Jump to content
Annons

sample-konverter


Ogee

Recommended Posts

Tjena!

Jag har en massa olika samplingar i min dator som jag vill kunna köra i min EXS24. Först och främst handlar det om Wav-ljud som jag vill kunna köra, men efterson det inte finns några data-filer att läsa för EXS24 så kan jag inte köra dem. Finns det nåt program eller knep i EXS24 så att jag kan lägga in dem i samplern? Finns de någon konverter som konverterar samplingar Akai/Wav som redan ligger i datorn och inte på samplings-skiva?

Mvh Ogee

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj bra fråga, jag är inte helt hemma på EXS samplern. Jag vet dock att den skall stödja åtminstone de äldre AKAI formaten från skiva, om de stöder dem från hårddisk är ju en annan femma. Manualen kanske kan ge någon lösning? Två program som är bra på att konvertera samplingar i olika format är CDXtract och Chickensys Translator.

www.cdxtract.com

www.chickensys.com

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i "Edit" i EXSen......där kan du importera alla wav ljud du vill och lägga upp dom på klaviaturet....

Under typ, Arkiv menyn eller vad den nu heter finns även AKAI convert eller om den heter AKAI import.....men den kräver AKAI skiva.....dvs funkar inte från hårddisk....

Du kan även köra in RX2 filer, så splittar EXS upp ljuden utefter klaviaturet automatiskt........finns någonstans under menyerna i Edit fönstret......

Behöver du mer ingående info kan jag återkomma med det.....hojta till bara....kan nog inte hjälpa till mera förns imorgon....

/Keys

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt som jag tror skulle funka är att få datorn att tro att den läser från CDn. Du använder ett program som Ahead Nero Image eller liknande och gör en image fil av samplingarna. Denna fil mountar du upp i programmet Alcohol120%. Sen är det bara att starta Logic och importera AKAI från edit i ESXsen.

Detta är lite pirat men borde funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt som jag tror skulle funka är att få datorn att tro att den läser från CDn. Du använder ett program som Ahead Nero Image eller liknande och gör en image fil av samplingarna. Denna fil mountar du upp i programmet Alcohol120%. Sen är det bara att starta Logic och importera AKAI från edit i ESXsen.

Detta är lite pirat men borde funka!

Problemet är bara att AKAI är ett eget format, borde finnas konverterare som gör cdskivor, hårddiskar eller disketter i AKAI format utefter några lösa AKAI samplingar

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...