Jump to content
Annons

Micka upp stärkare


JJMusik

Recommended Posts

Halloj Grått folk!

Har sökt lite på ämnet men hittade inte de svar jag sökte så jag kör ytterligare en tråd på detta ämne. Jag vill gärna att ni kan hitta bästa lösningen med de prylar jag har då ekonomin är nollad.

Jag har tidigare lineat guran via stereo out på min Vamp pro till stereo in på mixerbordet och sedan in i burken. Jag provade häromdagen att micka upp min Laney 4*12 för att få lite fetare sound men så blev det icke.

Använde mig enbart av en SM57 som jag sedan förstått att det var alldeles för lite. Volymen var riktigt hög, Jag krämade alltså på duktigt med stärkaren och ställde både kanal- och master-fadern på 0db men ändå blev ljudet väldigt "insjunket" på något vis, väldigt mkt mid-sound och ingen klarhet eller tryck för fem öre, väldigt grumligt ljud som lät inget annat än skräp.

Följande är vad jag har att använda: En styck sm57, en styck sm58 och en styck 400-kronors-mick av märket Shure som iofs har väldigt känslig upptagning.

En styck ESP eclipse, en Laneystärkare med 4*12-låda(stärkaren används bara som slutsteg då min vamp-pro skapar ljuden)

Jag har även hela Waves-paketet med pluggar om ni anser att jag behöver använda någon kompressor vid inspelningen.

Seså, lavrell och gänget jag vet att ni är ena fenor på detta så låt fingrarna glöda.

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Har du en mixer så kan du ju pröva med att koppla in alla mickarna och experimentera dig fram till ett bra sound genom att mixa de olika mikrofonerna med direktsignalen och prova med lite olika fx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med en sm57 faktiskt.. Välj bästa högtalaren i ditt kabinet och tryck dit micken ca 5 cm i 45 grader vinkel i skarven mellan mittkonen och själva papperkonen.

(ju mer mot centrum ju fetare ljud)

Råkar du ha en stormembransmic i din samlig så låt den fånga ambiencen i rummet på lite längre avstånd.. 2~5 meter typ (där det låter bäst).. Håll noga koll på fasfel då du mixar signalerna sen..

Sanningen är den att ju mer mickar du använder ju sunkigare låter det.. Försök att fixa det med endast SM57 micken. så är du nog hemma 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med en sm57 faktiskt.. Välj bästa högtalaren i ditt kabinet och tryck dit micken ca 5 cm i 45 grader vinkel i skarven mellan mittkonen och själva papperkonen.

(ju mer mot centrum ju fetare ljud)

Råkar du ha en stormembransmic i din samlig så låt den fånga ambiencen i rummet på lite längre avstånd.. 2~5 meter typ (där det låter bäst).. Håll noga koll på fasfel då du mixar signalerna sen..

Sanningen är den att ju mer mickar du använder ju sunkigare låter det.. Försök att fixa det med endast SM57 micken. så är du nog hemma 🙂

Allright, har du någon bra förklaring till varför jag inte fick till det då? Jag mickade nämligen enligt din beskrivning på det elementet jag tycker låter bäst och hade som sagt hög volym

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Sanningen är den att ju mer mickar du använder ju sunkigare låter det..

Njae det stämmer ju inte alls, flera mickar placerade på olika ställen i rummet med olika fx och nivåer ger ju betydligt fler möjligheter till att få ett bra sound än med bara en mik. Sen beror givetvis slutresultatet även på rummet och gitarristen/teknikern....

Link to comment
Dela på andra sajter

Allright, har du någon bra förklaring till varför jag inte fick till det då? Jag mickade nämligen enligt din beskrivning på det elementet jag tycker låter bäst och hade som sagt hög volym

Skit in skit ut skulle jag säga!

hur lät grundljudet då? Var du verlkigen nöjd med det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanningen är den att ju mer mickar du använder ju sunkigare låter det..

Njae det stämmer ju inte alls, flera mickar placerade på olika ställen i rummet med olika fx och nivåer ger ju betydligt fler möjligheter till att få ett bra sound än med bara en mik. Sen beror givetvis slutresultatet även på rummet och gitarristen/teknikern....

Bullshit!!!!

Ju fler mickar man har ju mer fasproblem får man.. Är du nån slags retorisk teoretiker eller har du verkligen som jag jobbat i i massa år med just ljudteknik, såväl live som i studio? Börjar bli less på dina enfaldiga kommentarer.. Vad är du ute efter egentligen.. Har läst en massa idiotiska kommentarer från dig på senare tid! Försök inte vara duktigare än vad du är!!!

Eller ok.. Ge mig exempel på ETT bra sound från en multimickad (mer än 2 mickar) rörhäck... Jag lovar jag kan ge dig massor med välljudnade exempel på rörhäckar mickade med enbart 1 SM-57 eller 1 MD-421

Kan hålla med dig om att gitarrist och tekniker är viktigt men resten är som sagt bullshit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med de tidigare talarna!

Men Hög volym är inget bra enligt mig. Är det en rörstärkare måste man ju gasa på lite eftersom rören jobbar bättre då. Hög volym ger bara hörselskador och gör itne ljudet fetare eller större. Det ända som ändras är amplituden på ljudvågorna.

Satsa p åatt få ett bra grundljud. När du stälelr in grundljudet så kan det vara rätt bra att hålla för ett öra då och då o vrida det öra som du inte håller för mot stärkaren (men inte på nära håll om du kör på hög volym--> hörselskador). PÅ detta sätt hör man hur stärkaren låter som mikrofonen hör den. Mikrofonen är ju ingen stereomic 😠.

Det är abra att experimentera 😏

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Sanningen är den att ju mer mickar du använder ju sunkigare låter det..

Njae det stämmer ju inte alls, flera mickar placerade på olika ställen i rummet med olika fx och nivåer ger ju betydligt fler möjligheter till att få ett bra sound än med bara en mik. Sen beror givetvis slutresultatet även på rummet och gitarristen/teknikern....

Bullshit!!!!

Ju fler mickar man har ju mer fasproblem får man.. Är du nån slags retorisk teoretiker eller har du verkligen som jag jobbat i i massa år med just ljudteknik, såväl live som i studio? Börjar bli less på dina enfaldiga kommentarer..

Jaha så du har jobbat i studio i en massa år utan att du lärt dig att ett av det bästa sättet att få fram riktigt bra "egna" sound från en gitarrförstärkare är med hjälp av ett flertal olika mickar på olika avstånd och lite experimenterande med nivåer fx och eq.?

Allvarliga fasfel kan man ganska lätt komma runt genom panorering fasvändning eller genom att ändra mikrofonernas placering, fasfel behöver ju inte heller bara vara negativt utan kan bidra till soundet.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

några (väääldigt viktiga) länkar i signalkedjan vore bra att veta:

vad använder du för mikrofonpreamp och ljudkort?

Jag använder en behringermixer(ub 1204fx pro) kanske inte de bästa mic-preamparna. Ljudkortet är ett delta 44.

Grundljudet är för övrigt så jag vill ha det men blir något helt annat när jag spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
några (väääldigt viktiga) länkar i signalkedjan vore bra att veta:

vad använder du för mikrofonpreamp och ljudkort?

Jag använder en behringermixer(ub 1204fx pro) kanske inte de bästa mic-preamparna. Ljudkortet är ett delta 44.

Grundljudet är för övrigt så jag vill ha det men blir något helt annat när jag spelar in.

Har du prövat med att gaina lite/mycket mer i mixern? Många billigare mixers 0Db nivå ligger en bit under vad den borde (iofs oftast gjort med flit)

Hur har du förresten ställt in Delta 44:ans hårdvarukontroll för signalnivåer? Och använder du de balanserade utgångarna på Behringermixern kopplade balanserat in i deltan?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina personliga erfarenheter brukar va ett en Sm57 räcker gott. Sen brukar det nästan alltid va gott att ha lite mindre gain och lite mer trebel lite mindre bas en vad man tycker. Sen ha fler mickar tror jag personligen bara krånglar till det det hela, mer att skruva grejja med ju större risk att man skruvar bort sig.

Sen vad är det för rum du spelar in i? Väldigt stort och odämpat så ljudet hoppar runt väldigt?! Du kan pröva att slänga över ett täcke över stärkaren eller bygga någon form av väg kanske 2-3m framför stärkaren med hjälp av ett täcke och lite stolar.

Lite ideer som poppar ut ur mit huvud i allfall.

Själv kör jag linat i min yamaha mixer och amplitube och tycker det blir skit bra, plus att det är grymt smidigt slipper störa grannar flickvänn osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

några (väääldigt viktiga) länkar i signalkedjan vore bra att veta:

vad använder du för mikrofonpreamp och ljudkort?

Jag använder en behringermixer(ub 1204fx pro) kanske inte de bästa mic-preamparna. Ljudkortet är ett delta 44.

Grundljudet är för övrigt så jag vill ha det men blir något helt annat när jag spelar in.

Har du prövat med att gaina lite/mycket mer i mixern? Många billigare mixers 0Db nivå ligger en bit under vad den borde (iofs oftast gjort med flit)

Hur har du förresten ställt in Delta 44:ans hårdvarukontroll för signalnivåer? Och använder du de balanserade utgångarna på Behringermixern kopplade balanserat in i deltan?

deltat har ju 4 ingångar, är två av dem balanserade och två inte? isf har jag missat det

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

😉 OK, ännu en tråd som utvecklar sig till en tävling om vem som kan pissa längst bland vissa deltagare....

Hur som helst, utan att veta hur det låter ur förstärkaren (det kan ju låta skit redan där) så lyder mitt råd enl följande:

stoppa ena fingret i örat, vänd andra örat mot förstärkaren.

Nu hör du hur förstärkaren kommer låta ur mikrofonens synvinkel.

Bli inte förvånad om det inte alls låter som du trodde.

Flytta runt ditt öra lite. (väntar på att nån ska tala om att detta inte står i läroboken för inspelningsteknik från högskolan, o alltså är helt fel... :rolleyes: )

Sätt en mick där du tycker det låter som du vill, eller skruva på förstärkaren i kombination med förutnämnda.

Ju närmare högtalaren, desto mer bas.

Ju närmare konen i mitten, desto skarpare, ut mot kanterna i pappen blir det ofta lite rundare ljud.

Med en bra mick ska det räcka med en, men det går givetvis alldeles utmärkt att utöka till flera, för att fånga andra spektra i ljudet än vad den första micken tar upp. Det kan t ex vara rummet, eller om man väljer en mick rakt mot konen o den andra vinklad. Det kan vara olika element om det finns flera. Olika mikrofoner.

SM57 + MD421 brukar bli lysande.

Men kolla upp vad som händer om du använder mer än en mik. Försvinner botten, då är det nog ett rejält fasfel. Finns möjlighet, vänd fasen på ena kanalen.

Blir det bättre?

Annars är det flytta runt mickarna som gäller. Även små flyttningar kan göra stor skillnad, speciellt om man använder två eller flera. Spela in de olika mickarna på separata kanaler, för då kan du i efterhand blanda dem som du vill.

Mitt råd är ändå, eftersom du är i nybörjartagen, lyssna noga på ljudet du ska micka, låter det bra? Och VAR låter det bra?

Och använd EN mick till att börja med.

Högt ljud låter nästan alltid häftigt när man står en meter från stärkaren, men kan låta väldigt fjuttigt när man spelar in det. Fördelen med högt ljud är att vissa stärkare låter bättre när de får jobba lite.

Detta är mina tips. De funkar för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanningen är den att ju mer mickar du använder ju sunkigare låter det..

Njae det stämmer ju inte alls, flera mickar placerade på olika ställen i rummet med olika fx och nivåer ger ju betydligt fler möjligheter till att få ett bra sound än med bara en mik. Sen beror givetvis slutresultatet även på rummet och gitarristen/teknikern....

För en rookie är det mer sannolikt att det ger fler möjligheter att få just ett sunkigare ljud.

Med en SM57 som funkar ska du kunna få vettiga ljud utan problem. Du kommer inte att hitta en patentlösning direkt på forumet, utan skaffa lite tålamod och börja med din vanliga uppsättning och ändra såväl vinkel på micken som placering på den gentemot konen. Där lär du dig hur vinkeln och "upptagningspunkten" påverkar karaktären på ljudet. Leta dig sedan fram mot vad som passar dig bäst.

Vet inte hur gammal du är, men många kids gillar att dra på mycket bas och gain och en del treble och snåla på miden. Kan låta tufft i rummet, men det låter sedan skit när man bandar eller lirar med andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

jag brukar inte vara här så ofta och blir därför förvånad över hur dryga folk kan vara. om man är kungen bland ljudtekniker så kanske man inte måste bevisa det genom att förolämpa folk som råkar ha en annan uppfattning om hur man mikar stärkare.

får samma känsla som när man stöter på en dålig ljudtekniker live. de är ofta bensäkra på sin sak och erkänner aldrig tveksamhet på något sätt. ett dåligt ljud är aldrig deras ansvar utan jämt någon annans.

jag erkänner villigt att jag inte vet mkt om hur man bör mika stärkare, men jag tror definitivt att det inte skadar att testa olika grejer. vad man menar med ett sunkigt ljud är ju högst individuellt. så länge vi inte vet det är det lite svårt att avfärda tekniker rakt av baserat på gamla erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enklaste metoden att göra sig själv bättre är just att trycka ner andra. Jag håller med om att det är en halvdryg ton här emellanåt, vet inte riktigt varför jag tittar förbi på detta forum, oftast är det när jag kollat på de andra forumen jag hänger på och i brist på annat.

Hoppas alla missförstår mig rätt, men detta forumet har kanske inte någon yrkesprofil vad gäller ljudteknik och dessvärre misstänker jag att alla självutnämda hobbytekniker hittat sin egna patentlösning och sågar allt annat. Det känns som om väldigt många trådar får ett inlägg där nån skriver att "man kan göra på många sätt och varför inte göra på det sätt man tycker låter bäst..." osv. Just därför borde en och annan kanske ha en mer öppen approach till de metoder folk använder sig av som skiljer sig mot sina egna.

Som i denna tråd när någon som inte hunnit så långt i sitt kunnande när det gäller att micka stärkare så kanske man borde börja att hjälpa killen från grunden. Att börja prata multimickning effekter osv resulterar ju i att han provar det, kanske inte är nöjd, förstår inte varför han inte är nöjd och har egentligen inte lärt sig så mycket. Man måste krypa innan man lär sig gå.

Tycker gott att han kan börja med vad jag skrev längre upp om att börja med en SM57 osv. Där skaffar man förståelse och erfarenheter så man själv kan komma vidare och i framtiden pröva de mer avancerade metoderna (som inte på något sätt måste ge bättre resultat) 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Grått folk!

Har sökt lite på ämnet men hittade inte de svar jag sökte så jag kör ytterligare en tråd på detta ämne. Jag vill gärna att ni kan hitta bästa lösningen med de prylar jag har då ekonomin är nollad.

Jag har tidigare lineat guran via stereo out på min Vamp pro till stereo in på mixerbordet och sedan in i burken. Jag provade häromdagen att micka upp min Laney 4*12 för att få lite fetare sound men så blev det icke.

Använde mig enbart av en SM57 som jag sedan förstått att det var alldeles för lite. Volymen var riktigt hög, Jag krämade alltså på duktigt med stärkaren och ställde både kanal- och master-fadern på 0db men ändå blev ljudet väldigt "insjunket" på något vis, väldigt mkt mid-sound och ingen klarhet eller tryck för fem öre, väldigt grumligt ljud som lät inget annat än skräp.

Följande är vad jag har att använda: En styck sm57, en styck sm58 och en styck 400-kronors-mick av märket Shure som iofs har väldigt känslig upptagning.

En styck ESP eclipse, en Laneystärkare med 4*12-låda(stärkaren används bara som slutsteg då min vamp-pro skapar ljuden)

Jag har även hela Waves-paketet med pluggar om ni anser att jag behöver använda någon kompressor vid inspelningen.

Seså, lavrell och gänget jag vet att ni är ena fenor på detta så låt fingrarna glöda.

//Johan

Tillbaka till ämnet!

Kan det va så enkelt att du spelar in i 16 bitar? Om så är fallet så spela in i 24 eller 32. Du kommer höra grym skillnad!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är mer dynamik han är ute efter, mer ett bättre ljud.

Ett gott råd. Sätt dig en kväll och gör ett gitarrljudsprojekt i Cubase (eller vad du nu kör.) Gör en 10 olika spår där du börjar med SM57:an riktad rakt mot konen och sen gradvis flyttar den utåt och vinklar den inåt konen. Samtidigt justerar du bas, mellan och diskant allt eftersom du hör vad som fattas alt. dominerar i ljudbilden. Var noga med att skriva upp alla inställningar du gör på stärkaren för de olika spåren och nån slags ungefärlig beskrivning på hur micken är placerad. Sen spelar du in samma riff på 10 olika spår.

Sätt dig sen i godan ro och repeata riffet och kör solo på de olika spåren. Du lär hitta ett du fastnar för och sen finjusterar du lite på stärkaren om det behövs.

En god tumregel är även att man drar ner distnivån lite mer än man tror är bra. Maxad dist brukar mest låta sus och brus, testa med att t.ex. halvera nivån.

I ärlighetens namn ska jag säga att jag aldrig kört från VAMP till topp. Har du kvar några EQ-inställningar på VAMP:en? Kör du några andra effekter? Reverb, delay? Försök att ge toppen ett så omodifierat ljud som möjligt, d.v.s nollad EQ på VAMP:en och inga effekter förutom din dist då.

Ungefär så här skulle jag ha gjort, och ungefär så här gör jag i dagsläget och jag är nöjd med mitt gitarrljud. Jag förespråkar gärna uppmickat, så jag är den förste att hoppas att du lyckas få ett fett ljud.

Lite sidoknep som jag kör med är en rörpreamp mellan SM57:an och mixerbordet för att få lite mer in-your-face-känsla och för att få bort lite otäcka transienter och sen ytterligare en SM57:a en bit ifrån, vinklad ungefär likadant fast spegelvänt mot konen. Den använder jag bara till att ratta mer botten med. Detta är absolut inget krav utan fetheten kommer primärt från den första SM57:an. Ett bra grundljud är bland det viktigaste i inspelningssammanhang.

Det blev en lång uppsats, hoppas jag väckte nån idé hos dig 🙂

Lycka till!

Edit: I övrigt upplever inte jag som nån skrev ovan, att ju mer mot mitten desto fetare ljud. Jag upplever istället att ju mindre vinkel, desto mer vasst och svårrattat mellanregister. Men gitarrljud är ju, som tidigare sagts, en smaksak 🙂

Redigerat av sledge
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...