Jump to content
Annons

Att plagiera och plagieras


hackeman

Recommended Posts

Sluta be om ursäkt för att ni går Off-topic hela tiden. Att sväva ut från ämnet för att hitta referenser och andra infallsvinklar tillhör en bra disskusion.

Jag bad inte om ursäkt, jag konstaterade. :rolleyes:

Same shit, different name 😉

Nämen, för att inte bli alltför offtopic offtopic ( för det finns ju trots allt en gräns ):

Ibland när jag har suttit och skapat lite sköna ackordföljder på Pianot eller Gitarren och man tycker att det är riktigt bra så märker man helt plötsligt att man sitter och lirar "Hit me baby one more time" eller något annat smickrande.

Mattematiskt sätt så kan man väl säga att det finns väldigt, och då menar jag väldigt många tonföljder. Tar vi en monofonisk slinga på 8 fjärdedelstakter ( där det ljuder en ton per takt, och vi håller oss inom en oktav. Och det finns ju en del andra sätt att bygga upp en låt på 🙂 ) så finns det 71 663 616 olika möjligheter.

Men ha det så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ibland när jag har suttit och skapat lite sköna ackordföljder på Pianot eller Gitarren och man tycker att det är riktigt bra så märker man helt plötsligt att man sitter och lirar "Hit me baby one more time" eller något annat smickrande.

Precis just så ja!! 😉

Mattematiskt sätt så kan man väl säga att det finns väldigt, och då menar jag väldigt många tonföljder. Tar vi en monofonisk slinga på 8 fjärdedelstakter ( där det ljuder en ton per takt, och vi håller oss inom en oktav. Och det finns ju en del andra sätt att bygga upp en låt på  😄 ) så finns det 71 663 616 olika möjligheter.

Ahh, ett svar i min smak. 🙂

Fast jag får inte samma resultat... 8 * 4 takter = 32 takter ^ 13 halvnoter (en oktav) = 36 893 488 147 419 103 232 kombinationer.

Eller hur kom du fram till dina nuffror? Inte för att det spelar roll, vi är överens om att det är VÄLDIGT många kombinationer :rolleyes: ,men är nyfiken på hur du räknade... om alls?

Sen att majoriteten av kombinationerna skulle låta för dj-vligt är ju en annan sak... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

men det finns åtskilliga exempel där agentlösa musiker har blivit plagierade/bestulna på sina verk efter att ha sänt demo CDs till skivbolag.

...

Känner du verkligen till något sådant fall?

Jag får intrycket av att det ofta är golddiggers som chansar vilt och sällan får rätt.

Tänker till exempel på den där muppen som stämmer Gessle med jämna mellanrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ops...jag menade åtta fjärdedelsnoter. Alltså, åtta noter spelade på följde efter varandra. Sedan lät jag bara 12 olika toner vara med och leka ( räknade en oktav som 12 toner för att slippa att få en ton två gånger ). Men märkte att jag likförbannat räknade fel. Vete sjutton vad jag tryckte in på den lilla windowskalkylatorn.

429 981 696 ska det ju vara.

Tänker man lite på det här så inser man hur fruktansvärt många kombinationer man kan få fram. Det går ju att spela ett antal noter på så många olika sätt ( pauser, hårdhet etc ).

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker man lite på det här så inser man hur fruktansvärt många kombinationer man kan få fram. Det går ju att spela ett antal noter på så många olika sätt ( pauser, hårdhet etc ).

Och det går ju som bekant att kombinera dem ovanpå varandra oxå. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ops...jag menade åtta fjärdedelsnoter. Alltså, åtta noter spelade på följde efter varandra. Sedan lät jag bara 12 olika toner vara med och leka ( räknade en oktav som 12 toner för att slippa att få en ton två gånger ). Men märkte att jag likförbannat räknade fel. Vete sjutton vad jag tryckte in på den lilla windowskalkylatorn.

429 981 696 ska det ju vara.

Men du... 8 ^ 12 är ju = 68 719 476 736 :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå? Kan man göra polyfoniska sånger? Det trodde jag bara var en myt.

Gör man samma sak med ackord. Dvs åtta på varandra följande ackord, där varje ackord består av tre toner inom samma oktav så kan man få fram en sisådär

92 170 395 205 042 176 00 000 000 olika kombinationer. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Edit: Infogar quote, bara så vi vet vad jag skrattade högt åt... 🙂

Gör man samma sak med ackord. Dvs åtta på varandra följande ackord, där varje ackord består av tre toner inom samma oktav så kan man få fram en sisådär

92 170 395 205 042 176 00 000 000 olika kombinationer.

Nu skrattade jag faktiskt högt! :rolleyes: Det där orkar jag inte ens fundera på att verifiera. 😉

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju 12 upphöjt till 8 som du ska ta.

Hmm. Måste tänka.

Måste tänka binära talsystemet. Tänka 4 bitar. Tänka 2 värden (0 och 1). Antal kombinationer = bitar ^ värden = 4 ^ 2 = 16 bitar.

Näfan, bitarna motsvarar tonplatserna ju och värdena motsvarar tonerna. Så måste det vara. Dvs 8 ^ 12.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, sådana där stora siffror är så stora att dem är ohanterbara. Man kan helt enkelt inte tänka sig hur mycket det är.

Sedan räknade jag ut att om man spelar 8 på varandra följande ackord med hjälp av pianots alla 88 tangenter och varje ackord består av 7 toner så finns det

"Ma ERROR" antal möjligheter ( Casio gör ostabila miniräknare som inte går längre än till 9 upphöjt till 100 :rolleyes: )

Ok, det där var den sista...jag lovar 😉

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan räknade jag ut att om man spelar 8 på varandra följande ackord med hjälp av pianots alla 88 tangenter och varje ackord består av 7 toner så finns det

"Ma ERROR" antal möjligheter ( Casio gör ostabila miniräknare som inte går längre än till 9 upphöjt till 100  😉 )

Nu skrattade jag högt igen! 🙂

Ok, det där var den sista...jag lovar

Det hoppas jag, nästa gång riskerar jag väcka min sambo. Hon kröp precis till kojs. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nej.... 🙂

Säg att du har en tärning med tre sidor som du slår två gånger. Då kan du få 9 olika möjliga utfall. ( 1&1, 1&2, 1&3, 2&1, 2&2, 2&3, 3&1, 3&2, 3&3 ) = 9 kombinationer = 3*3 = 3 ( tärningens sidor ) upphöjt till 2 ( antal slag )

( hur sjutton gör man det där lilla "upphöjt" tecknet? :rolleyes: ).

Tänk dig du att de olika tonerna är tärningens sidor ( dvs 12 ) och antalet tärningsslag är antalet toner vi ska spela ( 8 ). 12 upphöjt till 8. typ. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nej, nej.... 🙂

Säg att du har en tärning med tre sidor som du slår två gånger. Då kan du få 9 olika möjliga utfall. ( 1&1, 1&2, 1&3, 2&1, 2&2, 2&3, 3&1, 3&2, 3&3  ) = 9 kombinationer = 3*3 = 3 ( tärningens sidor ) upphöjt till 2 ( antal slag )

( hur sjutton gör man det där lilla "upphöjt" tecknet?  😉 ).

Tänk dig du att de olika tonerna är tärningens sidor ( dvs 12 ) och antalet tärningsslag är antalet toner vi ska spela ( 8 ). 12 upphöjt till 8. typ.  🙂

Jo, jag kom på mig själv... både 2 ^ 4 och 4 ^ 2 blir ju 16...

Så jag tänkte 4-pins kod med sifforna 0-9 istället, dvs 0000-9999 = 10000 kombinationer, vilket man får fram med 10 ^ 4, inte vice versa. Jag är ingen matematiker, bara någorlunda logiker. :rolleyes:

Så jag ger mig, jag erkänner, jag hade fel. Starkt va? 😄

^ får du fram genom att trycka på "deadkey'n" som har ^~¨ följt av mellanslag.

EDIT: Sorry, du ska trycka SHIFT + den där deadkey'n... följt av mellanslag.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag ger mig, jag erkänner, jag hade fel. Starkt va? 😄

^ får du fram genom att trycka på "deadkey'n" som har ^~¨ följt av mellanslag.

Hemskt nobelt utav dig tycker jag 🙂

Ja, nu hittade jag den lilla rackaren. En helt ny värld öppnar sig ^ :rolleyes:

Ok, men för att göra ännu ett inlägg i grundfrågan:

Jag tror ( eller jag tycker mig veta ) att även om man kanske inte plagierar en låt rakt av ( dvs, du använder dig utav någon av de "Ma ERROR" antal kombinationerna som ingen har gjort förrut 😉 ) så kommer du ändå att plagiera andras låtar.

Gränsen mellan inspiration och plagiat är ju hårfin men hur kommer det sig t ex att dem flesta låtar byggs upp enligt mönstret "vers+refräng+vers+refrän+litet mellanspel+refräng (upp ett tonsteg om man gör schlager)"? Jo, plagiat.

( Här tänkte jag ha en lång lista på alla sätt som olika låtar liknar varandra men jag antar att ni fattar galoppen )

Hur kommer det sig att sig att all musik egentligen, när man tänker efter, låter nästan likadant. Jo, plagiat, plagiat, plagiat.

Men samtidigt så är det ju bra att musiker plagierar varandra och låter de bra bitarna av musiken leva vidare. Om t ex doktorer inte skulle plagiera varandra skulle läkarvetenskapen aldig komma längre än vad en människa skulle kunna klura ut under en livstid och därmed skulle antagligen vi ha en sjukvård där amputation var svaret på allt 🙂

Själv har jag alltid ( eller alltid och alltid, men det låter bättre att säga så ) velat göra ett väldigt oetiskt experiment.

Släng in 4 nyfödda barn in i ett isolerat rum. Det enda som möblerar rummet ( förutom nödvändiga faciliteter såsom toalett, utfodringsmaskin och nintendo ) är en flygel, ett trumset, en gitar och en bas. Eftersom det är de enda prylarna som går att intergrera med så borde de här människorna med största sannolikhet börja pyssla med de här prylarna. Hur skulle det låta? Skulle det resultera i något njutbart? Skulle de ens bry sig? Skulle de använda instrumenten som vapen mot varandra och ordna wrestlingturneringar?...Det är ju möjligt att de skulle lyckas skapa någonting helt unikt och underbart som vi bara inte känner till eftersom vi är så instängda i våra förutfattade meningar om musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Frågan om gränsen mellan inspiration och plagiat är bra... vid en eventuell juridisk tvist måste ju domstol och jury på nåt vis ta ställning till just den frågan...?? Åtminstone om åtalad hävdar inspiration snarare än plagiat.

Men jag tycker ändå inte att plagiera strukturen i en låt är motsvarande att plagiera själva substansen/musikstyckena i låten. Du var inne på läkarvetenskap, och t.ex använder alla läkemedelsbolag i princip samma processer för att forska kring och framställa läkemedel - det är inte plagiat. Men att använda samma substans som en konkurrent tagit fram - det är i hög grad plagiat/patentbrott. Dvs de 10 första patentskyddade åren, först därefter kommer generica bolagen och säljer kopior till halva priset eftersom de inte haft någon forskningskostnad. Ok, kanske ingen klockren jämförelse, men jag kom inte på något bättre just nu.. 🙂

Självklart måste generationerna lära och inspireras av varandra - det är väl vad hela vår männskliga evolution handlar om. Allt för att utvecklingen ska gå framåt. Men som sagt, om ett läkemedelsbolag med bristande forskning kopierar en substans av det egentliga "upphovsbolaget", eller om en musiker/ett skivbolag med bristande fantasi/material plagierar ett musikstycke av den egentliga upphovsmannen, driver det utvecklingen framåt? Bortsett från ökad konkurrens och allt som hör därtill då förståss.... men gör man inte det då av ren tjäna-mera-pengar-egoism??

Skulle oxå vilja se resultatet av ditt experiment... precis som du säger (eller skriver, såvida du inte talar högt det du skriver 😄) blir vi mer och mer inskränkta ju längre vi lever och formas efter gällande normer (och man lär sig mest och snabbast under sina 5 första år, genom att använda alla sinnen som input istället för de begränsade metoder med att bara läsa o lyssna som man senare i livet blir itutad). De största musikerna genom tiderna har inte låtit sig formas efter några normer, vilket resulterade i "någonting helt unikt och underbart" som ingen kände till innan dess... :rolleyes:

Vad var vår ursprunliga topic egentligen....? 😉

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med. Även de största musikerna är barn av sin tid. Alla formas ju efter omvärlden och musik (och annan kultur, eller någonting annat för den delen) uppstår ju som bekant inte i ett vakuum. Det romantiserars alldeles för mycket kring konst (tycker jag!). Visst är musik underbart och känslomässigt engagerande och så vidare, men det är också ett hantverk. Plagiering är oundvikligt, men också inget att tänka på. De flesta som fälls för plagiering har nog ganska avsiktligt plagierat något och om du är orolig för att bli plagierad - kolla upp dina rättigheter och skyddsmöjligheter som upphovsman eller sluta helt enkelt upp med att sprida din musik...

EDIT: Just på grund av att jag anser att omvärlden formar oss i alla lägen, så tycker jag att Pluffos experiment vore enormt intressant. Om man lusläser hans förutsättningar så tror jag dock att det som skulle uppstå vore nintendomusik... 😆

Redigerat av robotapan
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Varför är det så absurt att äga/vara upphovsman till konst egentligen? Om jag hade designat en mobiltelefon (själva skalet snackar vi här) så hade nog ingen sagt att det vore förkastligt av mig att ta betalt för att sälja designen. Själv kanske jag ser mig som stor formgivande konstnär, men skalet är lik förbannat en produkt (och ett konstverk förstås!).

Mobiltelefoner är kanske praktiska ting, men konst är det fan inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så absurt att äga/vara upphovsman till konst egentligen? Om jag hade designat en mobiltelefon (själva skalet snackar vi här) så hade nog ingen sagt att det vore förkastligt av mig att ta betalt för att sälja designen. Själv kanske jag ser mig som stor formgivande konstnär, men skalet är lik förbannat en produkt (och ett konstverk förstås!).

Mobiltelefoner är kanske praktiska ting, men konst är det fan inte.

Så oerhört nedlåtande mot alla designers här i världen...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Så oerhört nedlåtande mot alla designers här i världen...

So what?

Designers är ändå bara misslyckade konstnärer som gillar regelbundna påhälsningar i pastejköket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så oerhört nedlåtande mot alla designers här i världen...

So what?

Designers är ändå bara misslyckade konstnärer som gillar regelbundna påhälsningar i pastejköket.

Eller är konstnärer misslyckade designers som önskar de fick lika mycket betalt? 😕

Ingetdera anser jag. Design är konst. Finns ingen anledning av svartmåla designers bara för att.... pja vad?

Bitter eller bara obstinat? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med. Även de största musikerna är barn av sin tid. Alla formas ju efter omvärlden och musik (och annan kultur, eller någonting annat för den delen) uppstår ju som bekant inte i ett vakuum. Det romantiserars alldeles för mycket kring konst (tycker jag!). Visst är musik underbart och känslomässigt engagerande och så vidare, men det är också ett hantverk.

Inte säker på vad det är du inte håller med... på hur vis motsäger vi varandra i detta resonemanget? 😉 Och hantverk utesluter väl inte konstverk? Snarare tvärtom... eller missförstår jag dig? 😕

Plagiering är oundvikligt, men också inget att tänka på. De flesta som fälls för plagiering har nog ganska avsiktligt plagierat något och om du är orolig för att bli plagierad - kolla upp dina rättigheter och skyddsmöjligheter som upphovsman eller sluta helt enkelt upp med att sprida din musik...

Det var väl just det som var dilemmat jag försökte poängtera i första inlägget... man vill kunna sprida sin musik men ändå med möjligheter att bevisa sig vara upphovsmannen vid eventuell stöld/plagiering (framförallt avsiktlig sådan, såklart). Så jag har valt ditt alternativ A) att kolla upp mina rättigheter och skyddsmöjligheter. Därav denna tråd. 😉

EDIT: Just på grund av att jag anser att omvärlden formar oss i alla lägen, så tycker jag att Pluffos experiment vore enormt intressant. Om man lusläser hans förutsättningar så tror jag dock att det som skulle uppstå vore nintendomusik...  😉

Hehe, låter högst troligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå? Kan man göra polyfoniska sånger? Det trodde jag bara var en myt.

Gör man samma sak med ackord. Dvs åtta på varandra följande ackord, där varje ackord består av tre toner inom samma oktav så kan man få fram en sisådär

92 170 395 205 042 176 00 000 000 olika kombinationer. 😕

HAHAHA!!! 😉

...sedan får vi juh inte glömma bort alla pauser och betoningar som man kan göra...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå? Kan man göra polyfoniska sånger? Det trodde jag bara var en myt.

Gör man samma sak med ackord. Dvs åtta på varandra följande ackord, där varje ackord består av tre toner inom samma oktav så kan man få fram en sisådär

92 170 395 205 042 176 00 000 000 olika kombinationer.  😕

HAHAHA!!! 😉

...sedan får vi juh inte glömma bort alla pauser och betoningar som man kan göra...

😉

Men det kanske var en annan fråga....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå? Kan man göra polyfoniska sånger? Det trodde jag bara var en myt.

Gör man samma sak med ackord. Dvs åtta på varandra följande ackord, där varje ackord består av tre toner inom samma oktav så kan man få fram en sisådär

92 170 395 205 042 176 00 000 000 olika kombinationer.  😕

HAHAHA!!! 😉

...sedan får vi juh inte glömma bort alla pauser och betoningar som man kan göra...

😉

Jomen precis. Det var det jag försökte poängtera.

Tänk hur många olika variationer du kan göra med en kort melodislinga om en åtta bestämda på varandra följande toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just det ja! Och pauser är trots allt relevant, vi skulle tagit med paus som en trettonde ton eftersom ersätter man en ton med en paus får man ju en annan slinga/kombination.... så hur många kombinationer blir det då? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just det ja! Och pauser är trots allt relevant, vi skulle tagit med paus som en trettonde ton eftersom ersätter man en ton med en paus får man ju en annan slinga/kombination.... så hur många kombinationer blir det då?  😕

Jag antar att det var en retorisk fråga men jag gillar att svara:

815 730 721

Egentligen kan det kvitta. Det är ju så stora tal att man inte kan greppa och förstå dem ändå.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...