Jump to content
Annons

Vilken Mikrofon?


pirateKING

Recommended Posts

Jag inhandlade mina första hemmastudio prylar för några månader sen. Fick en MXL 2006 rekommenderat som en bra allaround mic. Har gjort en del försök på att spela in elgitarr med den, men blir inte riktigt nöjd med resultatet.

Frågan är alltså om det blir stor skillnad om jag införskaffar en SM-57 mic som jag har hört mycket gott om.

Låt jag spelat in med MXL 2006:

http://kitti.mine.nu/songs/falling_remake_complete.mp3

MXL 2006:

http://www.mxlmics.com/condencer_mic/mxl2006/mxl2006.htm

SM-57:

http://www.shure.com/microphones/models/sm57.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En kondensatormic liknande MXL 2006 är mer allround kan man säga.

En SM57 är en dynamisk mic som har ett lite speciellt sound.. Genom att den är dynamisk och har njurkaraktär på upptagningen så kan man utnyttja en av dess brister till att få ett fett ljud då man mickar upp gitarriggar aukustiskt. Genom att micka så nära ljudkällan som möjligt så uppstår en effekt som heter Proximity

Vill du ha fett heavymetall-sound så använd SM57.. Är du mer finsmakare så använd MXL2006 kan man säga

😏

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har lite olika bra för olika saker. Men generellt är MXL micken mer allround.

Du kanske kan komplettera med en sm57 senare.

Saxat från Shures hemsida om sm57:

Suggested Applications

 

Guitar/Bass Amps

Brass

Saxophone

Harmonica

Snare/Tom

Congas

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså grejen är den att jag vill kunna spela in alla typer av elgitarr. Från dom gurorna som återfinns i backstreetboys låtar till tyngsta heavymetal. Så det gäller rent allmänt elgitarrsinspelning. Och jag får inte till någon bra inspelning med mXL micken. Jag kanske har fel teknik :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanligaste är att man mickar upp på nära håll med en dynamisk, typ SM57 - och lite längre ifrån stärkaren med en stormembranare, så varför inte köra med båda delar...? 😆 Då kan du variera ljudet mer - och även blanda båda i lagom mängd vid mixen (så länge du håller koll på att det inte blir fasfel när du spelar in...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanligaste är att man mickar upp på nära håll med en dynamisk, typ SM57 - och lite längre ifrån stärkaren med en stormembranare, så varför inte köra med båda delar...? 😆 Då kan du variera ljudet mer - och även blanda båda i lagom mängd vid mixen (så länge du håller koll på att det inte blir fasfel när du spelar in...).

ah det ska jag pröva 😉 får ta och införskaffa en sm57 då och använda min MXL2006 som bakgrundsmic (or what to call it). 😆 tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...