Jump to content
Annons

Förskjutning vid bouncning till mp3


steflund

Recommended Posts

Då jag bouncar ett projekt till mp3 för att mina medmusiker skall kunna lägga musiken i sina system så har vi märkt att själva audioinformationen lägger sig lite efter i tempot. Finns det ngt sätt att kringgå detta problem, för det skall spelas in på 4 olika ställen och det ska ju till att alla utgår från samma information.

Det går ju självklart att skicka aif filer men vi jobbar med 30 minuter musik samtidigt så det skulle vara väldigt tidsödande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Studsa till aif först, konvertera till mp3 sedan.

Hade för mig att det var det den gjorde... för först drar den ned den till aif, sedan konverterar... skall man göra på ngt annat sätt?

kanske Bounca i realtid, men jag kan ju inget om Logic iofs

Det bouncas i realtid... men sedan komprimerar den till mp3

Första ramarna i mp3-filer är alltid tomma om jag minns rätt. Vilket innebär att du behöver ta reda på med hur mycket så att dina medmusikanter kan förskjuta spåret med samma tid.

/Majken

är det kolla rent visuellt eller går det att ta reda på...

lite mysko att det måste vara tomrum tycker jag... för koden som ligger innan borde väl inte påverka det? eller tar den den tiden på sig att läsas in kanske?

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm gör ett test:

Bounce to audio, behåll aif.

Bounce to audio, convert to mp3 (i Logic)

Bounce to audio, och konvertera till mp3 med iTunes.

Jämnför alla tre.

sedan så är din dilemma ett bra exempel varför man INTE ska använda sig av mp3 (som är en förstörande algorithm) i ett arbetssammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom förbi problemet... bouncade spåren till AIF (bounce/pcm valde aif och vanliga upplösningen), sedan konverterade jag dem med iTunes på högsta upplösningen (192kbit/s).

Kollade sedan både AIF filen och mp3 filen i Logic mot klicket och det lät bra och visuellt kunde jag inte se ngn skillnad.

Tack för hjälpen. 🙂

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...