Jump to content
Annons

att köpa begagnad gitarr


puffra

Recommended Posts

hej,

det är så att jag har hittat en väldigt fin begagnad gitarr. har bara sett den i en annons än så länge så jag hoppas att den känns lika fin "på riktigt" också.

nu till min fråga, finns det några speciella fällor eller andra saker man bör tänka på när man köper en begagnad gitarr?

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Att du ska tänka dig för innan du sätter in 50 tusen till en för dig okänd snubbe i USA eller Kina.

Att kolla att det är originalpickuper i gitarren.

Att helst köpa av någon du kan besöka personligen.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket som kan strula.

Kolla lacken efter skador. Provspela gitarren och kolla efter glapp i ingånen, mickswitschen och pottarna. Sprakar och glappar det är det stor risk att du får reparera och byta ut saker.

Funkar toggeln (mickbytarknappen) som den ska. Testa mickarna och toggeln genom att knacka löst på mickarna i togglens olika lägen. Då får du även reda på om togglen är löddad rätt.

Kolla sadeln. Hur ligger strängarna i skårorna. Är skåran mycket bredare än strängen kan sadeln behöva bytas.

Är det FLoyd Rose-stall eller annat svajstall skulle jag be att få skruva upp plattan på baksidan och be att få titta på fjädrarna. Ser de okej ut? Är de tajta eller ser de "utdragna" ut?

Hur ser banden ut? Är de väldigt slitna så ska du tänka både en och två gånger. Att byta band är kniksigt om man gör det själv, och dyrt om någon annan gör det.

Med detta i bagaget kan du säkert hitta lite som gör att du kan få ner priset. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

qumarr (oregistrerad)

skulle hjälpa att veta märke, modell och årgång.

när jag köper beggade själv (lite mer exclusiva gitarrer) känner jag mest hur halsprofilen är. En skön hals är bland det viktigaste för mig.

Sen är det viktigt hur den låter ackustiskt, här märker man ifall det är bra eller dåligt virke i kroppen.

kollar självklar i vilket skick banden är i; riktigt dåligt skick (så att ombandning krävs) = pruta ner en tusenlapp eller nått, är banden bara lite slitna räcker det att slipa banden, försök pruta en 500hundring eller nått isåfall.

när det rör sig om billigare gitarrer brukar jag bara köpa, låter den skit säljer man den vidare eller moddar den tills den låter ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...