Jump to content
Annons

sketchup


el davo

Recommended Posts

jag satte mig ner för att fundera lite över placering av absorbenter och andra saker i studiorummet hemma.

2d-ritningar ger inte riktigt någon bra överblick, så jag bestämde mig för att prova att skissa upp något i 3d. www.sketchup.com har en trial version som funkar 8 timmar.

2.5 timme efter installationen hade jag första skissen (draft). sedan lade jag till lite mer grejer och provade en alternativ möblering. man får otroligt bra överblick. lätt att rita skalenligt, kul.. och ganska snyggt!

rekommenderas för den som vill möblera om utan att använda korsryggen 😆.

men priset är väl saftigt för att man ska vilja använda det någon längre tid.. $500.

129641157_16e0414077.jpg

129641158_cffe564b60.jpg

129641159_0a6eee46ed.jpg

Absorbenterna är alltså de vita fyrkanterna i hörnen 😆. Vill man tycka till om placering av dem och monitorer så är det mer än välkommet!

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Grymt bra - synd att det bara funkar i 8 timmar...

Jag brukar vilja fippla betydligt längre än så.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var snyggt!

På tredje bilden såg det lite instängt ut i datorhörnet. Vet dock inte hur det påverkar ljudet, mer en känsla.

placeringen på sista bilden är som du säger - lite instängd. nära till sidoväggarna (även om dom är vinklade bort från mixplats) och svåra basproblem pga att man i princip sitter riktad in mot ett hörn.

utan akustikbehandling är placeringen rena döden för basen, man hör i princip ingenting. och det går mkt material för att fixa till det.. om ens möjligt. så det man vinner i yta förlorar man snart igen..

mittenplaceringen låter bra med mkt lite akustikbehandling. det är den jag sitter med nu, men jag vill bättra på den lite genom att smälla upp mark/murplattor inklädda i tyg på lämplinga platser.

ett extra plus med mittenplaceringen är att man har utsikt mot två vackra fjäll när man sitter i lyssningssoffan. ett litet lyxproblemsminus är att man inte får nån hemmabiovägg..

programmet är verkligen grymt lätt och snabbt att jobba med, jag är helt novis på 3d..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hur fan gör ni det så bra? Jag provade det, BLEV JU APFULT! 😏

gjorde du dom tre tutorialövningarna innan du drog igång? de visar hur de viktigaste funktionerna funkar (de enda funktioner jag använde mig av 😏.

ergonomiskt var programmet lite jobbigt fram till dess att jag fattade att man kan mappa verktygen till valfria tangenter i preferences. annars blir det mycket klickande fram och tillbaka med musen..

vissa av objekten i bilden importerade jag (import 3d) från det bibliotek som följer med. de har också gratis expansionpaket man kan ladda ner från deras sida och ett forum där folk postar sina modeller.

man kan göra jäkligt avancerade åkningar i presentationssyfte, som t ex studiodesignern john sayers utnyttjar (han ritar även in varenda balk i konstruktionen och skalar av på material i åkningen.. imponerande.). man kan ta hem och låna från många snygga modeller utlagda på:

john sayers forum

sök på "sketchup" och "skp" (filändelsen)

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...