Jump to content
Annons

monitorer -> mixer -> ljudkort?


unbornichen

Recommended Posts

Just nu har jag kopplat studiomonitorerna direkt i ljudkortet men funderar på att köpa en liten gullig behringer mixer. Kommer ljudet att färgas eller förändras av mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Räkna inte med att ljudet blir bättre. Varje grej emellan påverkar ljudet på något sätt. Men det är inte heller säkert att det blir sämre alls. Allt beror på. Just de billigaste mixerborden på marknaden, oavsett märke, är ju gjorda med en hel del kompromisser. Så det kan brusa en del. Om det stör är däremot inte säkert.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplevde ingen skillnad (Har också en Behringer mixer) För övrigt anser jag det vara mer imponerande att göra bra låtar på billiga grejer än på dyr utrustning. Jag menar; bra utrustning gör en inte till en bra låtskrivare :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Varför vill du koppla monitorerna till en mixer?

Om mixern bara ska användas för ut-ljudet är det väl inga större problem med brus. Mixern är jättebra att ha om du har latency på ljudkortet och inte vill tumma på inspelningskavaliteten.

Robertus: Är det lättare att skirva bra låtar om man har en skitbra mixer?

Jag ser inte det självklara sambandet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Varför vill du koppla monitorerna till en mixer?

Jag antar att han på ett enkelt sätt vill kunna justera monitornivån utanför mjukvaran. Det är ju lite bökigt att ratta de två separata volymkontrollerna på monitorerna (som i mitt fall dessutom sitter på baksidan). Vore skönt att kunna ställa dom en gång för alla och sedan använda något mera lättillgängligt för volymjustering.

Har själv umgåtts med tanken på en enklare mixer. Samson har en specialgrej för det: C-Control, men det känns lite overkill i mitt fall. En billig mixer kan man dessutom använda till annat. Har tittat på Behringers UB802 som kostar runt 6-700 spänn. Modellen under, UB502, fick fint betyg i Sound On Sound och det poängterades att den kunde vara ett bra val som "problem solver", vilket är ungefär vad jag behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Varför vill du koppla monitorerna till en mixer?

Främst för att kunna byta mellan hörlurar och högtalare. Hörlurar och högtalare är typ hELT olika grejer så man måste checka att det låter bra i både. Sen blir grannarna lacka om det ljudar efter 22 så då ska hörlurarna i. Jobbigt att krypa bakom datorn varje gång. Och så självklart att ha en liten smidig hårdvaruvolymkontroll och slippa klicka i windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En dum fråga kanske... :rolleyes:

Hur kopplas de aktiva monitorerna från ljudkortet?

kör man en rca ut från kortet där man fölänger left och right och kör in dem i varje monitor eller hur ser det ut?

(Har aldrig sett hur de ser ut baktill) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkorten ser olika ut. Monitorer har oftaste tele/XLR ingång där bak. Sen får man välja själv hur man kopplar dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer en fråga som kanske e lite off-topic och dum haha men kommer monitorerna funka som datorns högtalare så att om man tittar på dvds i datorn så får man ljudet från monitorerna? svara hellre "ja" än "det kan man välja..." 🙂

Redigerat av Torre
Link to comment
Dela på andra sajter

En billig lösning för ljudkort -> mixer -> monitorer (aktiva) är Tapco 6306. Den har separat volymkontroll för monitorer och hörlurar. Tapco (Mackie) har väl rätt bra ryckte också om man oroar sig för ljudkvaliteten. Jag hade en liten phonicmixer förut (1202?), men den gick sönder efter ett tag. Ljudet låtar inte lika .. 'jobbigt' som med phonicmixern heller.

Men tro inte manualen till Tapcon när det gäller att koppla den till datorn för att använda både som monitorkontroll och som inspelningsgrunka med samma kopplingar. Vill man spela in enligt deras kopplingside (och jag har inte kommit på någon som funkar) så får man välja att antingen - höra ljudet man spelar in, eller ljudet från ljudkortet.

Verkar rätt bekymmersamt kan jag tänka mig? 🙂

Om denna typ av koppling är viktig finns ju annars Soundcraft Compact 10 och 4. Men de saknar aux send, så det blir svårt att höra något reverb om man vill sjunga in (hur kan man missa sådana detaljer??). För övrigt har de bra kontroller för monitorer och hörlurar (två hörlursutgångar, en med allt, och en för 'artisten' där man kan välja mixen av inspelat (saker kopplade till synten som inte ska spelas in just 'nu' och ljudkortets utgång) och det som ska spelas in 'nu') 😛

Samson C-Control är också byggd för det du frågade efter (ser inte exakt vad du frågade efter, eftersom jag bara kan se de senaste tio inläggen 🙂). Den har fler in- och utgångar. Men bara för monitoring, inte inspelning.

Lycka till

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Vad du verkar behöva är en omkollningsenhet av något slag. Kolla hos Kjell och Co. De har en SP-.19 4Way Audio Controll för ca. 200 - 250 spänn. Funkar utmärkt som in till min HiFi, där jag har kopplat dator, rullbandspelare och dekoder, m.m. Hitta inte katalogen just nu så produktnummert kan jag inte bidra med. 🙁 Good luck 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En billig lösning för ljudkort -> mixer -> monitorer (aktiva) är Tapco 6306. Den har separat volymkontroll för monitorer och hörlurar.

bild

Den har 4 ingångar och preamps och hela köret. Jag behöver bara en ingång, ingen förstärkning alls, och så två separata ut för hörlurar och aktiva monitorer. Jag skulle nog betala för mer än jag behöver om jag köpte Tapco 6306

Vad saknar den här som Tapco har förutom antal ingångar?

eurorack ub502

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du verkar behöva är en omkollningsenhet av något slag. Kolla hos Kjell och Co. De har en SP-.19 4Way Audio Controll för ca. 200 - 250 spänn. Funkar utmärkt som in till min HiFi, där jag har kopplat dator, rullbandspelare och dekoder, m.m. Hitta inte katalogen just nu så produktnummert kan jag inte bidra med. 🙁 Good luck 🙂

Jo, fast hade tänkt mig ett par volymkontroller också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...