Jump to content
Annons

Monitorer och flat response


Danny

Recommended Posts

Använder just nu Delta 1010 lt + en hyfsat bra stereoamläggning för all lyssning. Funderar dock på att byta upp mig och köpa ett par Genelec 8040A. I samband med detta undrar jag hur basen kan tänkas bli. På mitt nuvarande system har jag dratt up EQ:n ganska mycket vad gäller basfrekvenserna, då basen i ursprungsläget låter ganska klen. Denna möjlighet finns ju dock inte på de monitorer som jag tänkt köpa. Hur kan man tänka sig att basen blir då, blir den inte väldigt klen med en flat response på monitorerna? Detta kommer ju att ge en risk att man höjer basen alldeles för mycket vid mixning.

Redigerat av Danny
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kan det också vara så att du sitter i ett ganska odämpat rum? placeringen av dina högtalare och den plats du sitter på och lyssnar kan påverka basåtergivningen väldigt mycket. prova att flytta runt grejerna och se om det låter bättre. närmare/längre från vägg, hörn etc. kolla länkarna jag postade här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0entry344337

genelec 8040 har god basåtergivning (, rak frekvensgång över hela spektrat och mycket detaljerad transientåtergivning. och det kommer nog att låta bra när du spelar låtarna på andra ställen efter att ha mixat på dom i ett schysst rum jmf med nu.. kolla Bob Katz rekommendation här:

http://gearslutz.com/board/showthread.php3...&highlight=8040

själv valde jag dynaudio bm6a eftersom jag vill ha en lite mjukare diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå placeringen av högtalarna... Hur fungerar det med ett hörnskrivbord? Högtalarna står ju symmetriskt i rummet, men blir de placerade för nära hörnet (ca 1m ifrån på varje håll)?

nej det är inte alls bra.. håll dig borta från hörnen! den placeringen skulle ge hemska toppar och dalar i basen. Om du inte tokdämpar hörnet med nån meter tjockt gullfiber från tak till golv då kanske.. och samma i alla andra hörn... 😉

men då ryms ju inte hörnbordet.. he he.

du kan ju prova att placera högtalarna som om de stod på/vid hörnbordet och se hur det låter för att bilda dig en egen uppfattning.

edit: ett annat problem skulle vara att dina högtalare kanske kommer väldigt nära väggarna då, vilket skulle ge stora kamfiltereffekter (utsläckning/förstärkning) även högre upp i registret. inte kul.

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...