Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

vad finns det för för och nackdelar med att ha en sÄ pass stor baskagge ?

jag funderar nÀmligen pÄ köpa en sÄdan.

Annons
Postat

LĂ„t mig frĂ„ga sĂ„ hĂ€r: vad vet du sjĂ€lv om dom? NĂ„gonting borde du ju veta, annars skulle du vĂ€l inte fundera pĂ„ att köpa en sĂ„dan. đŸ˜Č

Postat (redigerat)

En 26-tummare Àr svÄrare att fÄ lÄta bra. Men om man lyckas man med slagskinn frontskinn och att stommen lÄter bra, Àr hel sÄ kommer den naturligtvis lÄta svÄlfett! En 20 tummare Àr ju lÀttare eftersom det gÄr att mygla fram ett okej ljud med filtar/dÀmpling osv. DÀmpar man en 26-tummare sÄ kan det bli rÀtt mycket pappljud. Sen beror det ju pÄ VAD för ljud man vill ha. Kanske inte att föredra med en 26a om man ska lira funkmusik. Och en 20 tummare Àr kanske inget att ha om man ska köra "70-tals"hÄrdrock. TokdÄren Bob Rock lyckades rÀtt bra med metallicas svarta album 24 tum eller Motley Crues platta med Jonh Corabi (lyssna pÄ Power to the music) 28 tum

Kiss med plattan Creatures of the night, Whitesnacke, Slide it in. Är ju andra alster med icke-20-tumms-kaggar-inspelningar.

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Det Ă€r ju svĂ„rare att hitta skinn till en 26" ocksĂ„. 22" eller 24" dĂ„? Eller vill du verkligen ha en Ă€r det klart du ska h en 😠

Postat

Volym Àr grejen. AlltsÄ, inte ljudvolym, utan storleken pÄ skinnet gÄnger djupet pÄ trumman. Tar man och gÄngrar dom mÄtten inser man hur mycket luft det Àr att flytta runt.

En 22x16 Àr lÀttare att spela pÄ Àn en 28x20 ( har jag oxÄ en). 24x14 har mindre volym Àn en 24x18, och Àr betydligt rappare.

Ska man ha en 26":a sÄ se till att ha en bra mick som tar upp lÄgt i registret. Jag tycker oftast inte att en tex Beta52 rÀcker till. Hellre en bra stormembrans konning.

Jag Ă€r peppad pĂ„ en 20x18 eller 20x20... bra punch, men fin botten Ă€ndĂ„. Sen har jag allt...! 😉

Postat
Volym Àr grejen. AlltsÄ, inte ljudvolym, utan storleken pÄ skinnet gÄnger djupet pÄ trumman. Tar man och gÄngrar dom mÄtten inser man hur mycket luft det Àr att flytta runt.

En 22x16 Àr lÀttare att spela pÄ Àn en 28x20 ( har jag oxÄ en). 24x14 har mindre volym Àn en 24x18, och Àr betydligt rappare.

Ska man ha en 26":a sÄ se till att ha en bra mick som tar upp lÄgt i registret. Jag tycker oftast inte att en tex Beta52 rÀcker till. Hellre en bra stormembrans konning.

Jag Ă€r peppad pĂ„ en 20x18 eller 20x20... bra punch, men fin botten Ă€ndĂ„. Sen har jag allt...! 😆

Ser det ut som Alex Van Halen's eller? 😉

Alex%20Van%20Halen%202.jpg

đŸ™‚đŸ„°

• 4 veckor senare...
Postat
En 26-tummare Àr svÄrare att fÄ lÄta bra. Men om man lyckas man med slagskinn frontskinn och att stommen lÄter bra, Àr hel sÄ kommer den naturligtvis lÄta svÄlfett! En 20 tummare Àr ju lÀttare eftersom det gÄr att mygla fram ett okej ljud med filtar/dÀmpling osv. DÀmpar man en 26-tummare sÄ kan det bli rÀtt mycket pappljud. Sen beror det ju pÄ VAD för ljud man vill ha. Kanske inte att föredra med en 26a om man ska lira funkmusik. Och en 20 tummare Àr kanske inget att ha om man ska köra "70-tals"hÄrdrock. TokdÄren Bob Rock lyckades rÀtt bra med metallicas svarta album 24 tum eller Motley Crues platta med Jonh Corabi (lyssna pÄ Power to the music) 28 tum

Kiss med plattan Creatures of the night, Whitesnacke, Slide it in. Är ju andra alster med icke-20-tumms-kaggar-inspelningar.

Var i helvete hittar man sĂ„dan ingĂ„ende info om band?? 😆😆

Postat (redigerat)

eller om det Àr fest kan man ju alltid köra med 30" baskagge

keep on sniffing till your brain goes pop!!!

edit:(citat les claypool)

😛

Redigerat av IDF
Postat

Ludwig Vistalite...osv...hÀftiga bilder mÄ jag sÀga!

Skall du köra med 24" tex sĂ„ handlar det ju helt enkelt om luftförflyttning Ă  la rockÂŽn roll...micka gĂ€rna upp en bit ifrĂ„n,kanske kombinerat med en nĂ€rmick pĂ„ baskaggen,sĂ€tt tex distansmikrofonen typ 3.5 m ifrĂ„n eller mer,dĂ„ fĂ„r du ut maximalt av vĂ„gform och basljud som man i dessa fall efterstĂ€var...inget jazz-kit direkt! 😛

Postat
Ludwig Vistalite...osv...hÀftiga bilder mÄ jag sÀga!

Skall du köra med 24" tex sĂ„ handlar det ju helt enkelt om luftförflyttning Ă  la rockÂŽn roll...micka gĂ€rna upp en bit ifrĂ„n,kanske kombinerat med en nĂ€rmick pĂ„ baskaggen,sĂ€tt tex distansmikrofonen typ 3.5 m ifrĂ„n eller mer,dĂ„ fĂ„r du ut maximalt av vĂ„gform och basljud som man i dessa fall efterstĂ€var...inget jazz-kit direkt! 😳

visst Ă€r det sött..😄

körde senast igÄr en inspelning med mitt Àldsta jazzkit, iofs Àr det 20" kagge dÀr, sÄ inte direkt denna storlek..men ÀndÄ. men vi körde en 421 nÀrmickat, lite intittande in i kaggen och en oktava mkl2500 som distansmick pÄ densamme, för att fÄ lite större basvÄgor. det lÀt smÀckt.

jag Ă€r dĂ€remot sugen pĂ„ att skaffa en björkbastrumma 22" dĂ„ till mitt fusionkit, för att fĂ„ lite mer flĂ€sk i kaggen. har just nu en 20" dĂ€r me. fan jag Ă€r ju ganska lĂ„ng, sĂ„ du skulle se mina ben som sticker Ă„t alla hĂ„ll o kanter me 20" kaggen..🙁

😛

Postat

fan,sitter du i Norrping och lirar---vad gillar du för stuk dĂ„...???...jag hĂ„ller hus i SlĂ€tmon 45 km nedanför Linköping vet du,gillar rockÂŽnroll och progressive och allsköns blandning... 😛

Postat
fan,sitter du i Norrping och lirar---vad gillar du för stuk dĂ„...???...jag hĂ„ller hus i SlĂ€tmon 45 km nedanför Linköping vet du,gillar rockÂŽnroll och progressive och allsköns blandning... 🙂

javisst..som det ser ut kommer jag göra det ytterligare tre Ă„r..😄

jag diggar det mesta.. hehe fast just nu sitter ja o diggar IA, för att han e go. jag har lirat ganska mycket rock o sĂ„nt pĂ„ trummor.. Ă€r vĂ€l sk. improvsationist.. ( 🙂 ) nĂ€r det gĂ€ller spel överlag.

ofan. slÀtmon. det lÄter lite gulligt.. hehe ligger det mot kisahÄllet dÄ eller? jag Àr ju uppvÀxt i vimmerby, sÄ lite kÀnner man till trakterna.

allskön blandning Àr bÀst..fast Ànnu bÀttre med en twist.

😎

Postat
vem e IA dÄ???

ja hÀr e mittemellan sörru,fast jag e frÄn SOLNA frÄn början...mellan KISA och RIMFORSA vare...www.studio-camelot.com

matthias IA eklund..freak kitchen guran. jĂ€drigt sĂ€ker. solna.dĂ€r har jag stulit ett par toffler..😎 MELLAN KISA O RIMFORSA?? galet.jag vissteinte ens att det fanns ngt emellan..haha.. nĂ€e men Ă€r det inte surt o bo dĂ€r? men Ă€r det dĂ€r den fotbollsplanen ligger?? jag har ett svagt minne dĂ€rifrĂ„n.

fan jag tror jag har för mycket tid. sitter just i detta nu o ritar av mitt vardagsrum i DETALJnivĂ„ och försöker lösa detta med akustikbehandling. har en svĂ„r efterklang runt 250 Hz och en reverberation pĂ„ 1kHz.. som det ser ut nu kommer jag smĂ€lla upp ett par ganska feta basfĂ€llor..😄 iofs fel trĂ„d o disskutera detta.. hahaha

ska kolla in sajten nu!

🙂

Postat
vem e IA dÄ???

ja hÀr e mittemellan sörru,fast jag e frÄn SOLNA frÄn början...mellan KISA och RIMFORSA vare...www.studio-camelot.com

jomen fan den sajten har jag dregglat mycket pĂ„..sĂ„ det Ă€r din studio det..🙂

frÀscht

fÄr glida ner ngn gÄng o hÀlsa pÄ!!

Postat

det finns inget som Ă€r surt med att bo sĂ„ hĂ€r som vi gör pĂ„ landet,tvĂ€rtom-man finner sig sjĂ€lv etc-slipper en jĂ€vla massa löst folk osv + buller och bĂ„ng som man bara blir nojjig av...sen kan man spela och spela hur mycket och lĂ€neg man vill---perfect! 🙂

Postat
det finns inget som Ă€r surt med att bo sĂ„ hĂ€r som vi gör pĂ„ landet,tvĂ€rtom-man finner sig sjĂ€lv etc-slipper en jĂ€vla massa löst folk osv + buller och bĂ„ng som man bara blir nojjig av...sen kan man spela och spela hur mycket och lĂ€neg man vill---perfect! 🙂

jag ska inte sĂ€ga ngt..😎 hade min förra studio mitt ute bland Ă„krarna utanför kalmar..det Ă€r fan asgött..iofs var min jÀÀÀvligt sunkig men fan vilka schyssta inspelningar vi har gjort dĂ€r..😄

jag hade mina trumövningar pĂ„ nĂ€tterna.började vid 11..slutade vid 2-3 snĂ„ret. chill som fan var det..hĂ€r mĂ„ste man typ glida runt knĂ€pptyst. lite surt men fan..funkar!! 🙂

Postat

Som tidigare nÀmnt sÄ handlar det om att flytta luft i trumman och ju större volym trumman har desto mer luft ska flyttas givetvis. Men den andra aspekten som tillkommer Àr ju att mer luft krÀver större kraft. Det Àr ingen slump att sÄvÀl Lars Ulrich som Tommy Lee kan spela pÄ stora trummor för trots allt sÄ slÄr dessa herrar hÄrt pÄ sina trummor.

Jag menar att pÄ samma sÀtt som storlekar pÄ klÀder eller skor passar personer sÄ passar Àven storlekar pÄ trummor.

Postat
Som tidigare nÀmnt sÄ handlar det om att flytta luft i trumman och ju större volym trumman har desto mer luft ska flyttas givetvis. Men den andra aspekten som tillkommer Àr ju att mer luft krÀver större kraft. Det Àr ingen slump att sÄvÀl Lars Ulrich som Tommy Lee kan spela pÄ stora trummor för trots allt sÄ slÄr dessa herrar hÄrt pÄ sina trummor.

Jag menar att pÄ samma sÀtt som storlekar pÄ klÀder eller skor passar personer sÄ passar Àven storlekar pÄ trummor.

stackars lars ulrich som slÄr sÄ hÄrt att han mÄste bÀras ut pÄ bÄr efter spelningar!! :rolleyes:

nÀe en 22"a tycker jag Àr lagom!!!

Postat
Ljud flyttar inte luft!

Nehe???vad menar du dÄ...

att ljud Àr förlyttad luft etc tror jag alla hÀr fattar vad som menas med--- att flytta luft tex ju större baskagge eller högtalarmembran etc ju mer luftförflyttning-eller hur!

Ljud Ă€r energi=svĂ€ngningar per sekund-anges i Hertz osv-uppkommna ur fysisk rörelse etc,Ă€r du nöjd nu! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.