antepop Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 (edited) Vad bör man satsa på när det gäller att bygga en hemmastudio? Mikrofoner, vad är bra för sång och ackustiska instrument? OCh preamp är det viktigt ? I så fall vilken? Kommer att spela in via dator Edited January 8, 2006 by antepop Link to comment Share on other sites More sharing options...
O-Jay Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 (edited) Jo du behöver en mikrofon... Du kan skaffa ett ljudkort med inbyggd preamp eller en separat preamp eller en liten mixer. En preamp behövs för att förstärka miksignalen. Köp nåt billigt, du hör ändå inte nån skillnad första året... Kondensatormik typ Studio Projects B1 (kräver 48V fantommatning) eller en dynamisk SM57 eller 58 funkar också. Du kommer att växa ur dessa men har ändå nytta av dem senare i "karriären". Rummet bör vara lite dämpat men man får prova sig fram. Bra om du är en stökig person som har tröjor, skortor, tidningar och böcker liggande huller om buller. De gör underverk på akustiken. Monitorer är viktiga. Det finns massor av trådar om dem. Man märker att man har fel monitorer när mixarna låter dåligt hos kompisar, i bilen, i lurar osv. Man måste lära sig lyssna - det tar tid. Jämför med annan liknande musik. Lär dig lyssna detaljerat och bara på vissa ljud åt gången. Några grundråd från mig. Lycka till 😕 Edited January 8, 2006 by O-Jay Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 En bra start när det gäller mikrofon kan vara Studio Projects B1, som O-Jay säger, eller en Oktava MC-319 - och när det gäller preamp, kan en Studio Projects VTB-1 eller Joemeek ThreeQ, som båda är prisvärda och trevliga preamps att börja med, men som man ändå kan ha nytta av när man har kommit längre. Du kan lyssna på exempel på hur olika mikrofoner låter, på min testsite. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elton Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Kondensatormik typ Studio Projects B1 (kräver 48V fantommatning) eller en dynamisk SM57 eller 58 funkar också. Du kommer att växa ur dessa men har ändå nytta av dem senare i "karriären". Slitvargen sm57 växer man väl aldrig ur 😠 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Kondensatormik typ Studio Projects B1 (kräver 48V fantommatning) eller en dynamisk SM57 eller 58 funkar också. Du kommer att växa ur dessa men har ändå nytta av dem senare i "karriären". Slitvargen sm57 växer man väl aldrig ur 😱 Jo - usch! Om SM57 och SM58 tycker jag definitivt inte. Jag sålde ett antal sådana när vi lade ner bandet för många år sedan - och har inte ångrat det en sekund. Det är klart, att en SM57 kunde man kanske ha behållit för eventuell närmickning av gitarrstärkare (som jag dock inte har haft behov av på 10 år eller något...), men annars? Nej, tack! 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signert Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Kondensatormik typ Studio Projects B1 (kräver 48V fantommatning) eller en dynamisk SM57 eller 58 funkar också. Du kommer att växa ur dessa men har ändå nytta av dem senare i "karriären". Slitvargen sm57 växer man väl aldrig ur 🙂 Jo - usch! Om SM57 och SM58 tycker jag definitivt inte. Jag sålde ett antal sådana när vi lade ner bandet för många år sedan - och har inte ångrat det en sekund. Det är klart, att en SM57 kunde man kanske ha behållit för eventuell närmickning av gitarrstärkare (som jag dock inte har haft behov av på 10 år eller något...), men annars? Nej, tack! 😱 Fast det måste ändå erkännas att SM57 är en oerhört populär mik, även bland proffs. Lite roligt att se i Studio Inspelning Special att SM57 nämndes som ett alternativ för inspelning av allt utom bas, blås, stråk och flygel. 🙂 Sen kan man ju tycka illa om den ändå. 😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts