har detta problem. Det är inget som sitter i könet utan i fostran. Likaså finns det gott om dominanta och självsäkra tjejer.

De killar med dåligt självförtoende får ensamma ta hand om deras problem medan tjejer ska daltas med. Varför inte se till personer istället för kön?

Kalla det vad det är istället, en musikförening för folk med dåligt självförtoende, och bjud in alla som känner att de tillhör dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

whatever om vad diskussionen handlar om så är det bara en regel som gäller, trivs man så ska man stå för det, gör man det inte så gör man det inte, alltså kontentan är att det inte handlar om kön utan snarare om sin egen förmåga att skita i vad andra tycker och göra det man tycker om och om någon sen inte inte tycker om det så, fine gå och spy då eller vad du/ni nu tänkte göra! jag gör som jag vill är den enda rätta vägen när det kommer till konst eller uttryck eller vad fan det nu kan vara.

Om folk slutade bry sig om vad andra tyckte/tycker så skulle mobbning inte fungera och därmed skulle inte heller någon kunna trycka ned någon annan, det är bara du själv som avgör vad som passar dig, ingen annan och sen kan hela världen dra åt helvete om det nu är det som man måste uttrycka det.

Så stå på er annars gör nån annan det åt er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle du med andra ord tycka det var helt ok om jag satte upp en annons där jag söker bandmedlemmar som endast har ljus hy? För det finns ju gott om föreningar som gärna utesluter mörkhyade människor, så vad är problemet?

Jag är så ofantligt trött på att i första hand bli bedömd pga mitt kön. Och jag är så ofantligt trött på att folk som påstår sig arbeta emot den sortens fördomar i många fall är riktigt duktiga på att dra förhastade slutsatser själva.

Jag känner igen mig väldigt mycket i det som beskrivs i "Om playgirl". Jag har också under min uppväxt blivit intalad till att inte ta plats, och fått lära mig att jag inte duger till något. Jag och många andra killar har detta problem. Det är inget som sitter i könet utan i fostran. Likaså finns det gott om dominanta och självsäkra tjejer.

De killar med dåligt självförtoende får ensamma ta hand om deras problem medan tjejer ska daltas med. Varför inte se till personer istället för kön?

Kalla det vad det är istället, en musikförening för folk med dåligt självförtoende, och bjud in alla som känner att de tillhör dit.

Du kan inte jämföra det här med rasism, för det finns ingen negativ diskriminering i att starta projekt som ska få tjejer att börja göra något annat än att sjunga i musiksammanhang. Visst kan man ha dåligt självförtroende oavsett kön, men jag tror inte att det är det såna här projekt inriktar sig på att bota. De vill snarare få tjejer att börja spela och på så sätt visa andra tjejer (och killar) att det faktiskt är ok att göra det. I min gymnasieklass (gick musik) var det en kille som sjöng och en tjej som inte sjöng, det säger kanske en del om den generella könsuppdelningen i musiklivet? Killarna står för spelandet, tjejerna står i kören eller jobbar med tuffa producenter som behöver ett snyggt ansikte till sin nya låt.

Visst är det tråkigt att såna åtgärder ska behövas, precis som med kvotering i arbetslivet, men jag tror att det behövs för att få igång maskineriet och förändra strukturerna så att ett band med endast kvinnliga medlemmer efterhand inte längre ses som ett "tjejband" utan som ett "band".

Har du dåligt självförtroende är det nog något du själv måste jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte jämföra det här med rasism, för det finns ingen negativ diskriminering i att starta projekt som ska få tjejer att börja göra något annat än att sjunga i musiksammanhang. Visst kan man ha dåligt självförtroende oavsett kön, men jag tror inte att det är det såna här projekt inriktar sig på att bota. De vill snarare få tjejer att börja spela och på så sätt visa andra tjejer (och killar) att det faktiskt är ok att göra det. I min gymnasieklass (gick musik) var det en kille som sjöng och en tjej som inte sjöng, det säger kanske en del om den generella könsuppdelningen i musiklivet? Killarna står för spelandet, tjejerna står i kören eller jobbar med tuffa producenter som behöver ett snyggt ansikte till sin nya låt.

Visst är det tråkigt att såna åtgärder ska behövas, precis som med kvotering i arbetslivet, men jag tror att det behövs för att få igång maskineriet och förändra strukturerna så att ett band med endast kvinnliga medlemmer efterhand inte längre ses som ett "tjejband" utan som ett "band".

Har du dåligt självförtroende är det nog något du själv måste jobba på.

Jag kan mycket väl jämföra det med rasism. För det handlar om diskriminering grundat på helt irrelevanta faktorer. Och det är inget jag tänker acceptera oavsett hur många fina föreningar det finns som stödjer det. Jag är emot ytliga grupperingar och kvoteringar, det tänker jag fortsätta stå för. Jag anser att många av de åtgärder som sägs främja jämställdheten i själva verket gör raka motsatsen. Och jag tror aldrig att vi får ett samhälle med mindre diskriminering och förtryck om vi inte hela tiden utgår ifrån individen. Ett "vi och dom"-tänkande gör bara saken värre. Då kan man fortsätta väga i evigheter.

I min gymnasieklass (gick också musik) var det förvisso fler tjejer som sjöng, men de allra flesta tjejer (tror till och med att det var alla) var även instrumentalister. Och jag upplevde aldrig att tjejerna rent generellt hade svårt att ta plats, ett par stycken hade det, men inte generellt. De som hade svårast att ta plats och jämt hamnade utanför var en grupp på 5-6 killar, där jag var en av dem.

Det är dags att sluta inbilla sig en massa saker om vad som är typiskt för tjejer och killar och istället se till de individer som behöver extra stöd för att "komma ut i samhället".

Ja jag jobbar på mitt självförtroende, och jag har kommit en bra bit. Och jag är inte bitter för att ingen hjälpt mig med det. Däremot blir jag förbannad om nån anser att jag skulle ha bättre självförtroende, lättare att ta plats, mer att säga till om, etc etc. bara för att jag råkar ha en massa svällkroppar dinglandes mellan benen.

Bah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är initiativ som "playgirl" och annat bara positivt. När det gäller musik, IT, teknik och annat tar gärna killar större plats än tjejer. Det märks i vilken skolklass som helst. Har själv döttrar som dragit igång ett tjejband. Tror inte de varit så intresserade av att ha med en eller flera killar som vill briljera med sina solon. Däremot för en kille och taskig på sitt instrument kan det tvärtom vara bra att spela med "duktiga" instrumentalister (åka snålskjuts? 😲 )

Inte alltid så lätt att förklara........ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här handlar inte om vem som har sämst självförtroende, utan om varför det är så få tjejer som är instrumentalister i jämförelse med killar. Om det är som du säger att allt beror på individen, är det då en ren slump att killarna dominerar området? Och vad föreslår du för lösning? Hur ska man få fler tjejer att börja med musik och ljudteknik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Det är inte frågan om hur man ska få fler tjejjer att börja med detta bara för sakens skull utan snarare att få branschen och människor i allmänhet att inte inte lägga några aspekter på om det är en kille eller tjej som spelar/mixar etc det är det enda viktiga allt annat är bara en massa bortkastad tid att spendera på att få t ex folk som inte är intresserade av det att ändå hålla på med det vilket bara urholkar branschen med en massa skit, de kvinnor som är intresserade nog tar för sig ändå och de killar som inte kan acceptera det är ändå på väg bort, så ägna energin till att ha kul och sprid det bland alla era vänner som kanske kan vara intresserade och hjälp dem att komma igång oavsett vilket kön de är av!

Schkåll tamefan som det heter så fint på spritiska!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...