Jump to content
Annons

ljudabsorbent för sångbås


bloke

Recommended Posts

hej,

jag har tänkt fixa ett sångbås av en liten garderob ca 60x60cm. räcker det lilla rummet till. Kanske också skall använda det till att micka upp gitarr förstärkare.

jag såg att JAM har:

JJlabs A-absorb, ljudabsorbent i skumplast med profilerad yta 35/15mm som tar bort störande reflexer. 2 skivor på 2X1 meter i paket, totalt alltså 4 kvm kostar bara 595kr

är det materialet att rekomendera? finns det billigare?

några synpunkter? nåt jag borde tänka på?

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

60x60 låter VÄLDIGT litet.

Det är möjligen lite bökigare, men jag skulle föreslå vanlig 95 mm Gullfiber, eller någon annan lågdensitets mineralull, som du klär in i tyg. Har du plats i garderobens tak kan du lämna lite luftspalt bakom Gullfibern.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm jasså ni tycker det e för litet. Ja jag kan tänka mig det kan bli lite trångt där inne.

Hur skulle ni rekomendera att jag dämpar upp kring mikrofonen ett rum som är typ 5 x 3.5m? placera mikrofonen mot ett hörn av rummet kanske med ljuddämpande material på väggen?

Om det hjälper har jag tänkt använda en Rode NT1-a för sången. Och en tjej som står för tonerna.

goda ideer behövs.

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Placerar du mikrofonen i ett hörn så bör du nog dämpa där också eftersom ljudtrycket blir större. Jag skulle nog placerat det mer mitt i rummet och gjort ljudabsorberande skärmar som du kan flytta om du inte vill ha dem framme alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Röde NT1-A brukar funka bra till kvinnostämmor. Prisvärd som bara den! 😳

Jag skulle också flytta mig ut i rummet istället för ett hörn, dock inte precis i mitten av rummet. Sen tycker jag inte man måste dämpa så sjukt mycket heller, sålänge inte rummet låter alldeles förjävligt. Garderoben är inte att tänka på om du frågar mig.

Vänligen/Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

I min studio har jag gjort ett uppdämpat hörn, där jag gör all sång (och alla andra inspelningar) där jag vill ha ljudet helt torrt. Funkar finfint. Där har jag visserligen också byggt ett utskjutande tak, eftersom jag har fyra meter i takhöjd. Ovansidan av taket blev en utmärkt förvaringshylla. Ni ser en bild av hörnan på min hemsidas förstasida, bakom RCA-miken.

Tja

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tidigare stått med mick i trångt utrymme och mycket dämpmaterial. Sången lät alldeles för dämpad, så det är nog inget att rekommendera. Satsa på att dämpa det större rummet och ställ dig i mitten. 😆 Löste mitt problem iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...