_johnny_ Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Vad spelar du in i mono? och vad spelar du in i stereo? Jag mÄste lÀra mig.... sÄ hjÀlp mig snÀlla!
Eternal Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Vad spelar du in i mono? och vad spelar du in i stereo? Jag mÄste lÀra mig.... sÄ hjÀlp mig snÀlla! Jag vet inte om jag gör det bÀsta men sÄhÀr gör jag. Kompgura i mono. LÀger en till vÀnster och en till höger. Men försöker fÄ de lite olika. Kanske Àndrar ngn instÀllning eller spelar lite annorlunda. Fast gitarren Àr stereo nÀr den kommer in i ljudkortet. Men Cubase spelar bara in den i mono. Skillnad vet jag inte. Sologitarr i mitten som Àr inspelad i stereo. SÄng i mono som ligger i mitten. Bas i mitten som Àr mono. NÄgot mer spelar jag i regel inte in. Resten Àr samplingar eller vsti.
Thimmie Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Eh... jag brukar spela in gitarr i mono och sĂ„ng i stereo. FrĂ„ga mig inte varför, det brukar bara bli sĂ„. đ
Eternal Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 trummorna dĂ„? Mina Ă€r fĂ€rdigpanorerade... Kör genom lm-4. Ăr antagligen stereo... .Aiff Ă€r de i alla fall đ
_johnny_ Postat 22 januari 2006 TrÄdstartare Postat 22 januari 2006 jag Àr helt nybörjare pÄ det hÀr med inspelnig....men borde det inte gÄ att kopiera ett monospÄr och panorera det, sÄ fÄr man stereo?
Linus Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 jag Àr helt nybörjare pÄ det hÀr med inspelnig....men borde det inte gÄ att kopiera ett monospÄr och panorera det, sÄ fÄr man stereo? Ett eller tvÄ likadana monospÄr gör ingen skillnad. Om du panorerar, sÄ flyttar du signalen i stereofÀltet. Men det gör inte signalen till en riktig stereosignal. HÀr spelas allt in i mono och panoreras. Det Àr vÀl bara trummor, piano, kör och ev. stora instrument som blir stereomickade.
_johnny_ Postat 22 januari 2006 TrÄdstartare Postat 22 januari 2006 Jag har funderat pÄ att köpa en ProjectMix I/O med den kan man spela in 4 kanaler stero...och jag hade tÀnkt testa kanske 6 till trummor...men dÄ mÄste ja ju spela in dom i mono. Gör det nÄgot? Vet ni kanske nÄn man kan spela in fler kanaler samtidigt?
Linus Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 ...och jag hade tÀnkt testa kanske 6 till trummor...men dÄ mÄste ja ju spela in dom i mono. Gör det nÄgot? Du har vÀl inte tÀnkt anvÀnda 6 stereomikrofoner? 6 mikrofoner = 6 kanaler vanligtvis, men jag gissar att tvÄ (mono)mikrofoner kommer att agera stereomickning av trummornas överhÀng. ...sÄ dÄ blir det 4 monokanaler och 1 stereokanal av de 6 mikrofonerna.
_johnny_ Postat 22 januari 2006 TrÄdstartare Postat 22 januari 2006 aha...hör man skillnad pÄ en stereo och en mono kanal?
lavrell Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 AnvÀnder du endast EN mikfrofon sÄ spelar du in i mono och anvÀnder du TVà mikrofoner till samma ljudkÀlla sÄ spelar du in i stereo. SÄ enkelt Àr det.
mornel Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Stereo blir det pĂ„ överhĂ€ng till trummorna, akustisk gitarr och piano. Om jag spelar in lite skrĂ€pigt elgitarrskomp sĂ„ brukar jag stereomicka rummet och nĂ€rmicka med en mikrofon, mest för att rummet jag spelar in i kan lĂ„ta riktigt illa och skramligt om man vill đ±
_johnny_ Postat 22 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 22 januari 2006 varför inte tvĂ„ mono istĂ€llet till oh? eller d Ă€ kanske d det Ă€?? đ±
mornel Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 (redigerat) varför inte tvĂ„ mono istĂ€llet till oh? eller d Ă€ kanske d det Ă€?? đ± Ja, men det Ă€r ju i stort sett samma sak. Jag har ingen steremikrofon och anvĂ€nder mig istĂ€llet av ett matchat par kondensatormickar. Edit: med en stereomikrofon till överhĂ€nget tror jag att man fĂ„r ganska dĂ„ligt resultat. Redigerat 22 januari 2006 av mornel
Claes Holmerup Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 TvĂ„ monomicar blir det ju stereo av, om man vill mixa det sĂ„. Med en stereomic Ă€r man lĂ„st till en specifik uppmickningsmetod, medan man blir mer flexibel med tvĂ„ monomicar som tillsammans skapar stereobilden. Man kan egentligen sĂ€ga som sĂ„, att ljudkĂ€llor som lĂ„ter frĂ„n en koncentrerad punkt (sĂ„ng, gitarr, bas, enskilda trummor, trumpet, kazoo...), spelar man in i mono - medan ljudkĂ€llor som inte lĂ„ter lika specifikt frĂ„n en punkt (trumöverhĂ€ng, piano, Hammond med Leslie, gospelkör etc...), spelas in i stereo. Har man ett extremt vĂ€lljudande rum, sĂ„ gör man kanske avsteg frĂ„n det pĂ„ vissa framtrĂ€dande saker - exempelvis leadsĂ„ng - men det Ă€r nog ganska ovanligt... Om man vill, sĂ„ kan man förstĂ„s slösa utrymme pĂ„ att spela in monokĂ€llor i stereo, men det fyller ingen större funktion, annat Ă€n att datorn belastas lite mer... đ
mornel Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 TvĂ„ monomicar blir det ju stereo av, om man vill mixa det sĂ„. Med en stereomic Ă€r man lĂ„st till en specifik uppmickningsmetod, medan man blir mer flexibel med tvĂ„ monomicar som tillsammans skapar stereobilden. Man kan egentligen sĂ€ga som sĂ„, att ljudkĂ€llor som lĂ„ter frĂ„n en koncentrerad punkt (sĂ„ng, gitarr, bas, enskilda trummor, trumpet, kazoo...), spelar man in i mono - medan ljudkĂ€llor som inte lĂ„ter lika specifikt frĂ„n en punkt (trumöverhĂ€ng, piano, Hammond med Leslie, gospelkör etc...), spelas in i stereo. Har man ett extremt vĂ€lljudande rum, sĂ„ gör man kanske avsteg frĂ„n det pĂ„ vissa framtrĂ€dande saker - exempelvis leadsĂ„ng - men det Ă€r nog ganska ovanligt... Om man vill, sĂ„ kan man förstĂ„s slösa utrymme pĂ„ att spela in monokĂ€llor i stereo, men det fyller ingen större funktion, annat Ă€n att datorn belastas lite mer... đ Men instrument som akustisk gitarr, som lĂ„ter vĂ€ldigt olika beroende pĂ„ var man sĂ€tter micken, tycker jag med fördel stereomickas. Det kan bli vĂ€ldigt effektfullt. Annars hĂ„ller jag förstĂ„s med om vad du sĂ€ger đ
Claes Holmerup Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 TvĂ„ monomicar blir det ju stereo av, om man vill mixa det sĂ„. Med en stereomic Ă€r man lĂ„st till en specifik uppmickningsmetod, medan man blir mer flexibel med tvĂ„ monomicar som tillsammans skapar stereobilden. Man kan egentligen sĂ€ga som sĂ„, att ljudkĂ€llor som lĂ„ter frĂ„n en koncentrerad punkt (sĂ„ng, gitarr, bas, enskilda trummor, trumpet, kazoo...), spelar man in i mono - medan ljudkĂ€llor som inte lĂ„ter lika specifikt frĂ„n en punkt (trumöverhĂ€ng, piano, Hammond med Leslie, gospelkör etc...), spelas in i stereo. Har man ett extremt vĂ€lljudande rum, sĂ„ gör man kanske avsteg frĂ„n det pĂ„ vissa framtrĂ€dande saker - exempelvis leadsĂ„ng - men det Ă€r nog ganska ovanligt... Om man vill, sĂ„ kan man förstĂ„s slösa utrymme pĂ„ att spela in monokĂ€llor i stereo, men det fyller ingen större funktion, annat Ă€n att datorn belastas lite mer... đ Men instrument som akustisk gitarr, som lĂ„ter vĂ€ldigt olika beroende pĂ„ var man sĂ€tter micken, tycker jag med fördel stereomickas. Det kan bli vĂ€ldigt effektfullt. Annars hĂ„ller jag förstĂ„s med om vad du sĂ€ger đ Det kan som sagt finnas undantag... đ En ensam gitarr ska man dock vara försiktig med att panorera för mycket om man har stereomickat den, eftersom den lĂ€tt blir för bred i ljudbilden och lĂ„ter onaturlig - men sĂ„dant Ă€r förstĂ„s en smaksak, sĂ„ det kan vara föremĂ„l för en del experimenterande innan man hittar "sitt" sĂ€tt att spela in och mixa.
Mojje Cruncher Andersson Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Nu tar vi det frÄn början! Alla ljudkÀllor hÀrstammar frÄn en enda kÀlla. AlltsÄ mono. Punkt! Om man vill simulera det som mÀnniskan hör. AlltsÄ med tvÄ öron. DÄ anvÀnds tvÄ monoupttagande mikrofoner. För att Äterkapa denna aukustiska effekt som uppstÄr i tidsskillnaderna frÄn den ljudalstrande kÀllan till respektive höger och vÀnster öra sÄ krÀvs att ljudet spelas upp i i mer Àn en kanal. AlltsÄ stereo... Termen stereo Àr endast ett sammanfattande ord för att beskriva följande. Ett ljud som alstras av nÄgot eller nÄgon rör sig med ljudets hastighet genom dess transportmedia. Detta ljud trÀffar sedan höger respektive vÀnster trumhinna vid olika tidpunkter och med detta sÄ uppstÄr ett fasfel i den ursprungliga ljudkÀllans alstring. Man kan sÄledes förstÄ att alla ljud ska spelas in i mono för inte talar vÀl nÄgon i stereo!? Alla dessa faktorer pÄverkas dessutom av aukustik som i övrigt stÀller till ett helsike i inspelningssammanhang. Det krÀvs verkligen en bra aukustisk miljö för att man ska vÀlja Àkta stereo före fejkad. AlltsÄ pÄ lagd ambience (atmosfÀr) pÄ sitt monoljud. Ojojoj! Detta blev grötigt. Jag rekomenderar böcker om aukustik och ljudlÀra innan man försöker sig pÄ Àkta stereoinspelningar. Just det... glömde en sak.... Quadraphony, 5.1, surround........ Take care i djungeln!!! /Crunchman'
Signert Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Eh... jag brukar spela in gitarr i mono och sĂ„ng i stereo. FrĂ„ga mig inte varför, det brukar bara bli sĂ„. đ Spelar du in med stereomik? Eller sjunger du i tvĂ„ mikar samtidigt?
Claes Holmerup Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Nu tar vi det frĂ„n början! Alla ljudkĂ€llor hĂ€rstammar frĂ„n en enda kĂ€lla. AlltsĂ„ mono. Punkt! Om man vill simulera det som mĂ€nniskan hör. AlltsĂ„ med tvĂ„ öron. DĂ„ anvĂ€nds tvĂ„ monoupttagande mikrofoner. För att Ă„terkapa denna aukustiska effekt som uppstĂ„r i tidsskillnaderna frĂ„n den ljudalstrande kĂ€llan till respektive höger och vĂ€nster öra sĂ„ krĂ€vs att ljudet spelas upp i i mer Ă€n en kanal. AlltsĂ„ stereo... Termen stereo Ă€r endast ett sammanfattande ord för att beskriva följande. Ett ljud som alstras av nĂ„got eller nĂ„gon rör sig med ljudets hastighet genom dess transportmedia. Detta ljud trĂ€ffar sedan höger respektive vĂ€nster trumhinna vid olika tidpunkter och med detta sĂ„ uppstĂ„r ett fasfel i den ursprungliga ljudkĂ€llans alstring. Man kan sĂ„ledes förstĂ„ att alla ljud ska spelas in i mono för inte talar vĂ€l nĂ„gon i stereo!? Njae - det Ă€r en sanning med modifikation. đ TrumöverhĂ€ng SKA vara en stereoupptagning, eftersom det i normalfallet ska ge en stereobild av hela trumsetet. SjĂ€lvklart panoreras inte kanalerna hĂ„rt ut till sidorna, utan lagom, sĂ„ att det blir en helhet av trumsetet. Piano Ă€r inte en koncentrerad ljudkĂ€lla om du sitter framför och lyssnar. Det spelas dĂ€rför med fördel in i stereo (man ska förstĂ„s inte panorera dessa tvĂ„ kanaler hĂ„rt höger/vĂ€nster heller - för dĂ„ lĂ„ter det FĂR stort... đ ). En hel kör Ă€r knappast heller en enda punkt, utan bör ocksĂ„ spelas in i stereo (vissa röster lĂ„ter ju mer frĂ„n vĂ€nster och vissa mer frĂ„n höger om man sitter framför kören och lyssnar) - eller med Ă€nnu fler kanaler om det Ă€r en stor kör. Ett leslie-kabinett har roterande högtalare, som sveper frĂ„n ena sidan till den andra nĂ€r man lyssnar i verkligheten - alltsĂ„ Ă€ven dĂ€r Ă€r stereoinspelning det enda som Ă„terger ljudet rĂ€tt - fortfarande med lagom panorering av kanalerna, men sĂ„dana saker bestĂ€mmer man vid mix. Det finns förstĂ„s fler situationer dĂ€r det normala Ă€r att spela in i stereo, men detta Ă€r sĂ„dana som man snabbt och lĂ€tt kommer pĂ„... Man behöver förresten inte anvĂ€nda monomikrofoner till allt. Det finns ju ocksĂ„ stereomicar med X/Y-upptagning (som Ă€r en vanlig uppmickningsteknik för stereoupptagningar), dĂ€r man kan stĂ€lla vinkeln vid behov... Dock stĂ€mmer det att rummets akustik bör vara bra för att man ska kunna göra bra stereoupptagningar...
Mojje Cruncher Andersson Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Det var en seglats Cleas! AlltsÄ! Alla "stereomikrofoner" utgörs av minst tvÄ i förhÄllande till varandra, monterade monokapslar. Tillverkare av denna typ av mikrofoner gör sÄ till oss anvÀndares favör för att sÄ precist som möjligt betrÀffande interna fasfel, matchade kapslar och i inspelningssyfte, hjÀlpa oss att minimera felaktigheter. Att göra ett uttalande om att trumöverhÀng "ska" vara i stereo gör mig lite konfunderad och gör att jag suckar lite. Du menar alltsÄ att pÄ den gamla goda tiden. AlltsÄ den tid dÄ mono var den enda form av uppspelningsmedia som lyssnaren hade att tillgÄ i form av kristallradiomottagare etc..... Att det dÄ inte gjordes inspelningar av överhÀng? Tumregeln Àr enkel. För att Äterskapa akustik. AnvÀnd lika mÄnga mikrofoner som uppspelningsmediet har. Ett piano Àr precis som det skrivs..., ett piano. AlltsÄ en ljudkÀlla. En mikrofon per ljudkÀlla. Din uppfattning om hur ett piano lÄter baseras pÄ det rum och de fasfel som uppstÄr av de tidsdifferenser ljudkÀllan skapar pÄ sin vÀg till upptagningsmediet. Oavsett det Àr ett öra eller en mikrofon. Med ett stereopar eller en med avsikt byggd stereomikrofon spelar du endast in pianots eller ljudkÀllans placering och upplevelse i ett rum. StÀll ett piano i ett akustiskt "ljuddött" rum sÄ fÄr du se om en stereoupptagning ger dig det du vill ha. Jag vill inte lÄta som en besserwisser eller pÄ nÄgot sÀtt vara nedlÄtande men mÄnga har fel i sin förstÄelse över vad stereo faktiskt Àr. BÀttre dÄ att lÄta folk som kanske vill lÀra sig fÄ korrekt info. AlltsÄ baskunskaper. Jag ber om ursÀkt för att jag inte fick fram denna andemening i mitt föregÄende inlÀgg och hoppas att detta rÀttar till det misstaget. Med vÀnliga hÀlsningar. /Crunchman'
Claes Holmerup Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 (redigerat) Cruncher: Ărligt talat sĂ„ verkar dina uttalanden lite förvirrade... đ Jag pratar om DAGENS inspelningar - och inte vad som hĂ€nde anno dazumahl, nĂ€r det bara fanns mono - och man hade mycket sĂ€mre teknik till sitt förfogande. Det trodde jag var ganska sjĂ€lvklart... đ NĂ€r det nu finns stereomicar och stereomickningstekniker, sĂ„ fĂ„r man enligt dig inte anvĂ€nda dem, verkar det som - och det Ă€r ALLTID mono som gĂ€ller för allt... đźđ Back to the 4-track days...? đ Ett trumset = en mic...? đ En kör = en mic...? đ En Hammond med leslie = en mic? đ Eller menar du att man ska ha en mic till varje körmedlem i en 50-mannakör, med alla fasfel DET introducerar...? đ Jag tror att vi pratar om lite olika saker, helt enkelt. Den slutliga stereobilden skapar man vid mix av en blandning av mono- och stereo-inspelningar. Det blir en stereoinspelning av det, Ă€ven om man inte panorerar ut de tvĂ„ kanalerna helt till höger/vĂ€nster, utan vĂ€ljer en smalare stereobild för det aktuella instrumentet vid mix. Inspelningen Ă€r fortfarande i stereo oavsett vilket. Det blir ju faktiskt stereo sĂ„ fort du hör lite olika saker i höger och vĂ€nster kanal - och man behöver inte gĂ„ till nĂ„gra djuplodande utredningar för att förstĂ„ det, eller...? Ett piano i ett ljuddött rum, skulle inte vara sĂ€rskilt intressant att spela in i stereo - eller för den delen, intressant alls, eftersom man ju inte fĂ„r med nĂ„gon rumsklang dĂ„ - men i ett rum som man normalt anvĂ€nder till piano, Ă€r det definitivt idĂ© att spela in det med nĂ„gon av alla de stereomickningsmetoder som finns. Redigerat 24 januari 2006 av Claes
Mojje Cruncher Andersson Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Claes: Jag tror du har missat andemeningen igen. Den ursprungliga frÄgan handlade om vad som spelas in i stereo och i mono inte sant. Nog Àr det viktigt Àven enligt dig att man som nybörjare inte gÄr och gör dom klassiska felen om man nu inte behöver det. Med tanke pÄ all den samlade kompetens som detta forum har till exempel sÄ kan ju en novis slippa göra om samma misstag igen. Jag uppskattar att du inte rycker det jag sÀger ur sitt sammanhang. Det har du credits för. Men du vet vad jag pratar om. Annars hade du inte kunnat argumentera mot mina pÄstÄenden. Syftet med mina inlÀgg Àr sÄledes inte att försöka lÀra en novis om "hur" man ska spelar in ett ljud. Om nÄgon kan det sÄ tag gÀrna kontakt med mig. Jag köper gÀrna en kurs. En liten petning i sidan pÄ dig tÀnker jag dock göra för den Àr pÄ sin plats. Du trycker pÄ att jag borde anpassa mig till dagens teknik etc. Absolut men samtidigt verifierar du att jag har rÀtt i det jag sagt. Ett och en beskriver antalet ett och en eller hur. Varje instrument ska ses som en eller ett dÄ det Àr just det de Àr. En kör, en hammond, ett trumset etc..... Varje ljudalstrande kÀlla har bara behov av en mikrofon för att kunna Äterges korrekt rent tekniskt. Vi hör dock i stereo vilket medför att vi tvingas anvÀnda akustik eller fejkad ambience för att kunna Äterskapa eller skapa en för oss uppfattningsmÀssigt korrekt lyssning. Att se dig sÀtta en hÄnande smilegubbe bakom en sÄn hÀr sjÀlvklarhet: Ett trumset = en mic...? Ytterst fÄnigt mÄste jag sÀga för, inte fasiken kan du driva en firma utan kunskaper? Som sagt. Jag tror du missat andemeningen i mitt inlÀgg och ber dig dÀrför ta en funderare. Detta för att minimera risken för pinsamheter. För mig finns det inget direkt sÀtt att spela in en (1) ljudkÀlla. Jag gör vad som krÀvs av musiken. Jag har dock lÀrt av bÄde mentorer och egna misstag vad som ofta fungerar och vad som inte gör det. Det finns inga regler Claes pÄ det sÀtt du pÄstÄr mig ha. Men det kÀnns lite galet att delge felaktigheter som leder till svÄrigheter i skapandet för nyfikna, sugna noviser eller pÄstÄenden om att detta och detta ska spelas in i stereo. Bah! Skitprat! Om man vet att det gÄr att göra i mono,... sÄ gÄr det nog fasen att spela in i stereo ocksÄ! Eller hur!? Detta Àr mina sista tankar och ord i denna trÄd. Hoppas att jag tillfört nÄgot! Ta hand om er! Med vÀnliga hÀlsningar. /Crunchman'
Claes Holmerup Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Som sagt - du pratar om nÄgot helt annat Àn jag, vilket lÀtt ger upphov till missförstÄnd. Visst kan du spela in alla kÀllor med en enda mic om du vill - men mÄnga ljudkÀllor Äterges bÀttre och mer verklighetstroget med fler micar - och med mer Àn en mic, sÄ Àr det inte lÀngre nÄgon monoupptagning. Jag satte lÀmpliga smileys, eftersom det blir helt absurt att i dag spela in vissa typer av ljudkÀllor i mono. Somliga överdriver och stereomickar allt - Àven nÀr det Àr lÀmpligare att spela in med en mic nÀr det gÀller vissa saker. Precis som du sÀger, sÄ beror det pÄ situationen, instrumentet och hur bra rummet lÄter - men att pÄstÄ att man fÄr ett naturtroget ljud av ett roterande leslie med en enda mic, Àr helt enkelt inte sant - och du var ju sjÀlv inne pÄ vad som Àr mest naturligt. Det Àr dÀrför jag argumenterar mot dig...
Hans Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 (redigerat) Nu tar vi det frĂ„n början! Alla ljudkĂ€llor hĂ€rstammar frĂ„n en enda kĂ€lla. AlltsĂ„ mono. Punkt! Ett piano Ă€r precis som det skrivs..., ett piano. AlltsĂ„ en ljudkĂ€lla. (Ăr fullt möjligt att allt annat du skriver Ă€r korrekt och i praktiken kan Ă€ven ovan vara rĂ€tt men) Vill man vara petig, sĂ„ Ă€r detta helt fel! Att ngt som lĂ„ter Ă€r en enda ljudkĂ€lla Ă€r en fysikalisk omöjlighet i teorin och i praktiken sant bara ibland! Ett piano Ă€r dessutom en ljudkĂ€lla... ... per tangent! Visst om man förenklar sĂ„ Ă€r det kanske korrekt men förenklingar Ă€r tyvĂ€rr alltid (mer eller mindre) helt fel! (... och vill man inte vara petig Ă€r ljudteknik helt fel omrĂ„de, vĂ€lj om ögona böj, halva grejen med att uppnĂ„ superb inspelning Ă€r att vara just petig!) Redigerat 24 januari 2006 av Hans
Fredster Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Mycket snack om andemening mm! đ Det gĂ„r ju att bena ut ganska lĂ€tt det hĂ€r med stereo och mono. MĂ€nniskan har tvĂ„ öron och tar upp ljud i vad? Ja just det stereo! Ska man dĂ„ spela in ett ensamt piano sĂ„ Ă€r det vĂ€l ganska sjĂ€lvklart att man mikar upp med en lĂ€mplig steroteknik? Ăr det sen mĂ„nga instrument i en inspelning sĂ„ fĂ„r man givetvis kompensera och vissa saker kommer ju Ă€ven att ligga i mono. Men i slutmixen försöker man ju alltid fĂ„ en sĂ„n lĂ€cker stereobild som möjligt, eller numera Ă€ven 5 kanaligt. Rolig trĂ„d med mĂ„nga missförstĂ„nd! đ //Fredster
MusicGene Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 för att jÀvlas lite sÄ spelar du ju nÀstan alltid upp monosignalen i stereo, dvs i bÄde vÀnster och höger lur.
Fredster Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 för att jĂ€vlas lite sĂ„ spelar du ju nĂ€stan alltid upp monosignalen i stereo, dvs i bĂ„de vĂ€nster och höger lur. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.