Umemagnus Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 HallĂ„j. Vad sĂ€ger ni om en (sĂ„ smĂ„ningom kommande..eventuellt) akustisk-lĂ„t-festival?? AlltsĂ„... Inga "plast-instrument" đ. Klinka pĂ„ vanligt piano.. trummor.. gitarr, fiol, sax... osv.. Bara instrument, en mick och inspelningsprogram... eller rullbandare eller vad ni nu spelar in pĂ„... Synes i BrynĂ€s / Magnus
equality Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Kul idĂ©! Du menar inga pĂ„lĂ€gg (...svĂ€lj) đ heller eller bara att midi Ă€r förbjudet?
Mutz Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 (redigerat) Skitbra idee!! Redigerat 19 januari 2006 av Mutz
Umemagnus Postat 20 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 20 januari 2006 (redigerat) Kul idĂ©! Du menar inga pĂ„lĂ€gg (...svĂ€lj) đ heller eller bara att midi Ă€r förbjudet? Jo för tusan... sĂ„ lĂ€nge de Ă€r akustiskt đ Va du vill sĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r nĂ„ el, inkopplat... förutom mikrofonen FĂ„r ta och skriva tydliga regler om det blir tillrĂ€ckligt intresse frĂ„n alla akustiska "hobbynissar" đ Redigerat 20 januari 2006 av Umemagnus
Signert Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Tummen upp! Unplugged Àr en underrepresenterad genre pÄ forumet.
Roger Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 LĂ„ter som en bra idĂ©. Synd att man sĂ„lt de 6 och 12-strĂ€ngade bara... Men man kanske fĂ„r lĂ„na av nĂ„gon god vĂ€n...dĂ„ kan jag tĂ€nkas vara med. đ
Umemagnus Postat 20 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 20 januari 2006 Va trevligt med denna respons đ DĂ„ lĂ€r vi ju hitta pĂ„ nĂ„t sĂ„ smĂ„ningom.... ska bara ta och fila pĂ„ lite regler Ă„ sĂ„nt, sĂ„ Ă„terkommer mer om de senare...
Mossman Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Kul som f-n. Lite svÄrt för oss med bara gitarrer tillgÀngliga, hur gör vi om vi vill ha trummor och inte kan lÄna. Grytor? Pianot Àr vÀl med krÄngel med, hur mÄnga har ett piano hemma?
Signert Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Men innan dess, rösta i den pÄgÄende Studiofestivalen.
Umemagnus Postat 20 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 20 januari 2006 Kul som f-n. Lite svĂ„rt för oss med bara gitarrer tillgĂ€ngliga, hur gör vi om vi vill ha trummor och inte kan lĂ„na. Grytor? Pianot Ă€r vĂ€l med krĂ„ngel med, hur mĂ„nga har ett piano hemma? Hejja... klart att grytlocken ska med... det borde fĂ„ nĂ„n sorts +poĂ€ng đ Ja, alltsĂ„ det behöver ju inte va pianon med... kommer nog sjĂ€lv att ha med mest nyckelharpor i olika former.. Ă„ nĂ„n gitarr... Ă„ nĂ„n turist-djembe-look-a-like... kanske micka upp garderobsdörren som kagge??? ja, vad vet jag?? HUr lĂ„ter tvĂ„ orrefors-skĂ„lar nĂ€r dom möts... i 70 km/h?
equality Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 HUr lĂ„ter tvĂ„ orrefors-skĂ„lar nĂ€r dom möts... i 70 km/h? ...lĂ„ter som en dyr och exklusiv festival. đ
sixties Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 ett billigare alternativ Ă€r 2 pennor och telfonkatalogen. annars finns det ju trummset för barn pĂ„ leksaksaffĂ€ren de Ă€r nog inte sĂ„ dyra. đ
allansson Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Lite svÄrt för oss med bara gitarrer tillgÀngliga, hur gör vi om vi vill ha trummor och inte kan lÄna. Grytor?Pianot Àr vÀl med krÄngel med, hur mÄnga har ett piano hemma? du kan vÀl göra en lÄt med bara akustisk gitarr och sÄng?
pwayne Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Jag tycker det Ă€r en lysande idĂ© đđđ Jag Ă€r med!
rainydays Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Jag Àr ocksÄ gÀrna pÄ. Jag förmodar att samplingar av akustiska instrument Àr bannlysta de med? Vore ju kul att kunna anvÀnda nÄn form av basinstrument.
ViktorDenStore Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Akustiska samplingar... Ă€r de tillĂ„tna? đ
Umemagnus Postat 21 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 21 januari 2006 Akustiska samplingar... Ă€r de tillĂ„tna? đ nope.... nu gĂ€ller det att ta fram "den lille musikerÂŽn" i sig sjĂ€lv och bara lira pĂ„ fysiska instrument. AlltsĂ„... Inga samplingar.. inga midi-prylar... De enda man fĂ„r ha datorn till, Ă€r att spela in sig sjĂ€lv... med den mick man har. Och ja, man fĂ„r "lajna" sin akustiska gitarr om den har inbyggd mik. Huvvesaken Ă€r att instrumentet ska funka Ă€ven om man sitter pĂ„ ett stort jĂ€kla kalhygge.. Ă„ inte har nĂ„n ström i nĂ€rheten đ
equality Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Huvvesaken Ă€r att instrumentet ska funka Ă€ven om man sitter pĂ„ ett stort jĂ€kla kalhygge.. Ă„ inte har nĂ„n ström i nĂ€rheten đ đ OK fattar men sitter hellre i en orörd urskog.
ViktorDenStore Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Akustiska samplingar... Ă€r de tillĂ„tna? đ nope.... nu gĂ€ller det att ta fram "den lille musikerÂŽn" i sig sjĂ€lv och bara lira pĂ„ fysiska instrument. AlltsĂ„... Inga samplingar.. inga midi-prylar... De enda man fĂ„r ha datorn till, Ă€r att spela in sig sjĂ€lv... med den mick man har. Och ja, man fĂ„r "lajna" sin akustiska gitarr om den har inbyggd mik. Huvvesaken Ă€r att instrumentet ska funka Ă€ven om man sitter pĂ„ ett stort jĂ€kla kalhygge.. Ă„ inte har nĂ„n ström i nĂ€rheten đ Om man spelar in EGNA samplingar med mikrofon dĂ„? đ UrsĂ€kta att jag ifrĂ„gasĂ€tter, Ă€r bara lite nyfiken. Kan nĂ€mligen bli svĂ„rt att spela in trumset annars... đ
DÄligtGehör Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Vore vÀldigt roligt. Kan dock inte vara med denna gÄng sÄ jag hoppas pÄ succé och att festivalen upprepas. Skall lyssna med intresse.
Umemagnus Postat 21 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 21 januari 2006 (redigerat) Akustiska samplingar... Ă€r de tillĂ„tna? đ nope.... nu gĂ€ller det att ta fram "den lille musikerÂŽn" i sig sjĂ€lv och bara lira pĂ„ fysiska instrument. AlltsĂ„... Inga samplingar.. inga midi-prylar... De enda man fĂ„r ha datorn till, Ă€r att spela in sig sjĂ€lv... med den mick man har. Och ja, man fĂ„r "lajna" sin akustiska gitarr om den har inbyggd mik. Huvvesaken Ă€r att instrumentet ska funka Ă€ven om man sitter pĂ„ ett stort jĂ€kla kalhygge.. Ă„ inte har nĂ„n ström i nĂ€rheten đ Om man spelar in EGNA samplingar med mikrofon dĂ„? đ UrsĂ€kta att jag ifrĂ„gasĂ€tter, Ă€r bara lite nyfiken. Kan nĂ€mligen bli svĂ„rt att spela in trumset annars... đ nu vet jag inte vad som Ă€r problemet? Ă€r det inte bara att hamra in hela lĂ„ten med ett gĂ€ng mickar över trummorna? Jag tĂ€nkte mig denna akustiska som (och bara som ett exempel) Man lĂ€gger lite gitarr eller marintrumpet (för dom som vet vad det Ă€r) eller vevlira..?! LĂ€gger pĂ„ sĂ„ng (om man vill) ..pĂ„ me lite slagverk... kanske ett piano, kyrkorgel, sĂ„g, grytlock, en begagnad fiat (dĂ€r mĂ„ste det observeras att batteriet ska vara urplockat) eller va tusan man nu vill ha med... farfars löstĂ€nder??!! AlltsĂ„... om man ska lĂ€gga slagverk, sĂ„ fĂ„r man sitta Ă„ hamra sig genom hela lĂ„ten... man kan vĂ€l utöver det lĂ€gga lite reverb Ă„ "ratta till frekvenserna".. men instrumentets originalljud ska höras... Sitter nu och filar pĂ„ reglerna.. Ă„terkommer mer om det.. förresten... Hur lĂ„ng förberedelse behövs det? Har sjĂ€lv aldrig varit med i nĂ„n festival (hĂ€r pĂ„ forumet) och Ă€r lite grön pĂ„ det.... SĂ„, ni "festivalrĂ€var" kom gĂ€rna med tips.. skicka ett PM.. eller nĂ„t... Haaaaare gott Magnus Redigerat 21 januari 2006 av Umemagnus
Signert Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Sitter nu och filar pĂ„ reglerna.. Ă„terkommer mer om det.. förresten... Hur lĂ„ng förberedelse behövs det? Har sjĂ€lv aldrig varit med i nĂ„n festival (hĂ€r pĂ„ forumet) och Ă€r lite grön pĂ„ det.... SĂ„, ni "festivalrĂ€var" kom gĂ€rna med tips.. sklicka ett PM.. eller nĂ„t...Haaaaare gott Magnus Det pĂ„gĂ„r som sagt en studiofestival just nu: https://www.studio.se/index.php?showtopic=20339 Röstningen pĂ„gĂ„r till kl.20 imorgon. *nudge, nudge* Hittills har det varit sĂ„ att vinnaren i en festival hĂ„ller i nĂ€stkommande festival, sĂ„ egentligen skall vĂ€l vinnaren i den pĂ„gĂ„ende festivalen administrera detta. Men det Ă„terstĂ„r att se om han/hon vill göra det. Annars tolkar jag det som att du Ă€r en frivillig kandidat som festivalgeneral, Magnus? đ Eftersom intresset har varit ganska litet för den pĂ„gĂ„ende festivalen, bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller att lĂ€mna in bidrag och att rösta, sĂ„ kanske det vore idĂ© att lĂ€gga deadline för inlĂ€mning till nĂ€sta festival lite lĂ€ngre fram, sĂ„ att det uppstĂ„r ett sug igen. đ Vad tycker ni? Moderator Neko, vad sĂ€ger du?
Umemagnus Postat 21 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 21 januari 2006 Sitter nu och filar pĂ„ reglerna.. Ă„terkommer mer om det.. förresten... Hur lĂ„ng förberedelse behövs det? Har sjĂ€lv aldrig varit med i nĂ„n festival (hĂ€r pĂ„ forumet) och Ă€r lite grön pĂ„ det.... SĂ„, ni "festivalrĂ€var" kom gĂ€rna med tips.. sklicka ett PM.. eller nĂ„t... Haaaaare gott Magnus Det pĂ„gĂ„r som sagt en studiofestival just nu: https://www.studio.se/index.php?showtopic=20339 Röstningen pĂ„gĂ„r till kl.20 imorgon. *nudge, nudge* Hittills har det varit sĂ„ att vinnaren i en festival hĂ„ller i nĂ€stkommande festival, sĂ„ egentligen skall vĂ€l vinnaren i den pĂ„gĂ„ende festivalen administrera detta. Men det Ă„terstĂ„r att se om han/hon vill göra det. Annars tolkar jag det som att du Ă€r en frivillig kandidat som festivalgeneral, Magnus? đ Eftersom intresset har varit ganska litet för den pĂ„gĂ„ende festivalen, bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller att lĂ€mna in bidrag och att rösta, sĂ„ kanske det vore idĂ© att lĂ€gga deadline för inlĂ€mning till nĂ€sta festival lite lĂ€ngre fram, sĂ„ att det uppstĂ„r ett sug igen. đ Vad tycker ni? Moderator Neko, vad sĂ€ger du? Ja för tusan! Jag tar gĂ€rna pĂ„ mig den "Akustiska festivalen" om ingen annan gör det.. och jag har ingen som helst brĂ„dska.... visste inte om att det var "vinnaren sĂ€tter nĂ€sta" som gĂ€ller.... đ±
Neko Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Sitter nu och filar pĂ„ reglerna.. Ă„terkommer mer om det.. förresten... Hur lĂ„ng förberedelse behövs det? Har sjĂ€lv aldrig varit med i nĂ„n festival (hĂ€r pĂ„ forumet) och Ă€r lite grön pĂ„ det.... SĂ„, ni "festivalrĂ€var" kom gĂ€rna med tips.. sklicka ett PM.. eller nĂ„t... Haaaaare gott Magnus Det pĂ„gĂ„r som sagt en studiofestival just nu: https://www.studio.se/index.php?showtopic=20339 Röstningen pĂ„gĂ„r till kl.20 imorgon. *nudge, nudge* Hittills har det varit sĂ„ att vinnaren i en festival hĂ„ller i nĂ€stkommande festival, sĂ„ egentligen skall vĂ€l vinnaren i den pĂ„gĂ„ende festivalen administrera detta. Men det Ă„terstĂ„r att se om han/hon vill göra det. Annars tolkar jag det som att du Ă€r en frivillig kandidat som festivalgeneral, Magnus? đ Eftersom intresset har varit ganska litet för den pĂ„gĂ„ende festivalen, bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller att lĂ€mna in bidrag och att rösta, sĂ„ kanske det vore idĂ© att lĂ€gga deadline för inlĂ€mning till nĂ€sta festival lite lĂ€ngre fram, sĂ„ att det uppstĂ„r ett sug igen. đ Vad tycker ni? Moderator Neko, vad sĂ€ger du? SvĂ„r frĂ„ga egentligen. Alla tycker och tĂ€nker nog olika om frekvensen pĂ„ festivalerna. Jag var ju inte med i denna, eftersom jag inte lyckades samla ihop tillrĂ€ckligt vettiga gratispluggar. DĂ€remot en akustisk festival skulle jag nog kunna stĂ€lla upp pĂ„ skoj i pĂ„ ett helt annat sĂ€tt. Vet inte hur mĂ„nga det Ă€r som resonerar som jag... hur som. Jag tycker att den som vill anordna en festival skall fĂ„ göra det, finns inget som hindrar egentligen. Men visst Ă€r det trevligt att upprĂ€tthĂ„lla traditionen. Vad gĂ€ller röstning sĂ„ tror jag att ju större diversiteten Ă€r bland bidragen, desto fler röstar. Det finns en del technoheads hĂ€r pĂ„ forumet som sĂ€kert inte Ă€r intresserade av att rösta pĂ„ massa gitarrlĂ„tar. Antingen för att de kĂ€nner att de inte kan ge relevant kritik, eller för att de helt enkelt inte orkar eller vill lyssna pĂ„ gitarrer. Vem vet? Jag tror att det Ă€r svĂ„rt att dra generella slutsatser frĂ„n det lilla material vi har just nu. Alla festivaler har varit ganska olika, och mĂ„nga medlemmar har tillkommit mellan dem, och mĂ„nga har försvunnit. Ăr det festivalrĂ€varna som stuckit? Ă€r det för mycket gitarrer? Ăr det för mycket synt? Ă€r det för krĂ„ngliga festivalregler? osv osv osv. Jag tror nog att festivalerna kan hanka sig fram oavsett. Bara man sonderar lite först och försöker stĂ€mma av om det finns ett intresse för just den inriktningen man valt till just den gĂ„ngen. Inga svar, bara nya frĂ„gor, men det Ă€r sent och jag Ă€r trött. đź
Pazo Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 alltsĂ„ grejer som funkar utan ström!... Ska fundera lĂ€nge!! FĂ„r man klippa och klistra hur mkt man vill? För dĂ„ kan man ju spela in grejer pĂ„ mĂ„fĂ„ och sen göra sjyssta beats av vadsomhellst... eller menar du att den ska gĂ„ att framföra pĂ„ riktigt ocksĂ„? đ
The Edge Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Och hur Àr det med mixning och mastring? Man fÄr vÀl ha digitala VST-effekter?
ViktorDenStore Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 alltsĂ„ grejer som funkar utan ström!...Ska fundera lĂ€nge!! FĂ„r man klippa och klistra hur mkt man vill? För dĂ„ kan man ju spela in grejer pĂ„ mĂ„fĂ„ och sen göra sjyssta beats av vadsomhellst... eller menar du att den ska gĂ„ att framföra pĂ„ riktigt ocksĂ„? đ Klart man fĂ„r klippa o klistra đ Det mĂ„ste man ju fĂ„ göra...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.