Jump to content
Annons

Om du bara fick välja en effekt..


Utan Namn

Recommended Posts

Själv skulle jag nog fan ta phaser.. Men shit vad man skulle sakna delay och reverb 😆

ps. jag har skit tråkigt på jobbet och det är ca 17 grader varmt ute, känner vekligen inte för att jobba!

🙂

Redigerat av Utan Namn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Själv skulle jag nog fan ta phaser.. Men shit vad man skulle sakna delay och reverb 🙂

ps. jag har skit tråkigt på jobbet och det är ca 17 grader varmt ute, känner vekligen inte för att jobba!

🙂

Inte för att märka ord men Phaser är ingen effekt, det är en processor.

För övrigt går det inte att välja bara en effekt att använda för all framtid. Det skulle vara samma sak att bara äta t.ex kåldolmar resten av livet...

Är jag tvungen att välja så blir det i alla fall inte reverb eftersom man ändå kan fixa det med ambiencemickar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Inte för att märka ord men Phaser är ingen effekt, det är en processor.

För mig kanske det är en effekt 😆

För övrigt går det inte att välja bara en effekt att använda för all framtid. Det skulle vara samma sak att bara äta t.ex kåldolmar resten av livet...

Ja? Jag skulle nog välja slottsstek.. 🙂

Redigerat av Utan Namn
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att märka ord men Phaser är ingen effekt, det är en processor.

För mig kanske det är en effekt 🙂

För övrigt går det inte att välja bara en effekt att använda för all framtid. Det skulle vara samma sak att bara äta t.ex kåldolmar resten av livet...

Ja? Jag skulle nog välja slottsstek.. 🙂

Oxfilé😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle då självklart välja ett riktigt BRA filter, med en del fantasi kan man nästan göra allt med det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att märka ord men Phaser är ingen effekt, det är en processor.

För mig kanske det är en effekt 🙂

För övrigt går det inte att välja bara en effekt att använda för all framtid. Det skulle vara samma sak att bara äta t.ex kåldolmar resten av livet...

Ja? Jag skulle nog välja slottsstek.. 🙂

Oxfilé😆🙂

Undo, undo!

Jag tar också oxfilé!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle då självklart välja ett riktigt BRA filter, med en del fantasi kan man nästan göra allt med det. 😆

Ok ett filter är väl ändå ingen effekt 🙂🙂

eller..... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle då självklart välja ett riktigt BRA filter, med en del fantasi kan man nästan göra allt med det. 🙂

Ok ett filter är väl ändå ingen effekt 🙂🙂

eller..... 🙂

😆

tror knappast de..

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda effekt som man absolut inte kan vara utan är reverb. Allt annat kan man faktiskt klara sig fint utan om man är noga med micplacering o dyl. Har man ett riktigt välljudande studiorum så behöver man kanske egentligen inte reverb heller - men syntar o dyl skulle förstås låta lite torrt och trist då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag fråga vad som skiljer en processor och en effekt åt? Eller snarare då, vad säger att ett reverb är en effekt och en phaser en processor?

Den generella principen är ju densamma, nämligen ta en insignal, gör något med den (i reverbet kalkylera en simulerad rumsklang; i phasern fasvänd valda frekvensband) och mixa den behandlade signalen med originalsignalen.

För övrigt skulle jag välja ett riktigt schysst filter, jag med, exempelvis en Sherman Filterbank, om man får välja ett filter, alltså. Annars skulle jag inte tacka nej till ett Roland Space Echo, heller... Eller då ett riktigt fetteschysst reverb, såklart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara fick välja en effekt.., att använda resten av livet, vilken!?

jag brukar svara: Berusningseffekten 😆

för guran måste det bli en Dist av nå't slag 😄

Var hittar man den? vilket fabrikat mm.. finns det nån plug-inn? 😆😆

Aha.. kan det vara en Vodkoder?? [😉😄🙁🙂 ]

Sorry.... 😉

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att märka ord

Eh...du gjorde just det 😉

Jag skulle helt klart välja ett smaskigt reverb.

Men å andra sidan så kan ju reverb som sagt återskapas på egen hand i ett rum.

Delay kan man frambringa genom att lägga flera spår lite osynkade efter

varandra.

Flangereffekt borde man väl kunna fixa med lite höjningar och sänkningar i volymen.

O.s.v...

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att märka ord

Eh...du gjorde just det 😉

Jag skulle helt klart välja ett smaskigt reverb.

Men å andra sidan så kan ju reverb som sagt återskapas på egen hand i ett rum.

Delay kan man frambringa genom att lägga flera spår lite osynkade efter

varandra.

Flangereffekt borde man väl kunna fixa med lite höjningar och sänkningar i volymen.

O.s.v...

Njaej, en flanger bygger på i princip samma princip som en phaser, dvs att man fasvänder valda frekvensband i insignalen, som sedan mixas med insignalen igen, vilket nollar dessar frekvenser enligt principen f + -f = 0 (eller vad nu de vanliga tecknen för frekvensvariabler är).

Har för mig att skillnaden i en flanger är att frekvensbanden inte fasvänds, vilket istället accentuerar de valda frekvenserna, men jag är inte helt säker...

För att simulera dessa effekter krävs alltså åtminstone ett antal bandpassfilter; för en phasereffekt även motsvarande antal allpassfilter eller notch/band-reject filter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, i isolation blir det tystnad (fast om man ska vara petig beror det inte på att frekvensen är noll, utan på att volymen är noll eftersom signalerna tar ut varandra). Förutsättningen för att en phaser ska göra något mer än bara justera volymen löpande är att ljudet man kör igenom den är någorlunda övertonsrikt. Lyckligtvis är detta fallet med alla ljud utom rena sinustoner.

Säg att man trycker ned mellersta A på ett piano (A-3 i MIDI-språk). Förutom grundtonen på 440 Hz hör man då även den dubbla frekvensen på 880 Hz med hälften av grundtonens volym, allmänt känd som den första övertonen; den andra övertonen på 1320 Hz, den tredje på 1760 Hz osv. översatt till matematiskt är alltså övertonens frekvens n*f (där f är grundtonens frekvens) och dess volym är a/n (där a är grundtonens amplitud, eller volym om man så vill). De flesta instrument klämmer dessutom ur sig en massa frekvenser mellan dessa för att skapa exempelvis ett typiskt pianoljud.

Om man sedan matar denna signal genom en phaser isolerar phasern valda frekvensband i insignalen, i det här fallet den första övertonen på 880 Hz (för enkelhets skull använder vi en enstegs phaser som bara har ett band). Denna isolerade ton passerar genom ett så kallat allpassfilter som inte tar bort några frekvenser men fasvänder hela signalen 180 grader. Denna signal matas sedan tilbaka till den ursprungliga signalen, som fortfarande innehåller den första övertonen. När dessa två "möts" tar de dock ut varandra och det blir tyst. Med andra ord uppstår ett hål vid just 880Hz i ljudets frekvensspektrum. Resten av signalen är dock identisk med den ursprungliga.

De flesta phasers har som bekant flera steg och kan alltså isolera flera frekvensband åt gången, och därmed skapa fler "hål" i spektrat. Vidare kan man för det mesta svepa frekvensen, vilket skapar det typiska whoosh-ljudet.

Disclaimer: Jag är jävligt dålig på matte och lite halvkass på att förklara saker, så har ni invändningar eller frågor är det bara att skjuta.

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle då självklart välja ett riktigt BRA filter, med en del fantasi kan man nästan göra allt med det. 😉

...håller LÄTT med SW9...ett fett filter med variabelt polantal, q-värde och resonans...

..effekt eller inte..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, i isolation blir det tystnad (fast om man ska vara petig beror det inte på att frekvensen är noll, utan på att volymen är noll eftersom signalerna tar ut varandra). Förutsättningen för att en phaser ska göra något mer än bara justera volymen löpande är att ljudet man kör igenom den är någorlunda övertonsrikt. Lyckligtvis är detta fallet med alla ljud utom rena sinustoner.

Säg att man trycker ned mellersta A på ett piano (A-3 i MIDI-språk). Förutom grundtonen på 440 Hz hör man då även den dubbla frekvensen på 880 Hz med hälften av grundtonens volym, allmänt känd som den första övertonen; den andra övertonen på 1320 Hz, den tredje på 1760 Hz osv. översatt till matematiskt är alltså övertonens frekvens n*f (där f är grundtonens frekvens) och dess volym är a/n (där a är grundtonens amplitud, eller volym om man så vill). De flesta instrument klämmer dessutom ur sig en massa frekvenser mellan dessa för att skapa exempelvis ett typiskt pianoljud.

Om man sedan matar denna signal genom en phaser isolerar phasern valda frekvensband i insignalen, i det här fallet den första övertonen på 880 Hz (för enkelhets skull använder vi en enstegs phaser som bara har ett band). Denna isolerade ton passerar genom ett så kallat allpassfilter som inte tar bort några frekvenser men fasvänder hela signalen 180 grader. Denna signal matas sedan tilbaka till den ursprungliga signalen, som fortfarande innehåller den första övertonen. När dessa två "möts" tar de dock ut varandra och det blir tyst. Med andra ord uppstår ett hål vid just 880Hz i ljudets frekvensspektrum. Resten av signalen är dock identisk med den ursprungliga.

De flesta phasers har som bekant flera steg och kan alltså isolera flera frekvensband åt gången, och därmed skapa fler "hål" i spektrat. Vidare kan man för det mesta svepa frekvensen, vilket skapar det typiska whoosh-ljudet.

Disclaimer: Jag är jävligt dålig på matte och lite halvkass på att förklara saker, så har ni invändningar eller frågor är det bara att skjuta.

Ok, så det är så det ligger till.

Då vet man 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaej, en flanger bygger på i princip samma princip som en phaser, dvs att man fasvänder valda frekvensband i insignalen, som sedan mixas med insignalen igen, vilket nollar dessar frekvenser enligt principen f + -f = 0 (eller vad nu de vanliga tecknen för frekvensvariabler är).

En flanger är inget mer än ett väldigt tight delay. Testa att spela samma låt samtidigt på två vinylspelare så ska du få höra. Slutsnackat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej okej, riktigt så enkelt är det inte 🙂 Både phasern och flangern bygger på notch-filtrering av ljudmaterialet. Skillnaden är väl att flangern bildar notchfiltrering som en följd av delayet, phasern skapar notchfiltringar till följd av fasförskjutningar i ljudmaterialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det inga effekter som bara allmänt skojar till ljudet och inte kan gå under nån av dom kända kategorierna? (reverb, delay, chorus osv)

typ "mutronics mutator" eller vad den heter skojar till ljudet en hel massa. finns det inga kompakta effekter i den stilen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...