Jump to content
Annons

"Adapter" mellan logic och cubase filer -


silkwood

Recommended Posts

Jag använder Logic Express, och det funkar bra för mig. Problemet är att jag arbetar en hel del med folk som kör Cubase. Vilket skapar problem när man vill "jobba vidare" på ett projekt som är påbörjat. Som det är nu får man bounca ner varje spår så de är lika långa, vilket är lite krångligt. Finns det någon typ av program eller plugg eller nått som fungerar som "adapter" mellan cubase och logic? Den skulle inte behöva bry sig om effekter och instrument, i princip skulle den bara känna av var audio och midispåren ligger på tidskurvan.

Finns ett sånt "adapter-program", eller finns ett enklare sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej.

det är bara att exportera midi och audio.

aller be dina vänner köpa sig en Mac.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det enbart är Audio kan du axportera låten som OMF

men om det är VST instrument eller liknande måste du

Bounca dom till Audio först.

M.A.o

1. Bounca alla Vsti till Audio spår.

2. Dra in dom i ditt projekt.

3. Exportera hela rasket som OMF

Åhå. Omf. Och då går det att öppna i bägga programmen så det passar tidsmässigt? Det skall jag kolla upp, tackar. Går det att göra samma procedur omvänt, från cubase till logic?

Varför har ingen uppfunnit ett sådant adapter-program egentligen, det borde väl vara fler som har det problemet? Är det bara ingen som kommit sig för det eller är programmen så olika i grunden att det är omöjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har ingen uppfunnit ett sådant adapter-program egentligen

Det är väl just det OMF är.

Att sedan exportera midi information mellan olika datorer är ointeressant för

sannolikheten att ALLA har samma VSTinstrument installerade är minimal.

Och ja den fungerar åt Båda hållen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har haft problem med tempot då jag har exporterat omf från logic till cubase.

säg att låten gick i 133 bpm i logic. när jag lägger in den i cubase så blir tempot 120 och filerna syncade inte. har för mig att jag löste det så att jag ändrade tempot i logic till 120 så att det låg i osync när jag exporterade och sen när jag höjde tempot i cubase såg hamnade spåren i sync.

jag vet inte om fler har det problemet eller om jagbara gjorde ngt fel. hursomhelst tänkte jag att det kunde vara en ledtråd om du får problem 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Mindjive (oregistrerad)

OMF är ett unversellt språk som Logic, Final Cut, Avid, Protools (måste köpas till då digidesign är snåla) och Cubase använder sig av för att kunna eportera ljudfiler emellan olika projekt.

Det står för "Open media file" och används mest inom ljudläggningsvärlden då redigerare klipepr sina filmer i Final Cut eller Avid. Sen exporterar dom ut en OMF som kan plockas in i Logic, Cubase eller protools. Sedan importerar man in filmen, syncar ihop OMFen med med syncpipet (som borde finnas med i OMFen) och sedan är det bara att börja fixa ljudet till bilden.

Men kan även användas för att flytta olika projekt emellan olika program. Värt att tänka på är iaf:

Effekter följer inte med.

Audioloops följer inte med om det är ifrån logic eller liknande.

Automation följer inte med.

Fades följer med från Final Cut och Avid om man tar in det i exemeplvis Protools.

VSTs och liknande följer inte med.

Kort och gott så följer inget med förrutom ljudfilerna i sig. Men om du har en ljudfil som är klippt på vissa ställen så följer klippen med vilket är rätt najs. Så om du exempelvis klipper upp en virvel, exporterar den som OMF och sedan plockar upp den i ett annat program så kommer den att vara uppklippt i det programmet också 🙂

När du ska exportera en OMF så finns det vissa saker att tänka på:

En OMF kan exporteras på två sätt. Antingen som en enda stor OMF-fil. Men här finns det en begränsning. Den kan vara MAX 2 gb stor. Alltså, summan på alla ljudfiler tillsammans kan bara vara 2 Gb stor och då gör den en stor OMF-fil som innehåller alla ljudfiler inklusive all fakta som behövs om dina klipp och så.

Annars finns det sätt två och det är en länkad OMF. Vilket innebär att du har en OMF-fil som innehåller alla fakta (denna fil brukar vara runt nån meg stor) men sedan så skapas en mapp med alla ljudfiler denna mapp brukar döpas till "OMF media files" och det är hit OMF-filen länkar alla klippen när du importerar omf-filen.

Fördelen med den andra är att då finns det ingen begränsning över hur stor OMF-exporteringen kan bli. Så det är bra när man jobbar med väldigt stora projekt. Annars är den första att föredra vilket gör att det är smidigt och enkelt att flytta en enstaka fil från en dator till en annan 🙂

Sen till sist så kan man ställa in handles när du exporterar en OMF. "Handles" innebär hur mycket du vill ha att kunna "dra i" före och efter på dina exporterade ljudfiler. Alltså en slags trunkering av ljudfilerna. Om du ska exportera en låt så behöver du inte bry dig så mycket över detta men för film e det bra.

Man ställer in antal millisekunder eller frames man vill ha innan och efter ljudfilen. Detta gör den för att minimera storleken på OMFen. Kan vara bra om det är så att du har mycket av ljudmaterialet dolt, eller långa ljudfiler som du bara använder en liten sektion av. MEN man bör tänka efter hur långa handles man bahöver innan man exporterar. För har man för korta så kan det bli ett helsike att fixa. Men har man för långa "handles" så blir OMFen för stor och klumpig 😮

Usch nu vart det en hel föreläsning... sorry för det.

//Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...