Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄj.

Vad sÀger ni om en (sÄ smÄningom kommande..eventuellt) akustisk-lÄt-festival??

AlltsĂ„... Inga "plast-instrument" 😕. Klinka pĂ„ vanligt piano.. trummor.. gitarr, fiol, sax... osv..

Bara instrument, en mick och inspelningsprogram... eller rullbandare eller vad ni nu spelar in pÄ...

Synes i BrynÀs /

Magnus

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat (redigerat)
Kul idĂ©! Du menar inga pĂ„lĂ€gg (...svĂ€lj)  😆  heller eller bara att midi Ă€r förbjudet?

Jo för tusan... sĂ„ lĂ€nge de Ă€r akustiskt 😛 Va du vill sĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r nĂ„ el, inkopplat... förutom mikrofonen

FĂ„r ta och skriva tydliga regler om det blir tillrĂ€ckligt intresse frĂ„n alla akustiska "hobbynissar" 😆

Redigerat av Umemagnus
Postat

LÄter som en bra idé.

Synd att man sÄlt de 6 och 12-strÀngade bara...

Men man kanske fĂ„r lĂ„na av nĂ„gon god vĂ€n...dĂ„ kan jag tĂ€nkas vara med. 😉

Postat

Va trevligt med denna respons 🙂 DĂ„ lĂ€r vi ju hitta pĂ„ nĂ„t sĂ„ smĂ„ningom.... ska bara ta och fila pĂ„ lite regler Ă„ sĂ„nt, sĂ„ Ă„terkommer mer om de senare...

Postat

Kul som f-n.

Lite svÄrt för oss med bara gitarrer tillgÀngliga, hur gör vi om vi vill ha trummor och inte kan lÄna. Grytor?

Pianot Àr vÀl med krÄngel med, hur mÄnga har ett piano hemma?

Postat
Kul som f-n.

Lite svÄrt för oss med bara gitarrer tillgÀngliga, hur gör vi om vi vill ha trummor och inte kan lÄna. Grytor?

Hejja... klart att grytlocken ska med... det borde fĂ„ nĂ„n sorts +poĂ€ng 😉 Ja, alltsĂ„ det behöver ju inte va pianon med... kommer nog sjĂ€lv att ha med mest nyckelharpor i olika former.. Ă„ nĂ„n gitarr... Ă„ nĂ„n turist-djembe-look-a-like... kanske micka upp garderobsdörren som kagge??? ja, vad vet jag?? HUr lĂ„ter tvĂ„ orrefors-skĂ„lar nĂ€r dom möts... i 70 km/h?

Postat
HUr lÄter tvÄ orrefors-skÄlar nÀr dom möts... i 70 km/h?

...lĂ„ter som en dyr och exklusiv festival. 😕

Postat

ett billigare alternativ Àr 2 pennor och telfonkatalogen.

annars finns det ju trummset för barn pĂ„ leksaksaffĂ€ren de Ă€r nog inte sĂ„ dyra. 😕

Postat

du kan vÀl göra en lÄt med bara akustisk gitarr och sÄng?

Postat

Jag Àr ocksÄ gÀrna pÄ.

Jag förmodar att samplingar av akustiska instrument Àr bannlysta de med? Vore ju kul att kunna anvÀnda nÄn form av basinstrument.

Postat
Akustiska samplingar... Ă€r de tillĂ„tna? 😄

nope.... nu gÀller det att ta fram "den lille musikerŽn" i sig sjÀlv och bara lira pÄ fysiska instrument.

AlltsÄ... Inga samplingar.. inga midi-prylar... De enda man fÄr ha datorn till, Àr att spela in sig sjÀlv... med den mick man har. Och ja, man fÄr "lajna" sin akustiska gitarr om den har inbyggd mik.

Huvvesaken Ă€r att instrumentet ska funka Ă€ven om man sitter pĂ„ ett stort jĂ€kla kalhygge.. Ă„ inte har nĂ„n ström i nĂ€rheten 😠

Postat
Huvvesaken Ă€r att instrumentet ska funka Ă€ven om man sitter pĂ„ ett stort jĂ€kla kalhygge.. Ă„ inte har nĂ„n ström i nĂ€rheten 😎

😛 OK fattar men sitter hellre i en orörd urskog.

Postat
Akustiska samplingar... Ă€r de tillĂ„tna? 😉

nope.... nu gÀller det att ta fram "den lille musikerŽn" i sig sjÀlv och bara lira pÄ fysiska instrument.

AlltsÄ... Inga samplingar.. inga midi-prylar... De enda man fÄr ha datorn till, Àr att spela in sig sjÀlv... med den mick man har. Och ja, man fÄr "lajna" sin akustiska gitarr om den har inbyggd mik.

Huvvesaken Ă€r att instrumentet ska funka Ă€ven om man sitter pĂ„ ett stort jĂ€kla kalhygge.. Ă„ inte har nĂ„n ström i nĂ€rheten 😉

Om man spelar in EGNA samplingar med mikrofon dĂ„? 😎

UrsĂ€kta att jag ifrĂ„gasĂ€tter, Ă€r bara lite nyfiken. Kan nĂ€mligen bli svĂ„rt att spela in trumset annars... 😄

Postat (redigerat)
Akustiska samplingar... Ă€r de tillĂ„tna? 😄

Huvvesaken Ă€r att instrumentet ska funka Ă€ven om man sitter pĂ„ ett stort jĂ€kla kalhygge.. Ă„ inte har nĂ„n ström i nĂ€rheten 😎

Om man spelar in EGNA samplingar med mikrofon dĂ„? 😆

UrsĂ€kta att jag ifrĂ„gasĂ€tter, Ă€r bara lite nyfiken. Kan nĂ€mligen bli svĂ„rt att spela in trumset annars... 🙂

nu vet jag inte vad som Àr problemet? Àr det inte bara att hamra in hela lÄten med ett gÀng mickar över trummorna? Jag tÀnkte mig denna akustiska som (och bara som ett exempel)

Man lÀgger lite gitarr eller marintrumpet (för dom som vet vad det Àr) eller vevlira..?!

LÀgger pÄ sÄng (om man vill)

..pÄ me lite slagverk... kanske ett piano, kyrkorgel, sÄg, grytlock, en begagnad fiat (dÀr mÄste det observeras att batteriet ska vara urplockat) eller va tusan man nu vill ha med... farfars löstÀnder??!!

AlltsÄ... om man ska lÀgga slagverk, sÄ fÄr man sitta Ä hamra sig genom hela lÄten...

man kan vÀl utöver det lÀgga lite reverb Ä "ratta till frekvenserna".. men instrumentets originalljud ska höras...

Sitter nu och filar pÄ reglerna.. Äterkommer mer om det.. förresten... Hur lÄng förberedelse behövs det? Har sjÀlv aldrig varit med i nÄn festival (hÀr pÄ forumet) och Àr lite grön pÄ det.... SÄ, ni "festivalrÀvar" kom gÀrna med tips.. skicka ett PM.. eller nÄt...

Haaaaare gott

Magnus

Redigerat av Umemagnus
Postat
Sitter nu och filar pÄ reglerna.. Äterkommer mer om det.. förresten... Hur lÄng förberedelse behövs det? Har sjÀlv aldrig varit med i nÄn festival (hÀr pÄ forumet) och Àr lite grön pÄ det.... SÄ, ni "festivalrÀvar" kom gÀrna med tips.. sklicka ett PM.. eller nÄt...

Haaaaare gott

Magnus

Det pÄgÄr som sagt en studiofestival just nu: https://www.studio.se/index.php?showtopic=20339

Röstningen pÄgÄr till kl.20 imorgon. *nudge, nudge*

Hittills har det varit sĂ„ att vinnaren i en festival hĂ„ller i nĂ€stkommande festival, sĂ„ egentligen skall vĂ€l vinnaren i den pĂ„gĂ„ende festivalen administrera detta. Men det Ă„terstĂ„r att se om han/hon vill göra det. Annars tolkar jag det som att du Ă€r en frivillig kandidat som festivalgeneral, Magnus? 😆

Eftersom intresset har varit ganska litet för den pĂ„gĂ„ende festivalen, bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller att lĂ€mna in bidrag och att rösta, sĂ„ kanske det vore idĂ© att lĂ€gga deadline för inlĂ€mning till nĂ€sta festival lite lĂ€ngre fram, sĂ„ att det uppstĂ„r ett sug igen. 😄

Vad tycker ni? Moderator Neko, vad sÀger du?

Postat

Sitter nu och filar pÄ reglerna.. Äterkommer mer om det.. förresten... Hur lÄng förberedelse behövs det? Har sjÀlv aldrig varit med i nÄn festival (hÀr pÄ forumet) och Àr lite grön pÄ det.... SÄ, ni "festivalrÀvar" kom gÀrna med tips.. sklicka ett PM.. eller nÄt...

Haaaaare gott

Magnus

Det pÄgÄr som sagt en studiofestival just nu: https://www.studio.se/index.php?showtopic=20339

Hittills har det varit sĂ„ att vinnaren i en festival hĂ„ller i nĂ€stkommande festival, sĂ„ egentligen skall vĂ€l vinnaren i den pĂ„gĂ„ende festivalen administrera detta. Men det Ă„terstĂ„r att se om han/hon vill göra det. Annars tolkar jag det som att du Ă€r en frivillig kandidat som festivalgeneral, Magnus? 😄

Eftersom intresset har varit ganska litet för den pĂ„gĂ„ende festivalen, bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller att lĂ€mna in bidrag och att rösta, sĂ„ kanske det vore idĂ© att lĂ€gga deadline för inlĂ€mning till nĂ€sta festival lite lĂ€ngre fram, sĂ„ att det uppstĂ„r ett sug igen. 😏

Ja för tusan!

Jag tar gĂ€rna pĂ„ mig den "Akustiska festivalen" om ingen annan gör det.. och jag har ingen som helst brĂ„dska.... visste inte om att det var "vinnaren sĂ€tter nĂ€sta" som gĂ€ller.... đŸ˜±

Postat

Haaaaare gott

Magnus

Hittills har det varit sĂ„ att vinnaren i en festival hĂ„ller i nĂ€stkommande festival, sĂ„ egentligen skall vĂ€l vinnaren i den pĂ„gĂ„ende festivalen administrera detta. Men det Ă„terstĂ„r att se om han/hon vill göra det. Annars tolkar jag det som att du Ă€r en frivillig kandidat som festivalgeneral, Magnus? 🙂

Eftersom intresset har varit ganska litet för den pĂ„gĂ„ende festivalen, bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller att lĂ€mna in bidrag och att rösta, sĂ„ kanske det vore idĂ© att lĂ€gga deadline för inlĂ€mning till nĂ€sta festival lite lĂ€ngre fram, sĂ„ att det uppstĂ„r ett sug igen. 🙂

SvÄr frÄga egentligen. Alla tycker och tÀnker nog olika om frekvensen pÄ festivalerna. Jag var ju inte med i denna, eftersom jag inte lyckades samla ihop tillrÀckligt vettiga gratispluggar. DÀremot en akustisk festival skulle jag nog kunna stÀlla upp pÄ skoj i pÄ ett helt annat sÀtt. Vet inte hur mÄnga det Àr som resonerar som jag... hur som. Jag tycker att den som vill anordna en festival skall fÄ göra det, finns inget som hindrar egentligen. Men visst Àr det trevligt att upprÀtthÄlla traditionen.

Vad gĂ€ller röstning sĂ„ tror jag att ju större diversiteten Ă€r bland bidragen, desto fler röstar. Det finns en del technoheads hĂ€r pĂ„ forumet som sĂ€kert inte Ă€r intresserade av att rösta pĂ„ massa gitarrlĂ„tar. Antingen för att de kĂ€nner att de inte kan ge relevant kritik, eller för att de helt enkelt inte orkar eller vill lyssna pĂ„ gitarrer. Vem vet? Jag tror att det Ă€r svĂ„rt att dra generella slutsatser frĂ„n det lilla material vi har just nu. Alla festivaler har varit ganska olika, och mĂ„nga medlemmar har tillkommit mellan dem, och mĂ„nga har försvunnit. Är det festivalrĂ€varna som stuckit? Ă€r det för mycket gitarrer? Är det för mycket synt? Ă€r det för krĂ„ngliga festivalregler? osv osv osv. Jag tror nog att festivalerna kan hanka sig fram oavsett. Bara man sonderar lite först och försöker stĂ€mma av om det finns ett intresse för just den inriktningen man valt till just den gĂ„ngen.

Inga svar, bara nya frĂ„gor, men det Ă€r sent och jag Ă€r trött. 😼

Postat

alltsÄ grejer som funkar utan ström!...

Ska fundera lÀnge!!

FĂ„r man klippa och klistra hur mkt man vill? För dĂ„ kan man ju spela in grejer pĂ„ mĂ„fĂ„ och sen göra sjyssta beats av vadsomhellst... eller menar du att den ska gĂ„ att framföra pĂ„ riktigt ocksĂ„? 🙂

Postat
alltsÄ grejer som funkar utan ström!...

Ska fundera lÀnge!!

FĂ„r man klippa och klistra hur mkt man vill? För dĂ„ kan man ju spela in grejer pĂ„ mĂ„fĂ„ och sen göra sjyssta beats av vadsomhellst... eller menar du att den ska gĂ„ att framföra pĂ„ riktigt ocksĂ„? 😆

Klart man fĂ„r klippa o klistra 😆

Det mÄste man ju fÄ göra...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.