Jump to content
Annons

www.frilansfinans.se


Neosus

Recommended Posts

Annons

Har inte en susning om frilansfinans.. Men däremot verkar dom planka en idé som www.bolagsbolaget.se haft länge och som funkar finfint.. Har t.o.m. fått regeringens lov (Mona Sahlin talade sig varm om att bolagsbolagets idé var suverän för att få mer småföretag att starta utan allt för stor byråkrati)

Så jag säger.. Titta på http://www.bolagsbolaget.se koncept först.. För det funkar bevisligen.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte en susning om frilansfinans.. Men däremot verkar dom planka en idé som www.bolagsbolaget.se haft länge och som funkar finfint.. Har t.o.m. fått regeringens lov (Mona Sahlin talade sig varm om att bolagsbolagets idé var suverän för att få mer småföretag att starta utan allt för stor byråkrati)

Så jag säger.. Titta på http://www.bolagsbolaget.se koncept först.. För det funkar bevisligen.. 😉

Är du inblandad i bolagsbolaget, hegobald? Bara en nyfiken fråga alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du inblandad i bolagsbolaget, hegobald? Bara en nyfiken fråga alltså.

Var lite ambasadör för dom ja.. I samband med en offensiv för alla byaföreningar i Dorotea så hade vi dom som föreläsare och förespråkade deras koncept för att först och främst unga kvinnor ute i byarna skulle våga ta steget och testa nåt eget.. Nåt vi gjorde i samband med EU-projkeket SIKU (Små Inlands Kommuner i Utveckling)

Vi snackar 1999~2000 nu.. men jag har inget direkt med dom att göra. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du inblandad i bolagsbolaget, hegobald? Bara en nyfiken fråga alltså.

Var lite ambasadör för dom ja.. I samband med en offensiv för alla byaföreningar i Dorotea så hade vi dom som föreläsare och förespråkade deras koncept för att först och främst unga kvinnor ute i byarna skulle våga ta steget och testa nåt eget.. Nåt vi gjorde i samband med EU-projkeket SIKU (Små Inlands Kommuner i Utveckling)

Vi snackar 1999~2000 nu.. men jag har inget direkt med dom att göra. 😉

Aha I see! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag åker ut och spelar och för privatlektioner...är tanken så långt men tror banne mig det är bättre att fortsätta som jag gjort förr tror jag...eller jag vet inte.

Tar betalt typ 500:- så behöver man inte skatta annat än i deklarationen om det blir större summor.

Ah, jag kan inte det där riktigt bra, alla regler och skit. Mest bara jobbigt juh.

🙂

Har ni någe bra tips? Ska jag testa på nån slags bolagbolaget eller nått? Starta enskild firma? Känns lite riskabelt att starta eget dock... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni någe bra tips? Ska jag testa på nån slags bolagbolaget eller nått? Starta enskild firma? Känns lite riskabelt att starta eget dock... 😉

Tjänar du under 30 000:- så tycker jag inte det finns nån mening att starta bolag utan kör det som hobbyverksamhet. Blir det mer är ju enskildfirma ett litet steg till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni någe bra tips? Ska jag testa på nån slags bolagbolaget eller nått? Starta enskild firma? Känns lite riskabelt att starta eget dock...  😱

Tjänar du under 30 000:- så tycker jag inte det finns nån mening att starta bolag utan kör det som hobbyverksamhet. Blir det mer är ju enskildfirma ett litet steg till.

Så om jag tjänar över 30.000 per år så blir jag momsredovisningskyldig?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm..om jag nu har fattat detta rätt av 1 sek koll på sidan!....man kan undra vad alla deras kryphål är, för hur som helst så är ju inget gratis och en sån här tjänst måste ju vara väl uttänkt! för det är väl meningen att de ska tjäna (massor av pengar) på dig...hahaha.....alltså du betalar till dem för att du ska få betalt av den som ska betala till dig...öhhhhh rörigt blir det ju....fixa det själv istället!... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm..om jag nu har fattat detta rätt av 1 sek koll på sidan!....man kan undra vad alla deras kryphål är, för hur som helst så är ju inget gratis och en sån här tjänst måste ju vara väl uttänkt! för det är väl meningen att de ska tjäna (massor av pengar) på dig...hahaha.....alltså du betalar till dem för att du ska få betalt av den som ska betala till dig...öhhhhh rörigt blir det ju....fixa det själv istället!... 😱

Ja det var precis det jag tänkte. Har nog uteslutit det där.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm... ja, alltså.. Man blir ju timanställd på det företaget... så utåt sett så kommer man att få en lön som motsvarar 90 kr/timme. SÅ om man har gjort gig för 9000, så kommer det att se ut på papperet som om man jobbat 100 timmar... Om man nu är arbetslös så kommer man ju ganska fort att komma upp till en full tid?? och då kan man väl inte stämpla?? Vill dock inte sätta bilen på att jag fattat allt rätt här... men om man läser anställningsavtalet så uppfattade jag det så... Eller så är jag bara dum i huvve?! 😱😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm... ja, alltså.. Man blir ju timanställd på det företaget... så utåt sett så kommer man att få en lön som motsvarar 90 kr/timme. SÅ om man har gjort gig för 9000, så kommer det att se ut på papperet som om man jobbat 100 timmar... Om man nu är arbetslös så kommer man ju ganska fort att komma upp till en full tid?? och då kan man väl inte stämpla?? Vill dock inte sätta bilen på att jag fattat allt rätt här... men om man läser anställningsavtalet så uppfattade jag det så... Eller så är jag bara dum i huvve?! 😱🙂

Du menar på frilansfinans?

..jo. 😆

Bolagsbolaget var det större chans att få behålla akassan men var ju inte riktigt säkert där heller.

Hmmm... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Frilansfinans

Nu blir du timanställd av Frilans Finans, dvs att du är bara anställd för den uppdragsperioden som fakturan avser - inga andra förpliktelser medföljer därmed. (Obs. Du har fortsatt rätt till A-Kassa)

När fakturan godkänts skickas den till uppdragsgivaren.

...eller? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Frilansfinans

För att räkna ut hur mycket din faktura kommer att hamna på:

Du vill ha 1 000 kr netto (det som faktiskt blir kvar i plånboken). För att få fram priset på fakturan, ta nettot multiplicerat med omräkningsnyckeln:

1 000 kr netto x 2,1 = 2 100 kr.

2 100 kr blir således priset på fakturan.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Frilansfinans
Nu blir du timanställd av Frilans Finans, dvs att du är bara anställd för den uppdragsperioden som fakturan avser - inga andra förpliktelser medföljer därmed. (Obs. Du har fortsatt rätt till A-Kassa)

När fakturan godkänts skickas den till uppdragsgivaren.

...eller? 😱

javisst.. fast bara man kommer upp till heltid...eller?

Nice... man svarar på en fråga med ett "kanske".. och ställer ny fråga... Konkreta svar från Bullmarkspojken... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Frilansfinans
Nu blir du timanställd av Frilans Finans, dvs att du är bara anställd för den uppdragsperioden som fakturan avser - inga andra förpliktelser medföljer därmed. (Obs. Du har fortsatt rätt till A-Kassa)

När fakturan godkänts skickas den till uppdragsgivaren.

...eller? 😱

javisst.. fast bara man kommer upp till heltid...eller?

Nice... man svarar på en fråga med ett "kanske".. och ställer ny fråga... Konkreta svar från Bullmarkspojken... 😆

Jag lägger det här åt sidan. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Frilansfinans
För att räkna ut hur mycket din faktura kommer att hamna på:

Du vill ha 1 000 kr netto (det som faktiskt blir kvar i plånboken). För att få fram priset på fakturan, ta nettot multiplicerat med omräkningsnyckeln:

1 000 kr netto x 2,1 = 2 100 kr.

2 100 kr blir således priset på fakturan.

😱

ja, dom lägger på sociala avgifter å sånt, som dom måste betala för att ha dig anställd... men det blir ju ungefär samma sak om du själv ska fakturera till ditt eget företag.. om du nu inte ska köpa prylar för hela rasket..

Link to comment
Dela på andra sajter

Frilansfinans
För att räkna ut hur mycket din faktura kommer att hamna på:

Du vill ha 1 000 kr netto (det som faktiskt blir kvar i plånboken). För att få fram priset på fakturan, ta nettot multiplicerat med omräkningsnyckeln:

1 000 kr netto x 2,1 = 2 100 kr.

2 100 kr blir således priset på fakturan.

😱

ja, dom lägger på sociala avgifter å sånt, som dom måste betala för att ha dig anställd... men det blir ju ungefär samma sak om du själv ska fakturera till ditt eget företag.. om du nu inte ska köpa prylar för hela rasket..

AHA! Jaja...

Nu går jag och lägger mig. 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 år senare...

Här kommer jag och vevar in en liten bump knappt åtta år senare... 😄

Jag har använt mig av Frilans Finans en hel del, men aldrig med något som har haft med musik att göra. Nu har jag fått en förfrågan om att skriva lite reklammusik. Kan jag fakturera som "artist" då eller...? Artister är ju momsbefriade vad jag har förstått.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer jag och vevar in en liten bump knappt åtta år senare... 😄

Jag har använt mig av Frilans Finans en hel del, men aldrig med något som har haft med musik att göra. Nu har jag fått en förfrågan om att skriva lite reklammusik. Kan jag fakturera som "artist" då eller...? Artister är ju momsbefriade vad jag har förstått.

Artistisk verksamhet är momsbefriat, men inte allt man gör, bara för att man är artist! Gigs är alltid momsfria för musikerna. I ditt fall är jag 99% säker på att det är 25% moms på allt utom om du säljer rättigheter till materialet, då det istället är 6% moms. Ring till skatteverkets skatteupplysning och dubbelkolla vettja, men du kan inte vara säker på att de har koll heller. Har själv ringt flera ggr på rad och fått olika svar just när det gäller vad som är artistisk verksamhet och inte. Men min slutsats efter alla samtal var ungefär det som står ovan. Till exempel hörde vi när vi startade företaget att allt som kunde räknas som "konstnärligt", typ att musicera på inspelningen var 6%, och att själva inspelandet var 25%, men det verkar inte stämma alls. Framträdande inför publik - 0%. Försäljning av rättigheter och liknande - 6%. Allt annat - 25%. Men som sagt - jag är verkligen inte hundra på detta.

Om man däremot till exempel är ett bokningsbolag som fakturerar ett spelställe är det 25% på den fakturan, men sedan fakturerar de medverkande musikerna bokningsbolaget med 0%, trots att det är samma gig det handlar om. Lite snårigt minst sagt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...