Jump to content
Annons

NAMM: Native Instruments slapper Kore


Björn Olsberg

Recommended Posts

Pa Native Instruments pressvisning for en kvart sedan visades deras nya produkt som enligt de sjalva revolutionerar sattet att gora musik pa: Kore.

Kore ar tankt att losa en rad problem med musikskapandet: Svarigheten att hitta alla ljud pa sin dator, problemen med att flytta projekt mellan datorer och operativsystem, och raddigheten med att styra mjukvara med hardvara.

Losningen som de kallar Kore ar bade hard- och mjukvara. I mjukvaran laddas alla pluggar och instrument in, presets hittas snabbt med sokord istallet for att navigera i mappar, och darefter kan du anvanda ljud och effekter antingen i ditt valfria inspelningsprogram eller i Kore sjalvt.

Konceptet ar inte minst intressant for dem som snabbt behover ladda in en uppsattning ljud och effekter for live-gig.

Hardvaran till Kore bygger inte pa midi, och har nara fyra ganger hogre upplosning an midi. Det gor att till exempel filtersvep kan goras med enheten mer jamnt an med en vanlig kontrollenhet.

Kore ska komma under varen, och vi jobbar forstas hart pa att fa ett recenstionsexemplar sa snart som mojligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det bara jag som egentligen inte förstår vad sjutton det här är? 😄

Det är ingen DSP-lösning va? Vad är det den gör egentligen? Låter dig söka bland alla ljud oavsett plugg och tillhandahåller högre upplösning på styrning av instrumenten? Men...Nä...Det ger sig väl antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Pluffo, du är inte ensam. För mig känns det som att de gjort en snyggt förpackad EnergyXT. Men jag kanske har helt fel och förstår helt enkelt inte vad programmet ska användas till.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Pluffo, du är inte ensam. För mig känns det som att de gjort en snyggt förpackad EnergyXT. Men jag kanske har helt fel och förstår helt enkelt inte vad programmet ska användas till.

/Majken

Ja, förhoppningsvis så är det mer än bara ett indexeringsverktyg. Min erfarenhet säger mig att NI oftas släpper ifrån sig högkvalitativa och användbara prylar, men när de börjar tjattra om att förändra hela sättet att skapa musik så blir jag genast en aning skeptisk..

Och nej, Arin. Olsberg skrev detta på en dator i USA och där är de lite efter i utvecklingen så de har inte å, ä och ö på tangentborden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hardvaran till Kore bygger inte pa midi, och har nara fyra ganger hogre upplosning an midi. Det gor att till exempel filtersvep kan goras med enheten mer jamnt an med en vanlig kontrollenhet.

😆 .... 😆😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och appropå det... Varför har ingen skapat ett VST-automation gränssnitt med en upplösning på runt 1000 lägen eller ännu mer där reglagen fritt kan låsas till olika parametrar genom automationen?

Det skulle göra det busenkelt att automatisera och man skulle slippa midi helt och hållet.

Nån som har en fabrik i Kina att sälja?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu... var ju en flashig trailer iaf... vette tusan vad Kore ska göra, men jag blev ju lite sugen på att skaffa det bara för att trailern var så ball 😕

Jaja, man får väl vänta på en recension från Studio och sen kanske man fattar vad det hela egentligen handlar om...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

När du har KORE behöver du ej bry dig om vilka mjukvaruinstrument du har installerat på datorn. Du väljer istället te.x. Basljud, digitalt, distat . . . och vips har du några ljud att välja mellan..... skit i vilka mjuksynar KORE öppnar, njut istället av rätt ljud. Du kan alltså styra allt med KORE kontrollern utan att grotta dig i mjuksyntar. Detta är perfekt för livemusiker, producenter, eller för den som inte orkar lära sig alla fina specialfinesser i mjuksyntarna.

Du styr allt via KORE kontrollern precis som om du hade en hårdvarusynt.

Mycket tungt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förväxla inte KORE med franska LEMUR (som är en helt underbar produkt).

KORE är inte bara en databas. Det är bara en av funktionerna. Nåväl. Självklart släpper Native Instruments inte än på alla detaljer förräns produkten lanseras. Följ nedräkningen och den spännande följetongen på Native Instruments hemsida:

http://www.native-instruments.com/index.ph...=koredetails_us

När dom släppt alla detaljerna kommer dom att ytterligare krydda produkten så att den blir helt oemotståndlig. Så ta det lugnt, ni kommer att köpa en KORE. Vänta bara tills ni vet ALLT. Vänta tills efter Frankfurtmässan...

Link to comment
Dela på andra sajter

när vi ändå talar lemur, är det bara jag som känner att det är lite att gå över ån efter vatten? det ideala måste ju vara en vanlig bildskärm med flerfinger-touchscreen. tyvärr tycks varken apple eller ms förstå nyttan med att kunna ha flera "muspekare" på samma gång (eller?) så vi får väl fortsätta musarma med våra 60-tals-inmatningsredskap fram till 2050 ungefär, antar jag....

inte så lite cool prototyp, som ni säkert redan sett

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvaran ser ut att sakna DRAWBARS vilket gör att man inte kan kontrollera alla mjukvarusyntar ifrån kontrollenheten som det påstås i reklamen. T ex NI egen B4 mark II, eller andra Hammond baserade emulatorer.

/Ove

Bara för att den inte har drawbars betyder väl inte det att man inte kan kontrollera B4 med den 😲

Sen kan man ju undra hur en försenad leverans motivera användandet av piratprogramvara. 🙁😆

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Jag har gjort vad jag kan för att få tag i det den legala vägen. Enligt musikaffären där jag köpte GR 1 var jag en utav få som verkligen köper mjukvaror. Försenad leverans av hårdvara som kanske behövs tillverkas fysiskt kan jag väl ha förståelse för, om det uppstår leveransproblem men med färdigutvecklad mjukvara som bara behöver - i princip - kopieras: svar: nej.

...

/ove

Jag satt också och vänta på GR2 i ett antal månader. Själv kom jag aldrig till den slutsatsen att det på något sätt skulle ge mig någon orsak att ladda ner något illegalt, skulle nog snarare avbeställt och satt mig ner och undersökt alternativ om det så att det var något som jag absolut måste ha nu. Men man är ju olika - for good and bad 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Förbaskat idiotisk pryl.. 🙁 Den hämmar kreativiteten ju 🙂 1983 så ängnade jag många lååånga nätter åt att förstå FM syntesen matematiska klurigeheter så att jag till slut blev en hejjare på att skapa sound någorlunda motsvarande det jag hade i skallen på en DX7. Jag blev i det närmaste gudförklarad av alla analognissar som "bytt upp sig" från nån fesig analog Prophet 5, Roland Jupiter 8 ( etc etc..). Det var digitalt som gällde då 😆

Nåväl.. Vad jag menar är .. Om nån kommer med nån slags universalinterface som agerar som en producent tänker.. Då är det snart döddagar med kreativiteten.. Mer bas.. Lite mer väs i mellanregistret etc etc.. Näe.. Jag protesterar å det stakaste mot sånna idiotprylar.. Vem som helst kan ju göra avancerad syntprogramering på multipla nivåer då 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvaruboxen var alldeles för liten. Man kan lika gärna ta kontrollerna på ett CME master Keyboard, eller annan SYNT med tillräckligt med hårdvaruknappar, och sedan göra en mjukvara som motsvarar det som KORE kan. Emellertid är KORE bra tänkt, men just detta med uppgradering av hårdvara blir svårt. Varken Hjul eller drawbars fanns där dessutom.

Tycker du gnäller över lite väl mycket. Jag tycker KORE verkar helball. Speciellt med den väsentliga "featuren" att det är tvåvägskommunikation mellan datorn och controllern hela tiden, som du inte nämner. Alltså, alla musklick och markeringar av olika synthar och enheter du gör på skärmen reflekteras i controllern. Det går ju inte med en vanlig klaviatur/controller. Sen är den ju otroligt högupplöst också vilket inte vanliga midi-controllers är (endast 127 steg). vill du ha sådant som drawbars är det ju bara att koppla till en annan controller med sliders, eller varför inte B4D eller liknande.... men varför ha orgelspecifika grejer på något som inte ens är tänkt att vara enbart en orgel?

Angående Lemur... cool produkt men:

--- Individuals: The Lemur price is 2190.00 EUR VAT included without shipping cost. -----

så... Kore känns ju rätt attraktiv ändå, dels med tanke på priset, men också med tanke på hur lätt det blir att göra feta kombinationer av olika synthljud och synteser. demokillarna på Fitzpatrick är väl dock kanske inte så lysande nej... det har du rätt i. Men vad var det för frågor du ställde som du inte fick nåt svar på? Kunde vara intressant att ställa de frågorna själv när man får chansen....

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodar att jag trög, men jag fattar fortfarande inte riktigt vad den gör. Den organiserar olika mjukvarusyntar så att man slipper öppna dem typ och sås tyr man lite från en controller.. eller är jag ute och cyklar? Startar den alla mjukvarusyntar då eller?

Livegrejor finns det väl en hel hoper vid det här laget. Steinbergs egen... (har glömt vad den heter) Dsounds modul som är vstkompatibel osv osv. Bra midicontrollers finns väl med.

Vad är poängen? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

du verkar upprörd och arg, Ove.. varför? du behöver väl inte köpa den om du inte vill.

dåliga demos är lamt håller jag med om. finns inget mer irriterande och pinsamt.

jag ser framför allt tre fördelar med Kore:

1) Den är en kombinerare för mjukvarusynthar. Det har aldrig tidigare funnits. Utan att du behöver kunna ett smack om parametrar i Absynth, hur du bygger en additivsynth i reaktor etc etc, så kan du skapa massvis med feta, levande och intressanta ljud byggda på flera olika synteser samtidigt.

2) När du skapar dessa kombinationer hanteras pluggarna rätt smart, och CPU-kraften läggs enbart på den patch du har igång för tillfället.

3) Tvåvägskommunikationen - som faktiskt funkar riktigt bra. Räkna med en hel del problem och barnsjukdomar på CME's nya klavvar när dom väl kommer (förmodar att du inte menar UF-serien utan den nya serien med motorreglar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar NI. Jag äger Komplete 2 och är mycket nöjd. NI lockar mig med uppgradering till Komplete 3 på köpet om jag köper Kore. Men jag lockas inte av Kore, hur mycket jag än skulle vilja. Antingen är det en ointressant produkt, eller så är marknadsföringen dålig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...