Jump to content
Annons

Ljuddäpning


koffe666

Recommended Posts

hallo ni!

Jag hade tänkt och bygga en billig ljuddämpning till en lokal som ska bli en studio.

Lokalen är 50 kvm och det är ganska högt till tag ca 3 meter.

Jag hade tänkt att jag skulle ta ett någorlunda poröst tyg ooch sätta upp på väggarna som ett drapperi och bakom det tänkte jag sätta upp gullfiber.

Vad tror ni om det? Det blir enhyffsat billig lösning om det funkar!

Tacksam för alla tankar och komentarer!

Redigerat av koffe666
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite frågor bara:

1.Vad är det för väggar och vad händer runtomkring,syftet med dämpningen?

2.Är de ren dämpning du är ute efter eller någon form av akustik-kontroll?

Generellt så funkar det du tänker göra väldigt bra,du kan välja att göra detta om du tar till ca 50 cm gullfiber,vid mindre tjocklekar gör inte gullfibern så värst mycket för just isoleringen (förutom värmen då förstås) man brukar säga att en kombination av dubbla lager gips eller mer är det som gör susen för dämpet,medans gullfibern är utmärkt som absorbent i kombination med andra densiteter och ett tjock tyg/väv/jutesäckar etc är rätt lämpligt som yttre skal,estetiskt och lagom poröst.

Du kan om du är ute efter en kontrollerad miljö klä upp ramar eller andra former som du gör på detta sätt med så får du blandade ytor och reflektioner/absorbtionsytor i lokalen vilket är att föredra... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

väggarna är av lätt betong.

Rummet som jag ska dämpa nu ska vara själva inspelnings rummet där man spelar in trummmor osv.

Behöver verkligen tjockleken vara 50 cm..Jag är nog mest ute efter att få en hyffsad akustik i rummet för det är lite eko nu i rummet.

Redigerat av koffe666
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du dämpa upp hela lokalen? Själv tycker jag ofta att det är användbart att ha rummet lite klingande. Jag har gjort en döddämpad hörna med ett lågt utskjutande tak i mitt inspelningsrum med ett skikt 95 mm Gullfiber. Den är som en liksidig triangel där sidorna är cirka 220 cm. Funkar fint till sång, om man vill ha dämpade trummor etc. Behöver jag mer dämpning kompletterar jag med en flyttbar skärm framför.

Däremot skulle du kunna kapa rummets alla hörn med Gullfiber och luft bakom. Plockar ut rätt mycket botten ur rummet, vilket ofta ger klarare och bättre inspelningar.

Som sagt, så länge det är akustikbearbetning du håller på med, och inte ljudisolering, räcker lite Gullfiber utmärkt.

Mors,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kapar den här tråden för en snabb fråga istället för att skapa en helt ny tråd...

Jag skulle vilja ha såna där kuddar man ställer monitorerna på för att minska att bordet de står på sjunger med i basen. Har ett par Fostex PM1 och behöver alltså två kuddar. Tips på ett par billiga uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kapar den här tråden för en snabb fråga istället för att skapa en helt ny tråd...

Jag skulle vilja ha såna där kuddar man ställer monitorerna på för att minska att bordet de står på sjunger med i basen. Har ett par Fostex PM1 och behöver alltså två kuddar. Tips på ett par billiga uppskattas!

Antingen köper du Auralex MoPads (klarar lite maffigare monitorer eftersom det är en styvare absorbent) för 369:- per uppsättning till 2 monitorer, eller GoldenAge IsoMon (mjukare och därför mest lämplig till monitorer som inte väger för mycket) för 390:- per uppsättning.

Den riktiga budgetvarianten är annars ett liggunderlag i Polyeten (39:- hos Jula), som du klipper sönder i lagom stora bitar och lägger i 3-4 lager under monitorerna. Inte lika snyggt och inte fullt så bra - men extremt prisvärt och fungerar helt ok faktiskt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

SystemF (oregistrerad)
Antingen köper du Auralex MoPads (klarar lite maffigare monitorer eftersom det är en styvare absorbent) för 369:- per uppsättning till 2 monitorer, eller GoldenAge IsoMon (mjukare och därför mest lämplig till monitorer som inte väger för mycket) för 390:- per uppsättning.

Den riktiga budgetvarianten är annars ett liggunderlag i Polyeten (39:- hos Jula), som du klipper sönder i lagom stora bitar och lägger i 3-4 lager under monitorerna. Inte lika snyggt och inte fullt så bra - men extremt prisvärt och fungerar helt ok faktiskt... 😳

Vart kan man köpa MoPads eller IsoMon då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kapar den här tråden för en snabb fråga istället för att skapa en helt ny tråd...

Jag skulle vilja ha såna där kuddar man ställer monitorerna på för att minska att bordet de står på sjunger med i basen. Har ett par Fostex PM1 och behöver alltså två kuddar. Tips på ett par billiga uppskattas!

Antingen köper du Auralex MoPads (klarar lite maffigare monitorer eftersom det är en styvare absorbent) för 369:- per uppsättning till 2 monitorer, eller GoldenAge IsoMon (mjukare och därför mest lämplig till monitorer som inte väger för mycket) för 390:- per uppsättning.

Den riktiga budgetvarianten är annars ett liggunderlag i Polyeten (39:- hos Jula), som du klipper sönder i lagom stora bitar och lägger i 3-4 lager under monitorerna. Inte lika snyggt och inte fullt så bra - men extremt prisvärt och fungerar helt ok faktiskt... 😛

Mjuka musmattor funkar väl rätt bra också? Kör det här iallafall.

Iofs är väl min studio knappast något som man kan använda som en referenspunkt 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen köper du Auralex MoPads (klarar lite maffigare monitorer eftersom det är en styvare absorbent) för 369:- per uppsättning till 2 monitorer, eller GoldenAge IsoMon (mjukare och därför mest lämplig till monitorer som inte väger för mycket) för 390:- per uppsättning.

Den riktiga budgetvarianten är annars ett liggunderlag i Polyeten (39:- hos Jula), som du klipper sönder i lagom stora bitar och lägger i 3-4 lager under monitorerna. Inte lika snyggt och inte fullt så bra - men extremt prisvärt och fungerar helt ok faktiskt... 🙂

Vart kan man köpa MoPads eller IsoMon då?

Hmmm...

Tar du för vana att titta på vad som står i signaturerna, så hittar du lättare... 😄

De finns naturligtvis hos många andra också - och inte bara hos mig... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kapar den här tråden för en snabb fråga istället för att skapa en helt ny tråd...

Jag skulle vilja ha såna där kuddar man ställer monitorerna på för att minska att bordet de står på sjunger med i basen. Har ett par Fostex PM1 och behöver alltså två kuddar. Tips på ett par billiga uppskattas!

Antingen köper du Auralex MoPads (klarar lite maffigare monitorer eftersom det är en styvare absorbent) för 369:- per uppsättning till 2 monitorer, eller GoldenAge IsoMon (mjukare och därför mest lämplig till monitorer som inte väger för mycket) för 390:- per uppsättning.

Den riktiga budgetvarianten är annars ett liggunderlag i Polyeten (39:- hos Jula), som du klipper sönder i lagom stora bitar och lägger i 3-4 lager under monitorerna. Inte lika snyggt och inte fullt så bra - men extremt prisvärt och fungerar helt ok faktiskt... 😄

Mjuka musmattor funkar väl rätt bra också? Kör det här iallafall.

Iofs är väl min studio knappast något som man kan använda som en referenspunkt 😄

/Daniel

Du får nog ha fler lager av musmattor eftersom de är tunnare - men det fungerar troligen också ganska bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

dämpning

jag kör med gamla embalaget, i frigolit, från en kompressor som jag stoppat med gamla tröjjor. under sitter en musmatta(per emballage!!)

funkar skitbra!! fångar upp ganska bra så att inget går ut i mitt bord..kostar kanske ngra pix.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

En undring bara:

Borde det inte gå att använda sig av dämpkuddar som man har under tvättmaskiner och dylikt? dom kostar ju inte så mycket alls och borde ju dämpa bra med tanke på vad dom är gjorda för?

word, bro...

word!!!

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...