Jump to content
Annons

Felmeddelande vid öppning av projekt


lodger

Recommended Posts

Hjälp 😉

när jag ska öppna ett av mina cakewalk bundle projekt så får jag detta meddelande:

not a cakewalk format file

vad kan man göra????

EDIT: Tydliggjorde rubrik /Olsberg

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har blivit så för mig också en gång.. Kunde inte hitta problemet, utan fick börja om med en låt som jag jobbat med i en månad 🙁

Det är då man funderar på att sälja datorhelvetet och börja spela in på porta igen. Sådana här grejer får bara inte hända.. Har du kontaktat Cakewalk förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev till Cakewalk och fick detta svar:

"It sound slike the file is corrupted. Rename the extension of the file

from .cwb to .wav and then choose File | Import AUdio in SONAR and

select it. This will allow you to open all the audio in the file,

though it will have placed it all in one track with the clips lined up

one after another."

Och jag gjorde precis som dom sa vilket resulterade i att min 3 minuters låt som var inspelad på ett tjugotal kanaler blev en enda lång wavfil på cirka 25 minuter med först enbart sång sen enbart gitarrer utan effekter,alla effekter var borta,bas,trummer+en massa annat var borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
när jag ska öppna ett av mina cakewalk bundle projekt så får jag detta meddelande:

not a cakewalk format file

vad kan man göra????

Sonar är känsligt för svenska tecken i filnamnen, om du har sådana (åäö) - byt.

Det kan också vara problem med plugins. Prova att hålla ned Skift-tangenten när du klickar på "load" knappen.

Hoppas något hjälper

//Mvh Magnus

Redigerat av StarCruiser
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har också haft det problemet tidigare. Men jag sparar aldrig i boundle längre. Det är för riskfyllt att ha allt i en enda fil. Sedan tar det ju så lång tid att spara och öppna dem. Mitt råd är att endast spara som projektfiler med audiospåren "länkade" till en separat mapp. Filen öppnas blixtsnabbt (och sparas) samtidigt som allt sker i realtid. Jobbar du i en boundlefil och datorn kraschar så får du börja om där du senast sparade boundlefilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag började spara som bundles mest för att det blev enklare att göra säkerhetskopior av de låtar som jag gjorde ändringar på -- förr var det i.a.f. så att när man inte sparade som bundle så lade Cakewalk alla wav-filer i ett enda bibliotek, vilket är helt värdelöst i mitt tycke. De kanske har fixat bättre funktionalitet i nyare versioner av Sonar? Jag skulle vilja ha det som så att alla filer som hör samman med ett projekt ligger i dess projektmapp... går det nu för tiden?

Ang. bundles så måste jag dock säga att jag aldrig haft några problem med detta; har sparat i det formatet i en sex-sju år nu utan att få några korrupta filer.

Ovanpå detta så gör jag naturligtvis ändå säkerhetskopior med jämna mellanrum - det är dumt att riskera att bli av med allt som man inte har i huvudet (och det är inte mycket) vid en hårddiskkrasch eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började spara som bundles mest för att det blev enklare att göra säkerhetskopior av de låtar som jag gjorde ändringar på -- förr var det i.a.f. så att när man inte sparade som bundle så lade Cakewalk alla wav-filer i ett enda bibliotek, vilket är helt värdelöst i mitt tycke.

Jag har aldrig förstått varför det är dåligt eller rättare sagt varför det andra sättet är bättre? Är kvar i det gamla sättet även om Sonar2 har möjlighet att fixa en mapp per projekt.

Brukar fixa mina säkerhetskopior genom att göra en bundle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med bundles så är det bara att sortera efter senaste ändringsdatum och bränna alla filer sedan sist. Snabbt, smidigt, enkelt.

Jag har en 4-500 projekt, en 3-4 tillkommer varje månad och en 20-30 ändras under månadens gång; har ingen lust att manuellt öppna projekt efter projekt och göra dem till bundles.

Funkar bättre för mig, YMMW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...