Jump to content
Annons

"Sit on the Roof"


Recommended Posts

LÅTNAMN: "Sit on the roof"

ARTIST/GRUPP:Toobie

GENRE:Pop/Rock

LÅTLÄNGD:4.38

KOMPOSITÖR:Tobbe Helander

PRODUCENT:Tobbe Helander

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 5,4 mb

STATUS: Blir väl aldrig klart

Lägger ut denna gamla låt igen! Har gjort om en hel del. Tagit bort och försökt att hitta kärnan i låten. Bytt instrument och förkortat solot. Ny mix. Hjälp att se om jag är på rätt väg. Lägger ut låten för sista gången här nu. Hoppas att ni inte har tröttnat på den ni som hört den förr.

😉 Nya lyssnare hälsas mycker välkomna med tips om förbättringar.

Mvh

Tobbe

OBS! NY SÅNG PÅ NY FIL LÄNGRE NER!

Sit_on_the_roof.mp3

Redigerat av Grannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
starboy (oregistrerad)

Hej,

Det här var snyggt. Jättefint instrumenterat, schysst ljud på alla instrument (särskilt förtjust är jag i ackegurorna). Bra låt.

Det som inte riktigt funkar för mig är trummorna. Kompet är osvängigt.

Personligen hade jag skippat stråkarna på slutet också.

Jobba lite till med trumkompet så blir det toppen.

Jättebra jobbat i övrigt.

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer med en uppdaterad version om någon dag. Ska pilla lite med trummorna. Vet däremot inte riktigt vad/hur jag ska göra. Men...något kommer jag väl på.

Hörde också, nu när jag lyssnade, att körerna ska panoreras, hur kunde jag missa det?! 😛 Blir väl så att man hör nya grejor när man plötsligt lyssnar i annat forum.

Behöver inspelningen spetsas till i toppen eller är det mina lurar? Tyckte det lät lite muddigt plötsligt.

Tack Starboy för din lyssning och kul att du gillade låten! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte dåligt, men den här låten innehåller ingenting som jag inte har hört förut. Även om framförandet är helt ok, så är texten väl klyschig.

Jag skulle nog ha försökt ändra rytmiken i både gitarr, trummor och melodi för att få ett mer spännande sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om framförandet är helt ok, så är texten väl klyschig.

Tack för att du lyssnat och kommenterat, Andy. Vad tror du att texten handlar om och vad är det som är klyschigt i den? Är lite nyfiken eftersom det verkar som någon plötsligt lyssnat på texten.

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du att texten handlar om och vad är det som är klyschigt i den? Är lite nyfiken eftersom det verkar som någon plötsligt lyssnat på texten.

Jag är inte någon expert på texttolkningar, men om jag fattar det rätt så håller du på och dö och är på väg till himlen. Som tema är det inte dåligt, men det är ordvalen som gör det till en tral-la-la-jag-sitter-på-taket-trala-trala-och-tittar-på-värden-svensktoppslåt fast på engelska. Jag hade nog valt ord som är mer drömlika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Gillar starkt inledningen. Gitarrerna ligger snyggt och känns varma i karaktären. Håller väl med lite om texten, lite för mycket sit on the roof kanske 😄. Det är lite som du sjunger om djupa saker fast inte på ett djupt sätt så det berör liksom inte såsom det kunde.

Du pratar om trummorna. Är ingen expert på det kan bara förmedla en första impuls. Kanske skulle du markera "All my life" resp "water flow" i trummorna också så det blir ännu mer tryck i refrängen. Sedan känns det som vissa småplock som tamburin etc har ett mer djup än bastrumman och nästan överöstar...

Eller... skulle du kunna låta bli att göra någonting alls för i mina hörlurar håller den redan en hög kvalitet 😆 . Snygg produktion, bra jobb!

EDIT: plockade bort lite stamning ...

Redigerat av stajo
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Låter gött.. Önskar bara att sången hade samma framträdande roll/sound som akkegurorna.. Sången låter lite bakom på nåt sätt.. Det gifter sig inte riktig. På nåt sätt plocka fram sången lite mer fam i ljudbilden.. Kompressor/exciter kanske.

Fantastisk mix i övrigt. Kul låt.. Jag brukade själv klättra upp på taket och osynligt se världen pasera runt om mig.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du att texten handlar om och vad är det som är klyschigt i den? Är lite nyfiken eftersom det verkar som någon plötsligt lyssnat på texten.

Jag är inte någon expert på texttolkningar, men om jag fattar det rätt så håller du på och dö och är på väg till himlen. Som tema är det inte dåligt, men det är ordvalen som gör det till en tral-la-la-jag-sitter-på-taket-trala-trala-och-tittar-på-värden-svensktoppslåt fast på engelska. Jag hade nog valt ord som är mer drömlika.

Jag förstår vad du menar och din tolkning kanske inte är helt fel. Texten skrev jag efter Tsunamin förra året när jag och min familj var där. Att skriva en text om det var inget jag valde utan den bara kom. Man skulle ju kunna tänka sig att den skulle vara tyngre mörkare men att skriva så här var så som jag kände då. Det som du känner som tralala är hos mig en lättnad över att klarat oss. Det finns oerhört mycket att skriva om det här men det känns onödigt. Som du förstår så är det svårt för mig att ändra i texten eftersom den betyder väldigt mycket för mig. Sedan får ju folk känna och tänka vad dom vill. Det är ju varochens rättighet då det gäller texttolkning. Som tur är.

Roligt att du brydde dig om att lyssna och kommentera. Hoppas att detta fick dig att förstå lite mer om hur jag menar. Däremot så ser jag inte heller detta hela som något lyriskt mästerverk, det är bara så här det har blivit.

Mvh

Tobbe 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Gillar starkt inledningen. Gitarrerna ligger snyggt och känns varma i karaktären. Håller väl med lite om texten, lite för mycket sit on the roof kanske 🙂. Det är lite som du sjunger om djupa saker fast inte på ett djupt sätt så det berör liksom inte såsom det kunde.

Du pratar om trummorna. Är ingen expert på det kan bara förmedla en första impuls. Kanske skulle du markera "All my life" resp "water flow" i trummorna också så det blir ännu mer tryck i refrängen. Sedan känns det som vissa småplock som tamburin etc har ett mer djup än bastrumman och nästan överöstar...

Eller... skulle du kunna låta bli att göra någonting alls för i mina hörlurar håller den redan en hög kvalitet 😆 . Snygg produktion, bra jobb!

EDIT: plockade bort lite stamning ...

Kul att du gillar gitarrerna! Texten har jag skrivit om i förra inlägget. En sån sak som jag var med om gör kanske att man vill distansera sig för att det inte ska bli för tungt.

Tack för tipsen om trummorna...ska tänka på det. Det där med tamburinen och bastrumman vet jag inte riktigt hur du menar. Jag hör det inte riktigt så. Men det kan vara något med tamburinen som behöver justeras.

Tack för att du lyssnat och att du gillade produktionen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg även denna. Länka gärna till gamla tråden, lättare att jämföra. Tycker den har fått en elegant ansiktslyftning och gitarrerna är goa med mycket fint ljud och rhodset passar perfekt med dessa. Skitsnyggt intro. Tycker det svajar till aningen precis där trumman kommer in? Det som impar mest är ändå gitarrsolot, så snyggt sustainljud, fraseringar och drillar -kanon! Kunde få ha fortsatt ett tag till. Är väl en smaksak men jag har svårt för stråkar i ballader, kan lätt bli allt för sockrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Låter gött.. Önskar bara att sången hade samma framträdande roll/sound som akkegurorna.. Sången låter lite bakom på nåt sätt.. Det gifter sig inte riktig. På nåt sätt plocka fram sången lite mer fam i ljudbilden.. Kompressor/exciter kanske.

Fantastisk mix i övrigt. Kul låt.. Jag brukade själv klättra upp på taket och osynligt se världen pasera runt om mig.. 😳

Har lyft sången lite med kompressorn. För lite, eller? Vad är en exciter? Kul att du gillar mixen och låten annars. 😆 Tack för lyssningen, Hegobald!

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Arret känns bra och färdigt, snyggt avvägt mellan de olika instrumenten. Skulle jag ändrat på nåt vore det sången. Låter som att du har mer sångresurser än så här. Jag tror på en högre tonart, det skulle ge mer kraft i rösten. Överstämmorna skitfint. Visserligen kan stämman som ligger oktaven ovanför bli svårnådd, men i en högre tonart skulle man i så fall få arra om stämmorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg även denna. Länka gärna till gamla tråden, lättare att jämföra. Tycker den har fått en elegant ansiktslyftning och gitarrerna är goa med mycket fint ljud och rhodset passar perfekt med dessa. Skitsnyggt intro. Tycker det svajar till aningen precis där trumman kommer in? Det som impar mest är ändå gitarrsolot, så snyggt sustainljud, fraseringar och drillar -kanon! Kunde få ha fortsatt ett tag till. Är väl en smaksak men jag har svårt för stråkar i ballader, kan lätt bli allt för sockrat.

Vad roligt att du kommer ihåg den gamla versionen! 😳 Tror att jag tagit bort den. Kanske hade varit kul att jämföra de olika mixarna.

Måste kolla där trummorna kommer in. Tack.

Roligt att du gillar gitarrsolot. Innan tyckte de flesta att det var för långt. Nu har jag kortat det till hälften, då tycker du att det kunde fortsatt ett tag till! 🙂

Jag tycker inte att mina stråkar är sockriga. 😉 Men det är ju en smaksak. 😆

Jättekul att du lyssnat igen, kommit ihåg och kommenterat! Tack!

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att grabbarna boys redan har sagt en del vettiga saker så jag håller i stort sett bara med om att:

Arret skulle må bra av att våga lite mer. Det är snyggt, men lite tamt. Håller också med hegobald om att man får rysningar av gitarrljudet, men sedan när sången kommer in så önskar man att det skulle låta lika crispigt om sången.

I övrigt är det snygg genomfört. Ta ut svängarna lite bara. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Arret känns bra och färdigt, snyggt avvägt mellan de olika instrumenten. Skulle jag ändrat på nåt vore det sången. Låter som att du har mer sångresurser än så här. Jag tror på en högre tonart, det skulle ge mer kraft i rösten. Överstämmorna skitfint. Visserligen kan stämman som ligger oktaven ovanför bli svårnådd, men i en högre tonart skulle man i så fall få arra om stämmorna.

Jag har dragit mig lite för att göra om sången..men kanske ska testa. Däremot blir det inget tonartsbyte. Gitarrerna skulle inte klinga så bra med en ändring. Kör med mycket öppna ackord så jag är tveksam.

Jag har kanske till slut hittat hem med arret efter ett flertal utflykter. 😱 Tack för att du lyssnat och kommit med förslag.

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att grabbarna boys redan har sagt en del vettiga saker så jag håller i stort sett bara med om att:

Arret skulle må bra av att våga lite mer. Det är snyggt, men lite tamt. Håller också med hegobald om att man får rysningar av gitarrljudet, men sedan när sången kommer in så önskar man att det skulle låta lika crispigt om sången.

I övrigt är det snygg genomfört. Ta ut svängarna lite bara. 😆

Jag har kanske varit för snäll och velat ha det lite för snyggt i sången. Ska nog, efter flera påpekanden, göra ett nytt sångspår. Kanske är det det som kommer att göra det mindre tamt.

Hur får jag det crispigt är frågan? Vad är egentligen crispigt i detta fallet? 😆

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får jag det crispigt är frågan? Vad är egentligen crispigt i detta fallet? :rolleyes:

Mvh

Tobbe

🙂 Ja vad fan är crispigt. Men brilljans, lite mer vässad diskant. Sången låter lite mufflad om du förstår vad jag menar. Mer närvaro, klarare ljud. Exciter?

Munnen närmare mikrofonen? (vad har ni för mick?)

Vad har ni för effekter på gitarrljudet. Kompressor? Kanske är det det som

saknas.

Man slänger sig med ord som har någon slags inre referensram, men som ibland är svåra att förklara. Krispig ... hoppas du fattar vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en TSM MT 47. Den har jag också spelat in gitarren med. Jag har kompressor på sången, ja. Men Exciter vet jag inte vad det är. Däremot excited, kan det vara samma sak? 😱

Jo, jag börjar nog få ett hum om krispighet, tror jag. Får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna låt dyker faktiskt upp i huvet ibland (minns båda tidigare versioner), men jag tycker fortfarande att framförandet inte lever upp till låtens potential. Har nog inget nytt att tillföra, men måste ändå - återigen - hävda att du borde göra låten i en annan tonart. Det är viktigare att din röst klingar bra än att gitarren gör det 😆 Det låter för "lågt och bekvämt" nu. Trummorna svänger som sagt fortfarande inte, det behövs ett annat komp. Har du för övrigt sänkt tempot? Tycker att det känns lite segt nu.

Nåväl, kul ändå. Som sagt en av få låtar från demoforumet som jag kommer på mig själv med att nynna ibland. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir rejält tungt när andra versen börjar....skulle om jag vore du (vilket jag inte är) så skulle jag ha ett mer flyktigt trummkomp som gav luft till versen...nu stannar flowet liksom...annars kalaslåt och dina schyssta modulationer i refrängen får mig att tänka på en grupp som hette England....one hell of a band..... 😆😆 bra låt iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, en rejäl skillnad. Det var nog vad som behövdes, en helt annan inlevelse i sången. När andra stämman kommer in ligger den något för starkt, men senare är den tillbaks på rätt nivå. Att låten är bra har jag redan sagt tidigare. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En Exciter lägger till ytterligare harmonier på ett sätt som får det att låta krispigare och fetare utan att ljudvolymen blir högre..

Några gratis VST pluggar här: http://www.uv.es/%7Eruizcan/p_vst.htm (X-cita)

Samt en på http://www.uv.es/%7Eruizcan/p_beta.htm (sök efter +armónicos 2)

X-Cita har jag testat och den funkar bra.. Ger lite varm "analog" känsla dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna låt dyker faktiskt upp i huvet ibland (minns båda tidigare versioner), men jag tycker fortfarande att framförandet inte lever upp till låtens potential. Har nog inget nytt att tillföra, men måste ändå - återigen - hävda att du borde göra låten i en annan tonart. Det är viktigare att din röst klingar bra än att gitarren gör det 😏 Det låter för "lågt och bekvämt" nu. Trummorna svänger som sagt fortfarande inte, det behövs ett annat komp. Har du för övrigt sänkt tempot? Tycker att det känns lite segt nu.

Nåväl, kul ändå. Som sagt en av få låtar från demoforumet som jag kommer på mig själv med att nynna ibland. 😆

Vad roligt att du nynnar på denna ibland! 🙂 Njaää, blir nog ingen annan tonart, sorry. Har däremot sjungit om den som du kan höra i den nya tråden här intill.

Trummorna är det eviga problemet. Hoppas att jag blir bättre på den delen.

Nix, har inte sänkt tempot. Är väl trummorna som fortfarande spökar.

Tack för dina kommentarer och din lyssning!

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir rejält tungt när andra versen börjar....skulle om jag vore du (vilket jag inte är) så skulle jag ha ett mer flyktigt trummkomp som gav luft till versen...nu stannar flowet liksom...annars kalaslåt och dina schyssta modulationer i refrängen får mig att tänka på en grupp som hette England....one hell of a band..... 😏😆 bra låt iaf

Ja, jag har funderat på det flyktiga i kompet sedan jag läste ditt inlägg. Ingen dum ide´. Känner liksom hur det skulle bli lite luftigare. Kul att du tycker det är en kalaslåt! 🙂

Jag har mycket med mig från 70-talet. Kan England varit ett band från den tiden? Kan inte riktigt påminna mig dom.

Tack karl för din lyssning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, en rejäl skillnad. Det var nog vad som behövdes, en helt annan inlevelse i sången. När andra stämman kommer in ligger den något för starkt, men senare är den tillbaks på rätt nivå. Att låten är bra har jag redan sagt tidigare. 😏

Har justerat nivåerna nu. Hoppas att det blev bättre.Tack! Så skönt att du tyckte det var en sådan skillnad. Jag var helt slut igår kväll efter att ha fixat med sången så jag visste varken ut eller in.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Exciter lägger till ytterligare harmonier på ett sätt som får det att låta krispigare och fetare utan att ljudvolymen blir högre..

Några gratis VST pluggar här: http://www.uv.es/%7Eruizcan/p_vst.htm (X-cita)

Samt en på http://www.uv.es/%7Eruizcan/p_beta.htm (sök efter +armónicos 2)

X-Cita har jag testat och den funkar bra.. Ger lite varm "analog" känsla dessutom.

Jag kör Pro Tools så jag tror inte att några av dina pluggar funkar. Men jag har hittat en som kanske jag kan ha. Vet däremot inte riktigt hur man gör för att installera nya pluggar så dom funkar i programmet. Är lite för dålig med själva installationsbiten för datorer tyvärr.

Så när jag tagit hem en plugg och kommer till vilket program jag ska öppna den med blir jag så nervös att det ska bli fel så jag kommer inte längre. 😏 Får väl fråga i ett annat forum hur man gör.

Jättetack för att du givit mig tips om den pluggen Hegobald!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...