Jump to content
Annons

Öppet brev till Christer Björkman!


SWiz

Recommended Posts

Öppet brev till Christer Björkman och hans ansvariga chefer på SVT.

----------------------------------------------------------------

Hej Christer,

Inför årets inskick av bidragen till Melodifestivalen kunde man i reglerna

på SVT’s hemsida läsa att SVT beslutat sig för att tillsätta en oberoende

granskningsjury inom SVT som skulle kontrollera alla bidrag som blivit

”refuserade” av SMFF -Svenska MusikförläggarFöreningen, i år 1800 bidrag!

Denna nya rutin skulle undanröja alla tvivel om att det inte gick rätt till

när SMFF bedömde bidrag från låtskrivare som inte ingick i SMFF’s förlagsavtal.

När jag frågade dig Christer om vilka personer som gjorde denna extragranskning,

den för oss oberoende kompositörers så viktiga hantering, så svarade

du först inte. Vid mitt andra försök så kommer ett kort och häpnadsväckande svar!

- Redaktionen

Redaktionen???

Så den oberoende grupp inom SVT som skulle säkerställa ett rättvist system, är

i själva verket programmakarna, dvs du Christer och dina närmsta medarbetare?

Jag kan inte tolka detta som något annat än ett avtalsbrott från SVT. För att det

skulle vara någon oberoende grupp av granskare, det var det ju uppenbart inte.

Dessutom har jag fortfarande inte fått namnen på personerna som ingick i denna grupp.

Som jag sa till dig, så var detta tillägget i reglerna den viktigaste orsaken till

att jag lyckades övertyga låtskrivarna inom mitt musikförlag att skicka in bidrag.

Det var även för mig personligen som låtskrivare ett avgörande skäl att bidra i år.

Sen frågade jag dig HUR denna ”oberoende granskningsgrupp” inom SVT

rent tekniskt hade lyssnat och bedömt dom 1800 refuserade bidragen.

Och fick svaret;

- Vad är det för en jävla fråga. Redaktionen lyssnade från början till slut.

Jag tyckte det var en högst befogad fråga, om ni t ex hade några direktiv som

gjorde det snabbare att skumma igenom dom. Men ok, ni lyssnade på dom från början till slut!

Fast, låt oss nu räkna på detta Christer.

SVT har alltså lyssnat på 3310 låtar i sin helhet. Då är det intressant att veta

hur ni har haft tid att lyssna på alla dessa, i sin helhet.

Vi pratar om minst 10.000 minuters lyssnande, dvs 170 timmars effektiv låttid.

Det är mer än 21 hela arbetsdagar med lyssnande.

Nu är frågan, NÄR hade ni tid för detta?

- From 20 september, så fick ni in merparten av bidragen.

- 9 oktober var den första utgallringen klar, dvs då hade ni lyssnat på alla bidrag

inklusive alla dom 1800 refuserade bidragen.

Om man tar sig en titt i kalendern så ser man att ni har hunnit göra detta på

15 arbetsdagar, alltså 8 timmar om dagen. Frågan är om detta är rent praktiskt

möjligt, om ni nu inte jobbade både helger och kvällar i 3 veckors tid, vilket jag betvivlar.

Vad jag vill belysa med detta, och anklaga dig för, är att jag tror att du ljuger Christer.

Jag vill påstå att ni mer eller mindre har skummat igenom dom refuserade bidragen, plockat

ut dom som skulle kunna vara intressanta ur ett underhållningsperspektiv, inte ur ett

tävlingsperspektiv, som vi som låtskrivare tillhandahåller er material för.

Varför plockades t ex Lasse Åbergs (Elektric Banana Band), som refuserades av SMFF, ut av er,

och dessutom i sista stund? Naturligtvis först och främst för att ni kände igen artisterna och

såg ”bra TV” framför er. Mitt påstående understryks när jag ser att dom snabbt blev ert ”affischnamn”

på er hemsida. Inget ont om Bananerna, men vad är det för mening med att skriva bra låtar

om ni ändå bara lyssnar på huruvida rösterna är bekanta?

Jag vågar påstå att bland dom 28 finalbidragen så hade en majoritet välkända sångröster på

inspelningarna, och hade säkert också oerhört påkostade produktioner som mycket väl kan

dölja en medioker komposition.

På kritik hur låtar väljs ut så har du ofta använt dig av ett standardsvar

”En bra låt är en bra låt”.

Vad du kanske inte vet som lever i nån slags självupphöjd ”vi är bäst” värld, är att det är en allmän

uppfattning att 30-50% av finalbidragen har så dålig kvalité att dom borde inte ens få medverka!

Och frågor ställs huruvida detta verkligen är det bästa som Sveriges låtskrivare har att komma med?

Då det är ”redaktionen” som väljer ut vilka 100 låtar som slutjuryn ska bedöma, så är det faktiskt ni

som får ta denna kritiken. En bra låt ÄR en bra låt, javisst, men det verkar ni inte kunna bedöma!

Till saken hör att Thomas Hall berättade för mig att ni i år skulle vara noggrannare med att lyssna på

bidrag som kanske inte hade det bästa producerade soundet och de bästa sångrösterna, däremot

efter bra grundkompositioner. Trots att ambitionen var bra, så vågar jag påstå att ni har misslyckats,

ni är helt enkelt inte kompetenta till att bedöma detta heller. (Frågan är om SMFF ens är det?)

Sammanfattad kritik!

Ni har inte följt era egna nya uppsatta regler om en rättvis bedömning.

Ni har inte tillsatt en oberoende grupp som skulle granska de refuserade bidragen.

Ni har inte lyssnat på alla refuserade bidrag i sin helhet och gett alla samma chans.

I värsta fall, så har detta löfte bara varit ett spel för gallerierna för att tona ner kritiken.

Kan du sen förklara hur det är möjligt att bland 3310 låtar, så har det lilla

musikförlaget/skivbolaget som du är kontrakterad hos som artist, fått ihop 20 låtar

bland dom sista 100 som slutjuryn ska bedöma? Detta är för mig obegripligt!

Sorry, men min misstänksamhet om mygel har definitivt inte minskat, tvärtom!

Jag vill bara i förbifarten också nämna att jag i det här sammanhanget fått reda på

anmärkninsvärda saker som jag tyvärr inte kan gå in på, då jag skulle sätta oskyldiga personer

i en besvärlig situation. Men om jag vore du, så skulle jag vara försiktigare med hur du låter

bekantskapskretsar med kommersiella intressen få insikt i redaktions och juryarbetet.

Jonas Warnerbring

Oberoende låtskrivare och musikförläggare

PS. Nej, jag är inte en besviken dålig förlorare, det är mitt rättvisepatos som råder.

Jag lyckades faktiskt undvika ”refusering” av en av mina inskickade bidrag, en bra låt men nog

den som jag trodde minst på som tävlingslåt. Det märkliga är bara att mina andra 9 inskickade

låtbidrag har fått flera kompetenta lyssnare att gå i taket, då dom anser att dom mycket väl

skulle kunna höras i slutfinalen, i vilket fall definitivt ta sig igenom en första grovutgallring. DS.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=240903

(tyvärr ännu en av dessa silkesvantade journalister som inte ställer rätt frågor,

som gör att CB kan glida förbi irriterande enkelt)

Redigerat av SWiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mycket intressant! Men om du faktiskt varit i kontakt med honom tidigare och han har sagt saker som "Vad är det för en jävla fråga" har jag svårt att tänka mig att han kommer att läsa det här brevet och ta till sig, men förhoppningsvis kan andra människor i hans närhet göra det, vilket förvisso kan vara mycket viktigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka till tidningar också.....spread the word, då blir han i alla fall väldigt tjurig! hähä.... tidningar och press finns för oss att utnyttja precis på samma sätt som dom....! 😎😲

PS: Kan hålla med föregående inlägg, men om du skriver om det och får det att låta mer professionellt så blir det prima! 😛

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du bör även korta ner brevet ordentligt! Ta bort PS och ha det i själva brevet eller inte alls!

Som det är nu kan man välja ut en liten del som, ur sitt sammanhang, inte verkar så seriös och därmed avfärda det hela!

Det ska vara så kort att det skulle kunna stå som insändarbrev i DN!

PS Korta ned det och skicka in det till DN, kan mycket väl komma med! Och om, så lär du få svar!

PS 2 Kommer den inte med i DN... så lär du inte få svar 😲!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Men alltså, vet inte hur många ggr man ska behöva skriva detta...

... Det är ingen som lyssnar på inskickade bidrag 😎!

Tänk efter själva, +3000!! bidrag varav merparten är skräp! Vem orkar vaska fram 100 guldkorn? Ingen!

Mycket enklare att låta några av medtävlarna själva få plocka fram sina egna bidrag samt några valfria utav konkurrenternas!

Så hade man 100 bidrag, skönt o slippa allt jobb (man hade betalt för)! Nu kan vi tillsätta riktig jury som får välja ut de aderton!

Om vi pratar riktigt mycket om denna jury och om och om igen betonar att de minsann är fråga om 16 åriga studenter och 40 åriga

stewards från Borås som väljer ut de 18 slutgiltiga bidragen så kan vi nog lura i dumskallarna att ngn skulle ha lyssnat även på nåt

av alla de andra 3210 st bidragen (som ju gick olyssnade direkt ned i papperskorgen 😲?)

Det finns faktiskt sätt som skulle kunna gallra fram guldkornen utur de +3000!

Det finns faktiskt sätt som skulle kunna gallra fram guldkornen utur de +3000 och på samma gång (som liten bonus) ge fler tittare till SVT

och allt detta till bråkdel utav "normala" TV-programs produktionsomkostnader! Kräver dock en minimal arbetsinsats samt ansträngning 😛!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags för Uppdrag Granskning att ta tag i denna fråga, där alla som skickar in bidrag i egenskap av privatpersoner, automatiskt "sållas" bort eftersom de inte är signade av något förlag... Det är ju förlagen som sköter "urvalsprocessen". När SVT skickar ut privatpersonernas bidrag till förlagen, så förstår ju vem som helst att förlagen väljer sina egna låtskrivare (som de ju redan känner) före högen som kommer från SVT...

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Bra tema. Har alltid varit skeptisk till hur det hela går till. Men nåt är fiskigt i detta sammanhang, det vet jag.

Kan man inte få bot på detta fusk genom att låta en enda oberoende nisse/grupp med nissar slänga över alla låtar på en hög omarkerade CDR, styrt helt i random av ett dataprogram som samtidigt anger en datakod på skivan (för att numrera) och lagrar ordningen av originaltitlar i en databas som enbart kan åtkommas vid ett senare tillfälle, med ett lösenord som aktiveras tidsbestämt enligt angivet datum, efter att bedömningen är avslutad.

Då är det bara slänga över skivorna till en jury som inte ska ha någon som helst tillgång till info om vem som har skrivit eller medverkat på någon låt under bedömningens gång. Vid bedömningen är det bara att låta juryn markera skivorna o skriva upp vilket spår som är bäst.

Sedan vid angivet datum, när lösenordet aktiveras, är det bara att kolla vilken låt som legat på vilken skiva o fått mest röster.

är inte så insatt i hur det funkar nu exakt men just my 2 eurocents...

Link to comment
Dela på andra sajter

villa man komma med i melodifestivalen så bör man skriva en låt som skiljer sig från "standard" låtarna.

Det verkar ju som de kvoterar in en hårdrockslåt, en hip hop osv. inte för att det är bra låtar utan för att det ska bli en blandad stil på låtarna. Med tanke på kvaliteten på dessa låtar så kan ju inte konkuransen vara så stor.

håller med att du borde skicka in detta till olika tidningar och progam som kan granska hur det går till med de inskickade bidragen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där. Håller med om att ditt brev är lite långt och ofokuserat. Korta ned och ta bort PS, får bara folk att tänka "Aha, han kanske är en dålig förlorare". Strunta i det och hoppas istället på att CB anklagar dig för att vara en dålig förlorare. Det skulle inte se vidare bra ut.

Vad gäller GP-journalisten borde han ta sig i kragen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fight the power! Ja, det hela luktar ju skumt.. Men om de inte lysssnar på alla bidragen kan de ju missa kanonlåtar. Iq-befriat, isåfall! Om de hittar en låt med hit-kvalitet kan de väl ändå sätta en känd artist på sång, eller hur? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra skrivet!!! Och jag tycker inte att du behöver ändra något, det är ju ditt personliga brev, ditt tyckande osv.

Ska du dock skicka det till media så kanske du borde ändra några saker.... fast det är ju därför dom har journalister.

Äh massprid det till alla medier. Och då pratar jag inte bara om DN, Expressen och Aftonbladet, sån smörja läser inte vi i Norrland... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tema. Har alltid varit skeptisk till hur det hela går till. Men nåt är fiskigt i detta sammanhang, det vet jag.

Kan man inte få bot på detta fusk genom att låta en enda oberoende nisse/grupp med nissar slänga över alla låtar på en hög omarkerade CDR, styrt helt i random av ett dataprogram som samtidigt anger en datakod på skivan (för att numrera) och lagrar ordningen av originaltitlar i en databas som enbart kan åtkommas vid ett senare tillfälle, med ett lösenord som aktiveras tidsbestämt enligt angivet datum, efter att bedömningen är avslutad.

Då är det bara slänga över skivorna till en jury som inte ska ha någon som helst tillgång till info om vem som har skrivit eller medverkat på någon låt under bedömningens gång. Vid bedömningen är det bara att låta juryn markera skivorna o skriva upp vilket spår som är bäst.

Sedan vid angivet datum, när lösenordet aktiveras, är det bara att kolla vilken låt som legat på vilken skiva o fått mest röster.

är inte så insatt i hur det funkar nu exakt men just my 2 eurocents...

Det ska väl åtminstone funka lite åt det hållet nu. All info läggs i ett förseglat kuvert som de inte ska öppna förrän efter urvalsprocessen är klar... Hur det sedan efterlevs vet jag dock inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo men gäller först när 100 sista låtarna är kvar och då är ju allt redan avgjort medels b.l.a. enskilda individer med +10 låtar i potten, o.s.v!

PS Är ingen bitter melodi-bidragsgivare... ty jag har aldrig skickat in och kommer heller aldrig göra det!

Tycker melodofestivalen är och alltid varit dålig, tramsig och musikaliskt ungefär lika spännande som tja melodifestivalen 😠!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ett enkelt sätt (av många tänkbara enkla sätt) är att istället för att ha en jury på 16 pers ha 4 jurys på 16 pers!

Den fjärde juryn är som nu, d.v.s. att den lyssnar igenom 100 bidrag och väljer ut de 18 bästa!

De 3 andra juryn får istället ca 65 låtar att lyssna på, per person och av dom väljer de ut 2 st var

som då sammanlagt blir till de 100 bidrag som den sista juryn gör till de 18 st som får vara med!

Ser hur barnsligt enkelt och rättvist det skulle kunna lösas... om man nu ville lösa det enkelt och rättvist 😠!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tema. Har alltid varit skeptisk till hur det hela går till. Men nåt är fiskigt i detta sammanhang, det vet jag.

Kan man inte få bot på detta fusk genom att låta en enda oberoende nisse/grupp med nissar slänga över alla låtar på en hög omarkerade CDR, styrt helt i random av ett dataprogram som samtidigt anger en datakod på skivan (för att numrera) och lagrar ordningen av originaltitlar i en databas som enbart kan åtkommas vid ett senare tillfälle, med ett lösenord som aktiveras tidsbestämt enligt angivet datum, efter att bedömningen är avslutad.

Då är det bara slänga över skivorna till en jury som inte ska ha någon som helst tillgång till info om vem som har skrivit eller medverkat på någon låt under bedömningens gång. Vid bedömningen är det bara att låta juryn markera skivorna o skriva upp vilket spår som är bäst.

Sedan vid angivet datum, när lösenordet aktiveras, är det bara att kolla vilken låt som legat på vilken skiva o fått mest röster.

är inte så insatt i hur det funkar nu exakt men just my 2 eurocents...

Det ska väl åtminstone funka lite åt det hållet nu. All info läggs i ett förseglat kuvert som de inte ska öppna förrän efter urvalsprocessen är klar... Hur det sedan efterlevs vet jag dock inte.

Visst ligger det i ett förseglat kuvert tills allt är klart - men alla privatpersoners bidrag skickas ju ut från SVT till förlagen för "bedömning" - och förlagen vet vilka deras egna bidrag är. Svårt val för dem om de ska välja en de redan känner, eller chansa på någon som är helt okänd...? 😠

Det gör förstås att Björkman kan skylla på förlagen om någon utredning kommer fram till att det inte är de bästa låtarna som kommer fram... 😠 Han kan ju inte ha gjort något fel - han har ju, i bästa politiker-anda, tillsatt en utredning... 😠

Det är ju praktiskt att ett gäng inom SVT utför den "oberoende" granskningen. Någon som tror att de kommer fram till något annat än att allt har gått rätt till - och på så sätt kan ställa SVT:s "fria television" i dålig dager...? 😠

95% av upphovsmännen tycker ju att urvalsprocessen fungerar bra enligt Björkman - åtminstone bland de som kommer med varje år... Undrar hur den siffran hade sett ut om han hade letat upp ett gäng upphovsmän som aldrig har haft någon chans at komma med på grund av förlagsfiltret, men som i god tro har skickat in ett antal välgjorda bidrag varje år under lång tid...?

Nej - jag är inte någon besviken "förlorare" som inte kom med i år. Det är väldigt många år sedan jag skickade in ett bidrag senast, eftersom jag insåg det meningslösa ganska tidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla,

Jag VET att jag skulle kunna ha sammanfattat detta mycket bättre.

Men jag bredde ut mig först o främst för att jag var tvungen att

få med en massa exempel, beräkningar, spekulationer och faktiskt

också slutsatser! Jag ville helt enkelt försöka kittla några grävande

journalister, att försöka fälla denna självutnämnda "kung".

Men hovet kring honom, bestående av arbetsgivare, media och vänner

i musikbranchen är ju nöjda då skattkistan fylls på år efter år, så dom

skyddar honom noga.

I journalistkretsar betecknas han som hal, men det är ändå lika förvånande

att se hur journalister vid varje intervjutillfälle misslyckas så totalt med att

ställa honom mot väggen.

I artikeln i GP så får han frågan

"Det bolag du är kontrakterad av är representerat med 20 låtar bland de

100 sista som sattes för en slutbedömning. Är det en slump?"

- Det vet jag inte. Men det bolaget är en av de största aktörerna så det är väl inte konstigt i så fall.

Hade journalisten varit påläst, så hade hon kunnat konstatera att det var först när

Christer Björkman kom in som ansvarig som detta bolaget fick sitt stora uppsving.

Och vi talar alltså om ett bolag som expanderat i huvudsak pga melodifestivalen.

Sen vidare

Kan du förstå att folk reagerar på det?

- Men jag sitter inte i juryn så jag förstår inte den kopplingen alls.

Men som jag skrev, det är arbetet innan slutjuryn som avgör vilka låtar slutjuryn

ska bedöma. Är man då konspiratoriskt lagd så kan man ju rent teoretiskt tänka

sig att vissa "önskvärda" låtar toppas gentemot svagare... 😠

Redigerat av SWiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet!

Men 30-50% räcker inte, skulle vilja säga att 90-95% är rena rama dyngan 🙂 .. För att inte tala om Eurovisions tävling i Europa, där pratar vi om 95-99% dynga ..

Å andra sidan kan det vara min kräsna smak som spelar in..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

orka med melodifestival. Gör en egen istället då. När jag hör eller ser något som har med melodifestival att göra tänker jag automatiskt på tråkiga saker som stolar, att få punktering eller jobba bakfull. ungefär så intressant är det. Vill Christer styra över sin lilla medlodifestival så låt han göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

orka med melodifestival. Gör en egen istället då. När jag hör eller ser något som har med melodifestival att göra tänker jag automatiskt på tråkiga saker som stolar, att få punktering eller jobba bakfull. ungefär så intressant är det. Vill Christer styra över sin lilla medlodifestival så låt han göra det.

God idé! Låt oss starta en egen melodifestival!

...

Link to comment
Dela på andra sajter

orka med melodifestival. Gör en egen istället då. När jag hör eller ser något som har med melodifestival att göra tänker jag automatiskt på tråkiga saker som stolar, att få punktering eller jobba bakfull. ungefär så intressant är det. Vill Christer styra över sin lilla medlodifestival så låt han göra det.

God idé! Låt oss starta en egen melodifestival!

...

Vi brukar ju ha vår studiofestival, på tal om det... vad hände med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att protestera, är att alla slutar skicka in bidrag. Då hade Björkman fått stå där med skägget i brevlådan och förklara varför det plötsligt inte kom in mer än de 100 vanliga - som samtliga kommer från förlagen, medan de 3000 andra från alla privatpersoner plötsligt uteblir... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråd var mycket intressant att läsa..

Har dock inte läst allt så det jag skriver har

kanske redan nämnts....

Enbart de som har skickat in ett bidrag borde få

vara med i den första gallringen...

Dom borde få 1 röst var, och dom får inte

rösta på sin egen...

så tycker jag iaf 😄

mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med någon tidigare..... orkar bry sig! Melodifestivalen är ju ändå bara något som en handfull avdankade svt-fjollor och barnfamiljer på landsbygden verkligen orkar engagera sig i (för om jag "råkar" kolla så är det ju såklart tokrolig ironi 😄 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...