Jump to content
Annons

Bärbar inspelning


Jojje84

Recommended Posts

Jag skulle vara tacksam för några tips om bärbar inspelningsutrustning. Jag skapar musik och vill kunna "sampla" ljud varsomhelst ifrån. Jag har fått för mig att minidisc är det bästa alternativet. Har även funderat på en miniporta, men det känns onödigt att betala massa extra för 4 olika kanaler och en massa effekter. . Tror inte att mp3-spelare har tillräckligt bra kvalitet.

Det bästa vor egentligen en miniporta fast med bara en kanal och inga effekter.

Vad tror ni? Är det nån som har några bra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Jag skulle säga minidisc om det ska vara portabelt och ända ha hög kvalite. Snäppet efter det vore väl DAT. Kanske lite otympligare, dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att en liten porta studio (de minsta) från zoom, korg eller tascam skulle fungera bäst. Jag har förvsisso aldrig använt minidisc (kändes som onödigt för mig). Men jag, som du är intresserad av att sampla udda ljud. 😱

Jag vet visserligen inte hur bra kvalitet Zoom är på sina produkter, det jag testat med dem var inte av den bästa kvaliteten (gitareffekt). De kan ha bättrat sig. Annars tror jag korg gör bra en miniporta. Men priset är där efter. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, några tankar.

Först skall sägas att det finns proffsutrustning för sånt här, det här mailet handlar inte om det.

Mikrofon är steg 1. Ett hyfsat alternativ är Sony-s lilla stereomik, ECM-MS907 heter min. Men Rode har en riktigt bra stereomik som är värd att titta på. Finessen med bägge är att de inte kräver fantommatning, och då måste man inte ha en batteridriven mikstärkare.

Minidisc funkar utmärkt. Se till att få en med manuell nivåinställning på mikarna (alla har inte det), annars är det risk att ljudet "pumpar".

Idag tror jag att någon av mp3-spelarna med hårddisk borde vara ett utmärkt alternativ. Kan användas till annat också, men jag har ingen så jag kan inte svära på det.

Portorna kan vara intressant, men är det bara inspelning så tror jag att mp3-spelare är lite smidigare.

Och förresten, priserna i Sverige på vissa grejer är brutala. Jag har med lyckat resultat köpt en hel del saker från postorder firmor i USA i stället. Oftast missar posten att lägga på momsen också (det är dyrt när de kommer på att det skall göras, för då får man betala en tilläggsavgift). USA är postorderns förlovade land.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Kreb (oregistrerad)

Hej,

Läste med intresse ditt inlägg "Trombonisten" om att det BORDE finnas bra mp3 spelare för detta. Jag letar fortfarande!! Vore oerhört tacksam om det finns någon som har erfarenheten ang detta. För när det gäller MD spelaren så spelare ju den in i ett annat format som tydligen är svårt att sedan ladda in i datorn och göra om till wav format ex-vis. Fan idag borde det ju finnas en mp3-hårddisk spelare där man kan göra en bra inspelning med ext mic eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tittat runt tidigare då jag varit intresserad att skaffa något för att spela in ljudeffekter ute på fält. Vad gäller mp3-spelare har jag bara hittat ett dugligt alternativ. Creative Nomad Jukebox 3 har inspelning i wavformat, dock inte senare modeller. Till detta kan du köpa en batteridriven mikförstärkare med fantommatning. Sen kan du köra vilken mikrofon du vill, bortsett från en rörmik som behöver egen strömmatning d.v.s.

Har även sett hårddisk-"DAT"-bandare med batteridrift och mikrofonförstärkare. Har tyvärr ingen koll på vad dessa kostar men gissar på vansinnespriser.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Kreb (oregistrerad)

Vore även tacksam om du (Trombonisten) och övriga naturligtvis kunde ge förslag på bra "musikaffär"-webbsidor för postorderköp in the US.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kreb (oregistrerad)

Jag har kollat på IHP-140 (IRIVERS) och var snubblande nära att köpa den. Men på forumet kunde man läsa om att den tappade frames då hårddisken startade och stannade (sanslöst!). Så nu har jag läst runt på massa forums för att få en uppfattning om andra spelares problem. Har därför inte hittat något bra alternativ ännu men "Creative Nomad Jukebox 3" kanske är ett alternativ alltså? Lite stor verkar den iochförsig men är det någon som vet om inspelningarna blir bra? Kan man ex ställa inspelningsvolymen för Line in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kreb:

Som student och ständig fattiglapp har även jag letat runt på utlänska sidor för att få tag på utrustning för en billigare pennning än de priser i butikerna. Nu är det tyvär så att priserna inte skiftar så pass mycket att man kan göra så värst mycket pengar på detta. Priserna har jämnats ut de senaste åren. Firmorna i USA kör ofta fri frakt i USA men skickar de till utlandet får du pröjsa en del. Då försvinner ofta den lilla vinst man trodde man kunde göra.

Jag köpte dock ett ljudkort i USA men vilket krångel! Först måste de ha kopia på betalkortet som jag var tvungen att först skicka till USA (antagligen för att de har så mycket förfalskningar o.d.)

Allt som allt tog det 4 veckor från att jag beställde till att jag fick hem lappen att jag hade paket på posten. Under den tiden sjönk priset på ljudkortet i Sverige och jag betalade tillslut nästan mer än jag hade gjort om jag gått till en musikaffär.

Mitt råd är att använda de musikaffärer som finns i detta land. Om man vill tjäna 100 kr och för det lägga ned massa onödigt jobb så ...visst!!

Link to comment
Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

Jag skulle säga Minidisc och inte DAT eftersom DAT kommer nog att försvinna från maknaden. Datarna är mekaniskt komplicerade och vill gärna risa efter några år. Kunskapen att reppa en sådan finns nästan inte heller i Sverige...å dyrt blir det också. Jag skulle tro att Sony Europa släpper den nya HDMD´n som medger okomprimerad inspelning på en skiva som rymmer 1Gb. En vanlig CDR rymmer 700 Mb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...