Jump to content
Annons

Drumpads typ Yamaha DD-55


wicked_s

Recommended Posts

Jag letar efter något som kan göra livet enklare vad det gäller trummor. Jag använder Cubase och "målar" in varje slag. Är egentligen gitarrist och har inte lust/råd att lägga ut 50 tusen på ett fett digitaltrumset, samtidigt så har jag inte plats för att micka upp ett akustiskt. Har försökt söka på nätet efter recensioner men av någon anledning så hittar jag bara tyska sajter, och förstår inte ett ord. Jag vill ha någonting att slå på, experimentera med takter... istället för att klicka in ett slag i taget.

Har funderat på denna:

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-175445.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en dd55 och brukar (ibland) använda den till virvlar, cymbal slag och andra trumfills.

padsen är hårda så man får slå hårt för att få studs, cymbal padsen är svåra att träffa när man spelar ett vanligt komp, "fotpedalen" är jobbig att stampa på.

provspelade ett Roland på musikbörsen, tror det kostade 9000:- det var mycket bättre studs och skönare att spela på, sparar till ett sådant nu.

testa groove agent annars om du inte vill klicka ut slagen det använder jag till grund takterna bara välja takt, tempo och köra, mycket smidigt. sen har varje takt ca 20 fills sså då spelar jag in dem på en egen midi kanal och klipper och klistara så de kommer rätt. finns som demo att testa.

skulle aldrig köpa DD55 igen.

fråga gärna mer om det något annatt du undrar, eller köp min för en 1000 lapp.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. wicked_s länk till thomann :

Tänkte bara flika in att dd-55:an finns på Musikborsen för 1995 :- .. man behöver ju inte gå över ån efter vatten ..

i övrigt så vet jag inget om drumpads .. fast är sugen på att skaffa ..

Redigerat av Tony
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag bara testat den flyktigt så instämmer jag med sixties. Fast jag tycker den är ganska prisvärd ändå, även om man skulle kunna bygga en själv för några hundralappar (utan trummodul).

Känns som den funkar bättre till slagverk än trumset. Pedalerna är riktigt jobbiga nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihopa för era tips. Och bra tips Tony, med musikbörsen. Rainydays du skriver att man skulle kunna bygga en själv för några hundralappar, det låter intressant. Hmm, har också funderat på ifall man inte kan plocka ihop olika prylar och få något som fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rainydays du skriver att man skulle kunna bygga en själv för några hundralappar, det låter intressant.

Ja fast det är bara själv padsen då, man måste ju ha något som omvandlar signalen från triggermicarna med. Men en begagnad trummodul borde ju gå att få tag på billigt. Annars går det ju att koppla in till ljudkortet om man har många kanaler och köra med en triggerplugg, lite omständigare bara.

Triggermicar kan du göra av piezoelement som kostar en tia styck ungefär, själva padsen kan man ju bygga av övningstrumset, gamla trummor eller något du själv snickrat ihop som har rätt "stuns". Det går ju att göra allt möjligt skoj med triggermicar, så använd fantasin 😕 (grytlock som cymbaler?)

Link to comment
Dela på andra sajter

här hittar du mer om hur man gör sitt eget digitaltrumset:

bygg egna digitaltrummor

i denna tråd diskutedaes digitalset:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=4830

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...