Jump to content
Annons

Vilket var ditt första musik program?


Nexustwins

Recommended Posts

Annons
  • Svar 228
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ljudinspelaren i någon tidig Windowsversion.

Den var skithäftig! Man kunde ju lägga in effekter(echo och vända om hela slingan!)!

Plus att man kunde mixa in andra filer utan att kunna ändra tillbaks det efteråt.

Utöver det så kunde man höja/säkna volymen och ändra hastigheten(och då blev ljudkvaliteten sämre ju fler gånger man gjorde det fram och tillbaks).

När det var minns jag inte, men micen jag använde då kostade 30 kr och allting var grymt häftigt.

Jag använder faktiskt fortfarande ibland ljudinspelaren när jag har bråttom och snabbt vill spela in en gitarr/piano/sång/någonting-slinga bara för att minnas hur den går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudinspelaren i någon tidig Windowsversion.

Den var skithäftig! Man kunde ju lägga in effekter(echo och vända om hela slingan!)!

Plus att man kunde mixa in andra filer utan att kunna ändra tillbaks det efteråt.

Utöver det så kunde man höja/säkna volymen och ändra hastigheten(och då blev ljudkvaliteten sämre ju fler gånger man gjorde det fram och tillbaks).

När det var minns jag inte, men micen jag använde då kostade 30 kr och allting var grymt häftigt.

Jag använder faktiskt fortfarande ibland ljudinspelaren när jag har bråttom och snabbt vill spela in en gitarr/piano/sång/någonting-slinga bara för att minnas hur den går.

Den gills inte. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag hade lekt med nåt annat prog på amigan innan det som var helt pianoroll baserat, men jag minns inte vad det heter nu.

Bars & Pipes var poppis bland alla pianorullepryttlare, kanske är det du tänker på? 🙂

Första musikspelandet på dator var på min Amiga 1000, runt mitten på 1980-talet. Ujuj vad modern man var då, mus och allt. Minns inte vad programmet hette, men detta låter bekant. Man skrev in noterna på ett notark, och valde olika ljud som skulle spela dem. Favoriten var att köra samma låtar med de mest bisarra ljuden, ruskigt roligt. Hops, man har väl inte utvecklats så mycket på den punkten precis...

Annan fritidssysselsättning var ett talsyntes-program, så där klassiskt superstelt med möjlighet till grov pitchning, hade vi mycket roligt med.

Lite senare blev jag vän med en kille som hade Mac, med något liknande program. Han blev miljonär på mp3.com så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

nåns brorsa visade mig Rebirth 1.0 när det kom, jag fattade nada. Ett par år senare satt jag och pitchade sågtandsamplingar i dance ejay's trummaskin.. runt -98 tror jag. Ett jäkla pill var det, hursomhelst.

Sen kom ju Reason år 2000. :rolleyes:

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
10-11 var jag väl när jag satt och programmerade och upptäckte kommandot Sound() i Turbo Pascal. Eller om det var kommandot "Play" i Basic, minns inte riktigt.

Om det finns de två åldrarna att välja på säger jag definitivt 10. Tyvärr ligger det bevis i Qbasic från sommaren 1991 som jag känner till på en hårddisk som ligger på soptippen sedan igår.

För egen del var mitt första musikprogram Aegis Sonix på Amiga och året var 1990. Den musikaliska nivån var inte hög då och tyvärr har den inte ökat särskilt mycket sedan dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudinspelaren i någon tidig Windowsversion.

Den var skithäftig! Man kunde ju lägga in effekter(echo och vända om hela slingan!)!

Plus att man kunde mixa in andra filer utan att kunna ändra tillbaks det efteråt.

Utöver det så kunde man höja/säkna volymen och ändra hastigheten(och då blev ljudkvaliteten sämre ju fler gånger man gjorde det fram och tillbaks).

När det var minns jag inte, men micen jag använde då kostade 30 kr och allting var grymt häftigt.

Jag använder faktiskt fortfarande ibland ljudinspelaren när jag har bråttom och snabbt vill spela in en gitarr/piano/sång/någonting-slinga bara för att minnas hur den går.

Den gills inte. 😛

Det var min första också! Två kan INTE ha fel!! 😉

Annars var det något inspelningsprogram som hette Goldwave typ.. jag använde det tillsammans med fruity loops. Det lät skit 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

först var det ljudinspelaren i windows 3.11 med min 486, var asskoj! var nog en 9bast då

sen efter ngt år fick jag cubasis vst av min musiklärare, då var jag säkert 12-13 bast, och när jag började gymnasiet fick jag en kopia av cubase se1 av en klasskamrat, så då gjorde sen del inspelningar där!

köpte Pro Tools 6.1 och ett digi001 när jag var 19, och efter ett tag även cubase sx 3.

numera syns det nedan va jag använder!!

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Voyetras sekvenser som kom med SoundBlaster Pro. Givetvis helt i MIDI och ingen audio i det programmet. Skulle gissa att det var anno 1992 eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha Qx7 tvåspårssequencer beställd från Thoman. Halva priset mot Sverige. Strax över 2 tusenlappar i Tyskland! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

FastTracker II -96 / 13 år gammal ... Vilka tider det var då... Trax In Space å allt det där 😉

( Hade väl lekt lite smått med ProTracker på storebrorsans Amiga500 back in 90-93 dock... Men fattade inte riktigt i den åldern hur man bar sig åt 🙁 )

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, tänkte först skriva ProTracker, men sen fick jag nått slag i bakhuvudet och kom på att det nog fanns ett program som hette StarTracker som jag körde ett tag innan det.

Detta var givetvis till en Amiga 500 som hade 512k (!) extraminne (tror jag) och jag var nog i trakterna av 10-11 år..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...