Jump to content
Annons

NYINKÖPT DATOR


Dreamtones

Recommended Posts

För att göra en lång historia kort:

Jag köpte en ny dator i slutet av november -05. Allt verkade bra, förutom att den hade ett högfrekvent ljud som konstant lät. Jag ringde försäljaren, och han beställde några nya exemplar av samma modell. När han kom hit och bytte exemplar, verkade den okej. När han åkte dock, så kom det här jobbiga ljudet även på denna.

Jag ringde honom igen, så han började undersöka och testade ett annat exemplar och den lät också likadant. Så han lade in ett exemplar för reparation (som inte var i affären.) Långt senare, inte förrän 3 för dagar sedan så fick jag deta (reparerade) exemplaret och det högfrekventa ljudet var borta. Han sa att det var processorn och/eller processorfläkten som hade bytts ut (han hade tidigare också nämnt att några andra exemplar av samma modell hade problem med fläktarna.)

Så, jag var glad att detta äntligen var över. Tills samma kväll, då allting var tyst runt om; så kan ja höra ett ganska svagt men väldigt irriterande låg frekvent ljud*. Jag kunde inte tro att det var sant, börjar bli väldigt jobbigt det här! Antar att min hörsel är för bra för mitt eget bästa. Men, min gamla dator, som lät mycket högre hade inte i närheten lika irriterande ljud som denna.

Jag börjar känna mig väldigt jobbig och har inte ringt om det här än, men funderar på att göra det imorgon. Men köper du en dator för ungefär 12 tusen så vill man väl vara helt nöjd, eller?

* Ljudet låter i "vågor"; är tyst, för att sedan successivt öka i volym - fram och tillbaka. När jag känner på datorn så vibrerar den när det låter som högst. Är det här normalt?!

Modellen är i alla fall denna: FUJITSU-SIEMENS SCALEO P P4 516

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det varierar, så kan det också vara en temperaturstyrd fläkt, som ökar i varvtal när temperaturen går över en viss nivå - kanske nätdelsfläkten eller CPU-fläkten. Det är troligen inget du kan undvika helt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans: Grafikkortsfläkten? Kan man byta ut den?

Varför den kostade 12 var för att jag även köpte med en plattskärm, men själva datorn har även sänkts i pris (var 2 månader sedan jag köpte den, denna historia var som sagt lång 😄)

Claes: Måste poängtera att det är i regelbundna intervaller man hör dessa ljud, så kan det då ha med temperatur att göra?

Tack för era svar !

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Hans: Grafikkortsfläkten? Kan man byta ut den?

Varför den kostade 12 var för att jag även köpte med en plattskärm, men själva datorn har även sänkts i pris (var 2 månader sedan jag köpte den, denna historia var som sagt lång 🙁)

Claes: Måste poängtera att det är i regelbundna intervaller man hör dessa ljud, så kan det då ha med temperatur att göra?

Tack för era svar !

Man kan byta ut fläkten till en tystare modell från exempelvis Zalman. Det finns även en helt passiv kylare från Zalman för grafikkort, där man har stora kylflänsar och heatpipes, i stället för fläkt. Den är mycket bra, men tar en bra stund att installera...

Hur regelbundet är det? En gång/minut, en gång i halvtimmen...? Jag misstänker att det har med temperaturen att göra, eftersom det inte finns så mycket annat som brukar få ljudet att variera... 🙂

EDIT:

Det kanske sitter en CD i CD-läsaren...? Den kanske kan dra igång och väsnas lite ibland då också, för att kontrollera om skivan fortfarande sitter där... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag känner på datorn så vibrerar den när det låter som högst.

Det behöver inte vara fläktarna heller. Det kan vara vibrationer från hårddiskar och brännare, vars vibrationer går ut i chassit och skapar surrtonerna.

Använder du t.ex. CD/DVD när det brummar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ungefär en 5 sekunders intervall (från tyst, till högst, och tillbaka till tyst.) Det hörs inte jättemycket, bara då det är tyst runtom. Men då det låter som högst så vibrerar det som sagt mest också. Men hur kan temperaturen självt vara så "konsistent", om det nu är det?

CD/DVD partiet har stått tomt hela tiden sedan jag fick denna.

Det där ljudet låter och vibrerar OAVSETT vad jag gör och inte gör.

Edit: Ringde försäljaren. Han menade på att det förmodligen är processorfläkten eller nätagregatet, eller en kombination av dessa - samt att det inte är orimligt att det egentligen ska låta sådär. Så det blir snarare betraktat som en kostnadsfråga än som ett direkt fel. Han skulle kontakta verkstan och höra va dem har att säga om saken.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är precis som en kompis till mig. Men nåja. Han har fixat liute grejjor på sin dator. Och det är följande:

1. Bytt ut processor fläkten Till en större modell som inte behöver dra runt lika många varv i minuten.

2. Satt en kylfläns på grafikkoretet.

3. Isolerat lådan.

4. Växlat hastighet på processor fläkten. (går på många modeller) . Brukar vara bäst på medium. För på lägsta så blir datorn för varm.

5. Det mesta säljs av "zalman" . Blir du inte nöjd med det så får du väll köpa vatten kylning.

---------------------------------------------

! Cpu cooler !

contents.jpg

! Kylfläns !

the-set.jpg

Det är inga små grejjor vi snackar om så kolla att din dator har plats för dem. :rolleyes: Cpu fläkten kostar typ 350 för Al-Cu och 400-450 för Cu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...