Jump to content
Annons

Erfarenheter från CD-presserier / duplicering


teddawid

Recommended Posts

Vore det inte bra om man i denna tråd kunde dela med sig av sina erfarenheter från olika CD-presserier, eller snarare de som kopierar CDr? Det verkar ju vara mest efterlysning på små upplagor.

Jag är nyfiken på om någon har använt sig av t.ex. Pregal, ea-prod, A-ljud och alla de andra företagens tjänster.

Skulle vara bra med priser också, om nån har gjort 300-500 CDr i Jewelcase t.ex., såg trycket proffessionellt ut? Spelar skivorna bra, låter det bra? Vad kostade det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En offert från Tocano på 500 CD i jewelcase med 4-färgstryck på skivan, 4 sid booklet med 4+1 tryck samt baksida med 4+0 går på ca 10300:- Då ingår även EAN-kod. Bra pris faktiskt om man vill göra en EP och sälja för 40 spänn styck!

//Ted

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

NU har jag för ett tag sedan mottagit mina 200 ex av kexfabriken, beställda från PREGAL.

är mkt nöjd, inga problem med kontakter och snabb orderprocess och leverans. Skivan se sjysst ut även om det syns på trycket på själva cd skivan att det inte är en "pressad" upplaga utan CDR. Skivorna är dock silverfärgade och påminner inte alls om en vanlig CDR.

Kan rekommendera Pregal.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Själv är jag förbannat trött på att det inte går att spela de cd jag själv bränner i ALLA andra cd-spelare/dvd-spelare, oavsett om de bränns snabbt eller långsamt, oavsett märke på skivorna, oavsett program för cd-bränningen, oavsett operativsystem och oavsett om pc:n är gammal eller sprillans ny!

Återstår väl bara att beställa via cd-presseri antar jag. Är det en garant?

😆

risgrynsgröt på natten//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har man bestämt sig för att beställa ska man nog satsa på ljudkvalitet. Av vad jag erfarit föredrar jag Digitalfabriken. Cuttig Room kan sina grejer också.

Priset i andra hand.

Men även andra kan vara bra.

😆

memorex print cd-r 48x//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har man bestämt sig för att beställa ska man nog satsa på ljudkvalitet. Av vad jag erfarit föredrar jag Digitalfabriken. Cuttig Room kan sina grejer också.

Priset i andra hand.

Men även andra kan vara bra.

😆

memorex print cd-r 48x//:musik

Jo,, men vad kostar det.. med kvalitet alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallåååå! Priser?? Jag vill se priser! DCM's priser är inte de bästa, men vad innebär det?

Att senast jag kollade runt för egen del var DCM rätt dyra. Eftersom det var ett tag sen minns jag inte priserna. Då fick man ringa dom för prisuppgifter.

Däremot vet jag flera bolag som har valt DCM ändå för att dom är duktiga och pålitliga, t ex Rosa Honung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tapeman utanför Rimforsa,snyggt och bra och funkar överallt (uppspelning) alltså ren duplicering,pratar vi riktiga presserier jaa då handlar det om 15.000:- till 20.000:- och mer beroende på upplaga,här betalar du ca 3000:- för en upplaga om 100 ex inkl.labeltryck m lack-ask-4-sidigt blad och allt i 4-färg,klart jag anlitar honom för mina grejor...jämför-sök-själv,finns ingen anledning att betala mer hos andra!

blir givetvis billigare per ex vid högre serier...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hejsan,

Jag driver också ett företag som duplicerar och trycker CD-skivor. Om ni är osäkra skickar vi gärna en demoskiva.

Kan även tipsa om en tävling vi har nu där man kan vinna ett promotionpaket.

Se vår hemsida: www.mbmmedia.se

//Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Backwoods (oregistrerad)

Backwoods anlitade Fortissimo CD-produktion när det var dags för skiva nr 2 att komma ut på marknaden.

Backwoods rekommenderar Fortissimo varmt. Vänligt bemötande, bra priser och proffsigt arbete! Ger ett mycket professionellt helhetsintryck.

/backwoods.se

Redigerat av Backwoods
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Finns det ingenstans där man endast kan beställa typ 4-sidiga booklets (ca 25-50st) för ett överkomligt pris?

Nej.

De gör plastfilmer och sånt först, som de trycker efter. Det är egentligen det som kostar, inte själva exemplaren. De få exemplaren kan du annars göra själv hemma med en Printer.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har pressat tre demos på DCM och jag är mycket nöjd med deras arbete. Vi fick en schysst deal första gången som sedan fick vara mall de kommande två gångerna med, och detta trotts att vi pressade den första gången 2002 och nu senast i mars 2006. Inga stora prisskillnader genom åren mao.

Det var maxisinglar det handlade om (demo med 4-6 spår/max 21 minuter) och vi beställde 300 stycken inklusive jewelcase, tray och enfärgs tryck på plattan vid varje tillfälle. Senast fick vi 315 stycken (dom diffar ju på +/- 10% vid pressning). För detta fick vi betala knappt 7.300 kr inklusive frakt till närmaste uthämtningsställe. Dessa skivor har aldrig krånglat i någon CD-spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

På den tiden då vi låg på bolag vet jag att de pressade våra skivor i Tjeckien. Grammofonskji Institutskji eller nåt dylikt. 🙂 (Ett av de få presserierna som dessutom pressar vinyl btw). Vet att det var en del förseningar innan, då tjeckerna inte kunde tala någon vidare engelska.

När vi blev droppade från skivbolaget blev vi dock tvungna att ta saken i egna händer och valde då Pregal. Detta pga deras "pris-mall" där vi kunde beräkna kostnaden ned till sista kronan. Dessutom tycker jag att det är värt nån tusenlapp extra att kunna lyfta på luren och få direktkontakt med tryckarna. Vi har pressat två plattor hos dem nu och det har funkat fint. Vid senaste cd:n ringde de dessutom och berättade att vårt vita typsnitt var så tunt att det riskerade att upplevas som grått mot den svarta bakgrunden. "Vill ni fortfarande köra på det eller vill ni göra om det?" frågade de över telefon. Det kallar jag service. Det är nog många företag som bara hade tryckt upp ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)
Men vänta lite här. Om man ska "Stimma" låtarna står de i NCB's avtal att man måste anlita de företag (för CD-produktion) som de i sin tur har avtal med. Eller har jag fattat helt fel?

Lista över presserier/fabrikanter:

http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/...1256BDB0045CCDC

//peAk

Ps i skrivande stund verkar stim's sida nere

Vet inte om jag är rätt ute men jag bränner allt själv, beställer skivor skrivbara på utsidan från Tyskland. Inga problem att spela i alla mediaspelare i radio, osv. Det som skiljer från en "vanlig" cd är att ytan är mattare eftersom skrivaren skall skriva på den. Beställer du samtidigt en sprej så går de ju att lacka.

För kännedom om du bara ska göra en upplaga på 100-200 skivor. 50 skivor tar 3-4 timmar inklusive bränning med två brännare, utskrifter av inlays osv.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...