Jump to content
Annons

Köpa någonting eckligt dyrt


Linus Aegman

Recommended Posts

Jag tycker alltid man ska köpa det man vill ha, så länge man kan hosta upp cash....farligt med lån och skit...., så därför tycker jag du ska köpa den. Pengar är till för att brännas, och det är bättre att bränna dom på nånting som kan ge dig glädje lång tid, än att bara låta dom rinna ur händerna på mat/bira/fester och annat skit.....sånt löser sig alltid ändå! 😄

Men ang. dom där MUG.....hmm....låter inte riktigt seriösa.....påminner lite om JAM när dom säga att "det är det bästa", "det enda du behöver"....."köp den här alesiskeyboarden för 700:- hos oss, den är bäst....mkt bättre än att köpa den där dyra på estrad"......"du behöver inget annat än denna".....blabla....

var försiktig med såna affärer....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 105
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag frågade på mug och de sa att PRS var "bäst på marknan" och att de lade ner mycket möda på sina gitarrer och var noggranna.

Jag var också inne på MUG. Jag sa visserligen att jag inte ville lägga såda summor som du är beredd på. Han visade mig en J&D L P för ca: 2800:- Sa att man behöver inte ha någon annan gitarr. Själv hade han 20 gitarrer fast detta var den han mest använde - de andra behövdes i princip inte längre. Detta var gitarren.

ps. Jag köpte inte ändå.

Det är väl ändå ganska självklart att försäljaren ljugit för dig, Dålig Gehör. J&D gör enligt mina erfarenheter inte särskilt bra instrument alls, och det är helt absurdt att försäljaren skulle använda det instrumentet hellre än sina övriga gibson, fender och PRS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Hade jag lagt 24.000:- på en gitarr hade jag definitivt köpt en handgjord efter mina egna specifikationer.

Då hade jag fått allt, mickar, lack, träslag, utseende precis som jag vill ha det själv. För samma pengar, eller t.o.m. billigare.

Du kommer säkert ångra dig om du inte köper den utan satsar på nåt billigare. Å andra sidan kommer du säkert att ångra dig när det kommer fattigare tider och den första entusiasmen över din nya gitarr lagt sig och du tänker på vad du egentligen betalat.

Men va fan, jag har alltid sagt att pengarna ska rulla, så slå till om du verkligen känner att det är det du vill..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte testat den så sparar du en hel del pengar om du köper den från utlandet. Mitt tips är att du verkligen kollar upp vad för gitarr du ska ha när det handlar om sådana pengar. Jag har några fina gitarrer hemma som jag varsamt har valt ut. Så köp inget förhastat!

Dessutom blir den ju rätt billig sen om du funderar på att sälja den. Du lär ju tappa några tusenlappar på den direkt.

KOLLA UTLANDET! Det behöver inte vara så långt. Spara till en bussresa till Köln och testa gitarrer här tex. www.musicstore.de

Så har du rätt mycket att välja bland plus att du säkert sparar någon tusenlapp. Nu vet jag inte ens om de har PRS men en massa andra vackra gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska omformulera mig. Beställde gitarren idag så att jag kan PROVA den. Gitarren

( Singelcut TREM) har en tremolo som liknar ett floyd rose stall på sätt att man kan bända uppåt och nedåt. Kom fram till att de likaväl kunde låsa stallet så att jag slapp några beskymmer med det.

Redigerat av Linus Aegman
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du inte har testat den??!???!

Jag köpte en ESP eclipse idag, testade två likadana och det var grymm skillnad på dem. Trodde inte det skulle skillja så mycket, men det gjorde det.

det är judet jag ska göra.... kan ej ta mig till sthlm så får den hemskickad ist. har testat en Singelcut på musikbörsen (med 10 år gammla strängar) utan Trem som lät fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till min fasa fick ja höra att gitarren hade typ floyd rose stall! Men jag bad honom att låsa fast det å då sa han att de blev bra, men att ja kunde svaja lite uppåt om ja ville för han kunde trolla så det blev så.

Vänta nu...!?

Du visste inte att den hade en Floyd Rose? Och det var till din fasa när du hörde det!?

Du betalar alltså 24 lax för en gura du aldrig sett, som du inte kollat upp specen på och som inte är utrustad som du vill ha den...??

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh skönt,,,, trodde du beställt den utan att testa den. Ska aldrig beställa en gitarr efter dagens erfarenhet. Du bör ha några andra bra gitarrer att testa med annars lär du bli blind över att få en ny gura i famnen. Jag tyckte den första var skitbra tills jag testade den andra.

När du får den, ta med den till en lokal musikaffär och testa mot deras värstingar. Glöm inte det viktigaste när du testar en elgitarr. Koppla inte in den det första du gör. Låter den bra unplugged så är det ju bara en fråga om att ha rätt mick i. Det blir dyrare att byta guran runt micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu...!?

Du visste inte att den hade en Floyd Rose? Och det var till din fasa när du hörde det!?

Du betalar alltså 24 lax för en gura du aldrig sett, som du inte kollat upp specen på och som inte är utrustad som du vill ha den...??

Det är ignet floyrd rose. jag sa "typ". Det fungerar så att man kan bände både upp och ner. Men eftersom jag ej använder trem alls så bad jag honom låsafast den så att den fungerar som en valig strato trem. Trodde verkligen inte den hade sådant stall när jag såg den för 1a gången.

ska ju testa gitarren sa jag... ta det lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ztevie- Tror inte det är meningen att man skall förstå allt här i livet. Kankse är det här köpet ett av naturens lilla under 😄 Jag är väldigt förbryllad. Klart han ska ha en fin gitarr, om han vill ha det. Men det känns lite som om man skulle köpa en Sportmotorcyckel till en treåring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två el-guror, en Gibson LP studio (humbucker) och en Fender strata (singelcoil), och en 30-watts rörcombo (Traynor). Fick allt detta för ca 24.000 😄

men, men...kan man köpa tv-apparater för 24.000 så kan man absolut köpa gitarrer för samma summa, inget snack om den saken.

Finns det inga begagnade att få tag på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom jag ej använder trem alls så bad jag honom låsafast den så att den fungerar som en valig strato trem. Trodde verkligen inte den hade sådant stall när jag såg den för 1a gången.

😄 Fortfarande inte funderat på att titta på någon annan? Typ utan svaj? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du inte har testat den??!???!

Jag köpte en ESP eclipse idag, testade två likadana och det var grymm skillnad på dem. Trodde inte det skulle skillja så mycket, men det gjorde det.

Grattis till dig! Eclipsen är fanimej ett med händerna, kan vara den skönaste gitarren jag lirat på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ang. dom där MUG.....hmm....låter inte riktigt seriösa.....påminner lite om JAM när dom säga att "det är det bästa", "det enda du behöver"....."köp den här alesiskeyboarden för 700:- hos oss, den är bäst....mkt bättre än att köpa den där dyra på estrad"......"du behöver inget annat än denna".....blabla....

var försiktig med såna affärer....

Har alldrig gillat MUG..Dom lurade på mig en helt värdelös EZbus som dessutom hade ett konstuktionsfel och det tog hur lång tid som helst för mig att få pengarna tillbaka(13000). Säljaren gick aldrig att få tag på. Så jag skulle rekommendera Musikbörsen istället.

Men hur som helst. Jag tycker du ska köpa en gitarr för 8-15 000 och få pengar över till andra saker istället. För den summan kan du få en grym gitarr. Ett alternativ kan vara en Ibanez, men du kan ju även få tag en bra Gibson eller en Stratocaster för pengarna. Vilket, enligt mig, är "fräckare" att ha. Om du har en studio får du ju pengar till nya saker till den också..

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en ganska lång tids grubbel, utprovning och med hjälp av spar- och julklappspengar; köpte min grabb - som har spelat bas i kanske ett år - ett utomordentligt instrument igår:

GSR200_BK_1P_03.jpg

lätt begagnad, mint condition; 2000 kr. Utmärkt nybörjarinstrument, även duglig till vilken "vuxen" bassist som helst.

***

Med detta inlägg ville jag bara vara lite sund och präktig; och kanske visa på alternativ.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Med detta inlägg ville jag bara vara lite sund och präktig; och kanske visa på alternativ.

En bas kanske inte är nått direkt alternativ till en PRS gitarr iofs.... :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

En bas kanske inte är nått direkt alternativ till en PRS gitarr iofs.... :-)

argh då 🙂

Men du - och alla andra - hajjar nog vad jag menar. Det finns basar för 25 papp oxå. och Gitarrer för 3-5000.

***

Men allvarligt igen; för att kanske försvara ett dyrt köp. det finns ju alltid 3 sidor av allting:

Man kan vara rätt glad att man är elgitarrist; det är trots allt ett billigt instrument jämfört med andra. Världens bästa violin får man - gubevars - inte för 20-30000. Och kolla priser på vettiga pianon och flyglar.

Min personliga åsikt kvarstår dock, och är nog i linje med Signert, som uttryckte det så rakt och fint 😄

/Präktpappa

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig fattat grejen med att köpa dyra gitarrer gentemot billiga. Tycker det låter likadant oavsett. Skrammel och skrik som skrammel och skrik 🙂..

/Daniel, inte helt seriös, men nästan. 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska man kunna bränna alla sina pengar på sin hobby utan dåligt samvete.

Det har jag gjort alltsedan tonåren. Köpt dyra orglar utan att kunna spela mer än "En sjöman älskat havets våg." Investerat i dyra trummaskiner, digitala effekter på 80-talet som blivit värdelösa på några år. Min hobby har antagligen kostat mig flera hundratusen kronor. Och jag kommer aldrig att vara så "bra" att jag skulle bli pro. om jag ville det. Än sen. Hellre det än nybil eller semestrar i Thailand. Har aldrig ångrat något köp.

En bieffekt av att satsa mycket pengar var i mitt fall (och där kommer väl samvetet in) att jag kände en plikt att använda grejerna så mycket det bara gick, i stället för att glo på TV. 🙂

Så inte nu när hela studion ryms i en laptop.......... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl klart man ska låta pengarna rulla, jag vill iaf inte spara dem tills jag blir pensionär man vet ju inte ens om man kan använda dem då..?

Men jag tror ändå Linus, att du nog gått mest på utseende i det här fallet. Om jag hade varit dig hade jag gått omkring och testat varenda gitarr jag kunnat. Du skulle t.o.m. som nån sa, ta tåget till nån storstad i Tyskland för en tusenlapp. Välj nåt ställe där du har nån megamusikaffär (en storstad i tyskland har säkert en mängd andra stora, halvstora affärer också). Testa i t.ex. 2 dagar, jag törs till 99,3% säkerhet säga att du kommer hem därifrån med något annat som säkert kostar mindre..?

Dessutom får du en mini-semester på köpet...

Som hansjohnny säger, 2 likadana guror kan kännas helt olika. Ibland kan man få b-exemplar även om man betalar mycket.. Eller b-exemplar, vad jag menar är att en gura kan du få justera hur mycket som helst innan den blir som du vill, medan du knappt behöver göra något alls åt en annan, likadan...

Edit: Och en annan grej, om du inte bryr dig om svaj, köp för jesu namn en gura utan svaj, gärna en sån där strängarna går genom kroppen. Brukar kunna vara riktigt fin sustain i de modellerna... Speciellt om de har neck-thru eller set-neck.

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ja undrar bara hur det känns för er som köpt någonting väldigt dyrt till eran hobby (om ni nu inte har det som jobb) och om man känner sig nöjd, glad och lycklig efteråt?

Tänkte bara lägga till eftersom jag inte svarade med mitt förra inlägg; kanske aningens intensivare lycklig men inte under någon längre tid än vad jag blir för andra saker som vill ha/uppnå. Människan funkar väl lite så överlag... man längtar/vill ha och när man fått det så börjar längtan till nästa mål. Nöjd kan man ju dock vara under en längre period - varje gång man plockar fram prylen och njuter av att använda den 🙂 (Smiley eftersom jag inser att det låter sexuellt anspelat ...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta som ett gammalt surkart (jag är nog inte så många år äldre än dig ändå) så tycker jag du ska köpa en billigare gitarr och lägga resten av pengarna på ett bankkonto tills du behöver dem. Det finns grymma gitarrer i prisklassen 5-15 000kr som både är snygga och bra. Bortsett från om man behöver en bra studiogitarr eller är väldigt duktig spelare och behöver ett finslipat verktyg så behöver man inte en dyrare gitarr än så.

Om det är ett udda instrument man är ute efter så finns det mängder med roliga udda modeller av diverse tillverkare som du definivt inte kommer att stöta på fler exemplar av under din livstid. Kan vara kul om man vill utmärka sig på scenen. Och ett alternativ är som nämts tidigare att specialbygga en efter dina behov.

Jag gillar PRS men jag tycker inte att gitarrerna är så bra som prislappen vill påstå. För de pengarna kan jag få två lika bra gitarrer av något annat märke.

Själv nöjde jag mig med en PRS kopia vid namn Greg Bennett UM4 som visserligen inte har samma finish och action som en PRS men den är lätt värd det dubbla av de 5 pappen den kostar, och med ett par bättre mickar så blir det en grym gitarr.

Skulle jag lägga mer pengar på en gitarr i den stilen skulle jag nog köpa en Tokai Love Rock II. Jag hade inte stora förväntingar när jag plockade upp den gitarren i affären men den lät faktiskt riktigt riktigt bra och var skön att spela på. Den ligger på 14 papp ungefär. Rekommenderas varmt.

Det blir förmodligen mitt nästa köp om jag inte hittar en fin fender jaguar för en billig penning.

Till sist. Köp inte gitarren om du inte använder svajet. Speciellt om det är av floydrosetyp för det kommer bara vara till besvär för dig. Lägger man ut så mycket på en gitarr så ska du inte behöver leva med sådant.

Men som sagt, det må låta hur tråkigt som helst, men du är ung och du kommer att behöva pengar i framtiden, speciellt om du ska leva på studiemedel, så att köpa en billigare gitarr och lägga undan pengarna till annat är ett bättre alternativ. Jag gjorde själv samma misstag i din ålder nämligen. Brände alla mina sparpengar på en pryl, och det ångrar jag verkligen för jag hade behövt dedär pengarna till annat.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Men ang. dom där MUG.....hmm....låter inte riktigt seriösa.....påminner lite om JAM när dom säga att "det är det bästa", "det enda du behöver"....."köp den här alesiskeyboarden för 700:- hos oss, den är bäst....mkt bättre än att köpa den där dyra på estrad"......"du behöver inget annat än denna".....blabla....

var försiktig med såna affärer....

Har alldrig gillat MUG..Dom lurade på mig en helt värdelös EZbus som dessutom hade ett konstuktionsfel och det tog hur lång tid som helst för mig att få pengarna tillbaka(13000). Säljaren gick aldrig att få tag på. Så jag skulle rekommendera Musikbörsen istället.

Men hur som helst. Jag tycker du ska köpa en gitarr för 8-15 000 och få pengar över till andra saker istället. För den summan kan du få en grym gitarr. Ett alternativ kan vara en Ibanez, men du kan ju även få tag en bra Gibson eller en Stratocaster för pengarna. Vilket, enligt mig, är "fräckare" att ha. Om du har en studio får du ju pengar till nya saker till den också..

Lycka till!

Gillar inte MUG heller. Var inne där och skulle köpa en Masterwork 15" Crash och frågade om han hade 16" eller 17". Då sa han nej och visade mig East cymbaler som är rena skiten. Jag sa att jag skulle tänka på det, så jag gick ner för trappan, smög upp och hämtade Masterwork cymbalen 😉

EN jag chattar med ibland skulle köpa en Masterwork ride för ca 2000:- och provade den lite och frågade om den och så. Då tar han fram en Meinl Byzance ride som (enligt han) "ligger i ungefär samma prisklass", ca 3000 kr :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får rysningar av den här tråden.

Vad är det för usla råd ni ger?

"Pengar är till för att rulla"

"Man ångrar bara det man aldrig gjorde"

"Lättmjölk är så mycket godare än mellanmjölk"

Jag har många gånger suktat över dyra samplingsbibliotek och ännu dyrare workstations för att tillslut försöka lägga den första dreggelkänslan åt sidan och verkligen tänka efter hur mycket som är faktiskt behov och hur mycket som är förädiskt habegär som kommer att försvinna efter några månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...