Jump to content
Annons

Kings of concrete


Recommended Posts

Annons

Avsaknaden av stick gör att det känns enformigt. Versen är ju inte särskilt variationsrik. Basen som dyker upp efter halva låten är det enda som bidrar till förändring i låten. Percussionljuden tycker jag känns lite statiska mot detta i övrigt akustiska stycke vilket gör att dom känns mer som en ersättare för metronom. Annars funkar sång och gitarr bra ihop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avsaknaden av stick gör att det känns enformigt. Versen är ju inte särskilt variationsrik. Basen som dyker upp efter halva låten är det enda som bidrar till förändring i låten. Percussionljuden tycker jag känns lite statiska mot detta i övrigt akustiska stycke vilket gör att dom känns mer som en ersättare för metronom. Annars funkar sång och gitarr bra ihop!

Håller helt med. Var ett medvetet drag att göra en ganska enkel låt, där den enda egentliga variationen är uppbyggnaden. Har lite kör i åtanke, men kom aldrig fram till några bra stämmor, fastnade i mixandet o mastrandet istället, sen hann ja tröttna på låten 😉 Dock skulle ja kunna göra nåt åt trummorna, det är ett enkelt pålägg från groove agent 🙂 Tack för tipset

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Får lite The Cures vibbar typ från deras popläge låter dock som om du ska upp lite ligger lite för lågt eller kanske en tjej på sång. Variera melodin litegranna från vers till vers så blir det här riktigt kanon, ja iofs. en refräng skulle ge ett lyft. Men som sagt jag gillar den här skarpt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Får lite The Cures vibbar typ från deras popläge låter dock som om du ska upp lite ligger lite för lågt eller kanske en tjej på sång. Variera melodin litegranna  från vers till vers så blir det här riktigt kanon, ja iofs. en refräng skulle ge ett lyft. Men som sagt jag gillar den här skarpt.

Göran

Tackar... Jag har ett ganska lågt sångläge, kan gå upp, men vill inte anstränga mig i denna låten... Ska nog testa o variera sången lite... The Cure var en fet komplimang. Tack!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

diggar din röst, låter mkt bra. skön melodi också men det är som någon sa innan, det saknas något som bryter av. tycker även att du på vissa ställen kan fläta in lite nya slingor ovanpå det befintliga, nämligen en ackordsföljd och melodi som bara skriker om det. Kör på och jag vill gärna höra igen när du verkligen är färdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

...det är som någon sa innan, det saknas något som bryter av. tycker även att du på vissa ställen kan fläta in lite nya slingor ovanpå det befintliga...

Ok... tack för all respons, det värmer. Tar och jobbar på en refräng då, eftersom det verkar behövas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har känsla för melodi!!! Är än så länge nybörjare och kan därför inte yttra mig om inspelningen som sådan men låten och melodin är klockren!! Kan samtidigt bara instämma i att det kan behövas något som lyfter låten ett snäpp, refräng eller stick och mer slingor vore kanon.

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Påt igen och diggar lite bara, fan gillar det här man blir lite glader minsann 😛 . Nån sa nått om basgången men den är helgjuten så rör inte den för guds skull. Tror så här vid andra lyssningen att om du skär lite bas på din röst (typ lowcut eller highpass beroende på vad du har i din programvara) och lite popreverb (fan måste lyssna igen 🙂 den va bra den här du) så då jäklar. En tjejstämma är nog kanske det enda som fattas vid närmare eftertanke. Kort sagt en låt helt i min smak. Lycka till.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering. Håller för närvarande på att slänga in lite nya slingor, håll till godo

Yessssssss nu börjar det likna något 🙁

snygga slingor!

1:42-1:58 snyggt

2:27-2:42 bra ihoplagt... kan bli lite grötigt eftersom båda innehåller så många toner... men det funkar, tror dock det blir bättre om du byter gitarrljud på någon av slingorna.

2:42 - 3:03 känns inte bra, ur synk på något sätt...

3:04 - till slutet lysande 😆

det här blir riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja du ett reverb som låter poppigt på nåt sätt, själv kör jag med Logic på PC så jag laborerar med deras grejor till jag tycker att det låter någorlunda OK i förhållande till musiken i fråga. Ta det reverb du har och försök skruva till det så det lyfter sången/ger den bara en lite mer diskantrik klang och försök att hålla ner efterklangen så det inte blir eko. Sorry att jag inte kan vara mera konkret är ingen världsmästare på sånt dessvärre.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

2:42 - 3:03 känns inte bra, ur synk på något sätt...

Funderade också på det... känns lite baktakt på nått sätt, inte så det direkt stör, men ja ska nog lägga om det när ja har lite tid...

Fin respons för övrigt, det lyfter mig verkligen och gör att man vill jobba vidare. Tack! Sen väntar jag med spänning på fler förslag om ett reverb som skulle passa till sången...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...