mornel Postat 8 januari 2006 Anmäl Dela Postat 8 januari 2006 Nu känns det som att ni har börjat om... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 8 januari 2006 Anmäl Dela Postat 8 januari 2006 (redigerat) Hej! Falskt är när ljudet är menat att låta i en viss pitch men gör det inte // och den ende som avgör om det är falskt eller inte är egentligen lyssnaren. Detta påstående är falskt ty ifall den ende som avgör om det är falskt eller inte är lyssnaren så är huruvida ljudet de facto låter i viss pitch utan betydelsel! Exempel, jag spelar synth-sinuston vid exakt ettstrukna C - lýssnaren hör bastuba vid tvåstrukna fiss, som är helt falsk! Tonen är således falsk... eller 😱? Redigerat 8 januari 2006 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 8 januari 2006 Anmäl Dela Postat 8 januari 2006 Och om lyssnaren är döv, är all musik falsk då? 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Aquiesce Postat 8 januari 2006 Anmäl Dela Postat 8 januari 2006 Begreppet "skala" är ett västerländskt uttryck som vi har HITTAT PÅ. Det går därför inte att applicera detta på andra musikkulturer. Samma med begreppet "takt" t.ex. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desmond Postat 8 januari 2006 Anmäl Dela Postat 8 januari 2006 Pluffo har rätt. Claes/Hans/Jejje har fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 8 januari 2006 Anmäl Dela Postat 8 januari 2006 (redigerat) Hej! Falskt är när ljudet är menat att låta i en viss pitch men gör det inte // och den ende som avgör om det är falskt eller inte är egentligen lyssnaren. Detta påstående är falskt ty ifall den ende som avgör om det är falskt eller inte är lyssnaren så är huruvida ljudet de facto låter i viss pitch utan betydelsel! Exempel, jag spelar synth-sinuston vid exakt ettstrukna C - lýssnaren hör bastuba vid tvåstrukna fiss, som är helt falsk! Tonen är således falsk... eller 😱? Alla uppfattar ju musik helt olika. Allt handlar om spänning->upplösning. En ters innehåller viss spänning och är således falsk. Ska vi hålla oss till kvarter och kvinter bara eller vart vill ni? Dessutom är vår tempererade stämning väldigt "falsk" om man jämför med den naturliga övertonsserien. En ren durters låter inte alls som en durters gör på ett piano, men anledningen till att vi inte reagerar på det är att vi helt enkelt vant oss. För 20 år sen fick man inte spela intervallet liten nona (undantag 7b9-ackord). Nu är det hur hippt som helst och dom flesta tycker mest att det är snyggt. Visst fasen är det disonant (eller falskt som vissa kallar det) men ändå grymt snyggt. Eller hur man i vissa genres kan lägga sig mellan moll- och durters. Görs det snyggt får jag rysningar i hela kroppen, men andra kanske tycker det låter total apa. Alltså: om det är falskt/rent/disonant är upp till lyssnaren att avgöra och alla tycker helt olika. Många är ju totalt emot autotuners. Vad beror det på tro? Skulle det _alltid_ va fult me falsksjungande så är ju autotuner det bästa som finns! edit: stavfle Redigerat 8 januari 2006 av VacUm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.