Jump to content
Annons

dmn&johahl - peace of mind


johahl

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Peace of mind

* ARTIST/GRUPP: dmn & johahl

* GENRE: Metal

* LÅTLÄNGD: 4.34

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 (320 kbps)

* STORLEK: cirka 10 mb

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNKAR:

http://gimly.ath.cx/www/dmn&johahl-peaceofmind-01.rar

http://hem.passagen.se/blaoblao/mp3/

http://hem.passagen.se/blaoblao/mp3/dmn&jo...ceofmind-02.mp3

Jag postade denna låt här för ett tag sen men nu har dmn lagt på ny sång som inte bara är mycket bättre utan råare också! Sången är growl, gitarrerna är nerstämda och trummorna är dfh.

Släng upp en kommentar om vad du vill mellan himmel och jord(men helst om låten 😄). Bra eller dålig, vi vill gärna höra allt!

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låten var bra... intressanta riff alltså. Dock tycker jag aatt det är viktigt att vokabulera trots att man sjunger döds. Cool röst i övrigt. Tycker dock att den är lite högt mixad. En till grej som verkar vara en grej, det är själva ansatsen i rösten från "vanlig" till growl på väldigt kort tid... det låter för mycket studs(nu)-metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte lägga upp en mp3:a 😉

Instämmer 😄 ..du får fler lyssnare då..tror jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ligger det uppe en mp3 också så att ni andra också kan lyssna 😉

steflund: Tackar för lyssningen samt kommentaren.

Kan du inte utveckla lite det där med ansatsen från "vanlig" till growl? Min nattrötta hjärna hängde tyvärr inte riktigt med 😛

Det är dmn som står för rösten och personligen tycker jag att han har gjort ett grymt jobb. Riktigt bra och varierande röst. Ska lägga upp texten sen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Spännande detta. Partiet vid 01.40 är så underbart spejsat.

Synd att han låter svengelsk när han pratar bara. I growlet

hör man inte det. Wow han låter verkligen som ett odjur!! 😉

Häftigt. Men jag har aldrig lärt mig denna genren.

Tycker dock att Ni spelar som gudar! Jättebra ljudbild,

sån kraft.

Nad

Edit: Jo en sak skulle jag önska; att synten eller vad det är (man hör inte

vad det är för instrument) som spelar långa toner i bakgrunden vid

start 02.55 fick komma lite längre fram i ljudbilden. Tycker det är

för snyggt för att hållas tillbaka så.

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var riktigt coolt. Jag saknar lite bas. Den är väldigt annonym. Borde vara mycket fetare.

Breket blir nästan lite väl överaskande. Gitarrsolot blir också lite otydligt där. Skulle vässa soplogitarren lite i diskanten och höja ett snäpp.

DFH låter inte illa. Ni har fått till det bra. Growl håller helt klart. lite pillande med mixen så är ni hemma. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nad Sylvan: Vad kul att du gillar det! Det är en rätt smal genre som inte passar för alla. Fast sånt vet väl du om med ditt progprojekt 😉 Jag skulle chansa på de långa tonerna är basen. Får se hur det blir med att en eventuellt höjning, den är nämligen inte speciellt bra. Kanske kan spela om den bättre 😄

Egghuvud: Tackar så hemsk mycket responsen! Säger samma sak som oavstående, basen är rätt grötig i grunden och inte speciellt bra. Det är banne mig svårare spela bas än vad man tror. Jag borde hålla mig till gitarr 😛

Ska mixa om den lite ikväll och lägger då upp den nya version.

Under tiden kan ni njuta av av den mörka och mysiga texten 😎

We paints black inside her soul

We put the knife against his throat

This is their peace of mind

I want to sacrifice

the only thing that's mine

I can control

Falling down with no signs of stopping known

Into desolation and the cold

It's the darkest hour of your life

Why am i losing control?

We want her. We want him, We want it. We want you

This is their peace of mind

I want to sacrifice

the only thing that's mine

I can control

Falling down with no signs of stopping known

Into desolation and the cold

Why am i losing control?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ligger det uppe en mp3 också så att ni andra också kan lyssna 😱

steflund: Tackar för lyssningen samt kommentaren.

Kan du inte utveckla lite det där med ansatsen från "vanlig" till growl? Min nattrötta hjärna hängde tyvärr inte riktigt med 🙂

Det är dmn som står för rösten och personligen tycker jag att han har gjort ett grymt jobb. Riktigt bra och varierande röst. Ska lägga upp texten sen också.

Sången pressas liksom från vanlig röst till den s.k growlsången. Det är det jag menar med ansatsen... jag är inte så förtjust i det, tycker det blir mindre mänskligt (vilket jag tycker det skall vara) på detta sätt.

Lyssnar igenom den igen nu, tycker fortfarande att det är en bra låt. Sköna ground/riff som ligger och maler mot den enkla stämman... mosigt som tusan. Väldigt kul shred-solo dessutom... du (eller din kompanjon) har pluggat bananskalor väl! 🙁

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte ett smack death metal men man hör ju hantverksskickligheten lång väg ändå. Gitarrsolot är lysande. Antar att de dubbla baskaggarna kan få tarmarna att dansa? Måste vara rätt läckert att stå på scen och growla så där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra kvalité på inspelningen, finns mycket skräp i denna genre. När allting annat låter så bra kanske ni kunde lägga lite mer tid på virveln vilken jag tycker är i tunnast laget, men det är ju min uppfattning. 😱

Gött mos

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är verkligen klockren. Jag har lyssnat igenom den ett antal gånger nu och den växer för varje gång. Kanonjobb!

Angående mix så säger jag som Egghuvud: "lite pillande med mixen så är ni hemma".

Om jag ska komma med någon egen kritik, konstruktiv förhoppningsvis, så är det att viss digital distortion förekommer i mixen samt att förlänga sista cymbalslaget så att låten inte klipper kanske kan vara några rimliga åtgärder/tips.

Nåja, hur som helst så låter det väldigt bra och jag kommer att lyssna på låten flera gånger till 😆

Förresten, en fråga: du använder dig av POD och Rectifier-emulering, va? Bara nyfiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Oj, man är lite seg! Jäkligt kul att ni gillar den 🙂 Vissa ljud samt mastringen blev lite överstyrda. Man blir så ivrig ibland!

GenesisOfPain: Det är en boss gt-8 med någon dual-rectifer så du var nära. Tycker faktiskt gt-8an är väldigt bra, så många olika fuktioner och möjligheter att man inte ens orkar börja 🙂 Dock kan pod xt låta lite vassare på vissa distade ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag mer eller mindre avskyr growl fann jag detta mycket välgjort! Älskar partiet vid 02:54, det låter som ett av mina favoritband Symphony X.

Gillar den urgröpta baskaggen! Däremot tycker jag att trummorna skall mixas lite högre. För när sången är på full hals försvinner trummorna en aning.

Men som sagt välgjort och bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrliret låter som Candlemass på speed. Och bitvis Slayer med. Är inte vidare förtjust i growl dock, lyssnade mig less på Napalm Death i slutet av 80-talet. Däremot är det riktigt kompetent, lirat, ackorden låter verkligen onda. Gillar stämliret vid tre minuter, det låter verkligen elakt på Slayer-manér.

Trots att jag egentlugen inte gillar stillen blir det fyra tummar av fem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det här! Särskilt det lugna partiet som får låten att sticka ut lite mer i genren än vad den annars hade gjort! Rösten är hur brital som helst! Honom skulle man inte våga möta i en mörk gränd mitt i natten 😆 Sköna riff också! Särskilt dem där det är lite melodi t ex det som börjar 2:55 in i låten! Om man ska tala om produktionen tycker jag att den är lite grötig. Jag vet inte riktigt vad detta beror på men det känns som att instrumenten flyter ihop lite för mycket med varandra! Sången är möjligtsvis lite, lite för hög och basen skulle kunna plockas fram lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för all kritik!

Eternal: Lustigt nog är symphony x ett av mina favoritband med. Verkligen toppklass på det bandet 😱

Krumhorn: Growl är för alla som sagt inte för alla men det är jäkligt kul att du gillar det ändå. Har sett slayer ett par gånger och det är ju inte illa pinkat om det påminner om dom 😄

Jejje: Jag får instämma, verkligen inte en ideal person att stöta ihop med i en mörk gränd 😄 Tack för att du lyssnade! Ska ta med mig dina ord till nästa produktion, försöka ogröta det hela, hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...