Jump to content
Annons

Effekt på sång a la Kent?


blom

Recommended Posts

Mitt första postande på detta forum... Jag är en nybörjare på musik, komponerande och inspelning. Har upprättat en liten "hemmastudio" och spelat in lite egenkomponerade låtar i Cubase 2.

Jag är ute efter ett snyggt sätt att förstärka sången i refrängerna och en favoritsekvens i Kents låtar är i "Du är ånga" (en av de snyggaste låtar jag någonsin hört) där Jockes röst i delar av refrängen på något sätt får hjälp och förstärks. Är det någon som har ett enkelt svar på hur man skapar en liknande effekt? Svaret är säkerligen enkelt, men så är också mina nybörjarkunskaper... Har försökt pitcha ner sången och lagt som parallelspår men jag tycker det låter väldigt konstlat. Det kanske handlar om att spela in bakgrundssång där basen förstärks?

Hoppas på svar!

Blom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väldigt vanligt att man dubbar sång (det vill säga spelar in två tagningar). På "Du är ånga" har de definitivt gjort det (kanske fler än två till och med). På det dubbade spåret har de skurit bort en massa diskant och panorerat den åt höger.

Redigerat av nossbokaj
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...