Jump to content
Annons

Nytt operativsystem - vågar man?


hammagrella

Recommended Posts

Håller på att se över mitt hus lite grann när det gäller tekniken så jag har lite ströfrågor här som ni märkt.

Kör CubaseSL idag problemfritt i Windows 2000 (nåja lite crashar när man överbelastar med för många VST instrument då och då, men inget allvarligare) men funderar på att uppgradera till WinXP.'

Vågar man? Är det värt besväret o "risken"? Måste jag göra massor av omkonfigureringar av ljudkort och Cubaseinställningar (bävar för detta då jag inte riktigt vet hur jag fått det att funka idag 😉 )

Taxam för erfarenheter o råd!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad man ska ge för rekommendation beror 1) på vad du kör för hårdvara (CPU, RAM, osv) och 2) om du tänkt bokstavligen uppgradera från Windows 2000 eller om du kan tänka dig att ominstallera XP från scratch. Det senare är helt klart att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

min erfarenhet är att "reparera/byt inte det som fungerar".

Tänk istället på om du kommer få några direkta fördelar med bytet.

Tycker du att det funkar med Win 2000 så varför byta?

OM du ska byta så håller jag med om att en "ren" installation är att föredra..

Har bara dåliga erfarenheter av uppgraderingar (från win 98 till xp)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man ska ge för rekommendation beror 1) på vad du kör för hårdvara (CPU, RAM, osv) och 2) om du tänkt bokstavligen uppgradera från Windows 2000 eller om du kan tänka dig att ominstallera XP från scratch. Det senare är helt klart att rekommendera.

1) P4 2,4 GHz och 785 MB RAM

2) Eh, tänkte egentligen uppgradera, har så taskigt med backupmöjligheter så jag vet inte vad jag ska göra med allt "ljud" under ominstallationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man ska ge för rekommendation beror 1) på vad du kör för hårdvara (CPU, RAM, osv) och 2) om du tänkt bokstavligen uppgradera från Windows 2000 eller om du kan tänka dig att ominstallera XP från scratch. Det senare är helt klart att rekommendera.

1) P4 2,4 GHz och 785 MB RAM

2) Eh, tänkte egentligen uppgradera, har så taskigt med backupmöjligheter så jag vet inte vad jag ska göra med allt "ljud" under ominstallationen.

Ok, med den hårdvaran hade jag kört XP - MEN under förutsättning att jag kunde installera om från scratch! Tro mig, du vet vilket företag jag sitter på, och jag har ansvarat för PC standard paket för 10,000-tals PCs och när det varit dags för uppgradering har vi kört ominstallation från scratch!

edit: dvs när det varit från en o/s version till annan... uppgradering inom samma o/s (dvs endast MS Office, IE, SP, e.d) har vi inte sopat om från scratch.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

vågar man? 🙂

Det är ju det.. Innan körde jag Windows Millennium, nån halvonödig variant av 98se om jag inte har helt fel..

Men när jag vågade, trots diverse filer jag loosa pga av att jag missat att bränna ut dem på lämplig backup.. Så Yes!

Kör nu Win XP Pro och det verkar vara ruskigt stabilt för musikbruk åtminstone.

Annars också förstås.. förresten undrar vad Service Pack 2 har å komma med..?

Men som tidigare poster säger - kör NYINSTALLATION från scratch isåfall, har aldrig fått en uppgradering att funka felfritt.

Lycka till! Oavsett om du bestämmer dig för att köra "Varför ändra - när det funkar?" eller att prova.

Kör själv Cubase SX och det kräver tydligen Win XP - eller har jag fel nu igen.? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK tack för bra tips. Det blir nog till att ominstallera hela skiten EN VACKER DAG, eller snarare en dag när det regnar, eller - fan - skit i vilket väder det är, huvudsaken att jag tagit backup...och att jag hajar hur jag restorar skiten så att övergången blir smidig. Minns när jag gick från Cubasis till Cubasis mellan två datorer (och hade råkat spara wav-filer i fel kataloger på gamla datorn). Vilket surr det blev, ingenting från den tiden är sig likt (det är därför t ex "Långväga tåget" fortfarande låter som den gjorde med Cubasis och tillhörande instrument). Ja, heliga hoppande höns, det blir nåt att bita i det, men som Naked säger "if it works dont fix it" - universums skönaste mantra. Tror jag lyder det ett tag till, tills en dag när det regnar eller..äsh...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Underhill (oregistrerad)

En tanke bara. Har du idag 2 fysiska hårddiskar? om inte vaför inte köpa in en billig till som du lägger en helt ny installation av XP på därefter är det ju bara att jacka i din gamla på cableselect och rensa Win 2000.

Gjorde så själv efter att systemet hade dykt nu sist. Funkade kanon + att jag ju kunde ångra mig VÄLDIGT länge i kedjan.

Har faktiskt inte ännu haft tid eller platsbrist att blåsa min gamla C: volym. 😉

Glöm inte att ALLT kan göras på MÅNGA olika sätt......

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Måste jag göra massor av omkonfigureringar av ljudkort och Cubaseinställningar (bävar för detta då jag inte riktigt vet hur jag fått det att funka idag 😉 )

Själv tycker jag sånt funkar lättare i XP.

Underbart operativsystem, om man har resurserna, och det har ju du.

Men visst blir det en massa pilla om du installerar nytt OS.

Link to comment
Dela på andra sajter

2) Eh, tänkte egentligen uppgradera, har så taskigt med backupmöjligheter så jag vet inte vad jag ska göra med allt "ljud" under ominstallationen.

DVD-brännare kan man hitta för 6-700 nuförtiden, och om du inte vill riskera att allt ljud försvinner för gott behöver du backupmöjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Kör med XP Pro i så fall. Fungerar bättre än XP Home som bara är en snikversion. Beware :rolleyes:

Vilka är de viktigaste skillnaderna tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av XP sträcker sig till XP Home och en 2.4Ghz P4, men det funkar mycket bra. Kör Cubasis VST 5.0, så det är ju lite skillnad förstås. Den största skillnaden mellan Home och Pro är priset. Utan tvekan! Sedan har Pro bättre stöd för stora nätverk och krypterade filer + en och annan liten extra godisfunktion. Tänk dock på att många funktioner från Pro faktiskt finns i Home - de är bara gömda och inaktiverade. Andra har säkert bättre koll än jag, men vad jag har läst mig till inför mina egna inköp så är Pro för de som desperat behöver ha bra stöd för stora nätverk.

Måste hålla med om att en DVD eller åtminstone CD brännare är livsviktig oavsett hur man gör. Jag sover numera äntligen gott om nätterna igen 🙂 Att helt sonika lägga en tusenlapp på en ny C: är en god idé. Diskarna är billiga idag och mycket bättre än för en liten stund sedan. Audiodisken kan ju med fördel ligga kvar, och att byta filsystem på den är knappast livsviktigt.

Lycka till!/Dagon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med XP Pro i så fall. Fungerar bättre än XP Home som bara är en snikversion. Beware  🙂

Vilka är de viktigaste skillnaderna tycker du?

Allt som finns i Home finns i Pro. Det som saknas i Home däremot är saker som Remote Desktop, Offline Files and Folders, Scalable processor support, Encrypting File System, Access Control samt ett gäng funktioner kring central administrering av klienten i företagsnätverk. Det mesta klarar man sig utan som ensam hemanvändare, men på ett seriöst företag är Pro's funktionalitet kritisk.

Detaljerad tabell finns här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det.. Innan körde jag Windows Millennium, nån halvonödig variant av 98se om jag inte har helt fel..

Windows ME måste vara det sämsta som kommit sedan mcdonalds startade... Windows 98 SE är mycket stabilare och snabbare...

... men Windows XP är det optimala.. lite mer pill med att optimera det men det är ändå mycket stabilare och snabbare

Link to comment
Dela på andra sajter

Som att det är några privatpersoner som betalar för Windows i alla fall.  😕

Genom OEM versioner vid nyburkköp om inte annat. 🙂

På tal om det här med backup... jag är inne på att hyra in mig på nån större FTP att köra backup på (edit: mot). Om min bostad brinner ner eller nån bov snor allt jag äger, då lär ju även CD/DVD backupen ryka.

Men backup mot FTP kan göras på alla hemmets burkar automatiskt över natten, och där ligger de i fred oavsett vad som händer här hemma.. 😠

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan home och pro är följande i XPpro kan du köra 2 processorer

och köra Krypterat filsystem och IPsec du kan köra personlig webserver

och fjärråtkomst och ansluta till en Domän och så dynamiska diskar (du kan

utöka din partition C: eller D: etc om du stoppar i en ny disk) annars är det ingen som helst skillnad så har du behov av dom funktionerna så välj Pro annars duger Home lika bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Smaken är som baken. Jag har testat både 2k och xp, och ratat båda. 2k av den anledningen att det har dåligt stöd för 16bitars kod, xp för att det har nästan obefintligt stöd för 32bits float. En del DX-pluggar som processar i 32bits float kan få xp att krascha bortom all räddning vilket innebär total ominstallation (går ej att reparera). 98SE är det ultimata, men det lider av ett par svagheter. Det har svårt att greppa hårddiskar eller partitioner över 8GB (går ändå, men med sämre prestanda), och hanterar bara upp till 1 GB RAM. Win Me har oförtjänt dåligt rykte, då det består av 80% 98SE och 20% 2k (mycket enkelt förklarat) vilket gör det lite "instabilt". Inte så att det kraschar, men det kan ändra inställningar efter eget tycke vid installation av ny programvara så man bör vara observant på det. Den stora fördelen är att Me är mycket flexibelt, hanterar hårddiskar eller partitioner upp till 38GB, och 1,5GB RAM. Har själv en maskin (HPD) på 3,4 GHz med 1,5 GB RAM och två hårddiskar (40 & 80) partionerade i 15 enheter. Två PCI-grafikkort (ett från en skrotad 486:a, det andra från en P100MHz) gör att jag har full koll (inspelning, editering & redigering i ena skärmen, mixer & DX-plugs i andra) medan ett M-Audio 2496 ombesörjer mitt lyssnande. En DVD-brännare kompletterar burken (jepp, ingen diskettstation eller CD-läsare). Har inga USB, COM, nätverk, skrivarport eller annat trams som kan påkalla operativets uppmärksamhet eller ta prestanda. XP klarade inte denna maskin (provade tre versioner, alla kraschade totalt) medan Win Me svalde allt med hull och hår. Bör jag tillägga att den går stabilt och bra? Gjorde för övrigt en minimal installation av Me utan nätverksegenskaper, spel och tillbehör, för den ska ju egentligen bara göra en sak, eller hur? Go for Win Me!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del kan jag säga att XP Home har fungerat ypperligt från dag ett (men det gjorde Win98 också...) - och jag ser absolut ingen mening för en musiker att använda Pro i stället för Home.

Jag har inte lyckats få något att krascha - men om det skulle hända, så har jag DriveImage-backuper som ligger på en löstagbar hårddisk... 😎

Ett tips för de som ännu inte har köpt sitt exemplar av Windows: Köp en OEM-version av Windows nästa gång ni köper en ny hårddisk, så kommer ni billigare undan - och slipper ha dåligt samvete för att ni använder piratkopior... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Vågar man? Är det värt besväret o "risken"? Måste jag göra massor av omkonfigureringar av ljudkort och Cubaseinställningar (bävar för detta då jag inte riktigt vet hur jag fått det att funka idag 🙁 )

Taxam för erfarenheter o råd!!

Jag har fortfarande WIN98SE (till ljud) som funkar perfekt...

man bara delar upp olika hårdiskar. Över 8 GB går bra utan att det är segt.

Har man ett snabbt nytt bra SCSI interface till alla CDR, Hårddiskar så segar inte systemet ner.

Jag tänker dock tvinga mig själv att krypa till korset en vacker dag och tvinga mig själv motvilligt att köra XP och ljud. Men isåfall en annan dator. Med rack, tyst och sånt. Samtidigt håller jag med alla andra här: Ändra inte på ngt som funkar! Men så fort krascherna blir fler och det inte funkar, byt!

Men men tillbaks till ämnet. Ett vältrimmat 98SE är i stort sett lika stabilt som NT, 2K, och XP.

Det viktigaste, som jag tycker med 98SE och ljud är att de autokonfigureringar som PnP gör, går att ändra manuellt UTAN ATT OS:et ÄNDRAR TILLBAKS DET EFTERÅT!

ME och de andra försöker att ändra på manuella inställningar i hårdvarukonfigurationen. WIN98se tar låsning av PCI plats i BIOS klockrent medan ME försöker ändra på det. NT, 2K, och t o m XP professional försöker ändra på det.

Glöm aldrig att både NT, 2000, och XP har "längre väg" att prata med hårdvara- dina ljudkort - än 98 SE. Oavsett om det är PCI, USB eller FIREWIRE.

Det går att få till XP att fungera, men med avsevärt mera meck. Se till att alla drivrutiner och WDM-drivisar till din hårdvara finns... FÖRST!! Sedan installera IFRÅN SCRATCH, inget annat.

Min egna stora fasa med ett OS som heter Windows XP PROFESSIONAL är att när man skall göra t ex en search, så kommer det en liten hundjävel upp nere i hörnet! Har aldrig retat mig så mycket på något "gränssnitt"... Hade mannen på Microsoft som hittat på det här, funnits i närheten hade han fått ett skott i pannan. Man borde bedriva skyddsjakt på Microsoft folk. 😏 Det gör mej inget om de har sitt förbannade Kalle-Anka gränssnitt i HOME versionen men, i en version som heter PROFESSIONAL skall det likt förbannat dyka upp en massa hundar, tomtar, gem och office assistenter per DEFAULT. Fullständig förolämpning, förakt av oss "professionals" inget annat, eller hur Hackeman? 😉

Sedan gör XP en massa annat i bakgrunden som man aldrig får reda på, eller känner till. Det tar resurser.

Om du kör Home eller Professional kvittar. Till ljud i alla fall. Skall du köra mycket och avancerade nätverk och en massa andra "fräckelizers" så blir det Pro. Ja och att PRO stödjer 2 CPUs om du nu tänker på något sådant.

Om det är värt besväret och risken? "Se till" att semestern blir lång och regning, det kommer att ta ett bra tag, t ex en hel helg räcker nog inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min egna stora fasa med ett OS som heter Windows XP PROFESSIONAL är att när man skall göra t ex en search, så kommer det en liten hundjävel upp nere i hörnet! Har aldrig retat mig så mycket på något "gränssnitt"... Hade mannen på Microsoft som hittat på det här, funnits i närheten hade han fått ett skott i pannan. Man borde bedriva skyddsjakt på Microsoft folk. 😏 Det gör mej inget om de har sitt förbannade Kalle-Anka gränssnitt i HOME versionen men, i en version som heter PROFESSIONAL skall det likt förbannat dyka upp en massa hundar, tomtar, gem och office assistenter per DEFAULT. Fullständig förolämpning, förakt av oss "professionals" inget annat, eller hur Hackeman? 😉

Sedan gör XP en massa annat i bakgrunden som man aldrig får reda på, eller känner till. Det tar resurser.

LOL! Jaadu, har ungefär samma inställning som du, men det mesta går faktiskt att administrera ganska enkelt i NT-baserade system. Det mesta ligger i services och där finns det väldigt mycke man kan plocka bort. Resten av tweakandet går man googla sig fram till tyvärr.

Kollat in Win2k3? Testat det lite smått och blev positivt överraskad. Från start är det väldigt nerstrippat. Inga hundar i sikte! Den lille officeassistenten dyker säkert upp om man skulle våga sig på att installera officepaketet men det är ju ingen nödvändighet. (Open Office funkar precis lika bra och är dessutom gratis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men men tillbaks till ämnet. Ett vältrimmat 98SE är i stort sett lika stabilt som NT, 2K, och XP.

-----

Det går att få till XP att fungera, men med avsevärt mera meck. Se till att alla drivrutiner och WDM-drivisar till din hårdvara finns... FÖRST!! Sedan installera IFRÅN SCRATCH, inget annat.

Mitt Win98 och senare Win98SE fungerade klockrent - MEN det gör faktiskt mitt XP Home också... Kruxet i dag är snarare att få tag på drivrutiner för Win98 om man köper ett nytt kort - så jag ser definitivt inte drivrutinerna som ett próblem. Om du köper något nytt i dag så finns det nämligen helt säkert drivrutiner för XP - men mera tveksamt för Win98...

För att få det att fungera riktigt bra, så måste man tweaka Win98 MYCKET mer än XP - så även där är XP bättre och enklare att hantera. XP är tveklöst det bästa operativsystemet vi har fått från M$ hittills - och alla program som släpps är anpassade för XP eftersom det är XP som är aktuellt nu. Det är inte ens säkert att alla program fungerar under Win98 - så det finns väldigt många anledningar att byta OS. Programmerarna gör ju sina program efter vad som är aktuellt i dag - och struntar ofta i det som gällde i går eftersom det är viktigare att vara kompatibel med det som är aktuellt... Tråkigt för de som inte kan/vill uppgradera, men så fungerar det - på gott och ont...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, testa det här då. Installera ett 98SE, partionera disken/diskarna i önskat antal/storlekar. Installera sen XP på "D". Nu snackar vi "dual boot". Kom bara ihåg att inte göra tvärtom om du har dubbla diskar, för XP lägger alltid första partitionen på "secondary master"-disken som "D", och där vill du inte ha den. Win 98 kommer då att tro att "D" ligger på "primary master"-disken. Dessutom kan du bara installera Win 9X/Me på "C", medan NT-OS;en går bra att lägga på "D". Nu har du möjlighet att testa BÅDA operativen på SAMMA maskin under SAMMA förutsättningar och jämföra hur olika konfigurationer fungerar på respektive OS. Ett bra exempel är att flytta ett PCI-kort och se hur de olika OS;en "autokonfiguerar". Det här är förvisso lite omständigare men är man nyfiken på vilket som verkligen fungerar bäst så är det mödan värt (själv gjort det flera gånger. På det här sättet kan du också jämföra hur olika program beter sig på de olika OS;en. Där är för och nackdelar med alla operativ och all mjukvara, men det här är ett bra sätt att få klarhet i vad som funkar bra och mindre bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket som är "bäst" är mer eller mindre ointressant, eftersom man är tvingad att anpassa sig till det som är aktuellt i dag för att vissa saker ska fungera alls. Varför ska man flytta ett PCI-kort för att testa? När man har byggt ihop burken, så är den ju klar och det finns ingen anledning att ändra en massa...

Att XP fungerar väldigt bra finns det inget tvivel om - och att man kunde få Win98 att fungera väldigt bra när det var aktuellt, finns det heller inget tvivel om...

Det är aldrig bra att försöka hålla sig kvar i det förflutna. Tro mig - jag gjorde misstaget att hänga kvar alldeles för länge på Atari-plattformen. Visst fungerade det suveränt bra med Cubase Audio på Atari Falcon (bättre än både Mac och PC när det begav sig, men det är länge sedan...) - men när jag bytte till PC, så märkte jag hur dumt det hade varit att vara nostalgisk. Numera använder jag datorn som ett verktyg utan att ha några känslor alls för den. Behöver den uppdateras för att fungera på bästa möjliga sätt, så gör jag det och gör av med de gamla delarna innan de blir helt värdelösa... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...