Jump to content
Annons

Hifi-nörd


niklasmagnus

Recommended Posts

Hej!

Jag är en vanlig Hifi-nörd som funderar på att sk*ta i cd-spelarn för att använda datorn som källa istället. Jag behöver såleds tips på bra ljudkort som lämpar sig till detta, innebär tex lågt jitter.

Jag önskar både analog och digital (möjligöra extern dac) utgång.

Budget, upp till ca 2000kr

MVH

Niklas

Edit: kan man få datorn att låta lika bra som en cd-spelar i 10k-klassen?

Redigerat av niklasmagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra ljudkort som duger är t.ex ESI Juli@ som har både analog och digital ut.. Fördelen med Juli@ är att det har bra inbyggd DAC så att det analoga utljudet låter bra. Sen finns ju alltid gamla hederliga

Soundblaster Audigy 4. Båda är privärda och låter bra.

Men.. Och här kommer det stora menet.. CD-spelarens inbyggda DAC är nog viktigast om du inte kör digitalt från CD/DVD-spelare till ljudkortet förståss-

Alltså tror jag att svagaste punkten i ljudkjedjan är att hitta en bra CD/DVD läsare.

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror väl på vad du har för högtalare 

Akustic-energy 120, nypris 10000kr 😱😆

Visst kan man det, men det kostar inte 2000:-

Vad kostar det då?

Men.. Och här kommer det stora menet.. CD-spelarens inbyggda DAC är nog viktigast om du inte kör digitalt från CD/DVD-spelare till ljudkortet förståss-

Alltså tror jag att svagaste punkten i ljudkjedjan är att hitta en bra CD/DVD läsare

Detta tänkte jag lösta med ett program som heter EAC dvs man rippar in skivorna på dator före uppspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen annan som har några ideer och tips.

Fick hör av en handlare idag att det dyrare korten ofta använder samma grund chip mm som det lite billigare men att det har fler ut och ingångar. Han körde själv med ESI Juli@.

Det är större skillnad än så.

Det är nämligen inte bara själva omvandlarchipet som ger ljudkvaliteten, utan i mycket stor utsträckning kringkomponenter och den allmänna konstruktionen.

Det är ingen slump att exempelvis RME och MOTU är populära, eftersom de gör ruggigt bra ljudkort. Att jämföra dem med billiga märken är ganska meningslöst om man ska prata om att hålla extra hög kvalitet.

Det är inte heller någon slump att exempelvis Benchmark och Apogee anses ligga i en högre klass än Behringer. Man får vad man betalar för i de flesta fall, helt enkelt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är större skillnad än så.

Det är nämligen inte bara själva omvandlarchipet som ger ljudkvaliteten, utan i mycket stor utsträckning kringkomponenter och den allmänna konstruktionen.

Det är ingen slump att exempelvis RME och MOTU är populära, eftersom de gör ruggigt bra ljudkort. Att jämföra dem med billiga märken är ganska meningslöst om man ska prata om att hålla extra hög kvalitet.

Det är inte heller någon slump att exempelvis Benchmark och Apogee anses ligga i en högre klass än Behringer. Man får vad man betalar för i de flesta fall, helt enkelt. 

Okey, då vet jag vilka märken jag ska satsa på.

Har läst på prisjakts forum att det är viktigt med Bit-Perfect, jag tror jag fattat vad som menas med detta men hur viktigt är det igentligen. Är det mer en sälj grej än en kvalitets grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bit-perfect" låter helt klart som försäljningssnack, eftersom jag aldrig har sett uttrycket tidigare... 😆

RME HDSP9632, som Linus tipsade om, är ett nära nog idealiskt ljudkort om man är ute efter riktigt bra ljud och ändå inte vill lägga en förmögenhet på det. Det är f.ö. inte bara Musikbörsen som kan erbjuda ett bra pris på dem... 😏

Frågan är ju också vad som är tillräckligt bra för dina behov - och vilket prisläge som är lagom för plånboken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. RME gör helt klart bra prylar.. Jag vet för jag har ett själv. 😎 Men.. Nu till själva kärnpunkten.. Du ska alltså rippa "simpla" 16 bitars wav-filer från CDA?! 🤪 Jag tror inte att du behöver den överkapacitet som ett 9632 kort ger.. Det hör mer hemma i inspelningssamanhang.. Tror nog att Juli@ funkar bättre för dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt inte så stor koll på det här med ljudkort. Men att kunna få lika hög kvalitiet från datorn som en cd-spelare i 10k-klassen för mindre pengar är mycket lockande. Och för att förhöja ytterliggare så kan man med rätt enkla medel fixa rumskorrektion via datorn.

hegobald> Jepp jag ska kopiera av orginalfilen från en vanlig köpes cd till datorn med programet EAC för att inte få fel i avläsningen. Programet kommer läsa igenom fil för att söka efter fel och om ett fel uppstod så läser EAC om skivan i en lägre hastighet för att få med all information och om inte det funkar så kör den ännu lägre hastighet osv.

Det ända jag igenligen behöver på kortet är 1st digital ut, 1st R/L analog ut och 1st R/L analog in. Och att det låter grym bra 😳

Claes> Ang bit-perfect så är det i denna HTPCnews forum tråd jag har läst. Om jag ska köpa ett ljudkort så kommer jag så klart att höra mig för efter priser 😲😆

Jag har hittat en Marantz SACD-spelar som jag tycker grymt mycket om, nypris 10k men nu på rea 6k (om den inte blev såld igår 😄 ). Nackdelen blir ju att om man vill köra rumskorrektion så måste man ändå köpa en ljudkort med digital ut och in och en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

E-Mu 1212m, just nu 1695:- på Estrad (4Sound) skall ha samma AD/DA som ett välkänt 40,000 kr´s ljudkort

Är rätt övertygad om att ingenting innunder 2000:- kommer i närheten av E-mu 1212m. Som kul bonus ingår även mjukvarusampler (Emulator X),

DSP-effekter samt ett komplett musik-mjukvarupaket som tillsammans skulle kostat tiotusentals kr på 90-talet! 1995: 69,995:- , 2005: 1695:- 😳!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

E-Mu 1212m, just nu 1695:- på Estrad (4Sound) skall ha samma AD/DA som ett välkänt 40,000 kr´s ljudkort

...men som sagt, så är inte omvandlarchipet hela sanningen. Samma chip används av flera tillverkare - men ljudet håller ändå inte alls samma kvalitet i deras produkter... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, jag vet (eller rättare sagt misstänkte) det! Men, finns det ngt under 2000:- som är bättre? För antagligen är det samma ljudkvalitet som i 1616m/1820m

och dom är det ju(?) ingen som klår i den prisklassen (runt 5000:-), kanske finns ljudkort som är lika bra men finns det bättre? (... i prisklassen då.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, i min erfarenhet är det viktigaste högtalarna och rummet.

Kolla upp lite serien i studio om akustikbearbetning av rum. Gå sen till följande hemsida och ladda ner wavefilerna där och skapa en test-CD.

http://www.realtraps.com/test-cd.htm

Kör testet och gå runt i rummet och lyssna. Du kommar att upptäcka att i rummet kan det skilja 20dB eller mer om man bara rör sig några decimeter.

Om man sen vet att de flesta som "recenserar" hifi-utrustning gör det i ungefär lika dåliga rum som du har hemma, så blir man snabbt skeptisk. Det är mycket kuckel-puckel i audiofil kretsar. Dyrare är alltid bättre för dem. En vanlig sketen kabel som inte kostar 2.000:- är meningslös att ens tänka sig.

Du har fått några bra förslag, troligen flera gånger bättre än dina högtalare + rum. Lägg sen pengar på att fixa till akustiken. Köp några balar "markskiva 70mm" på närmaste byggshop. Kring 250:- styck. Slå in skivorna i ett tätt tyg så det inte ryker fibrer i rummet (kliar förskräckligt). Ställ ut skivorna i rummet, särskilt tvärs hörnen. Garanterat mer skillnad än 10.000:- extra för CD-n.

Nå, själv har jag en Benchmark DAC1 och ett M-Audio transit men så är jag knäpp också.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, i min erfarenhet är det viktigaste högtalarna och rummet.

Jag håller med dig till viss del, men om det kommer skit in i systemet via cd eller annan källa så kan du ju bara komma skit ut ur högtalarena.

Kolla upp lite serien i studio om akustikbearbetning av rum. Gå sen till följande hemsida och ladda ner wavefilerna där och skapa en test-CD.

http://www.realtraps.com/test-cd.htm

Kör testet och gå runt i rummet och lyssna. Du kommar att upptäcka att i rummet kan det skilja 20dB eller mer om man bara rör sig några decimeter.

Jag har läst massor om akustikbearbetning av rum. Jag ska testa bränna ut de där wavefilerna.

Du har fått några bra förslag, troligen flera gånger bättre än dina högtalare + rum. Lägg sen pengar på att fixa till akustiken. Köp några balar "markskiva 70mm" på närmaste byggshop. Kring 250:- styck. Slå in skivorna i ett tätt tyg så det inte ryker fibrer i rummet (kliar förskräckligt). Ställ ut skivorna i rummet, särskilt tvärs hörnen. Garanterat mer skillnad än 10.000:- extra för CD-n.

Det är sant att jag fått många förslag, men jag vet inte om alla är bättre högtalarena jag kör med.

När det gäller rummet så har jag redan fixa till akutisken lite, har 95mm stenull vid första reflexerna, och det gjord nog rätt mycket mer än 10 000kr. Jag ska även fixa lite diffuser framöver.

Nå, själv har jag en Benchmark DAC1 och ett M-Audio transit men så är jag knäpp också.

Kan tänka mig att det låter bra, DAC1 är ju ingen dålig d/a omvandlare. Lite dyr bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmm... Jag är lite "noob" på dethär med att akustik behandla ett rum. Men om jag förståt rätt...

Om jag te.x har mkt reflexer eller basfällor eller vad de heter i hörnen i mitt rum. ska jag då dämpa hörnen? 😏

Kanske låter hlet dum nu. Men man vill ju ha lite koll 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...