Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Vad spelar du in i mono? och vad spelar du in i stereo?

Jag mÄste lÀra mig.... sÄ hjÀlp mig snÀlla!

Jag vet inte om jag gör det bÀsta men sÄhÀr gör jag.

Kompgura i mono. LÀger en till vÀnster och en till höger. Men försöker fÄ de lite olika. Kanske Àndrar ngn instÀllning eller spelar lite annorlunda. Fast gitarren Àr stereo nÀr den kommer in i ljudkortet. Men Cubase spelar bara in den i mono. Skillnad vet jag inte.

Sologitarr i mitten som Àr inspelad i stereo.

SÄng i mono som ligger i mitten.

Bas i mitten som Àr mono.

NÄgot mer spelar jag i regel inte in. Resten Àr samplingar eller vsti.

Postat

Eh... jag brukar spela in gitarr i mono och sĂ„ng i stereo. FrĂ„ga mig inte varför, det brukar bara bli sĂ„. 😆

Postat
trummorna dÄ?

Inga alls, eller reason. 😆

Postat
trummorna dÄ?

Mina Ă€r fĂ€rdigpanorerade... Kör genom lm-4. Är antagligen stereo... .Aiff Ă€r de i alla fall 😆

Postat

jag Àr helt nybörjare pÄ det hÀr med inspelnig....men borde det inte gÄ att kopiera ett monospÄr och panorera det, sÄ fÄr man stereo?

Postat
jag Àr helt nybörjare pÄ det hÀr med inspelnig....men borde det inte gÄ att kopiera ett monospÄr och panorera det, sÄ fÄr man stereo?

Ett eller tvÄ likadana monospÄr gör ingen skillnad. Om du panorerar, sÄ flyttar du signalen i stereofÀltet. Men det gör inte signalen till en riktig stereosignal.

HĂ€r spelas allt in i mono och panoreras.

Det Àr vÀl bara trummor, piano, kör och ev. stora instrument som blir stereomickade.

Postat

Jag har funderat pÄ att köpa en ProjectMix I/O med den kan man spela in 4 kanaler stero...och jag hade tÀnkt testa kanske 6 till trummor...men dÄ mÄste ja ju spela in dom i mono. Gör det nÄgot? Vet ni kanske nÄn man kan spela in fler kanaler samtidigt?

Postat
...och jag hade tÀnkt testa kanske 6 till trummor...men dÄ mÄste ja ju spela in dom i mono. Gör det nÄgot?

Du har vÀl inte tÀnkt anvÀnda 6 stereomikrofoner?

6 mikrofoner = 6 kanaler vanligtvis, men jag gissar att tvÄ (mono)mikrofoner kommer att agera stereomickning av trummornas överhÀng.

...sÄ dÄ blir det 4 monokanaler och 1 stereokanal av de 6 mikrofonerna.

Postat

AnvĂ€nder du endast EN mikfrofon sĂ„ spelar du in i mono och anvĂ€nder du TVÅ mikrofoner till samma ljudkĂ€lla sĂ„ spelar du in i stereo.

SÄ enkelt Àr det.

Postat

Stereo blir det pĂ„ överhĂ€ng till trummorna, akustisk gitarr och piano. Om jag spelar in lite skrĂ€pigt elgitarrskomp sĂ„ brukar jag stereomicka rummet och nĂ€rmicka med en mikrofon, mest för att rummet jag spelar in i kan lĂ„ta riktigt illa och skramligt om man vill đŸ˜±

Postat (redigerat)
varför inte tvĂ„ mono istĂ€llet till oh? eller d Ă€ kanske d det Ă€??  đŸ˜±

Ja, men det Àr ju i stort sett samma sak. Jag har ingen steremikrofon och anvÀnder mig istÀllet av ett matchat par kondensatormickar.

Edit: med en stereomikrofon till överhÀnget tror jag att man fÄr ganska dÄligt resultat.

Redigerat av mornel
Postat

TvÄ monomicar blir det ju stereo av, om man vill mixa det sÄ. Med en stereomic Àr man lÄst till en specifik uppmickningsmetod, medan man blir mer flexibel med tvÄ monomicar som tillsammans skapar stereobilden.

Man kan egentligen sÀga som sÄ, att ljudkÀllor som lÄter frÄn en koncentrerad punkt (sÄng, gitarr, bas, enskilda trummor, trumpet, kazoo...), spelar man in i mono - medan ljudkÀllor som inte lÄter lika specifikt frÄn en punkt (trumöverhÀng, piano, Hammond med Leslie, gospelkör etc...), spelas in i stereo.

Har man ett extremt vÀlljudande rum, sÄ gör man kanske avsteg frÄn det pÄ vissa framtrÀdande saker - exempelvis leadsÄng - men det Àr nog ganska ovanligt...

Om man vill, sĂ„ kan man förstĂ„s slösa utrymme pĂ„ att spela in monokĂ€llor i stereo, men det fyller ingen större funktion, annat Ă€n att datorn belastas lite mer... 😉

Postat
TvÄ monomicar blir det ju stereo av, om man vill mixa det sÄ. Med en stereomic Àr man lÄst till en specifik uppmickningsmetod, medan man blir mer flexibel med tvÄ monomicar som tillsammans skapar stereobilden.

Man kan egentligen sÀga som sÄ, att ljudkÀllor som lÄter frÄn en koncentrerad punkt (sÄng, gitarr, bas, enskilda trummor, trumpet, kazoo...), spelar man in i mono - medan ljudkÀllor som inte lÄter lika specifikt frÄn en punkt (trumöverhÀng, piano, Hammond med Leslie, gospelkör etc...), spelas in i stereo.

Har man ett extremt vÀlljudande rum, sÄ gör man kanske avsteg frÄn det pÄ vissa framtrÀdande saker - exempelvis leadsÄng - men det Àr nog ganska ovanligt...

Om man vill, sĂ„ kan man förstĂ„s slösa utrymme pĂ„ att spela in monokĂ€llor i stereo, men det fyller ingen större funktion, annat Ă€n att datorn belastas lite mer... 😉

Men instrument som akustisk gitarr, som lĂ„ter vĂ€ldigt olika beroende pĂ„ var man sĂ€tter micken, tycker jag med fördel stereomickas. Det kan bli vĂ€ldigt effektfullt. Annars hĂ„ller jag förstĂ„s med om vad du sĂ€ger 😎

Postat

Men instrument som akustisk gitarr, som lĂ„ter vĂ€ldigt olika beroende pĂ„ var man sĂ€tter micken, tycker jag med fördel stereomickas. Det kan bli vĂ€ldigt effektfullt. Annars hĂ„ller jag förstĂ„s med om vad du sĂ€ger 🙂

Det kan som sagt finnas undantag... 😎

En ensam gitarr ska man dock vara försiktig med att panorera för mycket om man har stereomickat den, eftersom den lÀtt blir för bred i ljudbilden och lÄter onaturlig - men sÄdant Àr förstÄs en smaksak, sÄ det kan vara föremÄl för en del experimenterande innan man hittar "sitt" sÀtt att spela in och mixa.

Postat

Nu tar vi det frÄn början!

Alla ljudkÀllor hÀrstammar frÄn en enda kÀlla. AlltsÄ mono. Punkt!

Om man vill simulera det som mÀnniskan hör. AlltsÄ med tvÄ öron. DÄ anvÀnds tvÄ monoupttagande mikrofoner.

För att Äterkapa denna aukustiska effekt som uppstÄr i tidsskillnaderna frÄn den ljudalstrande kÀllan till respektive höger och vÀnster öra sÄ krÀvs att ljudet spelas upp i i mer Àn en kanal. AlltsÄ stereo...

Termen stereo Àr endast ett sammanfattande ord för att beskriva följande.

Ett ljud som alstras av nÄgot eller nÄgon rör sig med ljudets hastighet genom dess transportmedia. Detta ljud trÀffar sedan höger respektive vÀnster trumhinna vid olika tidpunkter och med detta sÄ uppstÄr ett fasfel i den ursprungliga ljudkÀllans alstring.

Man kan sÄledes förstÄ att alla ljud ska spelas in i mono för inte talar vÀl nÄgon i stereo!?

Alla dessa faktorer pÄverkas dessutom av aukustik som i övrigt stÀller till ett helsike i inspelningssammanhang.

Det krÀvs verkligen en bra aukustisk miljö för att man ska vÀlja Àkta stereo före fejkad. AlltsÄ pÄ lagd ambience (atmosfÀr) pÄ sitt monoljud.

Ojojoj! Detta blev grötigt.

Jag rekomenderar böcker om aukustik och ljudlÀra innan man försöker sig pÄ Àkta stereoinspelningar.

Just det... glömde en sak....

Quadraphony, 5.1, surround........

Take care i djungeln!!!

/Crunchman'

Postat
Eh... jag brukar spela in gitarr i mono och sĂ„ng i stereo. FrĂ„ga mig inte varför, det brukar bara bli sĂ„. 😉

Spelar du in med stereomik? Eller sjunger du i tvÄ mikar samtidigt?

Postat
Nu tar vi det frÄn början!

Alla ljudkÀllor hÀrstammar frÄn en enda kÀlla. AlltsÄ mono. Punkt!

Om man vill simulera det som mÀnniskan hör. AlltsÄ med tvÄ öron. DÄ anvÀnds tvÄ monoupttagande mikrofoner.

För att Äterkapa denna aukustiska effekt som uppstÄr i tidsskillnaderna  frÄn den ljudalstrande kÀllan till respektive höger och vÀnster öra sÄ krÀvs att ljudet spelas upp i  i mer Àn en kanal. AlltsÄ stereo...

Termen stereo Àr endast ett sammanfattande ord för att beskriva följande.

Ett ljud som alstras av nÄgot eller nÄgon rör sig med ljudets hastighet genom dess transportmedia. Detta ljud trÀffar sedan höger respektive vÀnster trumhinna vid olika tidpunkter och med detta sÄ uppstÄr ett fasfel i den ursprungliga ljudkÀllans alstring.

Man kan sÄledes förstÄ att alla ljud ska spelas in i mono för inte talar vÀl nÄgon i stereo!?

Njae - det Ă€r en sanning med modifikation. 😆

TrumöverhÀng SKA vara en stereoupptagning, eftersom det i normalfallet ska ge en stereobild av hela trumsetet. SjÀlvklart panoreras inte kanalerna hÄrt ut till sidorna, utan lagom, sÄ att det blir en helhet av trumsetet.

Piano Ă€r inte en koncentrerad ljudkĂ€lla om du sitter framför och lyssnar. Det spelas dĂ€rför med fördel in i stereo (man ska förstĂ„s inte panorera dessa tvĂ„ kanaler hĂ„rt höger/vĂ€nster heller - för dĂ„ lĂ„ter det FÖR stort... 😄 ).

En hel kör Àr knappast heller en enda punkt, utan bör ocksÄ spelas in i stereo (vissa röster lÄter ju mer frÄn vÀnster och vissa mer frÄn höger om man sitter framför kören och lyssnar) - eller med Ànnu fler kanaler om det Àr en stor kör.

Ett leslie-kabinett har roterande högtalare, som sveper frÄn ena sidan till den andra nÀr man lyssnar i verkligheten - alltsÄ Àven dÀr Àr stereoinspelning det enda som Äterger ljudet rÀtt - fortfarande med lagom panorering av kanalerna, men sÄdana saker bestÀmmer man vid mix.

Det finns förstÄs fler situationer dÀr det normala Àr att spela in i stereo, men detta Àr sÄdana som man snabbt och lÀtt kommer pÄ...

Man behöver förresten inte anvÀnda monomikrofoner till allt. Det finns ju ocksÄ stereomicar med X/Y-upptagning (som Àr en vanlig uppmickningsteknik för stereoupptagningar), dÀr man kan stÀlla vinkeln vid behov...

Dock stÀmmer det att rummets akustik bör vara bra för att man ska kunna göra bra stereoupptagningar...

Postat

Det var en seglats Cleas!

AlltsÄ!

Alla "stereomikrofoner" utgörs av minst tvÄ i förhÄllande till varandra, monterade monokapslar.

Tillverkare av denna typ av mikrofoner gör sÄ till oss anvÀndares favör för att sÄ precist som möjligt betrÀffande interna fasfel, matchade kapslar och i inspelningssyfte, hjÀlpa oss att minimera felaktigheter.

Att göra ett uttalande om att trumöverhÀng "ska" vara i stereo gör mig lite konfunderad och gör att jag suckar lite.

Du menar alltsÄ att pÄ den gamla goda tiden. AlltsÄ den tid dÄ mono var den enda form av uppspelningsmedia som lyssnaren hade att tillgÄ i form av kristallradiomottagare etc..... Att det dÄ inte gjordes inspelningar av överhÀng?

Tumregeln Àr enkel.

För att Äterskapa akustik. AnvÀnd lika mÄnga mikrofoner som uppspelningsmediet har.

Ett piano Àr precis som det skrivs..., ett piano. AlltsÄ en ljudkÀlla.

En mikrofon per ljudkÀlla.

Din uppfattning om hur ett piano lÄter baseras pÄ det rum och de fasfel som uppstÄr av de tidsdifferenser ljudkÀllan skapar pÄ sin vÀg till upptagningsmediet. Oavsett det Àr ett öra eller en mikrofon.

Med ett stereopar eller en med avsikt byggd stereomikrofon spelar du endast in pianots eller ljudkÀllans placering och upplevelse i ett rum.

StÀll ett piano i ett akustiskt "ljuddött" rum sÄ fÄr du se om en stereoupptagning ger dig det du vill ha.

Jag vill inte lÄta som en besserwisser eller pÄ nÄgot sÀtt vara nedlÄtande men mÄnga har fel i sin förstÄelse över vad stereo faktiskt Àr.

BÀttre dÄ att lÄta folk som kanske vill lÀra sig fÄ korrekt info. AlltsÄ baskunskaper.

Jag ber om ursÀkt för att jag inte fick fram denna andemening i mitt föregÄende inlÀgg och hoppas att detta rÀttar till det misstaget.

Med vÀnliga hÀlsningar.

/Crunchman'

Postat (redigerat)

Cruncher: Ärligt talat sĂ„ verkar dina uttalanden lite förvirrade... 😉

Jag pratar om DAGENS inspelningar - och inte vad som hĂ€nde anno dazumahl, nĂ€r det bara fanns mono - och man hade mycket sĂ€mre teknik till sitt förfogande. Det trodde jag var ganska sjĂ€lvklart... 😆

NĂ€r det nu finns stereomicar och stereomickningstekniker, sĂ„ fĂ„r man enligt dig inte anvĂ€nda dem, verkar det som - och det Ă€r ALLTID mono som gĂ€ller för allt... 😼😛 Back to the 4-track days...? 😕

Ett trumset = en mic...? 😆

En kör = en mic...? 😆

En Hammond med leslie = en mic? 😆

Eller menar du att man ska ha en mic till varje körmedlem i en 50-mannakör, med alla fasfel DET introducerar...? 😆

Jag tror att vi pratar om lite olika saker, helt enkelt. Den slutliga stereobilden skapar man vid mix av en blandning av mono- och stereo-inspelningar.

Det blir en stereoinspelning av det, Àven om man inte panorerar ut de tvÄ kanalerna helt till höger/vÀnster, utan vÀljer en smalare stereobild för det aktuella instrumentet vid mix. Inspelningen Àr fortfarande i stereo oavsett vilket.

Det blir ju faktiskt stereo sÄ fort du hör lite olika saker i höger och vÀnster kanal - och man behöver inte gÄ till nÄgra djuplodande utredningar för att förstÄ det, eller...?

Ett piano i ett ljuddött rum, skulle inte vara sÀrskilt intressant att spela in i stereo - eller för den delen, intressant alls, eftersom man ju inte fÄr med nÄgon rumsklang dÄ - men i ett rum som man normalt anvÀnder till piano, Àr det definitivt idé att spela in det med nÄgon av alla de stereomickningsmetoder som finns.

Redigerat av Claes
Postat

Claes:

Jag tror du har missat andemeningen igen.

Den ursprungliga frÄgan handlade om vad som spelas in i stereo och i mono inte sant.

Nog Àr det viktigt Àven enligt dig att man som nybörjare inte gÄr och gör dom klassiska felen om man nu inte behöver det.

Med tanke pÄ all den samlade kompetens som detta forum har till exempel sÄ kan ju en novis slippa göra om samma misstag igen.

Jag uppskattar att du inte rycker det jag sÀger ur sitt sammanhang. Det har du credits för. Men du vet vad jag pratar om. Annars hade du inte kunnat argumentera mot mina pÄstÄenden.

Syftet med mina inlÀgg Àr sÄledes inte att försöka lÀra en novis om "hur" man ska spelar in ett ljud. Om nÄgon kan det sÄ tag gÀrna kontakt med mig. Jag köper gÀrna en kurs.

En liten petning i sidan pÄ dig tÀnker jag dock göra för den Àr pÄ sin plats.

Du trycker pÄ att jag borde anpassa mig till dagens teknik etc.

Absolut men samtidigt verifierar du att jag har rÀtt i det jag sagt.

Ett och en beskriver antalet ett och en eller hur.

Varje instrument ska ses som en eller ett dÄ det Àr just det de Àr.

En kör, en hammond, ett trumset etc.....

Varje ljudalstrande kÀlla har bara behov av en mikrofon för att kunna Äterges korrekt rent tekniskt.

Vi hör dock i stereo vilket medför att vi tvingas anvÀnda akustik eller fejkad ambience för att kunna Äterskapa eller skapa en för oss uppfattningsmÀssigt korrekt lyssning.

Att se dig sÀtta en hÄnande smilegubbe bakom en sÄn hÀr sjÀlvklarhet:

Ett trumset = en mic...?

Ytterst fÄnigt mÄste jag sÀga för, inte fasiken kan du driva en firma utan kunskaper?

Som sagt.

Jag tror du missat andemeningen i mitt inlÀgg och ber dig dÀrför ta en funderare. Detta för att minimera risken för pinsamheter.

För mig finns det inget direkt sÀtt att spela in en (1) ljudkÀlla. Jag gör vad som krÀvs av musiken. Jag har dock lÀrt av bÄde mentorer och egna misstag vad som ofta fungerar och vad som inte gör det.

Det finns inga regler Claes pÄ det sÀtt du pÄstÄr mig ha.

Men det kÀnns lite galet att delge felaktigheter som leder till svÄrigheter i skapandet för nyfikna, sugna noviser eller pÄstÄenden om att detta och detta ska spelas in i stereo. Bah! Skitprat!

Om man vet att det gÄr att göra i mono,... sÄ gÄr det nog fasen att spela in i stereo ocksÄ! Eller hur!?

Detta Àr mina sista tankar och ord i denna trÄd.

Hoppas att jag tillfört nÄgot!

Ta hand om er!

Med vÀnliga hÀlsningar.

/Crunchman'

Postat

Som sagt - du pratar om nÄgot helt annat Àn jag, vilket lÀtt ger upphov till missförstÄnd. Visst kan du spela in alla kÀllor med en enda mic om du vill - men mÄnga ljudkÀllor Äterges bÀttre och mer verklighetstroget med fler micar - och med mer Àn en mic, sÄ Àr det inte lÀngre nÄgon monoupptagning.

Jag satte lÀmpliga smileys, eftersom det blir helt absurt att i dag spela in vissa typer av ljudkÀllor i mono. Somliga överdriver och stereomickar allt - Àven nÀr det Àr lÀmpligare att spela in med en mic nÀr det gÀller vissa saker. Precis som du sÀger, sÄ beror det pÄ situationen, instrumentet och hur bra rummet lÄter - men att pÄstÄ att man fÄr ett naturtroget ljud av ett roterande leslie med en enda mic, Àr helt enkelt inte sant - och du var ju sjÀlv inne pÄ vad som Àr mest naturligt. Det Àr dÀrför jag argumenterar mot dig...

Postat (redigerat)
Nu tar vi det frÄn början! Alla ljudkÀllor hÀrstammar frÄn en enda kÀlla. AlltsÄ mono. Punkt!
Ett piano Àr precis som det skrivs..., ett piano. AlltsÄ en ljudkÀlla.

(Är fullt möjligt att allt annat du skriver Ă€r korrekt och i praktiken kan Ă€ven ovan vara rĂ€tt men) Vill man vara petig, sĂ„ Ă€r detta helt fel!

Att ngt som lÄter Àr en enda ljudkÀlla Àr en fysikalisk omöjlighet i teorin och i praktiken sant bara ibland! Ett piano Àr dessutom en ljudkÀlla...

... per tangent! Visst om man förenklar sÄ Àr det kanske korrekt men förenklingar Àr tyvÀrr alltid (mer eller mindre) helt fel!

(... och vill man inte vara petig Àr ljudteknik helt fel omrÄde, vÀlj om ögona böj, halva grejen med att uppnÄ superb inspelning Àr att vara just petig!)

Redigerat av Hans
Postat

Mycket snack om andemening mm! 😉

Det gÄr ju att bena ut ganska lÀtt det hÀr med stereo och mono. MÀnniskan har tvÄ öron och tar upp ljud i vad? Ja just det stereo!

Ska man dÄ spela in ett ensamt piano sÄ Àr det vÀl ganska sjÀlvklart att man mikar upp med en lÀmplig steroteknik?

Är det sen mĂ„nga instrument i en inspelning sĂ„ fĂ„r man givetvis kompensera och vissa saker kommer ju Ă€ven att ligga i mono. Men i slutmixen försöker man ju alltid fĂ„ en sĂ„n lĂ€cker stereobild som möjligt, eller numera Ă€ven 5 kanaligt.

Rolig trĂ„d med mĂ„nga missförstĂ„nd! 😉

//Fredster

Postat

för att jÀvlas lite sÄ spelar du ju nÀstan alltid upp monosignalen i stereo, dvs i bÄde vÀnster och höger lur.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.