Jump to content
Annons

Sladdar från mixern till ljudkortet


Torwald

Recommended Posts

...så jag tänkte använda en sjuttiotalsmixer jag har som ska ha rätt sjyssta preamps. Mitt Motu 828mkII har ju balancerade ingångar, så jag tänkte: borde jag köpa en multikabel om 8 balanserade telekontakter? Om mixern inte har balancerade utgångar, då spelar det väl ingen roll? Vad skulle jag förlora på att köra med obalancerade kablar, som massa gitarrteles som jag har liggandes (av rel. hög kvalité)?

Tacksam för svar. Gärna tips på vad man ska köpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Funkar bra med obalanserat, men

- du riskerar brum. Det är den största finessen med balanserat -- okänsligt för jordslingor, obalanserat kan brumma.

- du får lite högre brus. Balanserat består av två signaler, obalanserat av en. Skillnaden är 6dB så du får dra upp någon förstärkning med motsvarande, antingen i Motun eller i mixern. Högre förstärkning ger högre brus.

Tuta o kär, inget går sönder.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

I see! Hehe, nej jag förstår att inget går sönder! Visste inte att ljudnivån skiljde dem åt. Brus vill man ju inte ha heller. Hur stor är sannolikheten att ett 16kanalers mixerbord från vad det verkar sent 70, tidigt 80, inte har balancerade utgångar? Jag har desperat försökt hitta lite info om det, men allt jag har är en briksanvisning.

Har någon tips på sladdar? Jag tänkte att jag kunde köpa sån där HOSA multikabel som finns på några ställen.

En annan grej jag undrar är när man kollar på kabel står det oftast antingen bara tele/mono eller balancerad/stereo. Det innebär väl inte att balanceringen går förlorad bara för att man kör i mono?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...