Jump to content
Annons

Remembrance


Recommended Posts

LÅTNAMN: Remembrance

ARTIST/GRUPP: e

GENRE: bossa-aktig

LÅTLÄNGD: 3 min

KOMPOSITÖR: e

PRODUCENT: ja, det är väl jag igen...

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.4

STATUS: skiss, skiss, skiss

Gjort om den här låten. Nya gitarrer, piano och en del tillägg. Ursprungsversionen finns här: tidigare version

Glad Påsk alla! 🙂

alt länk:

Hi-Fi

Lo-Fi

edit: ny version 24/4 se längre ner!

Remembrance_mp3_060415.mp3

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ju hört låten innan och gillat den mycket fina melodin. Nu mycket snyggare ljud direkt! Härlig närhet av instrumenten men sen tycker jag att sången skulle komma närmare också. Känns som du sjunger i en kyrka.

Vänta inte 3(!!) takter innan sticket kommer! På det direkt så blir det mycket bättre. Något vajsing med rytmen när sticket kommer också. Och....du sjunger ju bra annars men....sången i sticket tycker jag du ska styra upp. För falskt de två första stroferna, man får gissa sig till din meloditanke där.

Snyggt med I don´t know why....

Tycker inte heller låten ska sluta med att det är sticket man kommert ihåg utan återvänd till reffen.

Spontana tankar. Hoppas de kan vara till nytta. 🙂

Glömde skriva att jag gillade sticket! 😕

Redigerat av Grannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du....du vet vad jag tycker...du är den ende på forumet som bär Ry traditionen...bra...väldigt bra och jag tycker du sjunger med en känsla jag inte hört tidigare, bra...och övergången vid 1:17 är underbar...bra tänk....den får gå på repeat hela kvällen 🙂🙂😄

glad påsk själv 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny version ovan!

Grannen: En granne som dig skulle man ha. Kul att du kom ihåg denna. Tack för värdefulla synpunkter! Nej stämmorna i sticket funkade inte. Har nämligen en ny mick på lån en AKG och jag tycker den låter mycket bättre än min gamla Studio Labs B1. Tanken var att det skulle vara lite sväviga stämmor på sticket men det sket sig. La på en lead istället hoppas det låter tightare men visst hörs det skillnad på mick men sen är det flera månader sen jag sjöng in versen. Fär väl sjunga om alltihop. Tog dina andra goda råd på allvar också och kortade ner taktena innan sticket och jag tycker det var effektivt. Orkade inte fixa en sista refräng men ackordgången är ungefär den samma. Kanske räcker? ☺️😆

karl: Jo, du har ju varit bussig att bjuda på fenomenala övergångar och nåt har man väl lärt sig? 😆😆 Gjort låten något ytterligare efter Grannens goda råd. Tack för god kritik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glad Påsk!... ☺️

Gött!! du har din stil...sången är speciell och skön..Dock hör jag några smågrejer men det är petitesser, för i det stora hela så är sången mycket tilltalande och sjungs med mycket känsla!...

Jag känner ju till låten och har ju hört den ett antal ggr här...tycker den är bra uppbyggd och gillar det snygga sticket också...

Skulle vara grymt o höra låten på en livescen... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud! I några sekunder trodde jag att det var karl som hade snott micken från dig.

Skön låt. Låååångt ifrån vad jag brukar lyssna på, men det fick mig på glatt humör. ☺️

edit: Gla' påsk!

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

precis vad jag också tänkte på när jag först lyssnade igår, alltså blev klart bättre när du tog bort en takt av dötrummor innan sticket :rolleyes: .

klart bättre ljudkvalitet i denna version. Tycker sticket är riktigt snyggt. Svårt att säga vad man tycker bäst om, det är som ett smörgårdsbord bestående av många små delikatesser. Just nu är jag mest förtjust i pianoliret mellan 1.33-1.51.

Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud! I några sekunder trodde jag att det var karl som hade snott micken från dig.

Kan knappast tänka mig en större komplimang! 😛 Sångrösten är verkligen upp-och-ner vissa dagar funkar den hyffsat andra inte. Man kan ju inte skråla som man vill i en lägenhet heller... 😄 Alltid kul om nån blir glad av ens musik. 🙂

Valdez: Tack igen för lyssning! 🥰 Live? Har ju inget band, skulle bli med ak gitarr då.

stajo: Tycker också ljudet blev mycket bättre på denna. Kanske en kombination av ny mick och att man lärt sig eq:a lite. Funderar lite på vilket pianolir du menar...? Men kul att det går hem i Karlskrona!

Grannen: Ja, la snabbt på ny sång igår kväll för att "rädda" sticket. Låter ju inte enhetligt med sången på det övriga så jag får väl ta om hela skiten. Tänkte också på att ta bort ytterligare takter men tror du inte det blir för abrubt då? "Som ett bandyslag i nacken" - som nån skrev? Men jag gillar överaskningsidén... Tack återigen för nyttiga synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sällar mig till bravokörerna. låten är snygg, arrangemanget är självklart, gitarrljudet är mumsigt. Sången är ... sådär. Jag tycker att reverbet gör att det blir lite hårt och vasst på något underligt sätt. Sedan svajar sången lite ibland. Det kan vara charmigt, men låten är i övrigt så vacker så.. 😄

Annars är det toppbetyg. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt soft och läckert..

Undrar hur det skulle låta om du bytte sång teknik från övre delen av halsen - till ett mera magstöd betonat? på hela produktionen..du sjunger med rätt teknik på några ställen,och där låter det skit bra!! Tycker att det blir lite för svagt med övre delen av halsen..det finns inget utrymme för vibrato då - luften rusar förbi stämbanden.bara min åsikt..annars kanon låt!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja du mr. E mycket läckert, i den här låten framstår du som forumets manliga motsvarighet till kompositören av mästerverket Blue. Jävligt (oops nu blir det plump i protokollet men det tar jag lätt) skört, innerligt och vackert och med ett fint utryck både i musik och röst. Man blir glad sa nån ja det blir man sannerligen, den här måste ut på radion (så mecka på och stå i med den) så den kommer till glädje för fler än oss här. Hinner jag inte in till stan i veckan så tar jag ner den till musikdatorn så jag kan lyssna i mina bra lurar och PM:ar mina synpunkter på mix och sånt men det är inte så mycket mixtrande kvar att göra enligt mig.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud: Tack för comments. Skall försöka få ordning på rösten. Kul att du gillade låten i ö.

Harmonica mike: Får sjunga upp en halv dag om rösten skall funka och det gapandet pallar inte grannsämjan för i detta rätt lyhörda hyreshus men jag får väl ta bärbara och ge mig ut i skogen... Funderar på att börja sjunga i kör igen för hålla skorstenen i bättre trim. Roligt att låten som sådan verkar funka ändå.

karl: Jo men det är SANT! 😄 Jag vill inte bidra till att demosidan skall vara ett rosa-moln-ryggdunkar-ställe men det fullödiga uttryck du har sång- och melodimässigt det är bara att luta sig tillbaka och beundra.

Burnin Sven: Men nu tar du väl i... 😄 Jag är iofs en stor beundrare av Joni Mitchell. Jättekiul att du tycker det iaf. Det finns mycket att förbättra och jag är väldigt tacksam för dina synpunkter gärna här över en eller ett par biror. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så blev det en fortsättning på låten, och det till sin fördel! Snyggt och känsligt sjunget om än det hamnar lite bredvid ibland men här är det mer känslan och helheten som gäller. I sticket (från 0:52) skulle det inte sitta fel med en andrastämma under melodin över delar av sticket. Det sista sticket eller slutversen från 1:47, har du provat med rak basgång, spela hela fjärdedelsnoter utan pauser eller synkoperingar? Läckert med pianospelet här som ger en aggressivare ton i låten. Ibland känns trumspelet aningen överambitiöst, kan bero på att det spelar så mycket på åttondelar. Avslutningsvis, en bra låt har blivit ännu bättre med dina bearbetningar och tillägg och slutet - riktigt gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så blev det en fortsättning på låten, och det till sin fördel! Snyggt och känsligt sjunget om än det hamnar lite bredvid ibland men här är det mer känslan och helheten som gäller. I sticket (från 0:52) skulle det inte sitta fel med en andrastämma under melodin över delar av sticket. Det sista sticket eller slutversen från 1:47, har du provat med rak basgång, spela hela fjärdedelsnoter utan pauser eller synkoperingar? Läckert med pianospelet här som ger en aggressivare ton i låten. Ibland känns trumspelet aningen överambitiöst, kan bero på att det spelar så mycket på åttondelar. Avslutningsvis, en bra låt har blivit ännu bättre med dina bearbetningar och tillägg och slutet - riktigt gott!

Tack för värdefulla synpunkter som alltid. Kul att du uppfattde andrasticket lite argare precis som min tanke. Skall försöka testa efter dina förslag även om jag tyckte basgången kändes självklar på 1:an 3:å och 4:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

bimbambop: Ja, vispop är nog en bra genrebeskrivning. Tack för lyssning och omdöme.

Harmonica mike: 😄 Brukar vara tvärtom med mig att det mesta låter bra i onyktert tillstånd. JJ Cale, jo jo man tackar. Men du kan ha lyssnat de första fyra-fem timmarna tråden existerade då låg det uppe en annan version med stämmor på andrasticket som inte lät så bra. Hursomhelt sången skall göras om och kanske en refräng på slutet också. Återkommer säkert i frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre version av andrasticket. Vilken skillnad när du tar i med sången. Det ger mer bärkraft att hålla tonen på plats i de högre registren liksom. Jag skulle rekommendera att du gör samma sak med första sticket. Sjung om melodistämman starkare där, nu vacklar den lite och orkar inte ända fram. Det är just kontrasten mellan versernas spröda känslosamma ton mot andrastickets kraft som ger mysig balans i låten. Känns mycket behagligt vid återgången från andrasticket till versen igen. Andrastämman kanske ska sänkas volymmässigt, den är inte sjungen med samma kraft som första stämman vilket gör att den sticker ut lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mycket bättre version av andrasticket. Vilken skillnad när du tar i med sången. Det ger mer bärkraft att hålla tonen på plats i de högre registren liksom. Jag skulle rekommendera att du gör samma sak med första sticket. Sjung om melodistämman starkare där, nu vacklar den lite och orkar inte ända fram. Det är just kontrasten mellan versernas spröda känslosamma ton mot andrastickets kraft som ger mysig balans i låten. Känns mycket behagligt vid återgången från andrasticket till versen igen. Andrastämman kanske ska sänkas volymmässigt, den är inte sjungen med samma kraft som första stämman vilket gör att den sticker ut lite.

Tack för att du på kort tid orkade lyssna igen. Ja, jag tror jag vill ha andrasticket nånting ditåt men tycker inte att jag kommer ända fram pga vokala begränsningar och det blir lite hysteriskt kanske? 😎😛 Risken är att det blir platt fall i första sticket då om jag drar på även där. Tycker att min sång där nu nätt och jämt håller. Kul att musiken verkar funka iaf det känns som det viktigaste f n, sångare kanske går att hitta ändå... 😱😛🙂 Och visst det finns en del att göra mixningsmässigt.

Ha det gott Janne. Vi hörs!

edit: issade nå on bkstav i förra "versionen" 😛

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

Nu har det här blivit en riktig kanon-låt, där de olika kontrasterande delarna bildar en enhet! Jag lyssnade faktiskt till din första version på den den tiden, då jag ännu inte hade registrerat mej och följaktligen inte var "betrodd" att komma med synpunkter. Nu är det väl bara en del detaljer i mixen som måste justeras.

Well done!

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag du sytt ihop låten mycket bättre. Övergången till sticket är ett klart lyft.

Tycker inte du ska hitta någon annan sångare. Du sjunger fint och personligt.

Det lönar sig att pilla lite extra i låtarna.

Bra jobbat! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det här blivit en riktig kanon-låt, där de olika kontrasterande delarna bildar en enhet! Jag lyssnade faktiskt till din första version på den den tiden, då jag ännu inte hade registrerat mej och följaktligen inte var "betrodd" att komma med synpunkter. Nu är det väl bara en del detaljer i mixen som måste justeras.

Well done!

Peo

Jag är väldigt glad att du är reggad nu! 😱 Mixen, fixa några sura sångpartier och sen spamma internet he! Stort tack Mäster Peo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag du sytt ihop låten mycket bättre. Övergången till sticket är ett klart lyft.

Tycker inte du ska hitta någon annan sångare. Du sjunger fint och personligt.

Det lönar sig att pilla lite extra i låtarna.

Bra jobbat! 🙁

Jo man ska nog pilla långt efter inspirationen lagt sig och transpirationen kommer. Men sången är ett evigt kraxande innan det stämmer något sånär. Jag blir väldigt glad när du tycker att det verkar funka nu 😲😄 . Tack för alla lyssningar och mycket konstruktiv kritik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nad is tuning in.........

Laddade ner den sista versionen. Jodu, Du har en helt egen stil -

sugirej!! Bästa sång jag hört Dig lägga. Denna rythm Du använder finns det

en skön sugande känsla..."The rainy street" övergången är genial.

DÄREMOT!.......Vad händer vid 01.50? Annats sångljud och en annan, som en annan röst. Hade Du lagt det en annan dag? DET kanske var en regnig dag?? 😠

Jag tycker iallafall att detta är miltals ifrån det jag hörde Dig göra tidigt förra året.

Snacka om REKORDUTVECKLING!!!!

Natarzan.

Link to comment
Dela på andra sajter

DET kanske var en regnig dag?? 😎

Ha, ha! Humorn har du kvar... 😄 Kul. Bra Nad! Jo men två månader gick och så fick jag låna en AKG C 4000 B från en av våra ingenjörer och sen höll jag upp med snuset och... Sen ville jag göra en fortsättning på låten och så låter som det gör. Javisst som från två olika planeter. Det får väl bli en solig sångdag nurå med den dyraste micken då AKG:n alltså. Den låter helt suverän tycker jag fattade inte vad nylonsträngad gitarr vafönått förut. Alltid kul när du tycker jag utvecklats men vid snart femti får man väl sluta fundera på vad man skall göra som vuxen.

Bonamici: Tusen tack! Lyfter på hatten men ni är så glödhett grymma du och Nad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...