Jump to content
Annons

Hörlurar utan"läck"!


Hans

Recommended Posts

Hej!

Skulle vilja lägga vantarna på ett par hörlurar som inte läcker, de slutna jag har är Beyer Dynamic DT-150, DT-250,

AKG K 271 Studio samt Tehnics RP-DJ1200 och alla dessa läcker klart hörbart vid sånginspelning! Finns det "läckfria" hörlurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa Sennheiser HD280 PRO. De dämpar mycket bra, 32dB, måste vara bland de bästa som finns sett ur den synpunkten. Sköna att ha på sig och låter dessutom inte helt fel. Jag har ett par som jag använder vid sångpålägg.

Beyerdynamics till mix...

Länk: http://www.sennheiser.se/audio/produkter.a...950&ProdID=2986

edit: lade till 32 dB och produktlänk

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Sennheiser HD280 PRO. De dämpar mycket bra, 32dB, måste vara bland de bästa som finns sett ur den synpunkten. Sköna att ha på sig och låter dessutom inte helt fel. Jag har ett par som jag använder vid sångpålägg.

Beyerdynamics till mix...

Länk: http://www.sennheiser.se/audio/produkter.a...950&ProdID=2986

edit: lade till 32 dB och produktlänk

Instämmer absolut!

HD280 Pro är väldigt väldämpade - t o m bättre dämpade än vissa andra som säljs som "extremt dämpade"... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Sennheiser HD280 PRO, dom dämpar mycket bra! Dom är ganska neutrala och förskönar inte ljudet som många andra hörlurar...man kan nästan mixa med dom också! (jag sa nästan).

Jag gillar HD280 Pro skarpt och tycker också att det skulle gå att göra en slaskmix med dem om det var nödvändigt - men Ultrasone HFI-650 är ännu bättre, med ungefär samma ljudbild men något bättre i basen. De sitter skönare och är numera en större favorit hos mig - men de dämpar "bara" 28dB... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... pratar ni om hörlurar som läcker IN eller UT? Dvs, hörlurar som låter lyssnaren slippa omvärlden eller hörlurar som låter omvärlden slippa lyssnarens musik?

Jag fick intrycket av att ni pratar om hörlurar som inte läcker in (från sidan: "Passiv dämpning av omgivande ljud upp till 32dB."), men vad jag förstår så ville Hans ha det motsatta, så att man inte hör kompet in i sångmicken? Åandrasidan kanske det ger samma effekt oavsett vilket håll det är dämpat åt, men det kan man väl inte vara allt för säker på?

Ber på förhand om ursäkt om jag har missförstått nåt (eller allt)!

Link to comment
Dela på andra sajter

...men han säger ju att han vill ha ett par hörlurar som inte läcker vilket onekligen borde betyda att han inte vill att kompet ska höras i t.ex. sångmicken. 😉

Tvärtom skulle ju innebära att omgivningen läcker in i lurarna eller hur? 😆

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med alldeles för dämpade lurar vid sånginspelning är, enligt mina erfarenheter, att sångaren/sångerskan tycker det är för jobbigt att inte höra sin egen röst akustiskt. Därför brukar sångaren/sångerskan oftast ta bort ena hörluren för att det känns mer naturligt. Lite läck spelar ju ingen större roll, lyssna bara på Christina Aguileras "Beautiful". Antar att ni inte tänkt på det tidigare innan ni läste det här men lyssna i början av låten så kommer ni få er en rolig upplevelse. Får man en perfekt tagning så skiter man i lite läck 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis, vill ha så att man inte hör kompet in i sångmicken! Förhoppningsvis är det samma dämpning ut som in!

Jodå, av någon underlig anledning dämpar dom nog ungefär lika mycket åt båda håll...

Eftersom jag och många andra använder HD280 som sångpåläggsmick så verkar det ju fungera i alla fall... 😉

edit: vill man ha ett öra öppet så kan man ju flytta ena hörluren så att den sluter tätt mot kinden exempelvis...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Läck kan du inte höra! Så det spelar ingen roll om jag lyssnar på Aguileralåten :rolleyes:!

Det är säkert ngt roligt men inte läck!

(Tänkte skriva det men orkade inte, små undantag finns det alltid.

"Man kan visst höra läck? Om bakgrunden inte är exakt likadan när man spelade in som när den är klar."

Precis, eller rättare sagt om bakgrunden har element som den klara mixen inte har!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl stödja HD 280 här då liksom alla andra. Dämpningen är helt enkelt skitbra. Jag gör allt mixande hemma med dom för tillfället. För 1000:- inkl frakt är nog en av de bästa affärer jag gjort på sistone.

Men visst, dom låter inte jättebra och liksom de flesta slutna lurar tycker jag de är jobbiga att ha på sig länge. Siktet står inställt på ett par HD 650 efter julhysterin. Mina 280 kommer inte åka i skamvrån men mixa i dom lär jag inte fortsätta med. Som lurar ute på jobb i mindre tysta miljöer, pålägg hemma eller resor får dom vara kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan visst höra läck? Om bakgrunden inte är exakt likadan när man spelade in som när den är klar.

På Beautiful så hörs t ex en jättetydlig hihat på en del av whailet i introt som inte finns med i kompet, vilket låter rätt... störande.

Lyssna även på Daft Punks Technologic, där är det ju nästan som att de medvetet försökt få med läck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med alldeles för dämpade lurar vid sånginspelning är, enligt mina erfarenheter, att sångaren/sångerskan tycker det är för jobbigt att inte höra sin egen röst akustiskt. Därför brukar sångaren/sångerskan oftast ta bort ena hörluren för att det känns mer naturligt. Lite läck spelar ju ingen större roll, lyssna bara på Christina Aguileras "Beautiful". Antar att ni inte tänkt på det tidigare innan ni läste det här men lyssna i början av låten så kommer ni få er en rolig upplevelse. Får man en perfekt tagning så skiter man i lite läck 😛

Att inte kunna monitorlyssna i lurar, är nog till största delen bristande rutin eller brist på vilja att göra på bästa sättet. Att höra sig själv genom lurar är definitivt inget problem för de flesta - men nivån är väldigt viktig att den blir rätt både på monitorlyssningen och på musiken som spelas upp - annars blir det helt fel. För somliga är det nog mer en fix idé att de måste höra sig själva akustiskt - kanske för att de har sett någon av sina egna "hjältar" vika undan ena luren... Vissa går t o m så långt att de monitorlyssnar i monitorer - och sedan gör en inspelning till av musiken genom monitorerna i samma mic men utan sång, för att sedan fasa bort största delen av musiken vid mix. Skumma lösningar finns det gott om... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa går t o m så långt att de monitorlyssnar i monitorer - och sedan gör en inspelning till av musiken genom monitorerna i samma mic men utan sång, för att sedan fasa bort största delen av musiken vid mix. Skumma lösningar finns det gott om... :rolleyes:

Jäklar. Hur väl blir man av med musiken om man gör så? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa går t o m så långt att de monitorlyssnar i monitorer - och sedan gör en inspelning till av musiken genom monitorerna i samma mic men utan sång, för att sedan fasa bort största delen av musiken vid mix. Skumma lösningar finns det gott om... :rolleyes:

Jäklar. Hur väl blir man av med musiken om man gör så? 😛

Det är bara att fasvända den ena inspelningen, så släcks musiken ut till mycket stor del. Testa själv... 😄 Det blir bäst om du står kvar på samma ställe som du gjorde när du sjöng också medan du spelar in enbart musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag fattar att man ska fasvända... 🙂 Men... beter sig inte rummet lite slumpmässigt? Fast det är kanske tillräckligt lite för att det mesta ska försvinna?

Antar att man har sabbat det om man flyttar på monitorerna/micken minsta lilla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa går t o m så långt att de monitorlyssnar i monitorer - och sedan gör en inspelning till av musiken genom monitorerna i samma mic men utan sång, för att sedan fasa bort största delen av musiken vid mix. Skumma lösningar finns det gott om... 🙂

Ett mindre vanligt sätt är att sjunga in helt utan musik 😛!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag fattar att man ska fasvända... 😛 Men... beter sig inte rummet lite slumpmässigt? Fast det är kanske tillräckligt lite för att det mesta ska försvinna?

Antar att man har sabbat det om man flyttar på monitorerna/micken minsta lilla?

Det blir ganska lite kvar efter fasvändning, men allt måste i så fall vara så identiskt som möjligt. Flytta en monitor någon mm - eller rör dig själv lite annorlunda än när du sjöng, så kommer det att bli kvar mer av musiken...

Jag sade inte att det var ett bra sätt - men det förekommer... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa går t o m så långt att de monitorlyssnar i monitorer - och sedan gör en inspelning till av musiken genom monitorerna i samma mic men utan sång, för att sedan fasa bort största delen av musiken vid mix. Skumma lösningar finns det gott om... 😄

Vet inte om det är att "gå så långt" egentligen. Jag vill nog påstå att det beror på vilket slags uttryck man är ute efter.

Jag har läst att Annie Lennox körde med wedgear i studion (när hon la sång).

Oavsett om det tekniskt sett är en komplicerad/dålig lösning, eller om det beror på divalater, så är jag övertygad om att det ger en annan attityd i framförandet att lägga sång på det viset.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig dela med mig av ett litet larvigt knep jag hittade på för några år sedan. Är säkert ett välkänt knep men hej, jag kan väl ändå få låtsas att det var jag som kom på det? 😏

Låt den som skall spela eller sjunga sitta/stå helt still med lurarna på huvudet. Skapa ett gruppspår för lyssningen där alla sends till lyssningen är pre fader och lägg på en EQ. Spela sedan upp musiken/klicket eller vad det nu kan tänkas vara och mute'a alla kanaler förutom monitorlyssningen på mikrofonen som står i studion/rummet. Det du kommer att höra är det ljud som mikrofonen plockar upp från hörlurarna. EQ'a gruppspåret tills det läckande ljudet blir helt tyst eller nästan tyst. Här handlar det alltså om att minska resonansfrekvenser i lurarna eller frekvenser som helt enkelt tar sig ut i rummet. Den glada musikanten kommer att tycka att ljudet låter lite konstigt men han/hon kommer fortfarande att kunna spela/sjunga till ljudet. Du som spelar in och mixar slipper dock en massa läck som kan sabotera ett låtintro eller outro.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte kunna monitorlyssna i lurar, är nog till största delen bristande rutin eller brist på vilja att göra på bästa sättet. Att höra sig själv genom lurar är definitivt inget problem för de flesta - men nivån är väldigt viktig att den blir rätt både på monitorlyssningen och på musiken som spelas upp - annars blir det helt fel. För somliga är det nog mer en fix idé att de måste höra sig själva akustiskt - kanske för att de har sett någon av sina egna "hjältar" vika undan ena luren... Vissa går t o m så långt att de monitorlyssnar i monitorer - och sedan gör en inspelning till av musiken genom monitorerna i samma mic men utan sång, för att sedan fasa bort största delen av musiken vid mix. Skumma lösningar finns det gott om... 😏

Ibland pratar du så mycket strunt. Var får du allt ifrån? Vet inte hur många rutinerade sångare/sångerskor du jobbat med under din karriär, men de flesta jag jobbat med viker bort ena luren, och det har aldrig varit något större problem vid mix senare.

En icensättning: Eva Cassidy kommer och ska lägga sång på din senaste monsterproduktion. Det ska va slickt ljud så du är givetvis noga med allting. Hon viker undan lurarna och du anar ett läck när du sitter framför monitorerna när ni kör några testtagningar. Sångmässigt låter det kanon.

Du ber henne självklart att dra på sig lurarna ordentligt, visst tycker hon och gör ett test. Plötsligt blir inte sångprestationen alls lika självklar som den var innan. Det är lite surt, hon blir osäker för hon helt enkelt inte är van vid ljudet. Var gör du då som producent?

1. Skiter i potentiella fasfel och tänker att det får lösa sig i mix.

2. Nöjer dig med den andra tagningen.

3. Jobbar skiten ur henne så tanten minsann får lära sig att sjunga med lurarna på.

4. Byter sångerska.

edit: Vi säger att mrs Cassidy har båda lurarna lite snett.. Mest så vi kommer åt kärnan i diskussionen nu.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så panorerar man ljudet så att den luren hon inte har på sig är tyst. 😏

/Majken

Det är en lösning. Men det räknas inte.. Vi säger att hon har båda lurarna lite på sniskan då (så gör jag själv när jag lägger sång faktiskt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...