Jump to content
Annons

eq-pedal till elgitarr


joakim_r

Recommended Posts

Funderar att köpa en eq-pedal till elgitarr och har kollat på 2 olika.

Boss GE-7 equalizer, (808:- på musikbörsen)

Behringer EQ700, (220:- på musikbörsen)

Vilken av dessa skulle ni rekomendera.

Kan det skilja så mycket ljudmässigt som priset skiljer sig?? Dom verkar ju i princip identiska.

Tack på förhand

//Joakim

Redigerat av joakim_r
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte hur Boss:en låter, men tycker att Behringern är lite "omusikalisk". Frekvensbanden är lite väl smala (hög Q), så boostade frekvenser blir ganska hårda och kantiga. Själv skulle jag föredra ett mjukare sound, med mer overlap mellan banden. Sedan är den ganska plastig också.

Men för pengarna gör den väl helt bra ifrån sig. En viktig grej är att den inte färgar ljudet så mycket vid bypass, så du kan åtminstone lägga den i signalkedjan utan alltför mycket bekymmer. Beror väl lite på vad du är ute efter, hög kvalitet eller en kul leksak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur Boss:en låter, men tycker att Behringern är lite "omusikalisk". Frekvensbanden är lite väl smala (hög Q), så boostade frekvenser blir ganska hårda och kantiga. Själv skulle jag föredra ett mjukare sound, med mer overlap mellan banden. Sedan är den ganska plastig också.

Men för pengarna gör den väl helt bra ifrån sig. En viktig grej är att den inte färgar ljudet så mycket vid bypass, så du kan åtminstone lägga den i signalkedjan utan alltför mycket bekymmer. Beror väl lite på vad du är ute efter, hög kvalitet eller en kul leksak...

Tack så mycket för svaret!!

Hade inte tänkt att boosta frekvenserna allt för mycket så behringer kanske duger för mig i alla fall.

Bra att du tog upp att den inte färgar ljudet mycket vid bypass!

Hade inte tänkt att lägga ut så mycket pengar utan vill bara testa och se, om man blir nöjd kan man isåfall byta upp sig senare.

//Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en Boss EQ-20 och den var ju bra, lågbrusig och så. Fast har du ingen användning för att ha massa olika presets kan du lika gärna köpa GE-7 IMHO. Lågbrusig, och går ju lätt att hitta billig beggad.

Jag skulle inte köpa Behringer av två anledning:

- Onaturligt högt Q-värde. Känns som att när man bostar blir det lätt skrikigt och hårt, istället för en mjukare boost.

- Plastig. Det kan ju inte bara vara jag som behandlar mina pedaler lite illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack ör alla svar!!

Jag tror det inte spelar någon roll om den är plastig för mig eftersom jag är väldigt försiktig med min utrustning.

Är det kanske bättre att skippa behringers eq-pedal?? Den kanske bara försämrar mitt grundljud.. Vad tror ni??

//Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det kanske bättre att skippa behringers eq-pedal?? Den kanske bara försämrar mitt grundljud.. Vad tror ni??

Om du vill ändra ditt grundljud så är det väl lite si och så... Jag köpte min Behringer för att kolla om det gick att ändra grundljudet, mest som ett experiment, eftersom både min gitarr och förstärkare har en tendens till mycket bas och för lite "skimmer" för vissa typer av sound. Har haft viss framgång att ändra soundet med EQn på min gamla Roland GP-16, och också med pluggar på datorn, så tänkte att det var värt ett försök. Ville trots allt inte lägga ut så mycket pengar på ett experiment som var halvt dömt att misslyckas, så det fick bli en Behringer istället för något dyrare.

Behringern fungerar inte lika bra som Rolanden (där man kan ställa in frekvensen och Q:n) eller bra pluggar i det här avseendet, men är helt ok till vissa grejer som till exempel lite mer speciella sound för solon eller komp. Man kan få helt coola sound genom att boosta eller skära 800Hz, 1.6kHz och 3.2kHz banden lite mer radikalt.

Har nu beställt en ny gitarr för att få de sounden jag saknat, det är väl sist och slutligen den bästa lösningen för att ändra grundljudet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade musikbörsen och dom rekomenderade bossen så får helt enkelt fundera vidare.

Några fler som vill tippsa??

//Joakim

Ehh??!? KLart att dom rekomenderade Bossen, den kostar ju bra mycket mer. Helt annan kvalité. Tvivlar du så köp Bossen då vet du vad du får. Annars kommer du tänka att det kanske beror på att du valde den billliga pedalen om du inte hittar ljudet. Vill du bara ha en billig att testa med så köp Behringern.

Tjata lite så får du köpa båda på öppet köp och lämna tillbaks den du inte vill ha.

Redigerat av hansjohnny
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...