Jump to content
Annons

Tjej-artister inom rockgenrens ramar!


Valle

Recommended Posts

  • 2 år senare...
Annons
Varför är det föresten så speciellt när tjejer spelar rock?  😉

För att det låter skit? 😛😱😛

Hehe... Nej då. Drain, Sahara Hotnight är exempel som är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det föresten så speciellt när tjejer spelar rock?  😉

För att det låter skit? 😛😱😛

Hehe... Nej då. Drain, Sahara Hotnight är exempel som är bra.

Bahhh. Inte Sahara i alla fall. Såg de live (bara på tv dock) och det lät inget vidare. Falskt och otajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det föresten så speciellt när tjejer spelar rock?  😱

För att det kan inspirera andra tjejer att börja med musik, så man slipper det här mansdominerade klimatet som Eternals (om än ironiska) kommentar ger uttryck för.

Hahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det föresten så speciellt när tjejer spelar rock?  😉

För att det låter skit? 😛😱😛

Hehe... Nej då. Drain, Sahara Hotnight är exempel som är bra.

Bahhh. Inte Sahara i alla fall. Såg de live (bara på tv dock) och det lät inget vidare. Falskt och otajt.

Hehe... ok, men det finns det många "killband" som är också. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det föresten så speciellt när tjejer spelar rock?  😉

För att det låter skit? 😛😱😛

Hehe... Nej då. Drain, Sahara Hotnight är exempel som är bra.

Bahhh. Inte Sahara i alla fall. Såg de live (bara på tv dock) och det lät inget vidare. Falskt och otajt.

Hehe... ok, men det finns det många "killband" som är också. 😄

Ja, absolut absolut! Det har inget med könet att göra det med otajthet. Men jag var tvungen att berätta om mina upplevelser =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det föresten så speciellt när tjejer spelar rock?  😱

För att det kan inspirera andra tjejer att börja med musik, så man slipper det här mansdominerade klimatet som Eternals (om än ironiska) kommentar ger uttryck för.

Börja med musik ja, det är cool, men det finns tusentals tjejer som sjunger pop. Kan inte de inspirera? Frågan är: varför är det så speciellt när det är tjejer som spelar rock?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det föresten så speciellt när tjejer spelar rock?  😉

För att det låter skit? 😛😱😛

Hehe... Nej då. Drain, Sahara Hotnight är exempel som är bra.

Bahhh. Inte Sahara i alla fall. Såg de live (bara på tv dock) och det lät inget vidare. Falskt och otajt.

Hehe... ok, men det finns det många "killband" som är också. 😄

Ja, absolut absolut! Det har inget med könet att göra det med otajthet. Men jag var tvungen att berätta om mina upplevelser =)

hehe... ok. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man se på det proportionerligt så tror jag att det är en större andel av de musicerande killarna som är dåliga. Det är för jävligt att kvinnans roll i musiken har blivit som snygg sångerska som sjunger låtar som andra skrivit, eller som sexig bakgrundsdansare.

Thimmie: Tjejer som spelar rock ses som lite tuffa, det är en genre där kvinnan i vanliga fall fyller rollen som groupie, och jag tycker att det är enbart positivt att man sätter tjejer i musikerrollen så att folk vänjer sig vid tanken på att de faktiskt också kan spela instrument.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Thimmie: Tjejer som spelar rock ses som lite tuffa, det är en genre där kvinnan i vanliga fall fyller rollen som groupie, och jag tycker att det är enbart positivt att man sätter tjejer i musikerrollen så att folk vänjer sig vid tanken på att de faktiskt också kan spela instrument.

Absolut! Jag tycker att det är mycket positivt (har jag sagt något annat?). Men det jag tycker är konstigt är den kommentar att det är just tjejer som spelar. Fattar du, vi är på samma "sida". Jag tycker att det ÄR konstigt att man måste kommentera att det är tjejer. Fattar du? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken diskussion som uppkommit ut från tomma intet!

Japp, så är det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar tjejer 😄

...och jag som trodde att du var homosexuell? 🙂😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimmie: Tjejer som spelar rock ses som lite tuffa, det är en genre där kvinnan i vanliga fall fyller rollen som groupie, och jag tycker att det är enbart positivt att man sätter tjejer i musikerrollen så att folk vänjer sig vid tanken på att de faktiskt också kan spela instrument.

Absolut! Jag tycker att det är mycket positivt (har jag sagt något annat?). Men det jag tycker är konstigt är den kommentar att det är just tjejer som spelar. Fattar du, vi är på samma "sida". Jag tycker att det ÄR konstigt att man måste kommentera att det är tjejer. Fattar du? 🙂

Jag förstår precis vad du menar, Thimmie 😆

En sak som har blivit riktigt bra: Herrfotboll

Folk har äntligen börjat säga Herrfotboll. Ska man säga "Damernas fotbollsallsvenska" så ska man också säga "Herrarnas fotbollsallsvenska" 😉

Altzi: Jag med... o dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Jag tycker att det är mycket positivt (har jag sagt något annat?). Men det jag tycker är konstigt är den kommentar att det är just tjejer som spelar. Fattar du, vi är på samma "sida". Jag tycker att det ÄR konstigt att man måste kommentera att det är tjejer. Fattar du? 🙂

Jadå, jag förstår att vi är på samma sida, och håller med om att benämningen "tjejband" är onödig och tar fokus från musiken och sätter den på könet. Men jag tycker ändå att projekt och spelningar där man vill ha tjejerna i majoritet är bra, eftersom det som sagt kan inspirera andra att börja. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Jag tycker att det är mycket positivt (har jag sagt något annat?). Men det jag tycker är konstigt är den kommentar att det är just tjejer som spelar. Fattar du, vi är på samma "sida". Jag tycker att det ÄR konstigt att man måste kommentera att det är tjejer. Fattar du?  🙂

Jadå, jag förstår att vi är på samma sida, och håller med om att benämningen "tjejband" är onödig och tar fokus från musiken och sätter den på könet. Men jag tycker ändå att projekt och spelningar där man vill ha tjejerna i majoritet är bra, eftersom det som sagt kan inspirera andra att börja. 🙂

Det håller jag med om! Men kvotering ska man vara försiktig med, det som kan hända är att en bunt tjejband blir inkvoterade för att de är tjejer och inte för att de är duktiga, vilket kan få som följd att de rent generellt är sämre än killbanden och så tänker alla att hoppsan, tjejer kan inte spela rock.

Om ni förstår vad jag menar. Ni får ursäkta min nattliga avsaknad av formuleringskonst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller jag med om! Men kvotering ska man vara försiktig med, det som kan hända är att en bunt tjejband blir inkvoterade för att de är tjejer och inte för att de är duktiga, vilket kan få som följd att de rent generellt är sämre än killbanden och så tänker alla att hoppsan, tjejer kan inte spela rock.

Tjejer som överhypas i lokalpress och får uppmärksamhet enbart för att de är tjejer, jo det känner jag igen och det är inte så bra. Men det fenomenet försvinner ju förhoppningsvis när det blir "normalt" för tjejer att göra annat än stå vid micken/i kören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller jag med om! Men kvotering ska man vara försiktig med, det som kan hända är att en bunt tjejband blir inkvoterade för att de är tjejer och inte för att de är duktiga, vilket kan få som följd att de rent generellt är sämre än killbanden och så tänker alla att hoppsan, tjejer kan inte spela rock.

Tjejer som överhypas i lokalpress och får uppmärksamhet enbart för att de är tjejer, jo det känner jag igen och det är inte så bra. Men det fenomenet försvinner ju förhoppningsvis när det blir "normalt" för tjejer att göra annat än stå vid micken/i kören.

Förhoppningsvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Absolut! Jag tycker att det är mycket positivt (har jag sagt något annat?). Men det jag tycker är konstigt är den kommentar att det är just tjejer som spelar. Fattar du, vi är på samma "sida". Jag tycker att det ÄR konstigt att man måste kommentera att det är tjejer. Fattar du?  🙂

Jadå, jag förstår att vi är på samma sida, och håller med om att benämningen "tjejband" är onödig och tar fokus från musiken och sätter den på könet. Men jag tycker ändå att projekt och spelningar där man vill ha tjejerna i majoritet är bra, eftersom det som sagt kan inspirera andra att börja. 🙂

Det håller jag med om! Men kvotering ska man vara försiktig med, det som kan hända är att en bunt tjejband blir inkvoterade för att de är tjejer och inte för att de är duktiga, vilket kan få som följd att de rent generellt är sämre än killbanden och så tänker alla att hoppsan, tjejer kan inte spela rock.

Om ni förstår vad jag menar. Ni får ursäkta min nattliga avsaknad av formuleringskonst 🙂

Jao, jag förstår vad du menar. Och du har en kraftig poäng. Det gäller ju allting egentligen, inte bara rock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejer som överhypas i lokalpress och får uppmärksamhet enbart för att de är tjejer, jo det känner jag igen och det är inte så bra. Men det fenomenet försvinner ju förhoppningsvis när det blir "normalt" för tjejer att göra annat än stå vid micken/i kören.

Jag tycker att det är tråkigt att dålig musik får så mycket mer uppmärksamhet än bra musik. Men förhoppningsvis försvinner fenomenet när det blir "normalt" att göra bra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Bland de bättre sätten, tror jag, är att ha "mixband" då brukar ingen särskilja på tjejerna. t.ex. hon basisten i smashing pumpkins, och Gwen i no doubt. (ok, kanske inte de bästa exemplen men ni fattar...)

& Lenny Kravitz' batterist...

Men länken funkar inte!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...