Jump to content
Annons

Hur många Watt?


dufftav

Recommended Posts

Vi har en replokal på ca 20 kvm och jag ska köpa en hyfsat billig basförstärkare dit, ca 2000 kr. Den jag har nu är för liten helt enkelt, den är på 20 Watt.

Jag har kollat på 100W förstärkare men det kanske blir för dyrt. Jag ska ha en port så att man kan ''lajna'' den till ett ljudkort.

Ni får gärna tipsa om exakt vilken sort man ska köpa. 🙂

Hur många Watt ska jag ha på förstärkaren till replokalen?

Är det bra att köpa den begagnad eller ska det vara nytt?

Tacksam för tips. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad gäller antalet watt så kan det skilja väldigt mkt på hur mkt det faktiskt låter "i verkligheten". Tex. har jag två gamla 50w marshall toppar (för gitarr) som ju går på rör och den volymen räcker nästan för att blåsa ut en vägg. Samtidigt testade jag igår en Carvin 100w basförstärkare (transistor) med en 15" högtalare som volymässigt knappast klarar sig i en replokal såvida det inte handlar om väldigt lågmäld musik (den lät inte särskilt bra heller).

Vad gäller budgeten tror jag du måste gå på begagnat för att hitta ngt vettigt. Det behöver inte vara dåligt i sig. En gammal 80-tals Peavey kan man nog hitta billigt.

Vad gäller bas så är det dock ganska viktigt med mkt watt för man vill ha lite headroom, dvs att det finns lite kvar att ta på innan det börjar dista.

Köp en som går till 11 😉

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

You´ll get what you pay for som de säger over there, alltså man kan inte säga att du ska ha si och så många watt,du ska köpa nåt du kan trivas med som ger dig det ljud du vill ha och växa med över åren, jag hade som ung övertygelesen att jag måste hitta det perfekta instrumentet innan jag kom på att man ska hitta nåt som passar och sedan bli bra på just det och leva med det så blir man bara bättre sen blir det enklare att köpa nya instrument och utvecklas med dem med, att hålla på och bara byta hela tiden gör en bara förvirrad och hämmar utvecklandet hos en själv, så lägg på några tusingar till även om du måste spara lite till och sen investera för din framtid så kommer du att kunna ägna tiden till at bli bättre istället för att hela tiden behöva anpassa dig efter nya grejjor, det blir man bara trött av.

En tom flaska är mer än ingen flaska alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

På 50 watt lär du väl klara dig ganska långt. Vet inte om du läste repotaget om Michael Illbert i studio, det handlade om inspelning av elgitarr och han använde aldrig större förstärkaren än 50 watt. Ungefär detsamma lär ju gälla för bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många många watt. Mycke mycke slantar

Snackar du bas så är det möe watt som gäller.

Har en Behringer 300w transing topp. (Till salu billigt men kan inte rekomendera)

Den duger som ankare till båten inget annat.

Hade tidigare en Fender bassman -73 100w rör.

Lät mer och bättre än Behringer skiten men ändå lite klent.

Slutade med en Ashdown 500w transing med rör i försteget som är helt OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

  Tjo,

Här finns det inga genvägar...Feta lådor och en himla massa watt!

Köper du en för 2000kr kommer du bara att bli besviken!

OK. Jag tror nog det. 😎 Hade tänkt att kanske köpa en BEHRINGER BX1200 Ultrabass 120W. Den kostar cirka 2500kr.

Skulle det vara ett bra köp? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar inte BEHRINGER BX1200 till replokalen. Det fanns en tråd som gick för några dagar sen där vi diskuterade detta ämne. Jag anser att 100W räcker långt så länge du har tillräckligt stora högtalare. Man måste tyvärr ha stora lådor för att kunna få ett sjysst basljud med tillräcklig volym. Eller som farbror Barbro skulle sagt, "det finns inga genvägar......"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar inte BEHRINGER BX1200 till replokalen. Det fanns en tråd som gick för några dagar sen där vi diskuterade detta ämne. Jag anser att 100W räcker långt så länge du har tillräckligt stora högtalare. Man måste tyvärr ha stora lådor för att kunna få ett sjysst basljud med tillräcklig volym. Eller som farbror Barbro skulle sagt, "det finns inga genvägar......"

Hehe. 😉 Så du menar att 120w är för mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. 😉 Så du menar att 120w är för mycket?

Nejdå, jag kanske var lite för kortfattad. Behringher stärkaren har en fjuttig liten 12-tummare som inte klarar att leverera mer än vardagsrumsnivå innan den viker sig.

Det jag ville få fram är att jag rekommenderar att lägga slantarna i första hand på två stora lådor, typ 15"+4*10" el nåt i första hand o sen kan man uppgradera toppen när man får råd. Med ensam låda kommer du bli besviken, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om högtalare....

Jag har en hemmabyggd transistorförstärkare (U66) som enligt spec. ska ge 120W.

Till den köpte jag 1978 en Ampeg V-4B bashögtalare med 4x12" och med den har jag spelat i alla år, i större lokaler (200-300 pers) så har man fått köra ut i PA:t för att hänga med.

Nå, jag tyckte att den var lite nasal i ljudet så jag snickrade ihop en låda som jag kryddade med 4 st Eminence 10" + 1 Eminence diskanthorn. Wow! Vilket ljud och vilken verkningsgrad ( ljudtryck i förhållande till matad effekt ), jag har spelat i ganska stora lokaler och hittills aldrig haft mer än halv volym på stärkaren.

Ok den är väl lite tunn i botten, men med lite EQ så duger det....

Ett annat tips för ett brutalt basljud:

Koppla in en ART MP Tube mellan basen och förstärkeriet så lyfter hela aggregatet ett snäpp till, låter som en gammal go rörtopp av känt märke ;o)

Link to comment
Dela på andra sajter

assardan (oregistrerad)

För 2000 spänn törs jag garantera att du inte får någon basstärkare som du är nöjd med någon längre tid. Det sorgliga är att du nog är tvungen att satsa en slant till. Kolla på musikbörsens beg. sidor tex. Lite tips är gamla Trace elliot combos, ebs, m.m. Kostar lite mer, men du blir garanterat nöjd. Vad gäller watt, så kan du knappast avgöra hur en stärkare låter bara genom att läsa på skylten.....använd öronen innan du handlar!

Hoppas du blir lite klokare av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå, jag tyckte att den var lite nasal i ljudet så jag snickrade ihop en låda som jag kryddade med 4 st Eminence 10" + 1 Eminence diskanthorn. Wow! Vilket ljud och vilken verkningsgrad ( ljudtryck i förhållande till matad effekt ), jag har spelat i ganska stora lokaler och hittills aldrig haft mer än halv volym på stärkaren.

Ok den är väl lite tunn i botten, men med lite EQ så duger det....

Kan det vara så att du även fick lägre impedans i den nya lådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Angående gitarrstärkare, de går väl inte att jämföra? Tror att det beror på att vi hör gitarrens frekvenser bättre.

Brukar man dessutom inte säga att basstärkaren ska ha cirkus

3 x gitarrstärkaren watt (beror på vilken volym man spelar på iofs).

Gitarristen i bandet spelar på 80watt (rör) och jag 300watt(rör), dem matchar varandra ganska bra.

Som någon sa kan du också parallellkoppla kabinetter för att få ut mer kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

dekoy (oregistrerad)

Hur länge har ni spelat? Vi hade en 15watts förstärkare till våran bas och det funkade till en början sen splitrades vi så lägg inte pengar om du inte vet att den kommer användas eller var du ska ställa den sen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge har ni spelat? Vi hade en 15watts förstärkare till våran bas och det funkade till en början sen splitrades vi så lägg inte pengar om du inte vet att den kommer användas eller var du ska ställa den sen?

Sanna ord dekoy, sanna ord. Jo vi har spelat i ungefär 2 år. Jag är osäker på hur det kommer att bli i framtiden men som det ser ut nu så tror jag att vi kommer att hålla på ett bra tag till.

Tack för tipset, jag ska tänka på det.

/dufftav 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar du för musik? är det hårdrock eller liknande brukar volymen stiga (starka trummor o gitarrer...), då kan det va lite fjuttigt med en 100wattare (om det inte är rör), själv kör jag med en EBS Fafner på 600 watt och en 4*10" + 1*15" låda, sen beror det ju en del på lokal och placering (bli starkare om du ställer högtalaren i ett hörn).

Det här med att stora högtalare spelar starkare är en sanning med modifikation, exempelvis spelar gallien kruegers lilla kombo med 12" element (kommer inte ihåg modellnamnet) mycket starkare än vissa med 15"are...beror på kvalitén på högtalaren också...För att spela dubbelt så starkt som en 10 wattare krävs 100 watt...Men man kommer en bra bit med en schysst stärkare kring 100 watt, beror som sagt på hur starkt man måste spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar du för musik? är det hårdrock eller liknande brukar volymen stiga

Jo vi spelar mest rock. Typ låtar i green day stuk men ibland även Kiss-låtar.

Ibland blues och låtar i lugnare stuk. Nåväl, tycker inte att vi spelar SÅ högt i alla fall. 😳

Tack för tips / Gustav 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Är det någon som vet om Beast bass skulle vara ett bra köp? :rolleyes:

Om något år tänkte jag kanske köpa en sådan bas. Gillar dess grymma utseende och så men jag kan faktiskt, för att säga sanningen ej så mycket om baser.

Aja skulle gärna vilja ha någon som kan ge mej tips. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...