Jump to content
Annons

Att plagiera och plagieras


hackeman

Recommended Posts

Ja just det ja! Och pauser är trots allt relevant, vi skulle tagit med paus som en trettonde ton eftersom ersätter man en ton med en paus får man ju en annan slinga/kombination.... så hur många kombinationer blir det då?  😕

Å så kan man ju pitcha o uppnå toner mellan halvnoterna oxå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja just det ja! Och pauser är trots allt relevant, vi skulle tagit med paus som en trettonde ton eftersom ersätter man en ton med en paus får man ju en annan slinga/kombination.... så hur många kombinationer blir det då?  😕

Å så kan man ju pitcha o uppnå toner mellan halvnoterna oxå... 😉

nuardetnog.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

xervana (oregistrerad)
Men det är väl just det som är grejen, du måste ha formellt och kommersiellt producerat en CD eller spelning för att bli omhändertagen av STIM... och då bryr de sig inte om HUR du producerade (eller plagierade) låten, deras jobb är bara att se till att du får betalt när DIN inspelade låt spelas offentligt... om jag förstått det hela rätt.

Så hålet på marknaden är att skydda upphovsmän INNAN de når fram till STIM.

Du måste inte alls ha producerat en kommersiell CD för att bli omhändertagen av STIM. Det räcker att du spelat in ett verk och lagt det tillgängligt på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men det är väl just det som är grejen, du måste ha formellt och kommersiellt producerat en CD eller spelning för att bli omhändertagen av STIM... och då bryr de sig inte om HUR du producerade (eller plagierade) låten, deras jobb är bara att se till att du får betalt när DIN inspelade låt spelas offentligt... om jag förstått det hela rätt.

Så hålet på marknaden är att skydda upphovsmän INNAN de når fram till STIM.

Du måste inte alls ha producerat en kommersiell CD för att bli omhändertagen av STIM. Det räcker att du spelat in ett verk och lagt det tillgängligt på nätet.

Verkligen?? 😎denna länk kan man läsa:

För att bli ansluten krävs att

- minst ett av dina musikverk har framförts offentligt eller blivit inspelat och utgivet

- du är kompositör, textförfattare och/eller bearbetare arrangör.

...och det tolkade jag som att lägga ut sin musik på nätet inte gälls... för inte kan man väl kalla det "utgivet"...?? 🙂

Men oavsett, STIM skyddar som sagt inte mot plagiat eller stöld... med de tipsar om rekommenderat brev med mottagningsbevis på deras sajt, här och så här:

Skydda musik?

Att registrera sin musik hos Stim är inget skydd mot plagiat eller stöld. Ett musikverk har automatiskt upphovsrättsskydd i och med tillkomsten, oavsett om det finns på noter, är inspelat eller är registrerat hos Stim. Registreringen hos Stim avser enbart möjlighet till ersättning vid offentligt framförande eller inspelning.

Stim bevakar inte den ideella rätten

Du har enligt lagen en ideell rätt som Stim inte bevakar. Plagiat, förvanskning, stöld eller användning av din musik i ett sammanhang som du kan uppfatta som kränkande, bevakar du själv eller ditt musikförlag.

Ett sätt att visa att du har haft materialet i din hand vid ett visst datum är att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig själv och behålla försändelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du är den ursprunglige upphovsmannen, men poststämpelns datum kan vara väsentlig vid en tvist.

Så, åter igen, hålet på marknaden är att skydda upphovsmän INNAN de når fram till STIM.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

...och det tolkade jag som att lägga ut sin musik på nätet inte gälls... för inte kan man väl kalla det "utgivet"...?? 😳

Tja, att "ge ut" musik på Internet? Säääker på att det inte gills? 😕

Skulle vara kul att veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Defenitionsmässigt så tycker jag inte att det borde finnas något speciellt krav på att det måste vara utgivet på just en CD-skiva. Man kan ju lika gärna ge ut någonting på internet. Lever vi i den digitala tidsåldern eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sepejens: Jag föreslår att du eller nån annan ringer till Stim istället. En gång i tiden så skickade jag ett mail. Fick vänta några månader innan jag fick svar...

Ringa är det bästa sättet.

Bah ett tips!!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Mats Orbation (oregistrerad)

Det mesta kretsar kring ett märkligt juridiskt ord som heter:

VERKSHÖJD.

Det alster man prestererar skall vara av såpass unik karaktär att man skall ha kunnat hittat på det UTAN att ha hört någon annans verk. Jag menar, viss barnmusik, bluesmusik, och techno musik är ju väldigt generisk. Hur mycket kan man variera den? Men det enklaste exemplet man kan ge på verkshöjd, är att "höra skillnad". Detta avgör inte en person utan en mängd personer. Inte nödvändigtvis experter utan vanligt folk.

Häng med ett tag nu på följande scenario:

Om jag spelar en c-dur skala på piano rakt upp och ner kan jag inte komma att hävda att jag hittat på den, skall ha pröjs, och att alla andra har "snott" den ifrån mig. Du hör inte skillnad på om jag spelar den eller någon annan. Ingen risk att det blir en speciellt stor hit iheller.

Om jag låter min ettåriga unge sitta och banka planlöst på ett piano, spela in detta med high tech prylar, släppa det på ett "fint" skivbolag och sätta mitt eget konstnärliga namn på det, och säga att det är nyskapande modern avant garde konstmusik, så går väl kanske det an, MEN... då händer följande:

I en annan del av världen, i t ex Japan, är det en snubbe som kom på samma briljanta idé, och SOM REDAN GJORT DETTA, precis på samma sätt, och det hade ju jag naturligtvis ingen aaaaaaaaaaaning om!

Så stämmer han mig för att ha kopierat hans musik, och så kommer det upp i rätten. Vem var först? svar: går ej att bevisa. Då sätter sig rätten ner och lyssnar på bägge skivorna. KAN MAN HÖRA SKILLNAD PÅ DEN JAPANSKE ETTÅRIGE UNGEN SOM BANKAR PÅ PIANOT och MIN ETTÅRIGE UNGE SOM BANKAR PÅ PIANOT?

svar: NEJ!

slutsats: Åtalet ogillas.

Jag har inte stulit någon musik, och rätten bedömer musiken av bägge artisterna som de facto dålig. Detta är faktiskt sant, att det är väldigt låg bevisbörda rent rättsligt på vad som är bra eller dålig musik. Lagen baserar sig bara på att "Kan vi höra någon skillnad?" Om ja, har den VERKSHÖJD och det räcker för att klassas som bra musik, unik för dig och mig och alla andra.

Detta är kanske ett extremt exempel, men så går det till när någon anklagas för plagiering. Det skall gå att höra skillnad, annars har man ingen chans.

Du gör bäst i att spendera pengar på att anmäla dig till ETT FÖRLAG. Dit du skickar in ALLT, när som helst. Så diarieför dom det åt dig. MP-3 MIDI-filer, CDs, kassetter - vem som nu använder det numera, men tänk på att kassetter kan vara en smart indikator på vem som var först! De tänker..."oj så tidigt eftersom det är på kassett, han var nog först på plan..."! :-)

Men det kostar en slant. Du får själv avgöra om det kan vara värt det. Det räcker inte med STIM. STIM skall man inte skicka in "alster" till, bara rapportera "att" man gjort musik som heter så och så och genre.

Men det är ju så med allt unikt och nytt, och vem som kom först: Om jag skickar in ngt till patentverket, hur vet jag att inte den personen på patentverket snor idén och skyddar den själv i eget namn? Vem övervakar övervakaren?

Jfr svensken Lars Glans, eller vad han hette, han som hittade på både datormusen, GPS, och en massa annat som andra snodde.

haregött och keep on the good work

/Mats Orbation

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Mats Orbation... bra, välskrivet inlägg!! Är du förlagsmänniska?

Nej, bara en människa med en förlaga, eller två ... men tack i alla fall!

Jag trodde att jag svarade tidigare, men mina svar kommer inte in av ngn strange anledning. Är det moderatorn som tycker jag är för tjatig och långrandig?

Jag ville bara med mitt babblande, belysa att även om vi har bara 28 bokstäver i alfabetet, kan man kasta om dem - likväl som toner - och få till det något sådär.

Ni ville i någon tidigare tråd ha svar ifrån en som är "juridiskt bevandrad", så jag tänkte bara bidraga lite med vad jag "gav mig fan på att lära mig" för 10 år sedan ungefär.

Ett exempel som är mer tydligt och aktuellt som ni kan hänga med på lättare, är humor tv-serien HippHipp. Den finns numera på DVD Box med bonusmaterial, men de fick INTE lov att använda samma musik på DVDn som i tv-programmen. Om ni kollar in DVDn någon gång eller laddar ner, kan ni märka att sketcherna där de driver med Radios melodikrysset och dess långsökta svar, innehåller istället sarkastiska kommentarer av musikprofessorn "Itzhak Skenström" som på sin dryga akademiskånska säger "här skulle vi egentligen ha spelat Metallica, men det snåla skivbolaget gav oss inte rättigheter.. näh, jag tror jag går och laddar ner deras senaste istället, bara för att reta den där dansken Lars Ulrich"! 🙂

HÄPP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

En sak till, lite nonsenskuriosa om EXTREMA RÄTTIGHETER:

Den kände historieberättaren i TV HANS VILLIUS har faktiskt en sådan speciell röst/dialekt att han har två heltidsanställda advokater som sitter och lyssnar på alla radio och tv kanaler i Sverige bara för att upptäcka om någon försöker HÄRMA hans röst och använda i reklamsammanhang utan att fråga honom först...det var samma med hästsportskommentatorn Anders Gernandt med de skorrande r:en.

Fanns det reklam med deras röster i blev man stämd. Om de inte hade gett sitt OK ifrån början. Tror det är likadant med kungen, om man härmar honom men han har ju ingen utpräglad röst/dialekt.

märkligt detta med rättigheter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kände historieberättaren i TV HANS VILLIUS har faktiskt en sådan speciell röst/dialekt att han har två heltidsanställda advokater som sitter och lyssnar på alla radio och tv kanaler i Sverige bara för att upptäcka om någon försöker HÄRMA hans röst och använda i reklamsammanhang utan att fråga honom först...

Oj, vilket skojjigt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM i sig innebär INGET SOM HELST skydd.

Det enda stim ska se till är att artisten/upphovsmannen

får sin beskärda del av :-kakan.

NCB(Nationella Copyright Byrån(m.res för felstavn))

är de enda som kan hävda skydd för musik.

Du skickar 1-1000 CD´s gratis och de skyddar den.

Hej hopp igen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hej... igen!

Sorry, upptäckte att detta redan tagits upp.

D.v.s. att man ser tystnad/paus som ytterligare "ton"/kombination fast frågan är om man då inte ska ta summan minus 1

för räknas 8st pauser efter varandra som ett musikstycke? Och om? är detta "verk" upphovsskyddat? (Om man skulle sitta

tyst i TV eller radio kan man då bli stämd i domstol för att ha framfört musikstycket "den stora tystnaden" utan tillstånd?)

- Detta om detta!

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

D.v.s. att man ser tystnad/paus som ytterligare "ton"/kombination fast frågan är om man då inte ska ta summan minus 1

för räknas 8st pauser efter varandra som ett musikstycke? Och om? är detta "verk" upphovsskyddat? (Om man skulle sitta

tyst i TV eller radio kan man då bli stämd i domstol för att ha framfört musikstycket "den stora tystnaden" utan tillstånd?)

Jo men detta har man ju hört om innan. Det var någon stor klassisk gubbe som satt tyst vid sitt piano i konserthallen, hans verk bestod av en enda lång tystnad. Frågan är bara när, var och av vem detta var.. Nu har det dock garanterat gått >70 år sedan han dog, så verket är nu fritt (såvida inte någon annan lyckats få verkshöjd på det). Grattis! 😉

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej... igen!

Sorry, upptäckte att detta redan tagits upp.

D.v.s. att man ser tystnad/paus som ytterligare "ton"/kombination fast frågan är om man då inte ska ta summan minus 1

för räknas 8st pauser efter varandra som ett musikstycke? Och om? är detta "verk" upphovsskyddat? (Om man skulle sitta

tyst i TV eller radio kan man då bli stämd i domstol för att ha framfört musikstycket "den stora tystnaden" utan tillstånd?)

- Detta om detta!

Mvh A*

Bra poäng

Detta har att göra med om låten i övrigt är längre än 8st takter. Låten måste ju rimligtvis börja vid minsta lilla ljud och sluta vid nästa. Då uppkommer frågan:

Är en låt på 10 min med en ton i början och en ton i slutet verkligen en låt?

Är det inte två stycken låter på 1 sek vardera och med ett väldigt långt spårbyte emmelan?

Men om det är så? Var drar man gränsen? Man argumenterar ju sällan och säger att en låt med en konstpaus i sig ( på säg 2sek ) har övergått från att vara en låt till två låtar.

Följdaktligen kan man ju dela upp musik i mindre och mindre bitar där man till sist förmodligen kommer att hitta total tystnad. Är det då en väldigt massa låtar?

Dock så fungerar ju detta bara på låtar utan speciellt mycket rumsklang eller utdragna toner som gör att de tidigare tonerna flyter ihop med de nya.

typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att lösa Hackes dilemma. Gör musik som låter så helvetiskt illa och är så onjutbar att ingen kommer på tanken att vilja planka den. Med denna utgångspunkt behöver du heller inte vara rädd att omedvetet planka nån!!!!..........om du nu inte lyssnar på japansk industrirock. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja se en framtida tjänst (det här är förmodligen en utopi snarare än en vision) där ALL musik genom tiderna fanns arkiverad i nån "algoritmisk" form så att jag kunde skicka upp min nykomponerade slinga, få den matchad mot arkivet, och få tillbaka svar på vilka låtar det finns liknande "algoritmer" i... och om det inte fanns något som var i närheten, då vet jag att jag inte råkat plagiera omedvetet.

Mycket bra ide. Tror att det svårt att fungera med rena ljudfiler, men om man exempelvis kör bara med midi-filer kan det nog bli lite enklare. (Det blir svårt ändå!)

Man laddar upp ett extremt stort gäng midi-filer i en databas.

Programmet kan sortera låtarnas olika beståndsdelar. Tex arpar ("vandrande ackord"), solon, basgång, ackord, trumtakter, refräng/vers detektering, olika unika kännetecken osv.

Tidsskalan kan behövas ändra till en "dynamisk form". Dvs att man ska känna igen låten oavsett om man har dubblerat hastigheten eller halverat den, eller ändrat notavståndet.

En till bonusgrej skulle kunna vara att känna igen vilken sorts genre det är på låten.

Den sista grejen som är svårast att implementera är detektera alla unikheter med samplade ljud, eftersom databasen antagligen kommer att bli för stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja se en framtida tjänst (det här är förmodligen en utopi snarare än en vision) där ALL musik genom tiderna fanns arkiverad i nån "algoritmisk" form så att jag kunde skicka upp min nykomponerade slinga, få den matchad mot arkivet, och få tillbaka svar på vilka låtar det finns liknande "algoritmer" i... och om det inte fanns något som var i närheten, då vet jag att jag inte råkat plagiera omedvetet.

Mycket bra ide. Tror att det svårt att fungera med rena ljudfiler, men om man exempelvis kör bara med midi-filer kan det nog bli lite enklare. (Det blir svårt ändå!)

Man laddar upp ett extremt stort gäng midi-filer i en databas.

Programmet kan sortera låtarnas olika beståndsdelar. Tex arpar ("vandrande ackord"), solon, basgång, ackord, trumtakter, refräng/vers detektering, olika unika kännetecken osv.

Tidsskalan kan behövas ändra till en "dynamisk form". Dvs att man ska känna igen låten oavsett om man har dubblerat hastigheten eller halverat den, eller ändrat notavståndet.

En till bonusgrej skulle kunna vara att känna igen vilken sorts genre det är på låten.

Den sista grejen som är svårast att implementera är detektera alla unikheter med samplade ljud, eftersom databasen antagligen kommer att bli för stor.

Äntligen någon som förstår vad jag pratade om! 😉

Det hade som sagt krävts rätt avancerad intelligens bakom algoritm och rutiner för att hitta likheter, men väl där är möjligheterna obegränsade...

En simpel bonus hade varit att när man fått en melodi på huvet men inte vet vilken det är, kunde man bara vissa in melodin och vips få tillbaka resultat på vilken låt melodin härstammar från... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...