Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Har sökt en del samt kollat i manual men kunde inte riktigt hitta det jag sökte.

Jag gör endast trummor i FL, till mina låtar, resten spelar jag in och mixar i Cubase.

Som det är nu, med standardinställningarna (FL studio 5) kan jag ju bara nå 16-delar som högst. Många snabba fills man vill åt ska ju kunna gå högre än så, så jag behöver kunna få upp vissa delar till 32-delar. Helst så att det bara gäller vissa takter.

Innan har jag fått göra så att jag har fått öka BPM-en och sedan göra kompen så att två takter i FL blir som en takt när man lyssnar, och jag antar att det måste finnas något bättre sätt att lösa det på.

Jag ska som exempel göra en låt, och bygga trummorna efter en Guitar-Pro-fil. Då jag sedan ska använda midi-basen från samma GP-fil, vill jag spela trummorna i exakt samma BPM.

Hoppades på att någon här kunde komma fram med en bra lösning till mej 😆

Sedan så undrar jag lite kvick ifall jag kan exportera trummorna i flera spår så jag sedan kan mixa om efter hand i Cubase, alltså baskagge för sig, virvel för sig o.s.v. Men det är ingen högprioriterad fråga jämfört med översta.

Tack på förhand

Jesper

Annons
Postat

Jag brukar dubbla tempot. Du kan ju göra trummorna med dubbelt tempo, bounca och sedan ta in det med halva tempot på låten.

Jag tycker att du ska mixa ned alla trumspår var för sig och plocka in dem i Cubase. Det är bara att sola spåren och sen köra mixdown, tror jag.

Postat

om du gör trummorna i step sequencern så blir de endast 16delar

prova att skicka det du har i step sequencern till pianorollen och halvera fyrkanterna så får du 32delar

angående att exportera trummorna i separata spår så går det

är det enskilda samplingar så kan du ju bara muta allt förutom de du vill exportera

annars är det bara att kopiera upp dina patterns (ctrl+shift+c) i playlisten

o sen klippa o klistra lite

Postat

Dubbla tempot och även antalet "steps" i stepsequencern (fanns åtminstone tidigare nånstans bland options'en, har inte kollat i de nyare versionerna). Då får du 32-delar och dessutom motsvarar en takt i FL en takt i Cubase utan att behöva mecka där...

Postat

Ändra vad den ska snappa till så får du kortare noter.

qybnts.jpg

awt (oregistrerad)
Postat

Har inte FL på surf datorn men vet att du kan välja "split mixer tracks" eller vad det nu heter vid export så får du dina mixer kanaler som egna audio spår...

• 1 månad senare...
Postat
Ändra vad den ska snappa till så får du kortare noter.

qybnts.jpg

Korrekt

Ja, det är korrekt att det är korrekt.

Helt korrekt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.