Jump to content
Annons

V-ampen!?!

Recommended Posts

nikk (oregistrerad)
Postat

Kan man fÄ en v-amp att lÄta bra eller mÄste man skaffa tex. pod II?

Kanske lite löjlig trÄd, men...

Bara nyfiken, ifall man nu mÄste skaffa en pod II..

Annons
Postat

personligen sÄ tycker jag att vampen Àr lÀttare och tydligare Àn poden. SÄ jag lÀgger min tumme pÄ vampen. Ohc det Àr klart att de gÄr att fÄ bra ljud med vampen.

Postat

Jag har V-Amp 2 och den Ă€r riktigt, riktigt bra. Älskar den. Det första jag gjorde vara att tanka hem lite presets frĂ„n nĂ€tet. Hittade nĂ„gra fina Yngwie. 😛

För det priset slÄr den lÀtt en pod eftersom den kostar hÀlften ungefÀr.

Postat
  Kill All Autotuner sa:
Jag har en. Jag skulle vilja se den gitarrist som kan skilja pĂ„ den och en Pod, det gĂ„r helt enkelt inte 😛

Det gĂ„r att lĂ€gga mer en effekt med poden. Men sĂ€g mig inte hur mĂ„nga effekter det inte gĂ„r att lĂ€gga pĂ„ med ett musikprogram. 😄

Postat

Jag lÄnade hem en V-amp Pro men jag tyckte inte om hur den lÀt. KÀndes som att alla olika toppar och lÄdor lÀt ungefÀr likadant. Tyckte att det var ett grötigt (?) ljud, speciellt nÀr man skulle fÄ till "tok-metal-ljud". Betyder ju inte att den Àr dÄlig men jag fick den dÄ inte att lÄta som jag ville (jag brukar ju faktiskt vara peppad pÄ Behringer prylar).

Fick tag pÄ en beggad Pod XT Pro för ca tre mÄnader sen och jag tycker att den lÄter mycket bÀttre. Finns fler möjligheter med mikplacering och det kÀnns som att topparna och lÄdorna man vÀljer gör mer skillnad och att nÀr man petar pÄ bass, middle osv sÄ gör det skillnad. Kan ju iof bero pÄ att jag har haft mer tid till att testa den.

Jag har ju faktiskt hört inspelningar med olika V-amp modeller som jag tycker lÄter alldeles utmÀrkt. SÄ det kan ju ha att göra med min oförmÄga att ratta in ett bra ljud eller att spela gitarr.

Postat
  Kill All Autotuner sa:
Jag har en. Jag skulle vilja se den gitarrist som kan skilja pĂ„ den och en Pod, det gĂ„r helt enkelt inte đŸ˜±

KĂ€nner du för att göra ett blindtest med mig? đŸ˜±

Postat
  Bone sa:
Jag lÄnade hem en V-amp Pro men jag tyckte inte om hur den lÀt. KÀndes som att alla olika toppar och lÄdor lÀt ungefÀr likadant. Tyckte att det var ett grötigt (?) ljud, speciellt nÀr man skulle fÄ till "tok-metal-ljud". Betyder ju inte att den Àr dÄlig men jag fick den dÄ inte att lÄta som jag ville (jag brukar ju faktiskt vara peppad pÄ Behringer prylar).

Fick tag pÄ en beggad Pod XT Pro för ca tre mÄnader sen och jag tycker att den lÄter mycket bÀttre. Finns fler möjligheter med mikplacering och det kÀnns som att topparna och lÄdorna man vÀljer gör mer skillnad och att nÀr man petar pÄ bass, middle osv sÄ gör det skillnad. Kan ju iof bero pÄ att jag har haft mer tid till att testa den.

Jag har ju faktiskt hört inspelningar med olika V-amp modeller som jag tycker lÄter alldeles utmÀrkt. SÄ det kan ju ha att göra med min oförmÄga att ratta in ett bra ljud eller att spela gitarr.

För min del sĂ„ har jag aldrig förstĂ„tt min pĂ„ poden. tycker den Ă€r krĂ„nlig men som du sĂ€ger. Jag ha rinte heller lagt ner sĂ„ mycket tid i motsatt mening, poden dĂ„! 😕

nikk (oregistrerad)
Postat

Ok, dÄ har jag fÄtt lite tips...

Men e det stor skilnad pÄ v-amp och v-amp2 ?

Postat
  nikk sa:
Men e det stor skilnad pÄ v-amp och v-amp2 ?

Inte jÀttestor, men relativt. Finns lite mer funktioner, en dock sÄ tror jag att ljudkvaliten Àr densamma.

Postat (redigerat)

V-amp

V-amp 2

NÀr jag skummade igenom dom sÄ ser det ut som att V-amp tvÄ har dubbelt sÄ mÄnga förstÀrkarmodeller, en preamp bypass och lite mer allmÀnna förbÀttringar.

*edit* jorÄsÄatteŽ

Redigerat av Bone
Postat (redigerat)

SjĂ€lv föredrar jag en saftig fin rörstĂ€rkare + massa fina stopmboxar framför alla multieffekter jag nĂ„nsin hört 😆

Redigerat av Isak_N
Postat
  nikk sa:

Du mÄste absolut köpa en POD II! Det duger inte med nÄt annat.

T.ex. min, som Ă€r ett halvĂ„r gammal och i nyskick inkl. tusentals patcher, för 1000:- 😆

NÀ, men allvarligt, har faktiskt aldrig hört V-ampen men du fÄr ju en ny för samma pengar som en beggad POD II, sÄ köp för fan en V-amp!

Postat

JodĂ„, har haft en v-amp pro och den lĂ€t rĂ€tt bra. Fick in en hel del bra ljud, dock var jag inte riktigt nöjd eftersom den inte Ă€r helt enkel att anvĂ€nda live sĂ„ jag köpte en boss gt-8. Är supernöjd och den Ă€r verkligen kanon, vill man ha möjligheter att pilla ska man köpa den. Fungerar utmĂ€rkt för bĂ„da live- och studiobruk.

Dock har jag hört riktigt feta distljud med pod-xt med nĂ„gon modelpack. SĂ„ ska du satsa pĂ„ en pod sĂ„ köp xt 😆

Postat

Micka stĂ€rkare.... Micka stĂ€rkare... Micka stĂ€rkare.... 😆

Postat

Jag hade en vamp1:a men jag brÀnde ett prom och uppgraderade den till en 2:a

dÄ fick man samma stÀrkare och effekter, jag tror att den riktiga 2:an inte Àr sÄ brusig som 1:an

Postat

Jag har aldrig fÄtt chansen att testa pod:en men det skulle vara intressant att testa den.

Jag har en V-amp 2 och jag Àr jÀttenöjd men det finns en liten sak...den Àr sÄÄÄ plastig. Men i övrigt sÄ finns det inget att anmÀrka pÄ för min del.

Tjo

Postat
  Roger sa:
Jag har en V-amp 2 och jag Àr jÀttenöjd men det finns en liten sak...den Àr sÄÄÄ plastig.

usch ja, Det Ă€r dĂ€rför man inte tycker om behringer, deras produkter Ă€r plastiga. Inte alla dock.. 😳

Postat

Ja... Den Àr kanske lite plastig men det spelar ingen roll i en hemmastudio tycker jag. Jag ger den ett högt betyg.

Postat (redigerat)

För pengarna Àr V-ampen helt klart prisvÀrd! Och jag har aldrig hört nÄgon större skillnad pÄ V-amp eller POD.

Dock rekommenderar jag, som nĂ„gon annan har sagt hĂ€r, helt klart boss gt-8! Det Ă€r en av de bĂ€sta multieffekterna jag kört, tusentals mer parametrar Ă€n vad v-ampen har! 😆

Edit: GT-8:an Àr dessutom lÀttare att anvÀnda live.

Redigerat av Lynxo
Postat

Sssshhhhh. Tyst , sÀg inget högt men jag har till och med spelat in plattor med signade band med en V-amp 2. HalvhÄrda band med kompmattor verkar gilla vissa ljud dÀr. Sen har jag mickat upp solona.

PrisvÀrd Àr den i alla fall!

Postat
  johahl sa:
JodĂ„, har haft en v-amp pro och den lĂ€t rĂ€tt bra. Fick in en hel del bra ljud, dock var jag inte riktigt nöjd eftersom den inte Ă€r helt enkel att anvĂ€nda live sĂ„ jag köpte en boss gt-8. Är supernöjd och den Ă€r verkligen kanon, vill man ha möjligheter att pilla ska man köpa den. Fungerar utmĂ€rkt för bĂ„da live- och studiobruk.

Dock har jag hört riktigt feta distljud med pod-xt med nĂ„gon modelpack. SĂ„ ska du satsa pĂ„ en pod sĂ„ köp xt 😳

Men GT8:an har inte nÄgon förstÀrkar-/högtalarsimulering ... eller? Bara nyfiken.

Vad det gÀller PodXT;

Man kan fÄ till ruggigt bra ljud med denna men man mÄste anvÀnda EQ:n ganska flitigt för att fÄ till det riktigt bra. SjÀlv Àr jag inte nÄgon klippa pÄ det men av de patchar jag har laddat hem sÄ Àr det de med aktiv EQ som lÄter allra bÀst - sÄvÀl distade som odistade.

Postat

Kan nÀmna för alla hÄrdrockare att Dark Tranquillity lirade pÄ V-amp live pÄ 2000 Decibel. Motiveringen löd: "Lika bra som POD, men mycket billigare..." Det lÀt hur fett som helst!

Dessutom uppskattar man ju det som tekniker, en mick mindre att kasta upp... 😉

Postat
  norcomp sa:
Det beror pÄ vad du ska ha den till

jag tycker V-ampen Àr bÀttre till rena ljud och poden bÀttre till distade

Ha! Jag tycker precis tvÀrtom! Har svÄrt att fÄ fram en bra dist i poden, men rent lÄter kalasbra, och tvÀrtom med V-Amp 2!

• 2 Ă„r senare...
Postat
  nikk sa:

Jag har en V-amp som jag lirar genom datorn i linje in,och har en gura med vÀldigt sjysta emg mickar men jag tycker inte man fÄr det dÀr riktiga soundet jag söker efter lÄter mkt mkt bÀttre i min förstÀrkare men mÄste köra med vampen pÄ kvÀllen genom datorn i hörlurar o det blir inte samma grej sÄ jag tycker du borde köpa en pod2 det ska jag försöka göra iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.