Jump to content
Annons

Samarbetsfiler på servern oxå?


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Tänk om man kunde få låna lite serverspace för upp och nedladdning av ljudfiler i samband med samarbeten. Skulle inte det vara en riktigt bra feature här på forumet? Nu får man ju sitta och skyffla filer via MSN Messenger (dvs. båda parter måste vara upploggade samtidigt) eller köpa in sig på lite utrymme nånstans. Gratis ställena som finns på nätet verkar inte tillåta ljudfiler.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Samarbetar är inte det nåt som vi gör här på forumet eller vad menar du? Det finns ju möjlighet att ladda upp låtar för bedömning vad är skillnaden. Det är väl för den delen oxå att samarbeta när folk ger sina synpunkter så man kan mecka till det o sen upp med en ny version för bedömning igen. Det händer ju att det blir en del uppladdningar innan låtarna är OK.

En del tycker inte om att man länkar till sina låtar på andra sidor så på nått sätt vore det till och med lite konsekvent att hålla allt inom forumet. Tycker jag i alla fall. Nåväl olika åsikter tydligen, min är bäst 🙂 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

För snabb och smidig överföring använder man annars ftp. Att skicka över msn känns förra århundradet  😛

Joel

ftp är ju bökigt... om man inte har en gemensam server

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Just det ftp kräver ju den där servern och föresten så är ftp nog ganska mycket äldre än Messenger. Dom har en på Echo project studios tex. där jag oxå är medlem men där får man ju bara lägga upp material som är producerat inom den studion.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du, En gemensam server som alla på forumet har tillgångtill.

En sån server vore ju godis, men jag tro att det kommar att komma upp massor av filer som inte ska vara där + att vissa tycker a´tt det är kul att sabba för folk. Risken är ochså stor att pass och lösen kommer ut och hela världen kommer att få tillgång till utrymmet.

Sen vet jag inte vilket webbhotell som skulle gå med på nått sånt. 100 pers om dan som laddar upp en fil på 5 mb blir ju 500 mb. Lite väl mycket va? Om det överhuvudtaget skulle funka så behöver vi en server med en 100/100 lina & 5 Gig utrymme som töms dagligen.

Pjuh... Nog det längsta jag nånsin skrivit här 😛😄 .

//Sebbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du, En gemensam server som alla på forumet har tillgångtill.

En sån server vore ju godis, men jag tro att det kommar att komma upp massor av filer som inte ska vara där + att vissa tycker a´tt det är kul att sabba för folk. Risken är ochså stor att pass och lösen kommer ut och hela världen kommer att få tillgång till utrymmet.

Sen vet jag inte vilket webbhotell som skulle gå med på nått sånt. 100 pers om dan som laddar upp en fil på 5 mb blir ju 500 mb. Lite väl mycket va? Om det överhuvudtaget skulle funka så behöver vi en server med en 100/100 lina & 5 Gig utrymme som töms dagligen.

Pjuh... Nog det längsta jag nånsin skrivit här 😄😄 .

//Sebbe

Det där med server har jag virit inne på. Men till webradioprojektet som fins att läsa om i en tråd i detta forum. Skall bara skaffa mig en router sen blir det av. Att hyra en server för detta låter onödigt. Kan kanske avara någon gig för detta, men som sagt så blir det nog massa strunt som kommer att laddasupp. Vi får väl se hur detta tar sig i framtiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Är det verkligen så många samarbeten på gång hela tiden där massor av folk behöver skyffla gig av filer dagligen undrar det ja. Sen skyfflar man ju inte hela mixar det handlar om ett par filer åt gången max kan jag tro. Mecka och mixa och sånt får man göra hemma hos respektive projektledare vilken då oxå lagrar hela mixen. Man använder givetvis ftp för uppladdning och de nedladdningsbara länkarna kan skickas via mejl. Det är också möjligt med ftp att bara ge tillträde till en specifik fil. Skulle nån ramla över den filen så är det ju begränsat vad den personen kan ha för nytta av låt os säga ett gitarrpålägg. Man borde kunna klara det på så sätt att en fil bara får vara uppe en dag eller så om det skulle bli rusning menar jag (vilket jag betvivlar). Det måste väl också finnas skript eller vad det heter som i värsta fall automatiskt tömmer servern var annan dag eller så.

Nåväl bara en idé det funkar på andra ställen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

En egen FTP server att dela vore det enklaste. Att det skulle vara bökigtt som Lådan säger kan jag inte alls förstå.. Sitter man med Win XP så är det bara att gå in i "mina nätverksplatser" och köra guiden "lägg till nätverksplats" .. sen kan man gå in under verktyg och välja "anslut nätverksenhet" och mappa en enhetsbokstav till den.. t.ex Z:.. Hur smutt som helst ju.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kör Win 98 på en gammal 230 mhz P2 som surfmaskin funkar bra det oxå med ftp. Finns små gulliga program som WS ftp ryms på en diskett så man kan köra i princip på vilken maskin som helst var som helst, man kan köra från disketten oxå lämnar inget kvar i värdmaskinen.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

jag menade inte att det skulle vara bökigt att ftpa. menar bara det att om det skall funka så måste någon av oss ha en server som står o brummar i en mörk garderob. Sen kan man ju ftpa via explorer osså så det är inget svårt.

Får se om jag görslag i saken o fixar en server igen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä Lådan servern kan ju studio stå för det det var ju det jag menade. Tidningen heter ju studio och många här kanske alla köper den eller är prenumeranter och då vore det ju inte fel med en virtuell cyberstudio/fildelningsserver.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä Lådan servern kan ju studio stå för det det var ju det jag menade. Tidningen heter ju studio och många här kanske alla köper den eller är prenumeranter och då vore det ju inte fel med en virtuell cyberstudio/fildelningsserver.

Göran

Givet.. Vi kan starat en insamling till en dedikerad server som studio köper. Kanske man kan fixa ett VIP forum för dom som är sugna. Man blir vip om man betalar 150/månad eller liknade. Pengarna går sedan till att köpa en server!

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Riktigt supervass idé. Nä så var det nog inte jag menade och så dyrt är det nog inte att fixa det det har dom nog råd med.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nåväl bara en idé som jag inte på nått sätt tycker är orimlig. Har väl sagt vad jag känner att jag behöver i ämnet så nu lägger jag ner.

Vänligen

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...