Jump to content
Annons

Nybörjare i 7.1


frelin

Recommended Posts

Hej har samlat på mig endel frågor nu efter att ha använt programmet någon vecka... Jag har en Ibook

1. När jag sitter med motu 896HD ljudkortet inkopplat så får jag inte ut ljud ifall jag låter något gå via busserna. Dock får jag ljud om jag väljer utgång för varje spår. Ifall jag kör på datorns inbyggda ljudkort så får jag ljud ut men som sagt ej när jag har motun inkopplad.

2. Idag råkade jag öppna en template och efter det så blir alla nya projekt jag skapar med en jättestor transpot ruta, kan man minska ner den?

3. När jag körde Cubase på samma dator så upplevde jag dethela som snabbare, kräver Logic mer? När jag spelar in audiospår så kommer det upp en ruta som visar tiden innan den skrivit klart, detta finns ju inte alls i cubase...

4. Ifall man spelat in en lång bit och inte tänker spara, finns det något sätt att avbryta sparningsprocessen?

5. Kan man programmera tempoväxlingar i metronomen? Om man bara ändra från tex 2/4 till 4/4 så ärndras det ju uppe i överkanten men inte ifall man göra samma sak med tempot.

6. Finns det något slags markertrack eller liknande så man kan hålla koll på de olika bitarna av låten? har sett någon screenshot med färger längst upp i arrangen, hur lägger man till sådanna?

7. När man ska tex sätta igång rec mode på en massa spår samtidigt hur gör man, finns det som i cubase någon slags mapp så man kan gruppera tex trummorna och ändra en gång så ändras alla kanaler samtidigt...

Hoppas det inte var för många dumma frågor eller att jag inte sökt men jag var tvungen att skriva av mig efter en heldag i studion. Är för övrigt nöjd med bytet från PC!

MVH Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1. När jag sitter med motu 896HD ljudkortet inkopplat så får jag inte ut ljud ifall jag låter något gå via busserna. Dock får jag ljud om jag väljer utgång för varje spår. Ifall jag kör på datorns inbyggda ljudkort så får jag ljud ut men som sagt ej när jag har motun inkopplad.

Verkar vara ett problem i MOTU ljudkortet.

Det är fler som rapporterat samma Bugg.

2. Idag råkade jag öppna en template och efter det så blir alla nya projekt jag skapar med en jättestor transpot ruta, kan man minska ner den?

Dra i den eller stäng av den

3. När jag spelar in audiospår så kommer det upp en ruta som visar tiden innan den skrivit klart, detta finns ju inte alls i cubase...

? Och , vad gör det då ?

4. Ifall man spelat in en lång bit och inte tänker spara, finns det något sätt att avbryta sparningsprocessen?

Radera kanske ?

5. Kan man programmera tempoväxlingar i metronomen? Om man bara ändra från tex 2/4 till 4/4 så ärndras det ju uppe i överkanten men inte ifall man göra samma sak med tempot.

Står säkerligen i Manualen .

6. Finns det något slags markertrack eller liknande så man kan hålla koll på de olika bitarna av låten? har sett någon screenshot med färger längst upp i arrangen, hur lägger man till sådanna?

Står oxå i Manualen

7. När man ska tex sätta igång rec mode på en massa spår samtidigt hur gör man, finns det som i cubase någon slags mapp så man kan gruppera tex trummorna och ändra en gång så ändras alla kanaler samtidigt...

? Rec mode ? Ska du spela in en massa kanaler samtidigt eller ?

Om du skickar alla trummor till en Bus kan du kontrollera volymen där på alla kanaler samtidigt.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren, najs so mfan!

Problemet med det är ju att man måste vänta typ i en minut innan man kan lyssna på det man spelat in ifall man spelar in på många kanaler samtidigt (trummor).

Ska prova de andra sakerna du sa och kolla i manualen 😛

Det där sissta med att lägga dom i en bus hade jag gärna prövat va men bussarna funkar ju inte så jag vet inte vad jag ska göra. Får väl kolla med Sweden Midi music kanske....

Satt hela dagen idag och kom på några saker till

1. Varför är kurvorna så små och ynkliga på audiospåren att man inte ser ludvågorna. Finns det nån inställning någonstans så att man ser bättre på något vis?

2. Varför är det inte yvå "ljudkurvor" på ett stereospår? Lite enerverande 😛

3. Skulle mig på att kvantisera massa audiospår idag. I manualen står det att man ska öppna "grove machine" ifrån factory menyn. Dock visar sig inte denne groove machine i nämd meny... Konstigt 😳

Ska kolla i en gammal studiotidning, tror jag läst om kvantisering där någonstans i något tips...

4. Har märkt att Logic saknar en deesser, finns det någon sådan gratis någonstans som är bra eller hur gör ni? köppt kanske 😛

Jeppjepp, kan inte komma på något mera nu. Men om ni vet något mer om det här med motun hade det varit snällt ifall ni kunde berätta om hur ni löst det...

MVH Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, ska provas!

Försökte fixa markers nu. Manualen tjatar om att man ska gå in i options och sen markers. Men menyalternativet markers har jag inte när jag kollar i logic.... Hur är det möjligt?

Den säger också att man ska CMD klicka på nedersta linjalen längt upp. Det händer dock inget då... Kan jag ha den linjalen avstängd eller nåt?

Sedan det här med punch in, läste i manualen att man skulle slå på punch on the fly via record menyn.. hittar dock inte det menyaltenativet heller... Hur är det möjligt att manualen och menyerna inte stämmer överens? eller är det bara jag som är dum 😳

Edit: stavfel

Redigerat av frelin
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan liknande grej är Hide knapparna som inte finns där det står att dom ska finnas. Jag blir knasig på sånna här skummtheter. Ingen som vet något om saknade meny alternativ.... Läste någonstans att man skulle gå in på view-global track components och visa marker track. Problemet är att hos mig ligger där inget sådant alternativ..... Blir helknasig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Okej, tack för svaren, najs so mfan!

Problemet med det är ju att man måste vänta typ i en minut innan man kan lyssna på det man spelat in ifall man spelar in på många kanaler samtidigt (trummor).

Ska prova de andra sakerna du sa och kolla i manualen 😉

Det där sissta med att lägga dom i en bus hade jag gärna prövat va men bussarna funkar ju inte så jag vet inte vad jag ska göra. Får väl kolla med Sweden Midi music kanske....

Satt hela dagen idag och kom på några saker till

1. Varför är kurvorna så små och ynkliga på audiospåren att man inte ser ludvågorna. Finns det nån inställning någonstans så att man ser bättre på något vis?

2. Varför är det inte yvå "ljudkurvor" på ett stereospår? Lite enerverande 😎

3. Skulle mig på att kvantisera massa audiospår idag. I manualen står det att man ska öppna "grove machine" ifrån factory menyn. Dock visar sig inte denne groove machine i nämd meny... Konstigt  😆

Ska kolla i en gammal studiotidning, tror jag läst om kvantisering där någonstans i något tips...

4. Har märkt att Logic saknar en deesser, finns det någon sådan gratis någonstans som är bra eller hur gör ni? köppt kanske 🙂

Jeppjepp, kan inte komma på något mera nu. Men om ni vet något mer om det här med motun hade det varit snällt ifall ni kunde berätta om hur ni löst det...

MVH Oskar

Innan du läser mina svar så ha i åtanke att jag kör logic 6.4.4 pro och inte logic 7 pro som jag antar att du gör.

Q1. Varför är kurvorna så små och ynkliga på audiospåren att man inte ser ludvågorna. Finns det nån inställning någonstans så att man ser bättre på något vis?

A1. Kurvornas storlek beror på hur mycket du zoomar in i arrangeringsfönstret. Vill du snabbt se endast en kanals vågform så markera kanalen och tryck "F3". Violá!

Vill du zooma upp alla spår använder du "ctrl + höger piltangent" för att öka storleken och "ctrl + vänster piltangent" för att minska storleken på arrange klossarna. Lägg märke till symbolerna längst upp till höger i arrange fönstret medans du kör ovanstående tangentbordskommandon.

Q2. Varför är det inte yvå "ljudkurvor" på ett stereospår? Lite enerverande

A2. När du spelat in stereospåret så dubbelklicka på det om du vill editera något i själva ljudfilen så får du upp en grafisk vy över ljudspåret. I övrigt se A1.

Q3. Skulle mig på att kvantisera massa audiospår idag. I manualen står det att man ska öppna "grove machine" ifrån factory menyn. Dock visar sig inte denne groove machine i nämd meny... Konstigt

A3. Inte alls konstigt då du måste dubbelklicka på ljudfilen för att få upp dessa menyval och då finns menyvalen längst upp i det nya fönstret.

Q4. Har märkt att Logic saknar en deesser, finns det någon sådan gratis någonstans som är bra eller hur gör ni? köppt kanske

A4: Finns en inbyggd DeEsser i de medföljande effekterna. Tror att den ligger under "Dynamics" alternativet och jag antar att du vet hur du aktiverar en mjukvarueffekt. Om inte, konsultera din manual.

Hoppas att svaren var till någon nytta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan det här med punch in, läste i manualen att man skulle slå på punch on the fly via record menyn.. hittar dock inte det menyaltenativet heller... Hur är det möjligt att manualen och menyerna inte stämmer överens? eller är det bara jag som är dum 😆

Nej, du är nog inte dum, bara lite lat eftersom du inte orkar läsa i manualen. 😏

Recordmenyn hittar du i transportfönstret. Håll musen intryckt på Rec så får du upp den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...